Stáhnout PDF Stáhnout PDF

Být šťastný má spoustu výhod. Budete se cítit méně vystresovaní, budete mít ve všem jasněji, a celkově budete mít větší pocit radosti. Ze štěstí plynou také fyzické výhody, jako nižší krevní tlak a celkově lepší fyzickou zdatnost. Někteří lidé se zdají být přirozeně šťastnější než ostatní, ale každý můře do svého života přidat trochu radosti. Třebaže se snažíte udělat velkou změnu, nebo se jen snažíte víc smát, je zde spousta věcí, které musíte udělat, abyste si byli jistí, že jste během každého dne v určitém bodě šťastní.

Metoda 1 ze 3:
Poznejte sami sebe

  1. 1
    Uvědomte si své emoce. Být každý den šťastný neznamená, že budete šťastní v každém okamžiku. To je nemožné a nereálné. Místo toho, si dejte za cíl stát se osobou s vyváženými emocemi. Jakmile nebudete mít problém se škálou emocí, budete mít větší možnost zjistit jak se stát šťastnými. [1]
    • Sebeuvědomění je proces poznání vlastních pocitů a reakcí. Je dobré uvědomit si, že každý má škálu emocí, a je normální je vyjádřit.
    • Nenuťte se do toho, abyste byli neustále šťastní. Místo toho, pokud se cítíte na dně, protože jste nebyli povýšení, uvědomte si, že je to normální reakce. Dovolte si to procítit. Poté se můžete posunout dál.
  2. 2
    Zjistěte, co vás dělá šťastnými. Někdy jsou věci, které vás dělají šťastnými, docela zřejmé. Například, pravděpodobně si uvědomujete, že si užíváte, když máte v práci volno. Ale budete muset kopat trochu hlouběji, abyste se dostali pod povrch toho, co vás činí šťastnými. Měli byste si udělat čas a zamyslet se nad tím, co vám skutečně dělá radost. [2]
    • Jedním způsobem jak na to přijít, je přemýšlet o vašem smyslu života. Lidé, kteří jsou naplnění, bývají často šťastnější.
    • Pokládejte si otázky typu,“Co mě vzrušuje? K čemu mám vášeň? Jak bych si přál být pamatován?“
  3. 3
    Uvědomte si, co vás stresuje. Proces sebepoznávání by měl zahrnovat trávit nějaký čas přemýšlením o věcech, které nás nečiní šťastnými. Znovu, některé mohou být jasné. Například, nikdo nemá rád, když uvízne v dopravní zácpě. Udělejte si čas a přemýšlejte nad částmi vašeho života, které výrazně ovlivňují vaše štěstí. [3]
    • Udělejte si seznam stresujících součástí vašeho života. Sepsat si takové věci, často pomáhá získat jasnější pohled na situaci.
    • Stresuje vás vaše práce? Napište si podrobnosti, jako“Cítím se vystresovaně, protože můj šéf mě dost neoceňuje.“
  4. 4
    Pište si deník. Psaní deníku je nejefektivnější způsob, jak se lépe poznat a být více ve styku se svými emocemi. Zkuste si psát deník každý den. Můžete zaznamenávat nejen své aktivity, ale také své myšlenky a pocity. [4]
    • Jednou týdně si udělejte čas a pročtěte si své zápisy a myšlenky. Můžete začít vidět schémata ve věcech, které vás činí šťastnějšími.
    • Ukázalo se, že vedení deníku pomáhá redukovat stres a úzkost. To může vést k většímu každodennímu štěstí.
  5. 5
    Dejte si pauzu. Může být jednoduché spíše se soustředit na všechny úkoly, které musí být splněny na denním pořádku, než na vás a vaše pocity. Zkuste si udělat během dne několik přestávek. Přestávky od práce vám dají čas zkontrolovat se a zjistit jak se cítíte. [5]
    • Dejte si každou hodinu 5 minut přestávky. Také si můžete jít pro vodu, protáhnout se, nebo si na pár minut oddechnout.
    • Přestávka je dobrá pro vaši mysl a tělo. Zatímco se protahujete, přemýšlejte o něčem zábavném, co byste chtěli dělat po práci. To je skvělé na zvednutí nálady.
  6. 6
    Akceptujte sami sebe za to, kým jste. Jeden z klíčů jak být šťastní je procvičování sebe-uznávání. I když máme všichni změny, které bychom rádi uskutečnili, je důležité si také vzpomenout na to, ocenit sami sebe, za to kým jsme. [6]
    • Uvědomte si, že akceptace není to samé jako rezignace. Můžete se naučit akceptovat věci, které nemůžete změnit, aniž byste se vzdávali svých cílů.
    • Naučte se každý den na sobě něco ocenit. Mohli byste zasvětit část vašeho denního psaní do deníku tomu, že o sobě napíšete jednu dobrou věc, například že máte dobrou pracovní morálku.
    Reklama

Metoda 2 ze 3:
Změňte svůj životní styl

  1. 1
    Změňte své prostředí. Máte pocit, že panikaříte? Nebo je možná vše v pořádku, ale přejete si, aby vaše nálada byla každý den lepší? Možná potřebujete udělat nějaké drobné změny. Pokud změníte své prostředí, vaše nálada se také může změnit. Změna nemusí být vždy děsivá. [7]
    • Některé změny prostředí mohou být významné. Například, pokud s vaším partnerem neustále bojujete o místo ve skříni, větší byt by mohl být klíčem k pozitivnějšímu pohledu na věc.
    • Změna prostředí může být také malá. Pokuste se každý týden vybírat čerstvé květiny do vašeho obývacího pokoje. Pohled na ně by vám mohl pozdvihnout náladu.
  2. 2
    Běžte ven na oběd. Studie ukázaly, že více než polovina pracujících Američanů jí oběd u pracovního stolu. Nebo hůř, někteří lidé polední jídla úplně přeskakují. Pracování během oběda může vést k vyššímu stupni stresu a nižší produktivitě. Takže opusťte svůj pracovní stůl a dejte si nějaké jídlo. [8]
    • Nemusíte chodit do restaurace, nebo do jídelny, abyste se šli najíst ven. Potřebujete jen změnit prostředí. Pokuste se najíst v odpočinkové místnosti. Pokud je pěkný den, vezměte si oběd ven.
    • Dělejte něco, co si užíváte. Vaše přestávka na oběd by měla být opravdu přestávka. Pokud obědváte s kolegy, snažte se vyhnout hovoru o práci. Místo toho mluvte o plánech na víkend. Nebo si prolistujte časopis.
  3. 3
    Obklopujte se pozitivními lidmi. Dobrá nálada může být nakažlivá. Stejně jako špatná nálada. Pokud se chcete cítit šťastnější, zkuste trávit více času s lidmi, kteří jsou spokojení. Hledejte mezi členy rodiny, přáteli, nebo kolegy s úsměvem a pokuste se s nimi strávit více času. [9]
    • Travte čas s těmi, kdo jsou povzbudiví, pozitivní a kteří obohacují váš život. Například, pokud máte přítele, který vás pravidelně povzbuzuje, abyste zkusili něco nového, snažte se trávit čas s ním.
    • Snažte se přidat tyto typy lidí do vaší denní rutiny. Například, pokud jsou poblíž vašeho pracoviště dvě kavárny, navštěvujte častěji tu, která má přátelštější obsluhu.
  4. 4
    Změňte práci. Některým lidem zabírá práce významné procento jejich času. A spousta lidí přiznává, že nejsou s jejich prací spokojeni. Někdy vám může vaše práce připadat nudná, nebo stresující, nebo jen únavná. Pokud je to možné, zvažte změnu kariéry, pokud máte pocit, že vaše práce má špatný vliv na vaše štěstí. [10]
    • Udělejte si seznam priorit. Co je nejdůležitější ve vaší kariéře? Je to mzda? Flexibilní směny? Pozitivní prostředí?
    • Udělejte si čas na to, abyste mohli zjistit, co byste rádi dělali. Potom vypracujte plán akce. Když budete mít pocit, že přebíráte nad touto částí vašeho života kontrolu, může být klíčem k vašemu každodennímu štěstí.
  5. 5
    Vyzkoušejte novou aktivitu. Pokud je možné, že jste nešťastní, protože jste zapadli do rutiny. Když se lidé začnou nudit, většinou se necítí moc pozitivně. Pokud pravidelně zkoušíte nové věci, můžete zmírnit nudu a zvýšit své štěstí. Zkoušet nové věci vám také poskytne možnost najít něco nového, co vás bude bavit. [11]
    • Chtěli jste se vždy naučit hrát tenis? Zapište se na hodiny tenisu. Nejen že vyzkoušíte novou aktivitu, ale také se naučíte něco nového. Studie ukázaly, že učení může zvýšit spokojenost.
    • Pokud rádi čtete, zkuste se přidat do čtenářského klubu. Přečtete si knihy, které byste si nevybrali a potkáte lidi s podobnými zájmy.
  6. 6
    Osvojte si zdravé návyky. Vaše fyzické zdraví je přímo spojené s vaším mentálním zdravím. Abyste zvýšili vaši spokojenost, měli byste zvážit přidání některých zdravých návyků do vašeho životního stylu. Například cvičení vám může pozvednout náladu. [12]
    • Cvičením se vypouští endorfiny, které vám zvednou náladu. Zkuste cvičit většinu dní v týdnu po dobu 30ti minut.
    • Cvičení si můžete rozdělit na úseky. I 10 minut fyzické aktivity vám pomůže cítit se skvěle. Zkuste si o polední pauze udělat rychlou procházku okolo bloku.
    • Hodně odpočívejte. Spousta lidí, kteří se cítí mrzutí a leniví mají nedostatek spánku. Měli byste spát 7-8 hodin v noci.
  7. 7
    Přidejte do svého jídelníčku nová jídla. Dobré zprávy! Čokoláda vám může zvednout náladu. Výzkumy ukázaly, že chemické složení v čokoládě aktivuje v mozku centrum potěšení. Například, fenylethylamin obsažený v čokoládě je také znán jako “droga lásky“ protože vytváří stejný efekt, jako být poblíž někoho, koho milujete. [13]
    • Zkuste jíst malé množství tmavé čokolády každý den. 28g je vhodná porce.
    • Jezte mlže. Mlži mají vysoký obsah vitaminu B12, které pomáhají při boji s depresí. Další jídla s vysokým obsahem B12 jsou losos a hovězí maso. [14]
    • Jezte ořechy. Ořechy obsahují alfa-linolenové kyseliny, které pomáhají při boji s depresí. Přidejte si ořechy do ovesné kaše, nebo se pokuste udělat vlastní ořechové máslo.
  8. 8
    Zvyšte fyzický kontakt. Je zde důležitý vztah mezi dotykem a náladou. Čím více se dotýkáte (nebo jste dotýkáni) ostatních, tím více spokojeně a bezpečně se budete cítit. Pokud jste ve vztahu, objímejte svého partnera více. Dejte si za cíl 10 objetí denně. Budete se oba cítit šťastnější. [15]
    • Mějte více sexu. Sex, jako ostatní fyzické aktivity, uvolňují endorfiny. Také to posílí pouto s vaším partnerem.
    • Pokud nejste v intimním vztahu, můžete pořád přidat více fyzického kontaktu do vašeho života. Udělejte samozřejmost z potřesení rukou, když poznáte nové lidi, nebo gratulujete kolegovi k dobře provedenému projektu.
  9. 9
    Pořiďte si mazlíčka. Mít psa, nebo kočku jako společnost vám pomůže cítit se šťastní. Vlastníci mazlíčků trpí méně depresemi a úzkostmi. Mít zvířátko může také způsobit, že budete více hraví a více se smát. [16]
    • Vyberte si zvířátko, které bude vhodné k vašemu životnímu stylu. Například, pokud bydlíte v malém bytě, zvažte pořízení kočky, nebo malého psa.
    • Adoptujte si zvířátko ze záchranné společnosti. Budete se cítit dobře, když budete vědět, že pomáháte tvorovi v nouzi.
    Reklama

Metoda 3 ze 3:
Mějte pozitivní přístup

  1. 1
    Procvičte si péči o sebe. Pečování o sebe v podstatě znamená dělat něco, čím posloužíte sami sobě. Může to být fyzická, nebo psychická přestávka. Bylo dokázáno, že péče o samu sebe pomáhá lidem cítit se lépe, být méně ve stresu a být produktivnější. [17]
    • Každý den si udělejte na pár minut čas, abyste se o sebe mohli postarat. Dejte si relaxující bublinkovou koupel, nebo se odměňte čtením kapitoly ze skvělé knihy.
    • Zkontrolujte se. Zeptejte se,“Beru si toho příliš? Potřebuji přestávku?“ Pokud je odpověď ano, dovolte si přestávku bez pocitu viny.
  2. 2
    Buďte na sebe hodní. Sebekritika je normální. Když je váš mozek klidný (nebo vystresovaný), automaticky začnete přemýšlet o problémech, které potřebujete vyřešit, nebo úkoly, které potřebujete dokončit. Pokud se naučíte utišit vaši vnitřní kritičnost, lépe se vám podaří zvýšit spokojenost. [18]
    • Procvičujte si pozitivní promlouvání. Udělejte si každý den chvilku na to, abyste se na sebe koukli do zrcadla a řekli něco pozitivního. Zkuste, “Dnes se směj. Máš skvělý úsměv a je nakažlivý.“
    • Udělejte si seznam vašich dobrých vlastností. Když se cítíte na dně, podívejte se na tento seznam kvůli pozvednutí nálady.
  3. 3
    Pěstujte vztahy. Udělejte z vašich osobních vztahů prioritu. Vaše vztahy jsou klíčem k vašemu emočnímu zdraví. Snažte se trávit čas se svými přáteli a rodinou a mít dobrou komunikaci s lidmi, které milujete. [19]
    • Naplánujte si čas pro přátele a rodinu stejným způsobem, jako si plánujete ostatní schůzky. To vám zajistí, že budete z vašich vztahů dělat prioritu, a že máte čas na to, abyste si užívali života.
  4. 4
    Dejte najevo vděčnost. Udělejte si každý den chvilku na to, abyste ocenili dobré věci ve vašem životě. Nemusí to být každý den stejná věc. Můžete si vybrat něco významného, nebo relativně malého. Ale přidáním více oceňování do vašeho života je klíčem ke spokojenosti. [20]
    • Snažte se každý den vybírat jednu velkou věc a jednu malou věc, za kterou jste vděční. Mohli byste říct,“Jsem vděčný za to, že jsou mé děti zdravé.“ Později můžete říct,“Jsem vděčný za to, že jsem se dnes odměnil zmrzlinou.“
    Reklama

Tipy

  • Netrapte se kvůli maličkostem.
  • Buďte zdvořilí. Pokud budete hrubí, neudělá vás to šťastnými. Pokud jste hrubí, můžete přijímat zlé komentáře. To není zábava.
  • Nezapomeňte se dobře odměnit! Nebudete se cítit šťastní. když si neučešete vlasy, nebo nedáte sprchu.
  • Buďte sami sebou. Nebudete se cítit šťastní, když budete předstírat, že jste někým jiným.
Reklama

O tomto wikiHow

Adam Dorsay, PsyD
Spoluautor od:
Licencovaný Psycholog & mluvčí TEDx
Tento článek spoluautor od Adam Dorsay, PsyD. Dr. Adam Dorsay je licencovaný psycholog pracující v soukromé praxi v San Jose v Kalifornii. Specializuje se na pomoc dospělým v otázkách vztahů, snižování stresu, úzkosti a dosažení většího štěstí v jejich životě. V roce 2016 přednesl promyšlený rozhovor na TEDx o mužích a emocích. Je spolutvůrcem mezinárodního programu Project Reciprocity v centrále Facebooku a v současné době konzultuje s Digital Ocean a pomáhá jejich bezpečnostnímu týmu. V roce 2008 získal doktorát v oboru klinická psychologie. Tento článek byl zobrazen 2 577 krát
Stránka byla zobrazena 2 577 krát.

Pomohl vám tento článek?

Reklama