Jak být čistotný

V tomto článku:Základy hygienyJak zabránit nemocem6 Reference

Osobní hygiena je důležitá a to hned z několika důvodů. Nejenže díky ní budete každý den skvěle vonět a vypadat, ale zabráníte díky ní vzniku infekčních nemocí. Dostatečná preventivní opatření tedy docílí toho, že nebudete nemocní a nebudete šířit nemoci na osoby ve vašem okolí. Pro celkové zlepšení vašeho zdraví a vzhledu si přečtěte následující článek, v kterém najdete více informací o osobní hygieně.

Část 1
Základy hygieny

  1. 1
    Sprchujte se každý den. Sprchování je ten nejlepší způsob, jak se zbavit špíny, potu a/nebo bakterií z těla, které se na vás během celého dne naakumulovaly. Je to také ten nejefektivnější způsob, jak zabránit šíření nemocí a chorob.[1] Navíc, budete-li se denně sprchovat, tak máte zajištěné, že budete během celého dne krásně vypadat a vonět a skvěle se cítit.
    • Používejte mycí houbu, „lufu“ nebo žínku na jemné odrhnutí celého těla, díky čemuž se zbavíte odumřelých kožních buněk a špíny. Nezapomeňte pravidelně houby měnit, jelikož se v nich mohou začít šířit bakterie.
    • Pokud si nechcete umývat vlasy každý den, tak si kupte koupací čepici do sprchy a umývejte se sprchovým gelem a vodou.
    • Pokud nemáte čas na sprchu, tak večer použijte ručník na umytí obličeje a podpaží.
  2. 2
    Používejte denní čisticí prostředek na obličej („cleanser“). Nezapomeňte, že pleť na obličeji je citlivější, než pokožka na ostatních částech těla. „Cleanser“ můžete používat buď ve sprše nebo u umyvadla.
    • Při výběru toho správného čistícího prostředku berte v potaz typ vaší pleti. Pokud máte velmi suchou pleť, vyhněte se produktům s vysokým obsahem alkoholu, jelikož alkohol by ji ještě více vysušoval. Pokud máte velmi citlivou pleť, zvolte hypoalergenické produkty, které neobsahují mnoho chemických látek.
    • Pokud používáte hodně make-upu, tak používejte cleanser, který je určen na odličování. Nebo si kupte samostatný odličovač a odstraňte všechen make-up už předtím, než si začnete umývat obličej.
  3. 3
    Každé ráno a večer si vyčistěte zuby. Pravidelné čištění zubů zabraňuje vzniku nemocí dásní, které jsou spojené s ostatními chorobami (např. srdeční choroby, mrtvice, cukrovka).[2] Je velmi důležité si vyčistit zuby po snězení sladkostí nebo kyselých potravin, jelikož tyto potraviny způsobují zubní kazy.
    • Chcete-li mít silné dásně, tak mějte vždy u sebe cestovní kartáček na zuby a zubní pastu a čistěte si zuby mezi jídly.
    • Každý večer používejte zubní nit, abyste tak zabránili zánětu dásní.
  4. 4
    Používejte deodorant. Antiperspiranty kontrolují nadměrné pocení, zatímco deodoranty zakrývají nepříjemné tělesné pachy, které způsobuje pot. Zvažte používání přírodního deodorantu, který neobsahuje hliník, abyste snížili potenciální zdravotní rizika, která jsou spojená s běžnými deodoranty. [3]
    • Pokud nechcete požívat deodorant každý den, tak jej noste ve dnech, kdy očekáváte, že se budete více potit nebo při nějaké speciální příležitosti. Použijte deodorant před sportováním, posilovnou nebo návštěvou nějaké formální akce.
    • Pokud nepoužíváte deodorant, opláchněte si své podpaží mýdlem a vodou, abyste se zbavili nepříjemného zápachu.
  5. 5
    Perte oblečení po každém nošení. Košile by se měly prát po každém nošení, zatímco kalhoty a šortky se mohou před praním nosit víckrát než jednou. Řiďte se svým nejlepším úsudkem.
    • Snažte se odstranit ze svého oblečení všechny skvrny předtím, než jej budete nosit.
    • Vyžehlete oblečení a použijte odstraňovač žmolků na odstranění nechtěných žmolků a chloupků z oblečení.
  6. 6
    Každé 4 až 8 týdnů si nechte zastřihnout vlasy. Ať už se snažíte si nechat odrůst vlasy nebo si je chcete nechat krátké, tak pravidelné zastřihování konečků vás zbaví roztřepených konečků a zachová zdravý, čistý vzhled vašich vlasů.
  7. 7
    Pravidelně si stříhejte nehty na rukou a na nohou. Vaše ruce a nohy tak budou nejen skvěle vypadat, ale zabráníte tak i potenciálním problémům s nehty (např. lámání). Za krátkými nehty se navíc neuchovává žádná špína. Záleží jen na vás, jak často si budete nehty zastřihávat. Rozhodněte se, jak dlouhé nehty chcete mít podle toho, na co každý den své ruce používáte. Pokud hodně času trávíte na počítači nebo hraním na klavír, tak jsou pro vás nejvhodnější krátké nehty. Pokud se vám však více líbí dlouhé nehty, tak se o ně pravidelně starejte, aby se vám nelámaly.
    • Použijte pomerančové dřívko na odstranění špíny pod nehty a zabránění vzniku bakteriálních infekcí.

Část 2
Jak zabránit nemocem

  1. 1
    Umývejte si ruce mýdlem a vodou. Jedná se o jeden z nejdůležitějších způsobů, jak se vyhnout nemocem a zabránit šíření bakterií na ostatní.[4] Umyjte si ruce po používání záchodu; před, během a po přípravě jídla; před jídlem; před a po péči o nemocného; po smrkání, kýchání nebo kašlání; po manipulaci se zvířaty a/nebo živočišného odpadu.
    • Mějte vždy po ruce antibakteriální gel pro případ, že si nebudete moct umýt ruce po použití záchodu.
  2. 2
    Pravidelně doma umývejte povrchy. Alespoň jednou týdně byste měli mýdlem a vodou (nebo jinými běžnými čistícími přípravky) vytřít podlahu a umýt kuchyňskou linku, kuchyňský stůl a sprchu. Pokud bydlíte s více lidmi, tak zkuste vymyslet systém střídání se v tom, kdo a kdy uklízí.
    • Zkuste používat ekologicky šetrné čistící přípravky, které neobsahují silné chemické látky.
    • Vždy si utřete boty o rohožku předtím, než vejdete do dveří. Případně se před vstupem domů vyzujte a požádejte své hosty o to samé. Zabráníte tak šíření bakterií a špíny po domě.
  3. 3
    Zakryjte si nos a ústa při kašlání a kýchání. Je to velmi důležité, pokud chcete zabránit šíření bakterií okolo vás. Po každém zakašlání či kýchání si umyjte ruce mýdlem a vodou.
  4. 4
    Nesdílejte s ostatními žiletky, ručníky či make-up. Sdílení osobních věcí pouze zvyšuje riziko šíření stafylokokové infekce. [5] Pokud s někým sdílíte ručníky nebo oblečení, tak předtím a potom, než si je půjčíte, je vždy vyperte.
  5. 5
    Pokud jste žena, tak si pravidelně vyměňujte tampony a vložky. Ženy, které používají tampony, by je měly měnit alespoň každé 4-6 hodiny, aby tak zamezily propuknutí syndromu toxického šoku. [6] Ženy, které používají vložky, by je měly měnit každé 4-6 hodiny. Pokud spíte déle než 8 hodin, tak použijte na noc vložku. Nepoužívejte tampon na spaní.
  6. 6
    Navštěvujte pravidelně lékaře. Pravidelné návštěvy lékaře dokáží podchytit nemoci a infekce v jejich rané fázi, díky čemuž bude podstatně jednodušší je vyléčit. Pravidelně navštěvujte svého doktora, zubaře, gynekologa, kardiologa nebo kohokoliv jiného, koho potřebujete navštěvovat pravidelně. Navštivte lékaře, když se necítíte dobře nebo když si myslíte, že máte infekci. Snažte se chodit na pravidelné prohlídky.

Informace o článku

Spoluatorem tohoto článku je tým zkušených editorů a badatelů, kteří ověřují jeho přesnost a srozumitelnost.

Kategorie: Osobní péče a Styl

V jiných jazycích:

English: Be Hygienic, Español: ser más higiénico, Deutsch: Hygienisch sein, Italiano: Curare la Propria Igiene, Português: Ter Higiene, Français: s'occuper de son hygiène, Русский: соблюдать гигиену, Nederlands: Hygiënisch zijn, ไทย: รักษาสุขอนามัยของร่างกาย, 中文: 保持整洁, العربية: الحفاظ على نظافتك الشخصية, Tiếng Việt: Giữ gìn vệ sinh cá nhân, 日本語: 衛生的になる

Stránka byla zobrazena 1 728 krát.
Byl tento článek přesný?