Jak vyrůst do výšky

Výška je určena jak geneticky tak vlivem prostředí. Ačkoli jsou některé faktory určující výšku mimo vaši kontrolu, existuje několik věcí, které lze pro dosažení maximálních výsledků udělat. Jakmile se růstové ploténky uzavřou, zůstává výška stejná; než k tomu dojde, můžete vyzkoušet následující cvičení, napomáhající růstu do výšky.

Postup

  1. 1
    Přijměte skutečnost, že je výška určena především geneticky. Výška je polygenní vlastnost, ovlivňovaná několika odlišnými geny. Dva malí rodiče nemusí mít malé děti a naopak, vysocí rodiče nemusí mít za děti obry. Nicméně pokud je většina lidí ve vaší rodině malá, budete pravděpodobně malí i vy. Nenechte se ale odradit. Pravda je taková, že nemůžete vědět, do jaké výšky vyrostete, dokud nedosáhnete úplné dospělosti přibližně v pětadvaceti letech.
    • Vypočítejte pravděpodobnou výšku. Můžete se pokusit předpovědět svou výšku na základě výšky svých rodičů.
      • Sečtěte dohromady výšku své matky a otce v centimetrech.
      • Přičtěte 13 cm, pokud jste chlapec; odečtěte 13 cm, pokud jste dívka.
      • Vydělte mezivýsledek 2.
      • Výsledkem je vaše předpovězená výška, +/- 10 cm. Nejde o přesný výpočet, ale nemusí se moc lišit od skutečnosti.
  2. 2
    Vyhněte se faktoru brzdícímu růst. Není toho moc, co můžete pro nárůst výšky udělat, ale můžete učinit několik kroků, kterými vyloučíte vlivy prostředí na snižování přirozené výšky. Drogy a alkohol jsou jedny z negativních vlivů, brzdících růst u mladých lidí. Také podvýživa vás může omezovat v dosažení maximální výšky.
    • „Omezuje kofein růst?“ Vědecké studie ukazují, že kofein nemá na růst vliv.[1] Kofein nicméně omezuje potřebu a kvalitu spánku. Děti a dospívající potřebují spát 9,5 hodiny a právě kofein může narušit režim spánku.
    • „Opravdu kouření brzdí růst?“ Dopady kouření a pasivního kouření na Index tělesné hmotnosti (BMI) jsou neprůkazné. Internetová databáze Columbia University uvádí: „dostupné výzkumy tvrdí, že děti, které kouří nebo které jsou vystavené cigaretovému kouři jsou menší než ty, které nekouří nebo jsou dětmi nekuřáků“[2]
    • „Opravdu steroidy brzdí růst?“ Naprosto. Anabolické steroidy znemožňují růst kostí u dětí a teenagerů. Také stojí za sníženým počtem spermií, omezeným růstem prsou, zvýšením krevního tlaku a zvýšením rizika srdečního infarktu.[3] Děti a teenageři s astmatem používající inhalátor, obsahující malé množství steroidů, jsou v průměru přibližně o jeden centimetr nižší než ti, co se se steroidy nesetkali.[4]
  3. 3
    Dopřejte si dostatek spánku. Výzkumy ukazují, že dospívající a předpubertální děti potřebují spát každý den 8,5 až 11 hodin. To proto, že tělo roste a regeneruje tkáně, zatímco spíte. Zajistěte, aby prostředí pro spánek bylo co nejklidnější a snažte se eliminovat hlasitý zvuk a zbytečné světlo. Máte-li problém s usínáním, zkuste si dát teplou sprchu nebo si dejte teplý heřmánkový čaj před tím, než půjdete spát.
    • Lidský růstový hormon (HGH) je produkován přirozeně v našem těle, zejména během spánku.[5] Dobrý, zdravý spánek podporuje produkci HGH, tvořený v hypofýze.
    • Jako hormon je HGH někdy vstřikován do krevního oběhu pod dohledem certifikovaného lékaře. HGH krémy, pudry, pilulky a injekce bez předpisu jsou z lékařského pohledu podezřelé a mohou mít vážné vedlejší účinky.[6] Poraďte se se svým lékařem před zahájením léčby HGH hormonem.
  4. 4
    Jezte správně. Dostatek vitaminů a minerálů vám pomůže k růstu do maximální výšky. Užívejte doplňky stravy určené pro vaši věkovou skupinu spolu se snídaní každé ráno a pokuste se do svého jídelníčku zapojit některé potraviny. Tady jsou návrhy:
    • Zajistěte dostatečný přísun karbohydrátů a kalorií, ze kterých tělo získává energii pro růst.
    • Získávejte dostatek vápníku (obsaženého v mléčných výrobcích a zelenině). Vápník podporuje růst kostí a může pomoci jako prevence před osteoporózou.
    • Příjem 500 mg niacinu prokázal značný nárůst hodnot růstového hormonu pouze pokud se užívá nalačno.[7].
    • Získejte dostatečné množství vitaminu D3 (lze ho získat z ryb, vojtěšky, hub nebo strávením nějakého času na slunci). Vitamin D podporuje růst kostí a svalů u dětí.[8]. Nedostatek se projevil zastavením růstu a způsobil úbytek na váze u dospívajících dívek. [9]. Pokud nemáte rádi ryby, zvažte jako náhradu očištěný rybí tuk (neobsahuje rtuť).
    • Jezte stravu bohatou na proteiny (maso, vejce, tofu, lusky). Proteiny jsou základním stavebním blokem, které naše tělo potřebuje k růstu. Alespoň jedno, nejlépe dvě jídla každý den by měla obsahovat vysoce kvalitní bílkoviny.
    • Zvyšte příjem zinku (ústřice, čokoláda, arašídy, vejce, fazole, chřest nebo doplňky stravy). Nedostatek zinku může způsobit zastavení růstu u dětí.[10]. Nejlepším způsobem, jak zajistit potřebný přísun, je užívání vitaminů nebo doplňků stravy, obsahujících zinek.
    • Jezte pravidelně. Měli byste jíst 3 jídla denně, s malými svačinami mezi snídaní a obědem a mezi obědem a večeří. Zkuste si to naplánovat každý den na stejný čas.
  5. 5
    Udržujte svůj imunitní systém silný. Některé dětské nemoci mohou zastavit váš růst. Většině z nich se dá vyhnout běžnou imunizací během dětství, ale nespoléhejte na to a užívejte pravidelně dostatečné množství vitaminu C (lze ho nalézt v citrusech jako pomerančích, grepech a citrónech) a dostatečně odpočívejte, pokud se cítíte unavení.
    • Udržujte svůj imunitní systém silný jedením celých, čerstvých potravin. Snažte se vyhnout zpracovaným potravinám, jídlům s žádným obsahem kalorií nebo vysokým obsahem tuků a hydrogenovaným potravinám jako je margarín.
    • Jezte širokou škálu zdravých potravin. Vyhledávejte pestrou stravu složenou z ovoce, zeleniny, celozrnných výrobků, proteinů a potravin bohatých na antioxidanty a omega-3 nasycené mastné kyseliny pro zdravější imunitní systém.
  6. 6
    Cvičte tělo. Bohužel, pokud se vaše růstové ploténky uzavřely kvůli věku, cvičení nebude mít na růst žádný efekt.[11] Pokud si ale užíváte plavání, jízdu na kole, běh nebo jógu a další sporty a ještě jste nepřestali růst, mělo by cvičení v kombinaci se správnou stravou a spánkem pomoci v růstu.
    • Strečink má prospěšné účinky. Na internetu existuje spousta cvičení, slibujících zázračný růst. Jak už bylo zmíněno výše, po uzavření růstových plotének nemají žádný význam. Z tohoto důvodu není žádný vědecký záznam, který by tvrdil, že při pravidelném strečinku budete vyšší. Strečink může vylepšit postavu, což zvýrazní vaši výšku (ať už směrem nahoru nebo dolů), ale nemůže kostře přidat pár centimetrů.
  7. 7
    Trénujte dobré držení těla. Shrbená ramena mohou mít skutečně vliv na zakřivení rostoucí páteře (a ne v dobrém slova smyslu). Udržujte ramena vzadu, bradu vzhůru a boky na úrovni chodidel. Procházejte se s nějakým účelem místo lenošení nebo plížení se a zkuste sedět na židli rovně. A když už ani výška nenarůstá, dobrým držením těla budete alespoň vyšší vypadat.
    • Pro lepší držení těla zkuste Alexandrovu techniku. Používaná trénovanými zpěváky a herci, Alexandrova technika zlepšuje postoj zapojením, jak tomu říká zakladatel F. Matthias Alexander, „dobrého využití těla“. Třídní výuka je hodně oblíbená.
  8. 8
    Pěstujte sebedůvěru. Být vyšší může být pěkně, ale nemůže kompenzovat obecný nedostatek sebedůvěry. Zkuste se cítit sami sebou a být spokojeni se sebou samým bez ohledu na to, jak jste vysocí. Kladný přístup vynahradí více než jen nedostatečnou výšku.
  9. 9
    Navštivte lékařského odborníka. Pokud jste z vysoké rodiny a vaše výška se nezměnila mezi dobou před pubertou a během ní, je dobrý nápad navštívit lékaře. Potíže se zastaveným růstem (jako nedostatek růstového hormonu nebo autoimunitní onemocnění) jsou celkem vzácné, ale existují. Pokud jíte zdravě a dostatečně odpočíváte, nicméně stále nerostete, pak je na čase probrat to s lékařem.
    • Zvažte návštěvu lékaře, pokud jste dospělí a výška tomu neodpovídá. Třebaže existuje několik dětských onemocnění (jako křivice), které mohou být důsledkem nízkého vzrůstu u dospělých, měli byste se přesto poradit s lékařem. Je zapotřebí se ujistit, že jsou kosti a orgány zdravé, navzdory malé výšce.

Tipy

  • Zůstaňte hydratovaní. Pijte dostatek vody a mléka pro podporu síly kostí. Už slabá dehydratace způsobuje problémy, například ztrátu energie a podrážděnost.
  • Pijte hodně mléka a jezte ořechy, které jsou zdrojem proteinů, podporující délku kostí a jejich sílu.
  • Pověšení se za tyč opravdu protáhne tělo.
  • Pohybujte se, buďte aktivní, ale zůstaňte odpočatí. Procházky jsou lepší řešení než běh nebo jóga.
  • Neužívejte drogy, protože mohou mít vliv na růst.
  • Pokud jste mladí, cvičte sedy lehy, dřepy apod. Jsou méně rizikové, ale stejně efektivní.
  • Člověk je ráno vyšší než večer až o celé dva centimetry. Je to způsobeno dekompresí meziobratlových plotének po spánku v horizontální poloze. Po celodenním stání se výška snižuje. Při měření považujte večerní výšku za tu „oficiální“.
  • Mějte rádi své tělo takové, jaké je. Buďte pyšní na to, kým jste a buďte spokojení sami se sebou.
  • Při spánku se snažte mít krk a záda rovně. Nesnažte se je ale mít příliš rovně, protože můžete cítit bolest. Nepoužívejte příliš tvrdou postel; pokud je to možné, použijte matraci s paměťovou pěnou.
  • Nevzpírejte, dokud vám není 18 a více. Nezvedejte těžké věci (mohou poškodit ploténky, což je nebezpečné).

Informace o článku

Kategorie: Zdraví

V jiných jazycích:

English: Grow Taller, Français: devenir plus grand, Italiano: Crescere In Altezza, Español: crecer más, Deutsch: Grösser werden, Português: Se Tornar Mais Alto, Nederlands: Langer worden als je in de groei bent, Русский: подрасти, 中文: 长得更高, Bahasa Indonesia: Tumbuh Lebih Tinggi, 日本語: 背を高くする, हिन्दी: लंबाई बढ़ायें, ไทย: ทำให้ตัวสูงขึ้น, العربية: زيادة طولك, 한국어: 키 크는 방법, Tiếng Việt: Cải thiện Chiều cao

Stránka byla zobrazena 37 748 krát.

Byl tento článek přesný?