Jak být aktivní v noci

V tomto článku:Jak vydržet celou noc vzhůruJak odpočívat přes denUdržte si pevné zdravíDlouhodobá změna životního stylu5 Reference

Lidé mají cirkadiánní rytmus, který způsobuje, že v noci spíme a ve dne jsme vzhůru. Co tedy dělat, když svůj vnitřní rytmus chcete otočit a být aktivní v noci? Pokud pracujete na noční směny a musíte vydržet vzhůru, nebo jen chcete být bdělí v noci a spát ve dne, s trochou cviku se vám to podaří.

1
Jak vydržet celou noc vzhůru

  1. 1
    Postupně se vytrénujte. Je těžké zničehonic obrátit tělesný rytmus a spát v době, kdy jsou všichni ostatní vzhůru. Když se o to pokusíte, pravděpodobně vám bude chybět kvalitní spánek, protože budete vzhůru celou noc a nebudete schopni spát celý den. Zkuste to raději jinak – postupně zůstávejte každý den déle vzhůru a déle spěte. Pomalu to protahujte a za týden nebo dva již nebudete mít problém být v noci vzhůru a ve dne spát.
    • První noc zůstaňte vzhůru tak dlouho, jak vydržíte, ale nenuťte se k tomu. Až budete mít pocit, že už neudržíte oči otevřené, jděte spát. Nenastavujte si žádný budík a zatáhněte si závěsy, aby vás ráno nevzbudilo slunce. Spěte tak dlouho, jak budete chtít a potom vstaňte a věnujte se každodenním činnostem.
    • Následující noc zůstaňte vzhůru o hodinu déle a dopoledne potom o hodinu déle spěte.
    • Pokračujte tímto způsobem tak dlouho, až budete schopni chodit spát a vstávat kdy budete sami chtít.
  2. 2
    Zaměstnejte svoji mysl. Být v noci vzhůru je snazší, když máte stále co dělat a zaměstnáte mozek. Může vám pomoci dívat se na filmy a seriály, ale dejte si pozor, abyste při tom neusnuli. Raději si najděte nějakou aktivnější činnost, například si čtěte knížku, nebo si zahrajte nějakou videohru.
    • Někteří lidé jsou v noci kreativnější. Zkuste pracovat na nějakém uměleckém projektu, skládat hudbu, nebo třeba psát esej do školy. Nechoďte spát, dokud nebudete mít hotovo. Když se do toho pustíte, pravděpodobně si ani nevšimnete, že vyšlo slunce.
  3. 3
    Cvičte v noci. Když si zacvičíte, rozproudíte krev a budete se cítit bděleji. Jděte si v noci zaběhat, nebo zajděte na rychlou procházku. Čerstvý vzduch vás probudí. Pokud nechcete chodit ven, zacvičte si doma – dělejte sklapovačky, sedy-lehy, nebo shyby.
    • Po cvičení si dejte chladnou sprchu, která vás také udrží déle vzhůru.
    • Pokud neradi cvičíte, můžete si jen zajít na procházku a nadýchat se trochu čerstvého vzduchu. Teplotní rozdíl vaše tělo probudí.
  4. 4
    Dejte si něco k jídlu. Probudíte tím zažívání, takže se vám nebude chtít spát. Uprostřed noci si uvařte něco dobrého, ale nedávejte si typické noční svačinky, jako sendviče, nebo pizzu. Tato jídla jsou spojena s nočním jezením, po kterém se většině lidem chce spát. Uvařte si raději jídlo, které byste si dali k obědu, například rybu s brambory, nebo špenát s kuskusem. K jídlu si dejte velkou sklenici vody.
  5. 5
    Poslouchejte hudbu. Pokud s vámi doma nebydlí další lidé, kteří chtějí v klidu spát, pusťte si nahlas nějakou svoji oblíbenou rychlou hudbu. Vyberte si hudbu, na kterou rádi tančíte. Neměli byste poslouchat nic pomalého a klidného. Pokud nechcete vzbudit sousedy, vezměte si sluchátka.
  6. 6
    Povídejte si s ostatními lidmi, kteří jsou také vzhůru. Už se vám někdy stalo, že jste si povídali s kamarádem až do rána? Povídání vás udrží bezpečně vzhůru, takže pokud máte kamaráda, který také v noci žije a ve dne spí, povídejte si spolu po telefonu.
    • Pokud neznáte nikoho, kdo v noci bývá vzhůru, využijte chatovacích programů a pište si s někým, kdo bydlí na opačné straně světa, kde je v danou chvíli zrovna den. Když budete mít možnost komunikovat s někým, kdo žije v jiném časovém pásmu, probudí vás to.
  7. 7
    Nakupujte v obchodech, které jsou v noci otevřené. Když vyrazíte ven a projdete se, budete se cítit bdělejší i v noci. Pokud máte v okolí obchod, který je otevřený i v noci, choďte nakupovat právě v noci. Ve větších městech takových obchodů většinou najdete několik.
    • Choďte pouze do bezpečných oblastí města. Protože v okolí nebude moc lidí, je nutné dávat si pozor a myslet na bezpečnost. Vezměte si s sebou mobilní telefon a někomu řekněte, že se chystáte ven.
  8. 8
    Nepřehánějte to s kofeinem. Kofein je stimulant, který vám pomůže zůstat několik hodin vzhůru a hodí se pro případy, kdy musíte vydržet celou noc vzhůru pouze jednou za čas. Pokud si ale chcete zvyknout být v noci vzhůru často, neměli byste se spoléhat na kofein. Když v těle budete mít příliš mnoho kofeinu, bude se vám ráno špatně usínat. Pokud se chcete přes den dobře vyspat, měli byste konzumaci kofeinu raději omezit.
    • To samé platí i pro energetické drinky s obsahem jiných povzbuzujících látek. Je lepší tělo postupně vytrénovat, aby vydrželo vzhůru bez pomoci stimulantů.

2
Jak odpočívat přes den

  1. 1
    Pořiďte si kvalitní tmavé závěsy. Když vaše tělo zaznamená, že vychází slunce, automaticky se probudí a je těžké dosáhnout tvrdého spánku. Jen malé množství denního světa v pokoji způsobí, že se vám bude spát špatně. Pokud chcete spát přes den, kupte si těžké tmavé závěsy, které naprosto blokují denní světlo. Když ráno vyjde slunce, vaše tělo si toho ani nevšimne.
    • Pokud nechcete kupovat drahé závěsy, kupte si alespoň dobré žaluzie, které do pokoje pustí jen málo denního světla.
    • Pokud vám nevadí spát s maskou přes oči, kupte si nějakou černou, může vám to pomoci.
  2. 2
    Zbavte se také veškerého hluku. Přes den je všude kolem spousta hluku: hned ráno začnou jezdit popeláři, sousedi začnou venčit psy, spolubydlící začne v kuchyni vařit. Těmto zvukům se budete muset vyhnout – kupte si kvalitní špunty do uší, které zajistí, že neuslyšíte nic jiného, než hrobové ticho.
    • Pokud nechcete spát se špunty v uších nebo s odhlučněnými sluchátky, kupte si přístroj na rušení hluku. Tyto přístroje generují tichý zvuk, na který si vaše uši rychle zvyknou a všechny ostatní zvuky blokují.
  3. 3
    Berte melatonin. Melatonin je hormon, který vaše tělo produkuje ve tmě, aby vám pomohlo usnout. Melatoninové pilulky se prodávají jako přírodní doplněk stravy pro lidi, kteří mají problémy s usínáním. Neobsahují žádné přidané látky a nebudete se po nich cítit vyčerpaní.
    • Pokud chcete brát silnější léky na spaní, raději se nejprve poraďte s lékařem. Pokud musíte po probuzení řídit nebo pracovat, platí to dvojnásobně.
  4. 4
    Po probuzení si dejte snídani. I když budete vstávat v 6 hodin odpoledne, dejte si snídaňové jídlo, které vašemu tělu dá najevo, že je ráno. Když budete jíst jídla, která se hodí spíše na večeři, vaše tělo bude zmatené. Jednoduše se chovejte stejně, jako kdybyste vstávali v 8 hodin ráno. Připravte si čaj nebo kávu a užijte si svoji oblíbenou snídani.
  5. 5
    Řekněte lidem, aby vás při spánku nerušili. Pokud chcete být skutečně v noci vzhůru a ve dne spát, měli byste všem říct, aby vás ve dne nerušili, pokud to nebude nezbytně nutné. Řekněte jim, že se přes den musíte dobře vyspat, jinak budete v noci podráždění a nebudete moci pracovat.
    • Musíte si vymyslet časový rozvrh, který bude vyhovovat vám i vaší rodině. Pokud se například vaše děti vrací ze školy v době, kdy chcete spát, zařiďte jim po škole družinu, ve které budou moci počkat, než se probudíte a vyzvednete je.

3
Udržte si pevné zdraví

  1. 1
    Řiďte se přesným plánem. Pokud chcete být v noci vzhůru a ve dne spát, musíte si připravit plán, který budete dodržovat. Choďte každý den do postele ve stejnou dobu a ve stejnou dobu i vstávejte. Když to nebudete dělat, vaše tělo bude zmatené a oslabené. .
    • Až si na plán zvyknete, držte se ho stejným způsobem, jako kdyby šlo o klasický denní režim. Nastavujte si budík a choďte do postele včas.
    • Až budete chtít zase přejít ke klasickému režimu a spát v noci, udělejte to postupně.
  2. 2
    Berte vitamín D. Když budete ve dne spát, nebudete mít dostatek slunečního světla. Příliš časté opalování sice není zdravé, ale nedostatek slunečního světla je ještě horší. Když nebudete chodit ven, vaše tělo nebude produkovat dostatek vitamínu D, který je nezbytný pro zdravé kosti a další tělesné funkce.
    • Snažte se upravit si spánkový režim tak, abyste mohli chodit ven alespoň na chvíli každý den.
    • Pokud se vám nepodaří chodit na slunce, pořiďte si umělou sluneční lampu, abyste získali alespoň trochu vitamínu D.
  3. 3
    Dávejte si pozor při obsluhování těžkých strojů. Když si budete zvykat na spánek ve dne, narušíte tím přirozený rytmus svého těla. Budete stále trochu unavení a zpomalení. Z tohoto důvodu je lepší si dávat pozor při práci s těžkými stroji a při řízení auta. Snažte se být co nejbdělejší, hlavně pokud v noci pracujete.

4
Dlouhodobá změna životního stylu

  1. 1
    Ujasněte si, zda vám pomůže spát ve dne a žít v noci. Existuje spousta důvodů, proč změnit tělesný rytmus a spát ve dne, ale musíte se rozhodnout, zda vám to bude skutečně vyhovovat. Měli byste zvážit také všechny nevýhody. Nebudete moci komunikovat s většinou lidí, takže pravděpodobně přijdete o spoustu společenských událostí. Také vám bude chybět vitamín D, což by vám mohlo způsobit zdravotní problémy. Noční život má ovšem i spoustu výhod:
    • V noci není okolo mnoho lidí, což má nesporné výhody.
    • Mnoho lidí je v noci produktivnější, protože je nic neruší, takže se mohou nerušeně věnovat práci.
    • Na večírcích s vámi bude zábava, protože budete odpočatí a budete zvyklí být v noci vzhůru. Když budete chtít, můžete se stát dokonce „profesionálním clubberem“ a chodit se v noci bavit do nejlepších podniků ve městě!
    • Budete se moci seznámit se zajímavými lidmi, kteří také v noci nespí – v baru narazíte na hodně svérázných lidí a i na internetu potkáte lidi, kteří v noci neradí spí.
    • Nebudete mít doma takový nepořádek. Lidé za tmy moc dobře nevidí. I když budete mít rozsvíceno, neuvidíte prach a špínu, kterou doma máte. Díky tomu nebudete muset moc uklízet.
    • Můžete také změnit svůj tělesný rytmus pouze sezónně a ne na celý ok. Může se vám to hodit například v létě, kdy je v noci hezky teplo, nebo třeba o prázdninách. Budete se moci věnovat všem svým zájmům a spát budete moci přes den.
  2. 2
    Najděte si práci, která vám umožní spát ve dne. Pokud to myslíte vážně a chcete opravdu změnit svůj tělesný rytmus, budete si muset najít práci, která vám umožní být v noci vzhůru. Pokud chcete dlouhodobě spát přes den, budete potřebovat takovou práci, kterou budete moci vykonávat v noci.
    • Práce na směny vám umožní pracovat v noci. Existuje spousta různých zaměstnání, ve kterých budete moci pracovat v noci – ochranka, monitoring, noční směny v supermarketu, práce na recepci, rybaření, úklid, novinařina atd. I sporty se dají hrát v noci, nedávná studie zjistila, že některým lidem se v noci ve sportech daří lépe.
    • Pracujte z domu. Pokud jste bloger, online prodejce, spisovatel, umělec, nebo třeba překladatel a můžete pracovat z domu, můžete si určit svůj vlastní tělesný rytmus, který vám bude vyhovovat.
    • Při studiu je to trochu horší, ale můžete si dělat online kurzy. Pokud chodíte na univerzitu, nechávejte si všechny přednášky nahrávat a půjčujte si poznámky od spolužáků. Pravděpodobně budete mít problémy s docházkou, takže budete muset přijít na nějaké řešení.
  3. 3
    Spřátelte se s ostatními nočními lidmi. Najděte si lidi, kteří ve dne spí a v noci jsou aktivní. Najdete je mezi programátory, hráči počítačových her a mezi kreativci. Spřátelte se s nimi. Pokud žijete v nějakém velkém městě, například v New Yorku, Tokiu nebo Londýně, bude to pro vás snazší.
    • V NYC se můžete spojit s ostatními nočními lidmi díky New York Night Owls, což je týdenní setkání pro lidi, kteří pracují mezi 22.00 a 4.00. [1] Také v Londýně se tento nápad uchytil[2] a pravděpodobně se brzy začnou pořádat setkání i pro Londýňany, kteří žijí v noci a spí ve dne.
    • Najděte si ve vašem městě kavárny a bary, kde se po půlnoci schází zajímaví lidé. Pokud žijete ve velkém městě, neměl by to být problém, ale pokud žijete v malém městě, bude lepší najít si noční lidi na internetu, abyste uprostřed noci měli s kým komunikovat.
    • Využijte sociální sítě jako Facebook nebo Twitter a kontaktujte ostatní noční ptáky ve vašem okolí – zkontrolujte si, zda opravdu mluvíte s člověkem, který bydlí ve stejném místě a ne s někým z opačné strany země, kdo má právě bílý den.
  4. 4
    Pečujte o své duševní zdraví. Přestože se zjistilo, že lidé, kteří jsou v noci aktivní, jsou inteligentnější, než lidé, kteří v noci spí, [3] změna tělesného rytmu může negativně ovlivnit vaše duševní zdraví. [4][5] Pokud začnete trpět duševními poruchami, například depresí, měli byste zkusit zase spát v noci jako většina lidí. Když si s něčím nebudete vědět rady, poraďte se s lékařem.
    • Nezapomeňte na vitamín D. Každý den jděte alespoň chvíli ven.
  5. 5
    Vraťte se zpět k přirozenému rytmu. Pokud se chcete vrátit zpět k přirozenému dennímu rytmu, nebude to těžké. Vydržte celou noc vzhůru a potom zůstaňte vzhůru i následující den. Večer potom zkuste jít spát. Mělo by to být snadné. To, jak dlouho vám potrvá si na tento režim zvyknout, bude záviset na vaší osobnosti, na tom, jakým činnostem se věnujete a na tom, jak unavení budete.

Tipy

  • Najděte si obchody, které jsou otevřené i v noci, abyste mohli bez problémů nakupovat vše, co potřebujete.
  • Pokud jste přirozeně noční člověk, bude to pro vás snadnější.
  • Večer pro probuzení si dejte sprchu, oblečte se a připravte se na noc. Udělejte si něco dobrého k jídlu a jděte se na chvíli projít ven.
  • Pro mnoho lidí se schopnost vydržet v noci vzhůru během života mění. Pokud se vám to nyní nedaří (přestože to po vás někdo vyžaduje), zkuste to jindy. Během několika let se může vše změnit.
  • Nepodceňujte špunty do uší a masky na oči. Mnoho lidí, kteří pracují v noci, na ně nedá dopustit!

Varování

  • Nevolnost z noční směny je klasická porucha, která způsobuje výkyvy nálad, únavu, neschopnost soustředit se a poruchy spánku.
  • Když budete chtít ve dne spát a v noci žít, mohli byste přijít o práci, mohli by vás vyhodit ze školy atd. Studenti si sice mohou půjčovat poznámky od spolužáků, ale žádný učitel vám nedá zápočet s nulovou docházkou.
  • Vyhýbejte se kofeinu, pokud si nejste jistí tím, že budete moci přes den spát. Spánek ve dne je většinou lehčí, takže se snadno probudíte. Když nebudete spát dostatečně dlouho v kuse, budete mít nedostatek spánku.
  • Mnoho expertů tvrdí, že noční život je karcinogenní, i když to je pravděpodobně spíše zlozvyky, které noční lidé mívají a ne samotnými spánkovými návyky. Rakovina u pilotů, letušek a nočních pracovníků bývá spojována s narušeným cirkadiánním rytmem.
  • Lidé nejsou přizpůsobeni k tomu, aby žili v noci a spali přes den. Zamyslete se nad tím, jaký vliv to může mít na vaše zdraví, když to budete praktikovat dlouhodobě.
  • Choďte pravidelně na slunce. Nedostatek vitamínu D může mít vážné zdravotní následky.
  • Narušení cirkadiánního rytmu způsobuje poruchy nálad, jako je bipolární porucha.
  • Pokud se bojíte tmy, pravděpodobně pro vás nebude jednoduché žít v noci a spát ve dne. Může vám to ovšem pomoci překonat váš strach.
  • Ostatní členové vaší rodiny, nebo váš partner s vaším novým režimem nemusejí souhlasit. Berte ohled na jejich názory. Pokud jste single, budete to mít mnohem jednodušší, ale pokud máte rodinu, měli byste myslet i na ni. V takovém případě budete moci tento životní styl ospravedlnit pouze nočními směnami.

Informace o článku

Spoluatorem tohoto článku je tým zkušených editorů a badatelů, kteří ověřují jeho přesnost a srozumitelnost.

Kategorie: Zdraví

V jiných jazycích:

English: Be Nocturnal, Español: ser un noctámbulo, Italiano: Essere Nottambulo, Français: être noctambule, Русский: вести ночной образ жизни, Deutsch: Nachtaktiv sein, 中文: 做一个夜猫子, Nederlands: Een nachtdier zijn, العربية: العيش ككائن ليلي, 한국어: 야행성 인간 되는 법, Tiếng Việt: Trở thành Người sống về đêm, ไทย: ใช้ชีวิตกลางคืน

Stránka byla zobrazena 2 797 krát.
Byl tento článek přesný?