Jak žít dlouhý život

V tomto článku:Udržujte se fyzicky zdravíZůstaňte duševně zdravíZkuste zajít ještě dál

Co mají společného výhra Oscara, chov kočky a zahradničení? Kromě toho, že jsou to všechno skvělé věci, jsou to tři věci, které mají prokazatelný vliv na délku lidského života. Pokud chcete vědět, co dalšího pro sebe můžete udělat, abyste žili co nejdéle, přečtěte si tento článek.

Část 1
Udržujte se fyzicky zdraví

  1. 1
    Vyhýbejte se karcinogenům. Tyto látky způsobují rakovinu a většině z nich se dá úspěšně vyhnout. Zde jsou běžné věci, které lidem zbytečně zkracují život:
    • Přestaňte kouřit. Jakákoli forma kouření je pro vás špatná a nezáleží na tom, kolik toho vykouříte. Kouření zvyšuje riziko rakoviny plic. Pokud kouříte, můžete si prodloužit život až o 10 let jen tím, že s kouřením přestanete. [1]
    • Používejte opalovací krém. I když jste v rodině nikdy neměli rakovinu kůže, zvyšující se riziko slunečních paprsků dopadajících na Zemi by měli mít na paměti všichni, kteří denně tráví alespoň 15 minut venku. Neměli byste se ale vyhýbat času strávenému na vzduchu úplně – sluneční světlo vám vyrábí vitamín D, který je pro vaše zdraví nezbytný.
  2. 2
    Změňte své konzumační návyky. Zde je několik věcí, které vám pomohou žít delší život:
    • Pijte hodně vody. Univerzální lék a nejúčinnější zbraň proti všem toxinům je voda. Vyplavuje z vašeho těla vše, co tam nepatří. Když nebudete vodu doplňovat, budete dehydrovaní. Budete mít žízeň, bolesti hlavy, bude vám na omdlení a nebudete mít žádnou energii. Extrémní dehydratace způsobuje svalové křeče, selhání ledvin a nakonec smrt. Každý den dýcháním, pocením a močením přijdete cca o 10 šálků vody. Musíte je doplnit a také vypít dostatek vody pro správné fungování orgánů.
    • Vyhýbejte se jednoduchým cukrům. Sacharidy způsobují nárůst hladiny inzulinu, který způsobuje zvýšené riziko rakoviny prsu u žen v menopauze.
  3. 3
    Nepřehánějte to s ničím. Příliš mnoho čehokoli škodí, ať už jde o jídlo, pití nebo léky. Když si vezmete příliš mnoho Paralenu, můžete i zemřít. Léky bez předpisu a nelegální drogy mohou obsahovat chemikálie a další látky, které jsou pro lidi jedovaté. Nejhoršími drogami ale stále zůstávají tabák a alkohol.
    • Nezapomínejte na to, že i kofein je droga. Jakákoli droga od alkoholu až po aspirin je pro vás rizikem. Pokud se rozhodnete brát drogy, buďte alespoň zodpovědní – zjistěte si všechny informace, berte drogy opatrně a nikdy je nemíchejte s ničím dalším.
    • Můžete vyzkoušet nějakou dietu nebo krátkodobý půst. Studie prokázaly, že krátkodobé půsty mají na lidské zdraví příznivý vliv. Vyberte si jeden den, kdy nebudete jíst vůbec nic a snažte se ho jednou nebo dvakrát za měsíc dodržet.
  4. 4
    Srovnejte svůj přísun kyselin omega 3 a omega 6. Existuje mnoho důkazů podporujících tvrzení, že příliš mnoho omega 6 mastných kyselin může způsobovat rakovinu a onemocnění oběhového systému. Je důležité přestat jíst kukuřičný olej a další oleje a zvýšit příjem omega 3 mastných kyselin z jídel jako jsou ryby.
  5. 5
    Zkuste si při vyprazdňování dřepnout. Můžete tím značně snížit riziko rakoviny tlustého střeva a konečníku (která bývá smrtelná) i hemeroidů (které jsou většinou jen velmi nepříjemné).
  6. 6
    Jezte antioxidanty. Snižují totiž riziko rakoviny. Získáte je následujícími způsoby:
    • Pijte hodně čaje. Existují dva hlavní typy čaje – zelený a černý. Oba pocházejí ze stejného keře, ale zelený čaj je zpracován jinak. Zelený čaj je zdraví prospěšný, snižuje riziko infarktu a rakoviny atd. Další výhody jsou například zvýšení energie a zrychlení metabolismu a vysoký obsah antioxidantů. Snažte se vypít každý den 5 šálků zeleného čaje. Můžete použít více lístků nebo sáčků a udělat si silnější čaj (POZOR: zelený čaj většinou obsahuje kofein, který má na zdraví nepříznivý vliv).
    • Jezte hořkou čokoládu. Jeden kousek hořké čokolády denně je pro zdraví prospěšný, protože kakao má příznivý vliv na cévy a srdce. Hořká čokoláda má také více antioxidantů než ostatní druhy čokolády. Kupte si čokoládu s alespoň 60% kakaa. Díky čokoládě se lidé také cítí šťastněji, protože uvolňuje endorfiny.
    • Pijte jednu sklenici červeného vína denně. Červené víno obsahuje polyfenoly, které udržují elasticitu cév a také působí jako antioxidanty, takže zpomalují stárnutí a chrání vás před nemocemi. Říká se, že nejstarší žena na světě, Jeanne Calment, která zemřela v požehnaném věku 122 let, pila každý den jednu sklenici červeného vína.
    • Jezte každý den 5 kousků ovoce a zeleniny! Ovoce a zelenina jsou velmi zdravé a měly by představovat většinu vašeho jídelníčku. Snažte se sníst alespoň 5 porcí denně.
  7. 7
    Vyhýbejte se nebezpečným situacím, například těmto potenciálním nebezpečím:
    • Nejprve přemýšlejte a až potom jednejte. Tento krok zahrnuje jak sledování vozovky před přecházením a další věci. Ať už jedete autem nebo na skateboardu, pracujete na stavbě nebo zacházíte s nebezpečnými látkami, dávejte si pozor. Lidská lebka je sice vcelku pevná, ale nevydrží všechno a při nárazu si můžete poškodit mozek nebo dokonce zemřít.
    • Chovejte se bezpečně. Vyhýbejte se potenciálně nebezpečným situacím, například skákání padákem, býčím zápasům, velkým davům nebo vztahům s nebezpečnými lidmi.
    • Choďte pravidelně na lékařské prohlídky. Včasná diagnóza většinou lidem zachrání život.
    • Pravidelně cvičte. Většina lidí žije vytíženým životem, ale každý by si měl udělat čas na cvičení. Když začnete postupně cvičit a hýbat se více, budete v lepší kondici a bude to pro vás jednodušší, než se do toho pouštět po hlavě každý nový rok a po krátké době to vzdávat.
    • Nejsnazší pohyb je chůze. Studie prokázaly, že když budete denně chodit alespoň 3 km, snížíte tím riziko smrti až o polovinu! Třicet minut lehkého pohybu denně snižuje riziko infarktu stejně jako intenzivní cvičení.
    • Místo ježdění výtahem choďte po schodech.
    • Zkuste Pilates, Zumbu, běh, fotbal, volejbal, procházky po horách, tanec nebo tenis.
  8. 8
    Mějte zdravý spánek. Není tak důležité naspat přesný počet hodin, jako mít každý den stejné množství spánku. Spánek vašemu tělu dává šanci se zregenerovat a léčit a když budete mít stabilní spánkový režim, budete schopni se o své tělo starat mnohem lépe. Když vám bude spánek chybět delší dobu (například více než 48 hodin), mohlo by to vážně ovlivnit vaše duševní a fyzické zdraví.
    • Ideální množství spánku je asi 7-9 hodin denně. Studie prokázaly, že lidé, kteří spí méně než 6 hodin nebo více než 9 hodin denně, mají naopak kratší život. Uvědomte si, že přílišné spaní nemá na vaše zdraví příznivý vliv. [2]
  9. 9
    Každý den si čistěte zuby. Určité bakterie v zubech mohou způsobovat otoky cév, což později vede k srdečním onemocněním.

Část 2
Zůstaňte duševně zdraví

  1. 1
    Zbavte se stresu. Naučte se zvládat stres a žije klidněji, mírumilovněji a trochu pomaleji. Mohlo by vám to prodloužit život. Zkuste například následující věci:
    • Pěstujte vztahy s lidmi. Lidé, kteří jsou schopni se svěřovat přátelům nebo partnerům, mají delší a zdravější život. Je to proto, že stresové hormony způsobují znuděnost a depresi. Když se tedy budete bavit s ostatními lidmi, budete duševně i tělesně zdravější.
    • Zbavte se stresu a depresí. Tyto věci mají negativní dopad na vaše srdce a další fyziologické procesy. Naučte se zvládat stres pomocí různých relaxačních technik, nebo se naučte myslet pozitivněji. Ve chvílích stresu dýchejte pomalu a zhluboka, nebo začněte meditovat.
    • Vyberte si své zaměstnání pečlivě. Některá povolání jsou nebezpečná nebo způsobují stres a mohou lidem zkrátit život.
  2. 2
    Snažte se vyhnout strachu. Ten nejhorší stres přichází vždy zevnitř. Pokud se neustále něčeho bojíte nebo trpíte fobiemi, měli byste svůj strach řešit. Snažte se být co nejvíce pasivní a klidní. Existují věci, které vás mohou zabít během chvilky a proti kterým se nelze bránit, ale těch se nebojíte, nebo ano? Strach je jen nástroj, který má svůj účel, ale pro vaše zdraví je většinou špatný. Nebojte se, jen pozorně sledujte okolí.
  3. 3
    Hledejte na všem to dobré. Když budete mít optimistický pohled na svět, budete odolnější proti všem problémům. Pozitivní přístup vám může zajistit delší život, protože se díky němu lépe vypořádáte s nevyhnutelnými problémy.
  4. 4
    Nepřestávejte pracovat. Je dokázáno, že lidé, kteří rádi a dlouho pracují, žijí déle. Když se stanete součástí komunity, budete žít zajímavý život až do svých posledních dnů. Pokud vám vaše práce způsobuje stres, měli byste si zkusit najít lepší práci, která vás bude bavit a se kterou budete spokojení.
  5. 5
    Usmívejte se. Úsměv je uvolňující – zbavuje vás stresu a umí změnit celý váš přístup. Když se budete usmívat, budete mít lepší náladu a lidé vás budou mít raději. Pozitivní přístup může váš život prodloužit až o 7 let (podle vědců), takže se snažte usmívat se co nejčastěji.[3]
  6. 6
    Najděte si smysl života. Většina lidí starších 100 let tvrdí, že měli v životě nějaký cíl nebo smysl a tento smysl jim pomohl překonat těžká období. Může jít klidně o to, že se chcete starat o rodinu, nebo o to, že chcete být někomu inspirací. Jedna žena dokonce tvrdí, že je pro ni důvodem k životu samotná dlouhověkost!
  7. 7
    Vzdělávejte se. Jedním z nejčastějších ukazatelů délky života ve všech částech světa a ekonomických oblastech je úroveň vzdělání. Pokud zůstanete ve škole a uděláte si diplom, pravděpodobně budete žít déle, než ostatní lidé. Budete se ale také muset pravidelně hýbat, zdravě jíst a nekouřit.
  8. 8
    Napište si seznam věcí, za které jste vděční. Budete se cítit mnohem lépe a nebudete myslet na to, co nemáte. Když se zaměříte na to, co nyní máte, přitáhnete do svého života více pozitivních věcí. Budete žít déle, protože díky svému vděku budete šťastnější.
  9. 9
    Používejte svoji mysl. Pomůže vám to lépe se rozhodovat a tedy i déle žít. Nemá smysl žít dlouhý život, když žijete v neštěstí. Zde je návod na to, jak udržet svoji mysl stále aktivní.
    • Čtěte zajímavé knihy. Lidé, kteří pravidelně čtou, mají nižší riziko vzniku Alzheimerovy choroby.
    • Luštěte křížovky, osmisměrky a Sudoku. Hrajte slovní hry a snažte se tím zlepšit svoji schopnost řešit problémy.
  10. 10
    Alespoň jednou denně se smějte. Jistě to slyšíte dnes a denně, ale je to pravda – smích je nejlepší lék. Není to sice vědecky dokázané, ale když se budete často smát, budete se cítit mnohem lépe. Smějte se tedy každý den, hrajte zábavné hry a sledujte komedie. Pokud vás něco rozesměje, pusťte se do toho! Budete se cítit mnohem lépe!

Část 3
Zkuste zajít ještě dál

  1. 1
    Pořiďte si domácí zvíře. Zvířátka nejsou dobrá jen na mazlení – ve skutečnosti vám také prodlužují život. Studie prokázaly, že lidé, kteří mají domácí zvířata, žijí déle, protože netrpí stresem a mají stále společnost. Když budete mít zvíře, budete se o něho muset starat a budete mít pro co žít. Lidé, kteří mají kočky, mají o 30% nižší riziko infarktu, než ostatní lidé. [4]
  2. 2
    Odpouštějte. Lidé, kteří nechovají k ostatním lidem zášť, jsou soucitnější, nejsou zahořklí a podle vědců také žijí déle. Když budete lidi nenávidět kvůli činům z minulosti, budete zbytečně zahořklí a zlí, takže budete trpět stresem a budete mít kratší život. [5]
  3. 3
    Udržujte silné společenské vazby. Udržujte přátelství s lidmi, kteří jsou pro vás důležití a snažte se poznat co nejvíce lidí ve svém okolí. Lidé, kteří mají smysluplné vztahy s přáteli a rodinami, žijí delší dobu, protože mají důvod žít. Studie dokonce prokázaly, že lidé, kteří mají přátele v práci, jsou produktivnější a mají i delší život. [6]
  4. 4
    Dělejte jógu. Lidé, kteří cvičí jógu, většinou žijí déle, protože jóga přináší tělu i mysli mnoho příznivých účinků. Jóga snižuje stres, posiluje svalstvo a zlepšuje pohyblivost. Lidé, kteří cvičí jógu, vedou obecně zdravější život, což většinou znamená i delší život. [7]
  5. 5
    Meditujte. Jen patnáct minut meditace denně má na tělo stejný vliv, jako hodina spánku. Začněte jen s několika minutami denně. Sedněte si, zavřete oči a soustřeďte se jen na svůj dech. Budete se cítit uvolněněji a budete také žít delší život. [8]
  6. 6
    Vařte si sami doma. Při studii na univerzitě v Cambridge se zjistilo, že lidé, kteří jedí domácí jídla alespoň 5x denně, mají o 47% vyšší šanci, že budou žít o deset let déle, než ostatní lidé. Přestaňte tedy jíst v restauracích a fast foodech a uvařte si doma dobré jídlo, které vám pomůže žít déle, zbavit se stresu a ještě ušetřit peníze. [9]
  7. 7
    Mějte naplňující manželství. Studie prokázaly, že lidé, kteří vstoupí do manželství, žijí déle, než ostatní lidé (pokud si tedy vezmou toho správného člověka). Buďte tedy opatrní a vyberte si partnera, který vás dokáže udělat šťastnými i z dlouhodobého hlediska. Je sice nemožné předvídat všechny těžkosti, které vás mohou potkat, ale když si dáte dost času a pokusíte se svého partnera dobře poznat, můžete tím dosáhnout vyššího věku. Rozvody totiž nemají dobrý vliv na délku života. [10]
  8. 8
    Buďte finančně nezávislí. Studie prokázaly, že lidé, kteří vydělávají více peněz, mají pevnější zdraví a delší život než lidé, kteří vydělávají méně peněz. Samozřejmě jde také o to, že bohatší lidé si mohou dovolit zdravotní péči, ale je jasné, že když nemusíte mít strach o finance, žijete mnohem uvolněnější a také delší život. [11]
  9. 9
    Dělejte činnosti, které prodlužují život. Když budete dělat věci, které máte rádi, například luštění křížovek nebo procházky venku, mohlo by vám to prodloužit život. Plavání může snížit riziko úmrtí u mužů až o 50% a téměř všichni století lidé z Okinawy dělají jednu a tu samou věc: zahradničení. [12][13]Také lidé, kteří se účastní kreativních činností, mají nižší riziko úmrtí až o 12%. [14]
  10. 10
    Neberte svůj život jako samozřejmost. Lidé, kteří přemýšlí o smrti, žijí déle. Možná to zní morbidně, ale když si budete čas od času připomínat, že jste jen smrtelník, budete díky tomu šťastnější, protože budete schopni ocenit i maličkosti. Navíc budete činit moudřejší rozhodnutí, například si budete zapínat bezpečnostní pás, vzdáte se cigaret a začnete používat opalovací krém. Nikdy nezapomínejte na to, že život je dar. [15]

Tipy

  • Omezte příjem soli a konzumaci slaných jídel. Přestaňte jíst zpracované potraviny a nepřidávejte si sůl do jídel.
  • Tělesné zdraví je velmi důležité, ale neměli byste zanedbávat ani své psychické zdraví. K čemu je stoleté tělo, když to mozek vzdal už v padesáti letech? Pokud máte pocit, že se mění vaše chování a psychika, například jste podrážděnější, otupují se vám smysly nebo máte potíže s vyjadřováním, zajděte si k psychiatrovi. Možná o nic nejde, ale vždycky je lepší mít jistotu. Také se zbavte stresu a úzkostí, i to vám zajistí delší život.
  • Jezte česnek, ale s mírou. Když budete každý den jíst určité množství česneku, ochráníte tím svůj oběhový systém.
  • Studujte návyky a životní styl lidí, kteří mají přes sto let.
  • Dýchejte tak zhluboka, jak to jde. Dýchání může přímo ovlivnit vaše zdraví. Pokud chcete zlepšit své dýchání, můžete zkusit různá dechová cvičení.
  • Existují krémy na obličej s obsahem UV faktoru. Tyto krémy vaši pleť ochrání před sluncem a vy tak budete žít déle a zdravěji.
  • Jezte i trochu červeného masa, jde o skvělý zdroj bílkovin a železa. Neměli byste ho ale sníst více než 90g za týden. Jinak si zvyšujete riziko rakoviny tlustého střeva.

Varování

  • Pití příliš horkých nápojů zvyšuje riziko rakoviny jícnu. Nechejte si tedy nápoje nejprve trochu vychladnout.
  • Dejte pozor na nepravdivé zprávy. Mnoho údajně prospěšných věcí pro vás může být škodlivých. Vždy všechny změny konzultujte s lékařem a při zjišťování informací si ověřujte zdroje.
  • Neměli byste se snažit o dlouhověkost tak, že si zapomenete užívat života. Šťastný život plný pevných vztahů vás zbaví stresu a pomůže vám žít déle.
  • Příliš mnoho vody může mít na vaše zdraví devastující účinky. Pijte doporučené množství a budete zdraví.
  • V pokročilejším věku už nezvedejte těžké věci. Tělo už není tak pružné a mohli byste se zranit.

Informace o článku

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 126 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili.

Kategorie: Plánování a životní styl

V jiných jazycích:

English: Live a Long Life, Français: vivre une longue vie, Italiano: Vivere Più a Lungo, Español: vivir una larga vida, Português: Viver uma Vida Longa, 中文: 让生命更长久, Deutsch: Ein langes Leben haben, Русский: прожить долгую жизнь, Nederlands: Lang leven, العربية: التمتع بطول العمر, हिन्दी: एक बेहतर और लंबा जीवन जियें, 한국어: 오랫동안 건강하게 사는 법, ไทย: มีชีวิตยืนยาว, Tiếng Việt: Kéo dài Tuổi thọ

Stránka byla zobrazena 1 894 krát.
Byl tento článek přesný?