Jak být šťastní i o samotě

Spoluautor Paul Chernyak, LPC

V tomto článku:Buďte soběstačníBuďte pozitivnějšíSebepoznání20 Reference

Všichni se občas potýkáme se samotou. Možná jste single, bydlíte sami nebo prostě těžko zvládáte být o samotě a přijde vám těžké být šťastní nezávisle na ostatních. Často vzhlížíme k ostatním, když chceme zaplnit prázdnotu ve svém životě. Existují ale způsoby, jak být šťastní, i kdy jste sami, mezi které patří například soběstačnost, pozitivní postoj a sebepoznání.

1
Buďte soběstační

  1. 1
    Budujte nezávislost. Lidé, hlavně tedy extroverti (společenští tvorové, které nabíjí energií, když jsou mezi lidmi), občas ve štěstí nebo spokojenosti spoléhají na ostatní. Když ale chceme být šťastní, i když jsme sami, musíme se nejprve stát samostatnějšími a méně závislými na ostatních. Pokud jste extroverti, možná pro vás bude přínosné dělat věci o samotě a rozvíjet svou společenskou energii mezi neznámými lidmi a ne mezi přáteli. Naštěstí ale můžete být extrovertní a společenští, i když jste sami.
    • Soustřeďte se na zvyšování sebedůvěry a zapojte se do aktivit, které se provádějí hlavně o samotě.[1] Pokud jste se například vždycky chtěli naučit hrát na hudební nástroj, teď je ta pravá chvíle. Existuje spousta online tutoriálů, které vám proces učení usnadní.
    • Zkuste záměrně provozovat činnosti o samotě. Než někoho požádáte o pomoc nebo aby se k vám přidal, zkuste to nejdřív sami. Pokud například rádi chodíte na nákup potravin s partnerem, zkuste jít sami.
  2. 2
    Soustřeďte se na své koníčky. Ujasněte si, co rádi děláte, a věnujte se tomu o samotě. Vyzkoušejte také věci, které jste nikdy nedělali, a rozšiřte si tak okruh zájmů. Pokud jste extroverti, možná to pro vás nebude jednoduché, protože jste rádi mezi lidmi, a to zejména, když se věnujete svým koníčkům. Čím víc ale budete trénovat provozování svých zájmových činností o samotě, tím snazší to bude.
    • Pořád něco dělejte.[2] Existuje široká škála aktivit, které můžete vyzkoušet, jako je umění, tanec, psaní, čtení, hraní na hudební nástroj, chození, kempování, starání se o domácího mazlíčka, cestování nebo vaření.
    • Vyzkoušejte činnosti o samotě, díky kterým se budete cítit jako mezi lidmi. Mezi takové aktivity patří například smsky, chatování na telefonu nebo sociální sítě. Díky tomu se budete cítit šťastnější, i když jste sami.
    • Můžete také něco naplánovat nebo vytvořit pro své blízké. Tak se můžete soustředit na budování vztahů i o samotě.
  3. 3
    Zvykněte si na samotu. Čím více činností budete provádět sami, tím lépe se budete cítit i bez společnosti ostatních lidí. Když se postavíte čelem svému strachu ze samoty, nebude samota už působit tak děsivě, ale jako spíš něco běžného. Extroverti by si měli vyzkoušet úplnou samotu (třeba doma ve svém pokoji).
    • Pro začátek zkuste jít sami na procházku, do restaurace nebo na nákup.
    • Nesnažte se se samotou vyrovnat pitím alkoholu nebo užíváním jiných látek.[3]
    • Uvědomte se rozdíl mezi samotou a osamocením.[4]Můžete být sami, aniž byste se cítili osamoceně.
  4. 4
    Uklidněte se. Schopnost ukonejšit sami sebe je užitečná, když se učíte zvládat samotu. Pokud cítíte negativní emoci (vztek, smutek osamění), je důležité naučit se, jak se uklidnit.[5] Pro extroverty může takové uklidnění být obzvlášť přínosné, protože být úplně sami může být pro tyto společenské povahy velmi nepříjemné.
    • Uvědomte si svoji hodnotu. Nespoléhejte na chválu a ohodnocení od ostatních lidí, ale dělejte to sami. Pokud například cítíte, že se vám v práci nebo ve škole nedaří, zkuste si říct něco, co by vám řekl kamarád: „Děláš si srandu! Vždyť jsi v tom dobrý/á!“ Extroverti někdy více spoléhají na potvrzení své hodnoty od ostatních a je pro ně přínosné, když se naučí se podporovat sami.
    • Připomeňte si, že je v pořádku být o samotě. Stejně tak je v pořádku být sami na veřejnosti.
    • Soustřeďte se na své kladné vlastnosti a co máte na sobě rádi. Také si uvědomujte své nedostatky, ale nenechte se jimi stahovat ke dnu.

2
Buďte pozitivnější

  1. 1
    Myslete šťastně. Zní to hloupě, ale opravdu to funguje. Introverti (kteří svou energii dobíjejí samotou) a lidé, kteří se obávají nějakých společenských situací, se mohou cítit šťastněji, když budou o vztazích a samotě myslet pozitivně. Výzkumy ukazují, že osamocení lidé mívají někdy tendenci myslet negativně, protože ze společenských vztahů očekávají negativní výsledek a domnívají se, že pro udržení vztahů dělají maximum.[6] Když změníte svůj způsob myšlení, budete se cítit méně osamoceni a zvýšíte pocit spokojenosti, když jste sami.
    • Pomyslete na všechny důvody, proč je dobré být o samotě. Můžete se například soustředit sami na sebe a dělat, co chcete, aniž by vás někdo rušil.
    • Pocity smutku nebo osamocení jsou jen otázkou vašeho postoje. Uvědomte si, co všechno skvělého jste v životě už dokázali a kolik toho ještě můžete zvládnout.[7]
    • Sepište si seznam věcí, za které jste v životě vděční, jako například: rodina, přátelé, jídlo, bydlení, podpora okolí atp.
    • Mluvte k sobě pozitivně. Pokud zjistíte, že vás napadají negativní myšlenky jako: „Nikdo se mnou nechce trávit čas.“, zkuste tuto myšlenku změnit na něco realističtějšího jako „Lidé, kteří mě mají rádi, se mnou chtějí trávit čas, ale občas jsou zaneprázdněni.“
  2. 2
    Mějte se rádi a přijměte se, jací jste. Přijetí a láska k sobě samému je zásadní součástí štěstí, když jste sami.[8] Přemýšlejte o sobě jako o kamarádovi a soustřeďte se na to, abyste na sobě oceňovali své kladné stránky.
    • Pokud jste introverti, připomeňte si, že je to vaše osobnost a že být introvertem je naprosto přirozené a normální. Pokud máte nějakou sociální fobii, přijměte, že se tak teď prostě cítíte. Je přirozené, že se lidé občas v nějakých společenských situacích cítí úzkostně.
    • Vytvořte si seznam věcí, které na sobě máte rádi, v čem jste dobří, a co na vás mají rádi jiní lidé. Někam si seznam uložte pro případ, že se budete cítit osamoceně, když jste sami.
    • Neporovnávejte se s ostatními. Vede to akorát ke zklamání, žárlivosti a pocitům nedostatečnosti. To se stává, když na lidech vidíme jen to dobré a idealizujeme si je.
  3. 3
    Pracujte na vztazích. Když budete mít zdravé vztahy s ostatními, budete lépe snášet samotu a budete mít pozitivnější postoj.[9] Když máte dobré pocity ze svých vztahů, je menší šance, že se budete cítit nešťastně, když s blízkými nejste. Introverti a lidé se sociálními problémy se mohou snažit o pár bližších vztahů místo spousty přátel nebo známých. Je tedy důležité, aby tyto vztahy byly silné a poskytovaly vám potřebnou podporu (nesmí být nefunkční a zneužívat vás).
    • Když se setkáváte s ostatními, zaměřujte se spíš na kvalitu než na kvantitu. Trávíte-li čas s jinými lidmi, soustřeďte se spíš na konverzaci a upevňování vztahu než na aktivity jako sledování televize.
    • Do svého života vpusťte lidi, kteří si vás váží a chovají se k vám tak, jak chcete, aby se k vám okolí chovalo. Vyhněte se lidem, kteří ve vás vyvolávají pocity nejistoty, ohrožení nebo opuštění.
    • Když jste sami, soustřeďte se na pozitivní vzpomínky na lidi, které máte rádi. Můžete si třeba pěknou vzpomínku napsat a pak se k ní vracet.
  4. 4
    Zapojte se do pozitivních činností. Uvědomte si, které aktivity vám zlepšují náladu. Pokud vás žádná nenapadá, zkuste něco nového a zjistěte, jestli se pak díky ní o samotě cítíte lépe. Introverti už pravděpodobně mají několik činností, které je baví o samotě, ale můžete vyzkoušet něco, co vás obzvlášť zlepší náladu (jako cvičení).
    • Zkuste si napsat seznam věcí, které vás rozveselí. Může to být například: pobyt v přírodě, poslouchání pozitivní hudby, objevování nových míst, koupel, nakupování nebo čtení povzbudivého příběhu.
    • Trénujte bdělost. Bdělost sníží pocity osamění i stres.[10] Díky bdělosti si uvědomíte, že žijete právě tady a teď. Bdělost znamená život v přítomném okamžiku, který umíte ocenit, aniž byste se moc soustředili na minulost nebo se báli budoucnosti.
  5. 5
    Cvičte. Výzkumy naznačují, že osamělí jedinci mají tendenci vypořádávat se se situací pasivněji.[11] Aktivní zvládání ve formě cvičení uvolňuje v mozku endorfiny, díky kterým se budete cítit lépe a šťastněji. Introverti nebo jedinci se sociálními problémy můžou trénovat cvičení na veřejnosti, aby se cítili pohodlněji poblíž lidí (například běh na pláži nebo zvedání činek v posilovně).
    • Zkuste zábavné cvičení, které vám nepřijde jako povinnost, jako je například chůze, aerobik, jóga, zahradničení, chození po horách, lezení, cyklistika, sportovní hry (hodně jich můžete praktikovat i sami), běh, plavání, bruslení nebo bojové sporty.
  6. 6
    Dejte životu smysl. Průzkumy naznačují, že lidé, kteří jsou osamocení nebo se cítí odmítnutí společností, mohou ztratit smysl a cíl života.[12] Lidí se může hodně dotýkat, pokud je společnosti odmítá nebo pokud nemají pocit naplnění života. Lidské bytosti potřebují v životě nějaký smysl nebo význam, aby mohli pochopit svou existenci.
    • Smysl života mohou být různé věci: kariéra, rodina, náboženství, spiritualita, pomáhání druhým, dávání potřebným, změna společnosti, uzdravování ostatních a podobně.
    • Začněte tím, že si uděláte seznam svých osobních hodnot (jako jsou ty uvedeny výše). Potom si pro každou hodnotu určete nějaký cíl nebo smysl. Pokud například jednou z vašich hodnot je spiritualita, možná by vaším cílem mohlo být pozitivně ovlivňovat ostatní duchovním způsobem. Můžete se například stát součástí nějaké komunity a šířit povědomí o své víře.
    • Každý den začněte tím, že se podíváte na seznam svých hodnot a cílů a najděte způsob, jak se posouvat kupředu. Ke svému cíli se můžete přiblížit třeba už jenom tím, že se usmějete na cizího člověka.

3
Sebepoznání

  1. 1
    Poznejte sami sebe. Když se budete věnovat sebepoznání, můžete tak zvýšit pocity štěstí, když jste sami. Čím víc toho o sobě budete vědět, tím dosáhnete většího štěstí. Sebepoznání začíná tím, že budete věnovat pozornost sami sobě, svým myšlenkám, pocitům a chování.[13]
    • Zkuste trávit čas sami se sebou a zjišťujte, jak vám je. Například se zeptejte sami sebe: „Jak se cítím? Co se snažím vyřešit? Co chci dělat?“
  2. 2
    Veďte si deník. Když své myšlenky a pocity sepíšete na papír, může vám to pomoci se lépe poznat.
    • Ujasněte si, co máte rádi a co ne. Sepište si seznam toho, co rádi děláte.[14] Extroverti se například rádi setkávají s přáteli a neradi večeří sami. Introverti si zase naopak užívají aktivity o samotě, jako je například čtení, a neradi se pohybují v hlučném prostředí plném lidí.
    • Určete si cíle. Sepište si seznam životních cílů a také cílů, kterých chcete dosáhnout příští měsíc, za půl roku a za jeden rok.[15][16]
  3. 3
    Zjistěte, proč vám samota působí potíže. Jedním z faktorů může být vaše osobnost. Někteří lidé jsou prostě přirozeně extrovertnější než jiní. Když jste extroverti, nabíjí vás společnost jiných lidí, kdežto introverti toho dosahují samotou.
    • Osamělost může být způsobena trápením nebo ztrátou, traumatem nebo problémy se sebevědomím.
    • Lidé se také běžně cítí osaměle kvůli stárnutí.[17]
    • Výzkumy naznačují, že lidé, kteří se cítí osaměle, mívají sklony k úzkostem, vzteku, pesimismu, nepříjemným pocitům a nejistotě.[18]
  4. 4
    Zvažte možnost terapie. Pocit osamění může být příznakem většího problému, jako je například deprese.[19][20] Pokud zjistíte, že se cítíte čím dál víc osaměle nebo nejste schopni snášet ostatní lidi, může být pro vás přínosné vyhledat odbornou pomoc. Díky psychoterapii možná lépe porozumíte sami sobě. Může vám také pomoci s pocity osamění.
    • Kontaktujte svou zdravotní pojišťovnu a získejte od ní seznam schválených psychologů, terapeutů a psychiatrů (kvůli lékům).

Reference

  1. http://higherperspectives.com/happy-being-alone/
  2. http://repositorio-aberto.up.pt/bitstream/10216/5419/2/83146.pdf
  3. http://psychcentral.com/lib/being-alone-without-being-lonely/28/
  4. http://psychcentral.com/lib/being-alone-without-being-lonely/28/
  5. http://self-compassion.org/wp-content/uploads/publications/Zuroff-self-soothing.pdf
  6. http://www.researchgate.net/profile/Louise_Hawkley/publication/12637085_Lonely_traits_and_concomitant_physiological_processes_the_MacArthur_social_neuroscience_studies/links/0fcfd50ad239488c63000000.pdf
  7. http://www.liveinthemoment.org/how-to-be-happy-alone/
  8. http://www.developgoodhabits.com/how-to-be-happy-alone/
  9. http://www.researchgate.net/profile/Louise_Hawkley/publication/12637085_Lonely_traits_and_concomitant_physiological_processes_the_MacArthur_social_neuroscience_studies/links/0fcfd50ad239488c63000000.pdf
Ukázat více... (11)

Informace o článku

Spoluautorem tohoto článku je Paul Chernyak, LPC. Paul Chernyak je licencovaný profesionální poradce v Chicagu. V roce 2011 vystudoval American School of Professional Psychology.

Kategorie: Zdraví

V jiných jazycích:

English: Be Happy Even when Alone, Español: ser feliz incluso cuando estás solo, Italiano: Essere Felici anche Quando si è Soli, Русский: быть счастливым, даже когда остаетесь одни, Deutsch: Glücklich sein auch wenn du allein bist, Français: vivre heureux et seul, 한국어: 혼자서도 행복하게 사는 방법, Nederlands: Gelukkig zijn al ben je alleen, Tiếng Việt: Trở nên Vui vẻ Ngay cả khi Bạn Chỉ có Một mình, Bahasa Indonesia: Merasa Bahagia Bahkan di Saat Sendiri, العربية: الإحساس بالسعادة أثناء الوحدة, ไทย: อยู่อย่างมีความสุขแม้ว่าจะอยู่คนเดียว, 中文: 独处也开心

Stránka byla zobrazena 4 560 krát.
Byl tento článek přesný?