Jak být šťastný

Štěstí — to je to, co se všichni odedávna snažíme najít a uchovat, ačkoli se to ještě nikomu nepodařilo. Nikdo není pořád šťastný, někteří lidé nicméně dosáhnou většího naplnění než ostatní. Odborné studie prokázaly, že štěstí je jen z malé části založeno na hmotných statcích nebo úspěchu; je založeno na vašem pohledu na život, kvalitě vašich vztahů a na základních předpokladech, jako je řádná správa věcí veřejných a komunitní zdroje. Přečtěte si dále tipy a triky k otevření vašeho šťastnějšího já.

Postup

  1. 1
    Buďte optimističtí. V 70. letech sledovali vědci osoby, které vyhrály v loterii, a zjistili, že rok poté nebyly šťastnější než osoby, které v loterii nevyhrály. Tato hédonická adaptace[1] naznačuje, že každý z nás má danou výchozí hladinu štěstí. Bez ohledu na to, co se děje, ať již dobré či zlé, účinek událostí na naše štěstí je dočasný a my se vracíme k naší výchozí hranici. Někteří mají vyšší výchozí hranici štěstí než ostatní, díky genetickým předpokladům, z velké části díky způsobu jejich myšlení. [1]
    • Uvědomujte si všechny maličkosti, které vám přinesly pocit štěstí během dne. Například že byl malý provoz na silnici, měli jste dobrou snídani, váš přítel řekl vtip, jenž vás rozesmál, vzali jste psíka do parku na procházku a hráli si s ním. Všechny tyto maličkosti dohromady tvoří jedno veliké štěstí.
    • Vnímejte sklenici jako z poloviny plnou namísto z poloviny prázdnou. Rozešla se s vámi vaše přítelkyně? Nyní máte šanci potkat jinou! Ztratili jste práci? Nyní máte šanci najít si jinou! Změňte svoje uvažování tak, že na všem co se vám stane, vidíte něco dobrého.
    • Vystavujte se situacím, ve kterých se vám s pravděpodobností přihodí dobré věci. Je snazší zachovat optimismus, máte-li namířeno k úspěchu. Podvod partnera nebo krádež kola — ačkoli dočasně vzrušující — málokdy pro zúčastněné strany skončí dobře. Předtím, než cokoli uděláte, položte si otázku: Vystavuji se úspěchu nebo nezdaru?
    • Přemýšlejte o vaší současné situaci (ať je jakkoli tíživá) a zvažte, o co těžší to mají ostatní. Buďte prostě šťastní, že nejste v jejich situaci. Naučte se užívat si života!
  2. 2
    Následujte svůj instinkt. V jedné odborné studii si měly dvě skupiny osob vybrat plakát a odnést si jej domů. Jedna skupina měla své rozhodnutí analyzovat a zvážit pro a proti, zatímco druhá skupina měla následovat svůj instinkt. O dva týdny později byla skupina, jež následovala svůj instinkt více spokojená s výběrem plakátu než skupina, jež své rozhodnutí učinila na základě analýzy. [2] Některá naše rozhodnutí jsou zásadnější povahy než je výběr plakátu, podstata rozboru volby je však společná, stejně jako výsledek, jenž ovlivní váš pocit štěstí jen dočasně.
    • Až se budete příště rozhodovat mezi dvěma či třemi zbývajícími možnostmi, zvolte prostě tu, z níž máte dobrý pocit. A nikdy nelitujte svého rozhodnutí. Řiďte se životní zásadou VPZ: volba, příležitost a změna. Musíte učinit volbu, abyste využili příležitost, jinak se váš život nezmění.
  3. 3
    Vydělávejte dost na to, abyste pokryli základní potřeby: jídlo, přístřeší a ošacení. V USA je za magickou hranici považován výdělek 60 000 USD ročně. Výdělek překračující tuto částku vás nemusí nutně učinit šťastnějšími. Vzpomínáte si na dříve zmíněné vítěze loterie? Hromady peněz jim štěstí nepřinesly. Jakmile vyděláváte dost na to, abyste pokryli základní potřeby, vaše štěstí nijak výrazně nezávisí na vašem výdělku, ale na množství optimismu. [3]
    • Vaše pohodlí může růst společně s vaší mzdou, nepřinese vám však štěstí. Pohodlí přináší nudu. Proto je třeba snažit se dostat za vaši zónu pohodlí a podpořit tak váš osobní růst.
  4. 4
    Zacházejte se svým tělem tak, jako by si zasloužilo být šťastným. Může to znít ohraně, ale váš mozek není jediný orgán, který si zaslouží pocit štěstí. Vědci objevili, že cvičení, zdravá strava a pravidelný spánek jsou klíčovým faktorem v rozvoji a udržení stavu štěstí.
    • Osoby, které jsou fyzicky aktivní, zažívají častěji pocit nadšení a vzrušení. [4][5] Vědci předpokládají, že cvičení způsobuje v mozku uvolnění chemických látek zvaných endorfiny, které zlepšují naši náladu.
    • Jezte řádně. Zdravá strava — ovoce a zelenina, dietní maso a bílkoviny, celozrnné potraviny, ořechy a semínka, dávají našemu tělu a mozku energii, kterou potřebuje ke zdravému vývoji. Někteří vědci spekulují, že nezdravá strava, zejména ta bohatá na zpracované sacharidy, cukry, a průmyslově vyrobené rostlinné tuky, stojí za zmenšováním mozku a výskytem určitých nemocí mozku, jako deprese a demence. [6]
    • Spěte dostatečně dlouho. Odborná studie za studií to potvrzuje: čím více spíte, tím jste šťastnější.[[7][8] Pouhá hodina nočního spánku navíc překvapivě přinese průměrné osobě více štěstí, než roční výdělek dodatečných 60 000 USD.[9] Jestliže jste osoba středního věku, snažte se o alespoň osm hodin nočního spánku; osoby mladší nebo naopak starší by se měly snažit o noční spánek v délce mezi 9 a 11 hodinami. [10]
  5. 5
    Zůstaňte nablízku svým přátelům a rodině. Nebo se k nim přestěhujte, abyste je viděli častěji. Žijeme v mobilní společnosti, ve které lidé dojíždějí za prací v rámci celého státu nebo dokonce celého světa. Děláme to proto, že myslíme, že nám vyšší mzda přinese štěstí. Ve skutečnosti však mají mnohem větší vliv na pocit štěstí vztahy s rodinou a přáteli. Až budete příště uvažovat o přesunu, mějte na mysli, že ke kompenzaci ztráty štěstí z blízkosti rodiny a přátel bude vaše mzda muset narůst o alespoň 100 000 USD. [11]
    • Jsou-li vaše vztahy s rodinou a přáteli nezdravé nebo žádné nemáte a chcete změnit působiště, zvolte místo, na kterém vyděláte přibližně stejnou částku jako všichni ostatní; podle výzkumu cítí lidé větší finanční jistotu (a štěstí), když jsou na podobném stupni odměňování jako ostatní lidí v okolí, bez ohledu na výši odměn. [12]
  6. 6
    Projevte soucit. Soucit projevíte, uděláte-li něco hezkého pro někoho, kdo to zrovna potřebuje, nebo požívá méně výsad než vy. Odborná studie mozku (kde vědci nahlížejí do lidského mozku, zatímco o něčem přemýšlí nebo něco vykonávají) odhalila, že se pocit štěstí ze sledování, jak ostatní lidé obdarovávají druhé v rámci dobročinnosti, vyrovná pocitu být sám obdarován![13]
    • Najděte jednoduchý, rychlý a účinný způsob, jak zlepšit život vaší komunity pomocí vaší účasti:
      • Staňte se učitelem, dobrovolníkem, nebo se zapojte do aktivit církevní komunity. Nespočet dětí hledá své učitele a vzory.
      • Poskytněte mikropůjčku. Mikropůjčka je půjčka velmi malé částky někomu (obyčejně v rozvojových zemích) na rozvoj jejich vlastní hospodářský projekt. Spousta mikropůjček je z 95%+ splacena. [14]
      • Poskytněte jídlo, ošacení nebo přístřeší osobě, která to potřebuje. To je to základní a nejjednodušší, co můžeme udělat, ačkoli na to často zapomínáme.
  7. 7
    Konverzujte hluboce a smysluplně. Odborná studie provedená psychologem na University of Arizona ukázala, že trávení méně času běžnými hovory a více času vedením hlubokých, smysluplných rozprav, může přinést pocit štěstí. [15] Až budete příště zase s přítelem chodit kolem horké kaše, neotálejte a přejděte přímo k hluboké rozpravě. Budete díky tomu šťastnější.
  8. 8
    Najděte štěstí ve vaší současné práci: spousta lidí očekává, že jim „ta pravá práce“ nebo „kariéra“ přinese štěstí. Výzkum nicméně prokázal, že spokojenost z práce je zastíněna vaší mírou optimismu a kvalitou vztahů. [16]
    • Máte-li pozitivní přístup, dostanete z každého zaměstnání to nejlepší; máte-li dobré vztahy, nebude vaše práce zdrojem smyslu vašeho života. Smysl života najdete v interakci s lidmi, na kterých vám záleží. Vaše práce se stane pouhou berličkou a vy v ní nebudete hledat smysl života.
    • To neznamená, že nebudete usilovat o práci, ve které budete šťastnější; mnoho lidí si myslí, že ta správná kariéra je klíčem k celkovému štěstí. Měli byste však pochopit, že způsobilost vašeho zaměstnání přinést vám štěstí je celkem malá v porovnání s vaším přístupem k životu a vašimi vztahy.
  9. 9
    Usmívejte se: Věda tvrdí, že když se usmíváte, ať jste již šťastní nebo ne, vaše nálada se zlepší. [17][18] Usmívejte se tedy, jak jen to jde! Úsměv je jako zpětná vazba vašeho těla: posiluje pocit štěstí stejně, jako štěstí vytváří úsměv. Lidé, kteří se v průběhu bolestivých zákroků usmívali, zaznamenali méně bolesti než ti, kteří se tvářili neutrálně.
  10. 10
    Odpouštějte: V odborné studii provedené univerzitními studenty, odpuštění a s tím související přístup k životu přispěl k lepšímu zdraví kardiovaskulárního systému. Lze říci, že odpuštění doslova uzdravuje srdce. Ačkoli není známo, jak odpuštění přímo ovlivňuje vaše srdce, studie tvrdí, že odpuštění může snížit vnímání stresu. [19]
  11. 11
    Navazujte přátelství. Podle studie vydané vědeckými pracovníky Harvardu v American Sociological Review roce 2010, osoby, které chodily pravidelně do kostela, projevovaly větší životní spokojenost než ti, kteří tak nečinili. Kritickým faktorem byla kvalita přátelství navázaných v kostele. Návštěvníci kostela, kteří tam neměli blízké přátele, nebyli šťastnější než ti, kteří do kostela nikdy nešli. Když vědci porovnali osoby se stejným počtem blízkých přátel, osoby, které měly blízké přátele právě z církve, byly s kvalitou života více spokojeni. [20]
    • Rozdíl činí vytváření přátelství na základě vzájemných zájmů a přesvědčení. Není-li chození do kostela vaší zálibou, zkuste najít něco jiného, co vás skutečně zajímá. Navažte přátelství s osobami s podobnými zájmy.
    • Vzájemné působení s osobami se stejnými zájmy jako máte vy, vám přináší štěstí díky pocitu odměny a blahobytu. To proto, že je v průběhu takovýchto interakcí vylučován do organismu endorfin and dopamin — neurotransmitery odpovědné za pocit štěstí a uvolnění. Jinými slovy, vaše tělo je nastaveno na pocit štěstí ze společenské interakce. [21]

Tipy

  • Myslete na něco, co vás rozesmálo nebo pobavilo., i když to mohlo být dávno. Účinek je stále stejný.
  • Berte vše tak, že co se stalo, stalo se. Nelitujte chyb z minulosti. Místo toho se z nich poučte a pokračujte dál na své cestě.
  • Buďte šťastní. Vždy hledejte pozitivní stránky věci. Minulost je minulost a nemůžete ji změnit. Nikdo nemůže. Prostě buďte šťastní.
  • Najít si čas sami na sebe je důležité. Relaxace a meditace nebo dokonce masáž jsou způsoby, jak si najít čas sami na sebe. Je to způsob odměny za vše, co děláte.
  • Buďte spokojeni s tím, kdo jste, protože nikdo není dokonalý.
  • Dopřejte si pouze 3 jídla denně. Vše navíc je zbytečné!
  • Stane-li se něco zlého, zaměřte se na jiné dobré věci, které se vám přihodily, zapamatujete si tak to dobré a to zlé zapomenete.
  • Tančete nebo zpívejte. Máte-li strach, nadechněte se zhluboka a zaměřte se na pozitivní stránku věci.
  • Snažíte-li se být šťastní či veselí, ale nedaří se vám to, proveďte něco bláznivého. Hloupé, bláznivé, podivné chování se zdá bezúčelným, může vám však zlepšit náladu – jen proto, že vám udělá radost, že jste dokázali něco bláznivého provést. Především si uvědomte, že štěstí je stav mysli a není ničím, co lze objektivně popsat. Svůj stav mysli můžete změnit mnoha způsoby, například:
    • Pusťte si nahlas vaši oblíbenou hudbu a tancujte. Mluvte sami se sebou v zrcadle.
    • Napište legrační nebo inspirativní citát na vaše zrcadlo/zeď/skříňku.
    • Zakřičte tak nahlas, jak jen to jde (rodinu varujte předem!), skákejte a poskakujte okolo.
    • Jestliže je horký den, oblékněte si plavky, vyjděte ven a osprchujte se hadicí.
  • Přemýšlejte o radě, kterou byste dali někomu, na kom vám záleží. Řiďte se touto radou sami.
  • Nebojte se připustit si, že se cítíte mizerně a potřebujete povzbudit. A stejně tak i naopak, když je ve vaší blízkosti osoba, která na vás má negativní vliv a táhne vás ke dnu, nebojte se tuto osobu vyloučit ze svého života. Ještě lepším řešením je nicméně rozeznat v lidech jejich potenciál a pomoci jim. Stejně jako charita, je takový postup prospěšný jak pro vás, tak i pro druhé; získáte přitom cenné přátele, vděčné za vaši pomoc.
  • Zůstaňte v těsném kontaktu s rodinou a úzkým okruhem přátel. Pěstujte lásku a podporu.
  • Říkejte přátelům a rodině vtipy.
  • Jste-li nešťastní, i když neznáte důvod, řekněte o tom někomu. Výměna názorů a sdílení pocitů uzdravuje a obyčejně přináší pocit uspokojení a klidu.
  • Sedněte si a uvědomte si, co vám přináší štěstí. Krok po kroku se snažte danou věc realizovat. Dokud pracujete na vlastních cílech, neustálé odkládání a oddalování různých činností a úkolů váš osobní rozvoj neohrozí.
  • Žijte každým okamžikem. Uvědomujte si stromy, ptáky, osoby kolem vás. Spojte se s vlastními smysly a uvědomte si vlastní myšlenky a emoce.
  • Sám nebo s přítelem pouštějte draka. S každým závanem větru vnímejte, jak odlétají i vaše starosti.
  • Každou negativní myšlenku nahraďte nějakou dobrou. Meditace také zabírá.
  • Pomůže vám také, když se vzbudíte a řeknete si, že dnes budete šťastní.
  • Napište na papír seznam věcí, které vás zklamaly a promluvte si o nich s osobami, které je způsobily.

Varování

  • Jste-li neustále nešťastní nebo v depresi, vyhledejte odbornou pomoc.
  • Šťastní lidé nejsou pořád jen šťastní. Každý zažívá pocity smutku, frustrace, viny, vzteku, a jiné. Šťastní lidé jsou jen o něco odolnější a snadněji uspívají v udržení stavu celkového štěstí. Všichni se můžeme v daných životních chvílích cítit negativně, snažte se však dát dohromady, užívat si každý okamžik a být spokojeni se vším co děláte.

Reference

  1. http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=the-science-of-lasting-ha&page=1
  2. The Social Animal by Elliot Aronson
  3. http://blog.penelopetrunk.com/2004/08/01/you-only-need-40000-to-be-happy/
  4. http://www.huffingtonpost.com/2012/02/09/exercise-happy-enthusiasm-excitement_n_1263345.html
  5. http://www.pursuit-of-happiness.org/science-of-happiness/exercise/
  6. http://www.self.com/blogs/flash/2011/12/the-happiness-diet-how-the-foo.html
  7. http://www.sciencemag.org/content/306/5702/1776.abstract
  8. http://www.parenting.com/Common/printArticle.jsp?articleID=1000059778
  9. http://www.huffingtonpost.com/arianna-huffington/sleep-challenge-2010-slee_b_436341.html
Ukázat více... (12)

Informace o článku

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 417 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili.

Kategorie: Spokojenost a Optimismus

V jiných jazycích:

English: Be Happy, Italiano: Essere Felici, Español: ser feliz, Deutsch: Glücklich werden, Português: Ser Feliz, Nederlands: Gelukkig worden, Français: être heureux, Русский: быть счастливым, 中文: 变得幸福, Bahasa Indonesia: Menjadi Orang yang Bahagia, हिन्दी: खुश रहें, ไทย: มีความสุข, العربية: أن تكون إنسانًا سعيدًا, Tiếng Việt: Sống Hạnh phúc, 한국어: 행복해지는 법, 日本語: 幸せになる, Türkçe: Nasıl Mutlu Olunur

Stránka byla zobrazena 6 615 krát.
Byl tento článek přesný?