Jak žít šťastný život

V tomto článku:Žijte zdravějiNajděte svůj smysl životaNaučte se překonávat překážkyBuďte milujícím člověkem36 Reference

Každý člověk chce být v životě šťastný. Různí lidé sice definují úspěch a měří štěstí různě, ale existují základní vlastnosti a věci, které, jak se zdá, přinášejí štěstí každému na planetě. Studie prokázaly, že ať začnete v životě kdekoliv, to jak vědomě prožíváte svá dospělá léta určuje vaše celoživotní štěstí mnohem víc, než vaše finanční situace nebo dokonce pocit štěstí v dětství a mládí.[1] Když se naučíte, jak žít lépe a cítit se pozitivněji ohledně světa okolo vás, pomůže vám to vést opravdu šťastný a smysluplný život.

1
Žijte zdravěji

  1. 1
    Omezte negativní sebehodnocení. Každý někdy sám k sobě mluví negativním tónem. Některým lidem to sice dodává motivaci, ale studie ukazují, že to ve skutečnosti přispívá k vyšší hladině stresu, depresi a snižuje naši schopnost vyrovnat se s náročnými situacemi.[2] Naučte se, jak rozpoznat negativní sebehodnocení a jakmile se při něm přistihnete, bude pro vás snazší změnit své myšlení pozitivnějším směrem.[3] Some common forms of negative self-talk include:[Image:Live A Happy Life Step 7.jpg|center]]
    • Filtrování – tento behaviorální problém spočívá v ignorování nebo „odfiltrování“ všech pozitivních aspektů života nebo konkrétní situace, a soustředění se pouze na ty negativní. Příkladem může být když přehlížíte všechno, čeho už jste dosáhli v zaměstnání a místo toho se neustále zaobíráte jedním problémem, který se vám nepodařilo úspěšně vyřešit.
    • Personalizace – jednoduše viníte sami sebe ze všeho, co se děje. Zahrnuje to také vykládání jakékoliv kritiky dané situace tak, že za to můžete vy, nebo byste za to vinu nést měli. Příklad může být třeba když se dozvíte, že kamarád nemůže přijít na vaši oslavu, tak automaticky předpokládáte, že své plány zrušil, protože vás nechce vidět.
    • Předvídání katastrofy – automaticky se připravujete na nejhorší a očekáváte katastrofické scénáře. Například se vám ráno přihodila nějaká drobná nehoda, a vy jste přesvědčeni, že celý zbytek dne nebude stát za nic.
    • Polarizace – při ní vidíte věci, lidi a situace jako buď bezvýhradně dobré, nebo bezvýhradně špatné. Příkladem může být předpoklad, že když jste vynechali jeden den v práci, jste okamžitě špatný zaměstnanec.
  2. 2
    Naučte se myslet pozitivně. Pozitivní myšlení neznamená, že budete ignorovat nepříjemné nebo špatné aspekty života. Znamená to jednoduše přistupovat ke každé životní situaci, dobré i zlé s pozitivním přístupem a produktivním řešením.[4] Každý den můžete trénovat pozitivní přístup k drobnostem. Abyste začali myslet pozitivněji, vyzkoušejte například:
    • Pojmenujte věci, o kterých smýšlíte negativně, a uvědomte si proč
    • Posuďte své myšlenky a pocity během celého dne
    • Vyhledávejte v každodenních situacích humor a usmívejte se a smějte i ve chvílích, kdy vám není dobře
    • Žijte zdravě
    • Travte čas s pozitivními lidmi (a snažte se co nejvíce vyhýbat těm negativním)
    • Buďte na sebe hodní – dobré pravidlo pro vás je nemyslet si o sobě a neříkat si věci, které byste nikdy neřekli jinému člověku [5]
    • Zkuste i na negativních situacích najít něco dobrého
    • Představujte si pro sebe lepší budoucnost a zamyslete se nad tím, co potřebujete, aby se představa proměnila ve skutečnost [6]
  3. 3
    Trénujte uvědomělé prožívání. Uvědomělé prožívání zahrnuje uvědomit si kde jste, co děláte a co v přítomný okamžik vnímáte a cítíte.[7] Uvědomělé prožívání snižuje hladinu stresu, pomáhá zvládat úzkost a deprese, a také zlepšuje náladu.
    • Soustřeďte se na svůj dech. Uvědomte si fyzický pocit při každém nadechnutí. Dýchejte nosními dírkami a myslete na to, jak vzduch prochází do plic, do podbřišku a uvědomujte si, jak stojíte nohama a chodidly na podlaze nebo na židli.
    • Pokuste se všemi smysly vnímat všechno, co děláte. Když jíte, na chvíli se na jídlo zadívejte a přivoňte si k němu. Můžete se ho dokonce zkusit dotknout, abyste si ho užili i hmatem. Snažte se užívat si, jak chutná a žvýkejte pomalu, aby ten požitek trval co nejdéle.[8]
  4. 4
    Jezte zdravě. To, co jíte, má velký vliv na to, jak se cítíte. Nestačí vyhýbat se nezdravým potravinám. Měli byste získávat vitamíny a živiny ze všech velkých skupin potravin, a vyhýbat se přejídání i podvýživě.
    • Většina dospělých potřebuje 1,5 až 2 šálky čerstvého ovoce nebo ovocné šťávy denně.[9]
    • Dospělí by měli každý den sníst 2,5 až 3 šálky čerstvé zeleniny.[10]
    • Místo bílých pšeničných výrobků si vybírejte celozrnné. Dospělí lidé by měli sníst 170 – 200 gramů celozrnných obilovin denně. Závisí to na vašem věku, pohlaví a denních aktivitách.[11]
    • Každý den jezte pestrou škálu bílkovin. Dospělí lidé obvykle potřebují 160 – 170 gramů čistých bílkovin, včetně ryb a mořských plodů, drůbežího masa a vajec, tofu, fazolí, ořechů a semínek.[12]
    • Vybírejte si nízkotučné nebo odtučněné mléčné výrobky, včetně mléka, jogurtů, sýrů nebo sojového mléka. Dospělým obvykle postačí 3 šálky mléčných výrobků denně.[13]
    • Každý den pijte hodně vody. Všeobecně se doporučuje, pokud žijete v mírném klimatu, aby muži vypili 3 litry vody denně a ženy 2,2 litru. Jestliže žijete v horkém klimatickém pásmu, nebo vedete velmi aktivní život (zvlášť, pokud pravidelně cvičíte), měli byste množství vody úměrně zvýšit podle toho, kolik vody vypotíte.[14]
  5. 5
    Naučte se ve svém životě zvládat stres. Stresujícím situacím se nemůžete vyhnout, ale můžete najít způsoby, jak napětí uvolnit. Vyzkoušejte relaxační techniky, jako je například meditace, vizualizace, tai-či, jóga a hluboké dýchání.[15]
    • Hluboké dýchání trénujte tak, že se nadechnete a vydechnete skrze bránici (sval pod hrudním košem), místo toho, abyste dýchali mělce do hrudníku. Pokuste se vytvořit si vzorec hlubokého dýchání, například že napočítáte do pěti během pomalého nádechu, na pět vteřin dech zadržíte, a pak pomalu pět vteřin budete vydechovat.[16]
    • Trénujte meditaci. Posaďte se do pohodlné pozice daleko od všeho, co by vás mohlo rozptylovat. Dýchejte zhluboka a pokuste se soustředit jen na svůj dech. Myšlenky nechte jen tak plynout hlavou, aniž byste se jimi zbývali nebo je posuzovali.[17]
    • Použijte vizualizaci, abyste zklidnili svou mysl a přivodili si lepší náladu. Kombinujte hluboké dýchání s představou něčeho uklidňujícího, jako třeba příjemného místa nebo situace.[18]
  6. 6
    Pěstujte si zdravý životní styl. Kromě zdravého jídelníčku je také důležité zdravě a aktivně žít. To, jak se staráte o své tělo a své zdraví ve svém mládí a středních letech může mít velký vliv na váš stav v letech pozdějších.
    • Pravidelně cvičte. Odborníci doporučují věnovat se alespoň 150 minut týdně středně náročné aerobní aktivitě, nebo alespoň 75 minut týdně velmi náročné aerobní aktivitě. Snažte se zapojit rovněž posilování (jako je zvedání činek nebo cvičení s vlastní vahou) alespoň dvakrát týdně, aby byla vaše fyzická aktivita v rovnováze.[19]
    • Nekuřte, a pokud kouříte, tak přestaňte.[20] Můžete použít podpůrné prostředky pro odvykání kouření, jako jsou nikotinové náplasti nebo žvýkačky, a pokud vám to pomůže, zkuste se zapojit do terapeutické skupiny nebo požádat o pomoc kamaráda či příbuzného.[21]
    • Praktikujte bezpečný sex a vždycky používejte kondom. Nebo ještě lépe zakotvěte ve výlučném, monogamním vztahu.[22]

2
Najděte svůj smysl života

  1. 1
    Zamyslete se nad tím, čeho si nejvíce ceníte.Pro každého je v životě něco důležité, ale co má pro vás ten největší význam? Nemyslete na hmatatelné, fyzické předměty, místo toho si vybavte, co od života chcete a co dává vašemu životu smysl a pocit naplnění. Některé časté hodnoty smysluplného života mohou být [23]:
    • Víra
    • Rodina
    • Přátelství/vztahy s ostatními
    • Soucit
    • Výkon
    • Štědrost/služba druhým lidem
  2. 2
    Najděte si práci, která vás baví. Osobní růst může dát vašemu životu velký smysl a účel. Jeden z nejlepších způsobů, jak získat smysl života, je najít si zaměstnání, které vás nutí růst a vyvíjet se jako člověk.[24]
    • Zjistěte, co by vás bavilo dělat. Můžete začít tím, že se zamyslíte, jaké vyznáváte hodnoty. Ceníte si štědrosti a soucitu? Možná by se k vám hodila práce, při které budete pomáhat lidem a sami tak najdete náplň svého života.
    • Vystupte ze své komfortní zóny. Jen to, že v práci pohodlně přežíváte, neznamená, že z ní máte opravdu dobrý pocit a užitek. Zkuste hledat způsoby, jak jít za tím, co vás baví například skrze práci dobrovolníka, a pokud vás to bude bavit, zjistěte si, zda by šlo tutéž práci vykonávat na plný úvazek jako hlavní příjem.
    • Když budete mít zaměstnání, které vás naplňuje, budete mít v životě větší pocit uspokojení a smyslu, než kdybyste měli spoustu peněz. Musíte být samozřejmě finančně zajištění, ale je mnohem důležitější žít smysluplný život, než hromadit nesmyslné bohatství.
  3. 3
    Vydejte se duchovní cestou. Spiritualita pro někoho znamená náboženství, ale sama o sobě nevyžaduje žádnou organizovanou církev. Je docela možné žít duchovním životem i tehdy, když sami sebe vůbec nenazýváte věřícím, i když jsou lidé, které víra a náboženství velmi naplňují.
    • Každý den trénujte sebereflexi. Naučte se být zodpovědní za své myšlenky, slova a činy, a převezměte nad nimi kontrolu.
    • Hledejte způsoby, jak mít soucit s druhými. Pomáhejte lidem v nouzi, ať už ji zapříčinila jakákoliv okolnost.
    • Snažte se udržet si naději a pozitivní přístup, i během stresujících nebo tragických situací.[25]
    • Obklopujte se přírodou.Příroda může být neskutečně uklidňující a mnoho lidí zjišťuje, že pobyt v přírodě jim přináší pocit duševní rovnováhy. Zkuste si zajít na procházku po lese, kochejte se krajinou, kdykoliv se dostanete ven. Také vpusťte přírodu k sobě a založte si zahradu nebo pěstujte pokojové květiny doma či na balkoně.[26]
  4. 4
    Užívejte si společnost. Pocit, že někam patříte, je důležitou součástí duševního zdraví. Také vám to pomůže vidět smysl života. I introvertní lidé často zjišťují, že patřit do větší skupiny lidí je příjemné, a přináší jim to pocit naplnění.[27]
    • Najděte si skupiny lidí, se kterými sdílíte společné zájmy a koníčky.
    • Zkuste se stát dobrovolníkem ve skupině lidí stejného smýšlení, kteří bojují za stejnou věc jako vy.
    • Přidejte se třeba do čtenářského klubu. Seznámíte se s lidmi, kteří mají stejné zájmy, a přitom se budete věnovat umění.[28]

3
Naučte se překonávat překážky

  1. 1
    Postavte se svým démonům. Může se zdát jednoduší překážky v životě zkrátka obcházet, než se k nim postavit čelem. Vyhýbání se problémům ale vede jen k dalším a dalším problémům, a vy se nakonec můžete cítit úplně bezmocní. Nejlepší způsob, jak se s překážkou vypořádat, je uvědomit si ji, a bojovat s ní.[29]
    • Nevyhýbejte se svým problémům. Pojmenujte je hned, jak se objeví a přiznejte si, že záležitost vyžaduje vaši pozornost.
    • Vzpomeňte si na chvíle, kdy jste problémům čelili v minulosti. Určitě jste byli dostatečně sebevědomí na to, abyste zvládli náročné úkoly. Vybavte si to ve chvíli, kdy se objeví nové a velké problémy a utěšujte se tím.
  2. 2
    Přijměte to, co máte a ne to, co chcete. Jeden z nejlepších způsobů jak být spokojený se svým životem (bez ohledu na momentální okolnosti) je naučit se situaci přijímat takovou, jaká je. I když si možná přejete, aby byly věci jednodušší (jako mít více peněz, jistější zaměstnání, nebo třeba lepší zdraví), když se budete až příliš upínat k tomu, co nemáte, nebude se vám v přítomnosti žít o nic lépe.[30] ZA nbbb
    • Nezapomeňte, že bez těžkých časů byste si tolik nevážili těch dobrých.
    • Jedině tehdy, když přijmete svůj život takový, jaký je právě teď, budete si skutečně vážit všeho, co máte. Buďte vděční za lidi okolo vás, bez ohledu na to, jak složité jsou momentálně všechny okolnosti.
    • Nezapomeňte, že všichni v životě prožívají nějaký svůj boj. Nikdo nemá život bez náročných období, ale je to právě vytrvalost a uvědomělé prožívání, díky kterým má život smysl a stojí za to.
  3. 3
    Pokuste se dívat na problémy jako na příležitosti. Není vždycky snadné vidět na nešťastných a složitých situacích tu světlou stránku. Realita je ovšem taková, že právě boj nám často dá nový pohled na sebe sama, novou životní perspektivu a často dokonce nový smysl života.[31]
    • Nebude snadné dívat se na problémy jako na příležitosti k růstu, ale s uvědomělým prožíváním a dostatkem tréninku rychle uvidíte, že díky překonávání překážek opravdu rostete a vyvíjíte se.
    • Vždycky si pamatujte a uvědomujte, že život má smysl. Jen proto, že procházíte náročným obdobím (jako například ztráta zaměstnání nebo ztráta milovaného člověka), nebo dokonce trpíte zdravotními/duševními problémy (třeba chronickou nemocí nebo amputací), neznamená to, že váš život nemá smysl.
    • Zkuste své problémy použít k motivaci. Třeba život s nějakým zdravotním omezením vám může dát příležitost k tomu, abyste se připojili k ostatním podobně postiženým a zvýšili povědomí o této chorobě, nebo se dokonce podíleli na hledání léčby.
    • Uvědomujte si, že i když něco nedopadlo tak, jak byste si přáli, stále jste se jako člověk někam posunuli a vybudovali si větší sebevědomí díky tomu, že jste se překážkám postavili čelem a poučili se z nich.

4
Buďte milujícím člověkem

  1. 1
    Trénujte vděčnost. Každý člověk má bezpočet věcí, za který může být v životě vděčný, ale v každodenním shonu může být snadné na vděčnost zapomenout. Když se budete snažit být za každé situace a okolností vděční, budete mít pocit, že má váš život smysl a účel.[32]
    • Napište dopis někomu, koho si vážíte (rodič, kamarád, partner atd.) a dejte mu najevo, proč si ho ceníte. Poděkujte za všechno, co pro vás dotyčný udělal a ukažte, že si vašeho přátelství vážíte.
    • Veďte si deník, věcí, za které jste vděční. Můžete si samozřejmě psát o velkých věcech, ale když budete deník nosit každý den s sebou, více si všimnete i drobností. Může to být třeba horké latté, připravené přesně tak, jak máte rádi, které jste se dali v kavárně a které vám udělalo radost v šedivém, upršeném dni. Často to jsou právě drobnosti, které mají na náš každodenní život ten největší vliv.
    • Užívejte si čas, strávený příjemnou činností a na příjemných místech. Dopřejte si čas na to, abyste si vychutnali západ slunce a zastavte se na procházce parkem, abyste se pokochali barevným listím na trávníku.
    • Sdílejte s ostatními dobré zprávy a příjemné chvíle. Studie prokazují, že když s někým, na kom nám záleží, sdílíte dobré zprávy, sami se cítíte šťastnější a umožní to i těm druhým vychutnat si chvíli radosti.
  2. 2
    Naučte se přijímat konstruktivní kritiku. Může být těžké slyšet, co si ostatní lidé myslí o vašem výkonu, ale když se naučíte konstruktivní kritiku rozpoznat a využít ve svůj prospěch, pomůže vám to zlepšit své schopnosti a pracovat na spokojenějším životě.
    • Uvědomte si, že kritika může být konstruktivní a nekonstruktivní. Například pokud přednesete prezentaci a někdo vám řekne, že jste v ní nadělali spoustu chyb a že to bylo opravdu nudné, je to nekonstruktivní kritika. Takové prohlášení vám chce jen ublížit a nenabízí vám žádnou příležitost ke zlepšení vaší další prezentace.
    • Pokud vám nicméně spolužák řekne, že se mu vaše prezentace opravdu líbila, ale občas měl potíže držet tempo, protože jste mluvili příliš rychle, je to konstruktivní kritika. Byli jste pochváleni a získané informace můžete využít k tomu, aby byla vaše příští prezentace ještě lepší.
    • Pokud vás někdo svou kritikou naštve, udělejte si chvilku pro sebe a zamyslete se nad tím, než něco uděláte nebo řeknete. Jděte se projít, zatelefonujte kamarádovi nebo udělejte něco, co vás rozptýlí. Počkejte, až se budete cítit vyrovnanější a promyslete si, co si z kritiky můžete vzít, abyste se příště zlepšili.[33]
  3. 3
    Odpouštějte sobě i druhým. Odpuštění je jedna z nejtěžších věcí, obzvlášť nabídnout je někomu, kdo vám ublížil. Ještě těžší může být odpustit sami sobě, když jste udělali něco špatného. Nicméně zadržovat v sobě zlost, nenávist a pocity viny vám ublíží mnohem víc – má to negativní vliv na vaše duševní i fyzické zdraví a vztahy s druhými lidmi.[34]
    • Všichni děláme chyby a často se z nich poučíme. To z nás dělá silnější, lepší osobnosti.
    • Odpustit druhým lidem neznamená, že zapomenete na jejich špatné skutky. Také to neznamená, že se budete chovat jako rohožka, o kterou si může kdokoliv otřít boty. Jednoduše to znamená uvědomit si, že někdo (včetně vás samých) udělal chybu, doufat, že se z ní poučil a neupínat se ke zlobě a nenávisti.
    • Často bývá snazší odpustit chyby druhým lidem, než odpustit je sobě. Neměřte si jiným, tvrdším metrem, než měříte ostatním. Přijměte sami sebe jako člověka, co se snaží ze všech sil, a své chyby berte jako příležitost k poučení.
  4. 4
    Pěstujte soucit. Když budete soucitní, stanete se lepším kamarádem, a celkově užitečnějším a šťastnějším člověkem. Studie ukazují, že upřímný soucit a láska k druhým lidem mají obrovský vliv na to, jak a proč lidé žijí a myslí.[35]
    • Snažte se vidět ve druhých sebe a sebe v druhých. Vaše zážitky nejsou diametrálně odlišné od zážitků druhých lidí, a každý člověk touží po štěstí, zdraví a lásce.
    • Dívejte upřímnou laskavost, humor a přátelství všem lidem okolo vás.
    • Usmívejte se na lidi okolo vás. Možná, že právě tuhle maličkost ten druhý poptřebuje, aby se přenesl přes těžkou chvíli.
    • Každý bojuje s nějakými problémy. Každý den se v životě učíme něco nového, a je úplně přirozené, že občas děláme chyby.
    • Trénujte upřímnou vděčnost druhým lidem. Tím není myšlena klasická vděčnost poté, co pro vás někdo udělá něco hezkého. Naučte se ocenit trpělivost, lásku a úsilí každého, koho máte ve svém životě, a to i lidí, kteří s vámi nebo pro vás pracují.[36]

Tipy

  • Žít šťastný život nepřijde ze dne na den. Může to z vaší strany vyžadovat spoustu úsilí a uvědomění. Uvidíte ale, že to nakonec bude stát za to.
  • Udělejte něco pro svůj šťastnější život každý den. Brzy se z toho stane zdravý návyk, a půjde vám to mnohem snadněji.
  • Lidem ve svém životě buďte vděční a děkujte jim. Vzpomeňte si na všechno to dobré, co pro vás ostatní udělali a nikdy nezapomeňte na to, že se správným přístupem a podporou může být život nádherný.

Reference

  1. http://news.harvard.edu/gazette/story/2012/02/decoding-keys-to-a-healthy-life/
  2. http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/stress-management/in-depth/positive-thinking/art-20043950
  3. http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/stress-management/in-depth/positive-thinking/art-20043950?pg=2
  4. http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/stress-management/in-depth/positive-thinking/art-20043950
  5. http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/stress-management/in-depth/positive-thinking/art-20043950?pg=2
  6. http://www.mentalhealthamerica.net/stay-positive
  7. http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/consumer-health/in-depth/mindfulness-exercises/art-20046356
  8. http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/consumer-health/in-depth/mindfulness-exercises/art-20046356?pg=2
  9. http://www.choosemyplate.gov/fruit
Ukázat více... (27)

Informace o článku

Spoluautorem tohoto článku je Trudi Griffin, LPC, MS. Trudi Griffin je licencovaný profesionální poradce ve Wisconsinu. V roce 2011 získala titul MS v Klinickém poradenství pro duševní zdraví na Marquette University.

Kategorie: Zdraví

V jiných jazycích:

English: Live A Happy Life, Español: vivir una vida feliz, Italiano: Vivere una Vita Felice, Português: Ter uma Vida Feliz, Русский: прожить счастливую жизнь, Deutsch: Ein glückliches Leben leben, Français: vivre une vie heureuse, Tiếng Việt: Sống Một Cuộc sống Hạnh phúc, Bahasa Indonesia: Menjalani Hidup Bahagia, 中文: 快乐的生活, 한국어: 행복한 삶을 사는 법, Nederlands: Een gelukkig leven leiden, العربية: أن تحيا حياة سعيدة

Stránka byla zobrazena 2 557 krát.
Byl tento článek přesný?