Jak být duševně a emocionálně silný

V tomto článku:Určete si své slabiny a stanovte si cíleBudujte si emocionální a duševní síluŘešení životních situacíZachovejte si chladnou hlavu

Přáli byste si být schopni řešit životní problémy a neúspěchy s grácií a duševní silou? Bohužel není možné nalézt emocionální sílu přes noc, ale můžete si trénovat lepší přístup k problémům. Když na sobě budete pracovat, brzy budete schopni řešit všechny neúspěchy se vzpřímenou hlavou. Pokud chcete vědět, jak na to, přečtěte si tento článek.

1
Určete si své slabiny a stanovte si cíle

  1. 1
    Určete si konkrétní oblasti života, na kterých chcete zapracovat. Než začnete pracovat na své duševní síle, budete si muset sepsat seznam svých silných a slabých stránek, abyste věděli, co je nutné změnit. Napište si co nejvíce svých silných i slabých stránek. Jakmile budete mít seznam hotový, zamyslete se nad tím, jakým způsobem budete své slabé stránky řešit a jaké cíle si stanovíte.
    • Například máte v seznamu svých slabých stránek skutečnost, že nejste příliš asertivní. Chcete-li zapracovat na této slabině, měli byste si dát jako cíl stát se více asertivním.[1]
  2. 2
    Uznejte své silné stránky. Kromě nedostatků, které chcete změnit, byste si měli napsat také své silné stránky. Přečtěte si seznam svých silných stránek a pogratulujte si. Když se čas od času sami pochválíte, nezapomenete na své pozitivní vlastnosti a budete mít větší chuť pracovat na svých nedostatcích. [2]
  3. 3
    Zamyslete se nad svými zkušenostmi. Důvodem, proč máte pocit, že vám chybí duševní nebo emocionální síla, může být to, co jste v minulosti prožili. Ať už se vám něco přihodilo teprve nedávno, nebo v dětství, může to mít velký vliv na vaši duševní sílu. Výzkumy prokázaly, že zneužívané, zanedbávané a jinak znevýhodněné děti mají vyšší riziko duševních poruch, které mohou vést k užívání drog nebo pokusům o sebevraždu. [3]
    • Zkuste zjistit, zda nemáte nějaké negativní zkušenosti z dětství, které by mohly mít vliv na váš duševní stav.
    • Možná bude nutné promluvit si s terapeutem, abyste svým zážitkům z dětství lépe porozuměli a byli schopni se s nimi vypořádat.
  4. 4
    Zjistěte, zda netrpíte nějakou závislostí, kterou je nutné léčit. Závislosti na drogách, alkoholu, sexu a jiných věcech značně poškozují duševní a emocionální stav člověka. Pokud máte pocit, že jste na něčem závislí, vyhledejte lékařskou pomoc. Ve vážných případech je nutná hospitalizační léčba. Promluvte si s terapeutem nebo lékařem a zjistěte, zda vám vaše závislost nebere duševní a emocionální sílu.
  5. 5
    Začněte si své myšlenky a pocity zapisovat do deníku. Vést si deník vám umožní porozumět tomu, co vás duševně oslabuje. Kromě toho se tím také zbavíte stresu. [4] Vyberte si nějaké své oblíbené místo a každý den si na něm 20 minut zapisujte své myšlenky. Můžete psát o tom, jak se cítíte, co se vám honí hlavou atd. Zde jsou tipy o čem psát:
    • „Cítím se bezmocně, když...“
    • „Mojí největší slabinou je...“
    • „Kdybych mohl něco říct svému mladšímu já, řekl bych...“
    • „Když se cítím špatně, nejvíce mi spraví náladu, když...“[5]
  6. 6
    Najděte si psychologa. Někdy není snadné bez odborné pomoci zjistit, proč se cítíte emocionálně oslabení. Zkušený psycholog nebo terapeut vám může pomoci pochopit vaše pocity a vyrovnat se s nimi.
    • Uvědomte si, že emocionální a duševní slabost může být příznakem nějaké psychické poruchy, která vyžaduje léčbu. Když si promluvíte s psychologem, zjistíte, co přesně se s vámi děje a budete na tom moci pracovat.

2
Budujte si emocionální a duševní sílu

  1. 1
    Stanovujte si realistické cíle a splňujte si je. Duševní sílu získáte například tím, že si budete stanovovat smysluplné a dosažitelné cíle a budete si je plnit. Dostat se od jednoho kroku k druhému vyžaduje určitou sílu a když se naučíte pracovat na sobě i skrz bolest a nudu, budete se cítit mnohem lépe. Nebude to snadné, ale čím více se o to budete pokoušet, tím dříve svých cílů dosáhnete.
    • Pokud máte velké cíle, které se zdají být nedosažitelné, rozdělte si je na menší, zvladatelnější kroky. Pokud například chcete zhubnout 10 kg, rozdělte si svůj cíl na menší části po týdnech nebo po dnech. Snažte se každý týden zhubnout 1 kg. Omezte množství kalorií a začněte si plánovat jídelníček. [6]
    • Buďte odhodlaní. Rozhodněte se, že i přes všechny překážky budete každý den pracovat na svých cílech, ať už jde o získání práce, dokončení nějakého projektu, zvládaní osobních financí, nebo něco jiného.
    • Nedovolte, aby vám překážky stály v cestě. Dokázat se po neúspěchu zvednout a pokračovat dál vyžaduje značnou duševní sílu.
    • Pokud například chcete být asertivnější, můžete si stanovit cíl, že si třikrát týdně zkusíte stát mezi ostatními lidmi za svým. Může jít například o tak malé věci, jako říct partnerovi, do jaké restaurace chcete jít na oběd, místo abyste se podvolili jeho výběru.
  2. 2
    Mluvte sami k sobě pozitivně, abyste získali duševní a emocionální sílu. Pozitivní afirmace vám pomohou získat duševní sílu. Každý den se na chvíli postavte před zrcadlo a řekněte si něco povzbudivého. Můžete sami sebe pochválit, nebo mluvit o něčem, čeho byste chtěli dosáhnout. [7] Zde jsou příklady pozitivních afirmací:
    • „Jsem inteligentní člověk.“
    • „Jsem dobrým přítelem.“
    • „Lidé se mnou rádi tráví čas.“
  3. 3
    Naučte se zachovat klid i pod tlakem. Když nastane nějaká vyhrocená situace a vám se začne vařit krev v žilách, měli byste se zklidnit. Udělejte vše pro to, abyste nemuseli křičet, nebo utéct. Když se naučíte ovládat sami sebe a nebudete impulzivní, budete mít více času na to, abyste zvážili všechny své možnosti a našli nejlepší řešení dané situace.
    • Počítat do deseti sice zní jako klišé, ale skutečně to funguje. Dříve, než na něco emocionálně zareagujete, se na chvíli zastavte, zhluboka se nadechněte a vše si dobře promyslete. [8]
  4. 4
    Přestaňte se zabývat malými věcmi. Pokud vás neustále rozčilují nějaké maličkosti, po nějaké době se tyto negativní emoce nakupí a oslabí vaši mysl. Naučte se nezabývat se maličkostmi, na kterých nezáleží. Tuto energii byste měli věnovat důležitějším věcem.
    • Nezabývejte se soudy a negativními poznámkami ostatních lidí. Sebejistý člověk se těmito věcmi nenechá rozhodit. Nikdy nevíte, co ostatní lidé zrovna prožívají. Pokud se k vám někdo chová zle, předpokládejte, že má špatnou náladu a neberte si to osobně.
    • Zkuste si vizualizační cvičení a postupně se zbavujte věcí, které vám způsobují problémy. Vezměte si do ruky malý kámen a představte si, že je v něm obsaženo to, co vás trápí. Soustřeďte se a velmi pevně kámen stiskněte v ruce. Až budete připraveni, odhoďte ho co nejdál od sebe. Přitom si představujte, že odhazujete i všechny negativní pocity, které vás trápí. [9]
  5. 5
    Změňte svoji perspektivu. Pokud se stále zabýváte svými problémy, naučte se přistupovat ke svému životu trochu jinak. Všichni mají čas od času špatné období – ti, kteří mají emocionální a duševní sílu jsou schopni se s problémy vypořádat. Pokud stále řešíte nějaké problémy, zkuste následující techniky:
    • Začněte více číst. Čtěte noviny, časopisy, nebo romány. Četba vám umožní uvědomit si, jak je svět velký a že vaše problémy ve skutečnosti nejsou tak důležité, jak si myslíte.
    • Věnujte se dobrovolnictví a pomáhejte ostatním lidem. Studie prokázaly, že dobrovolnická práce má z hlediska duševního i fyzického zdraví mnoho výhod. [10]
    • Vyslechněte nějakého kamaráda. Zkuste pomoci nějakému kamarádovi, který potřebuje poradit. Snažte se vcítit se do něj a poradit mu co nejlépe.
    • Cestujte. Když vystoupíte ze své zóny komfortu, získáte nový pohled na celý svůj život. Jeďte na nějaké nové místo. Pokud si nemůžete dovolit exotickou dovolenou, vyrazte alespoň na výlet do jiného města.
  6. 6
    Myslete pozitivně. Duševně a emocionálně silní lidé si většinou moc často nestěžují. Mají stejné problémy jako všichni ostatní, ale umějí je řešit s úsměvem a nezabývají se maličkostmi. Vnímejte svůj život pozitivně a těšte se na příležitosti, které vám budoucnost nabídne. Budete díky tomu duševně silnější a budete schopni řešit složité situace s lehkostí. Studie prokázaly, že pozitivní myšlení má velký vliv také na tělesné zdraví. [11]
    • Vnímejte všechny šťastné chvíle co nejintenzivněji. Travte čas s rodinou a přáteli a užívejte si spokojené chvíle.
    • Naučte se na všem špatném najít něco dobrého. I ta nejhorší situace vám může dát něco pozitivního.
  7. 7
    Buďte k sobě upřímní. Čelit realitě je pro mnoho lidí tou nejdůležitější známkou duševní síly. Když narazíte na nějakou překážku, musíte být schopni se jí postavit. Když budete sami sobě lhát, pouze si ublížíte. [12]
    • Pokud máte tendence utíkat od problémů, uvědomte si své zlozvyky a zbavte se jich.
    • Buďte k sobě upřímní také ohledně svých nedostatků.

3
Řešení životních situací

  1. 1
    Vše si dobře promyslete. Když musíte vyřešit nějakou složitou situaci, měli byste si vše důkladně promyslet a nejednat unáhleně. Potřebujete čas na to, abyste zklidnili emoce a zvážili všechny možnosti. Bez ohledu na to, o jakou situaci jde, byste neměli nikdy jednat ukvapeně. [13]
    • Než něco řeknete, nechejte to alespoň 10 vteřinu usadit. I v případě, že vám například partnerka řekne, že se s vámi chce rozejít, počkejte 10 vteřin a než něco řeknete, trochu se zklidněte. Nakonec budete rádi, že jste to udělali.
  2. 2
    Zamyslete se nad všemi úhly. Až budete klidní a budete se rozhodovat, co uděláte, zamyslete se nad situací, kterou řešíte. Co přesně se stalo? Jak můžete nyní postupovat? Vždy existuje více způsobů, jak daný problém vyřešit. [14]
    • Řekněme, že vás například kamarád požádal, abyste mu pomohli v nějaké nelegální činnosti a vy nevíte, zda máte být loajální ke kamarádovi, nebo dodržovat zákony. Zvažte pro a proti obou možností. Je váš kamarád skutečně dobrým přítelem, když vás žádá, abyste porušili zákon? Nebo jde o zákon, který stojí v cestě skutečné spravedlnosti?
  3. 3
    Rozhodněte se, co uděláte a udělejte to. Řiďte se svým svědomím. Výzkumy prokázaly, že lidé, kteří se řídí instinkty, jsou se svými rozhodnutími spokojenější, než lidé, kteří se rozhodují dlouze a opatrně. [15]Někdy je naprosto jasné, co je třeba udělat, jindy je nutné si vše důkladně promyslet. Nedovolte, aby se vám vaše problémy vymknuly z rukou – učiňte rozhodnutí a začněte jednat.
    • Mluvte o svých problémech s lidmi, kterým důvěřujete. Je v pořádku požádat někoho o radu nebo o názor. Dejte si ovšem pozor, aby vám někdo neporadil špatně.
    • Zamyslete se nad tím, co by ve vaší situaci udělal někdo, koho obdivujete. Mělo by jít o někoho upřímného, slušného a dobrosrdečného. Co by takový člověk udělal na vašem místě?
    • Nakonec budete muset převzít zodpovědnost za své činy. Rozhodněte se podle svého nejlepšího vědomí a svědomí a nedělejte nic, čeho byste později mohli litovat.
  4. 4
    Zamyslete se nad svými zkušenostmi. Po vyřešení složité situace se zamyslete nad tím, jak jste ji zvládli a zda se vám podařilo dosáhnout uspokojivého výsledku. Jste spokojeni s tím, jak jste si vedli? Chtěli byste na svém jednání ještě něco změnit? Snažte se poučit se ze všeho, co se vám přihodí, abyste v budoucnu věděli, jak máte postupovat. [16]

4
Zachovejte si chladnou hlavu

  1. 1
    Držte se dál od neřestí, které narušují váš duševní klid. Když si budete zahrávat se svým duševním zdravím tím, že budete pít alkohol, brát drogy, krást, lhát atd., nikdy nebudete emocionálně a duševně silní. Začněte tyto neřesti ze svého života postupně vyřazovat, nebo je alespoň omezte tak, aby neměly vliv na vaše chování a emoce. Pokud trpíte nějakou závislostí, vyhledejte pomoc.
  2. 2
    Pečujte o sebe. Cvičení, zdravá strava a odpočinek vám pomohou získat duševní a emocionální sílu. Když o sebe budete dobře pečovat, dáte své mysli najevo, že si zasloužíte jen to nejlepší zacházení. Dávejte si pozor, abyste dostatečně cvičili, jedli, spali a odpočívali. [17]
    • Pravidelně cvičte – alespoň 30 minut denně.
    • Jezte zdravě – ovoce, zeleninu, celozrnné obiloviny a bílkoviny.
    • Každou noc spěte alespoň 8 hodin.
    • Patnáct minut denně se věnujte józe, nebo dechovým cvičením.
    • Pijte dostatek vody – alespoň 8 sklenic denně.
  3. 3
    Obohacujte svoji mysl. Neustále se učte a snažte se nezůstat na mrtvém bodě. Čím více znalostí budete mít, tím moudřejší a sinější budete. Vyhýbejte se nudě, buďte zvídaví a informujte se o všem, co vás zajímá.
    • Čtěte knihy, sledujte filmy, choďte na koncerty a do divadla a také se sami věnujte umění.
    • Vytvářejte své vlastní umění. Pište, malujte, skládejte hudbu, vytvářejte sochy, nebo pleťte – najděte si něco kreativního.
    • Naučte se něco nového. Začněte se věnovat vaření, práci v domě a na zahradě, naučte se řídit, rybařit, nebo začněte trénovat na běžecký závod.
    • Komunikujte s lidmi. Snažte se vést s lidmi hluboké rozhovory. Ptejte se ostatních na jejich názory a zkušenosti a sdílejte s nimi ty své.
  4. 4
    Rozvíjejte svoji duchovní stránku. Mnoho lidí získává duševní sílu díky spiritualitě. Když se spojíte s něčím větším, než jste vy sami (ať už to bude cokoli), získáte sílu a pocit užitečnosti. Výzkumy prokázaly, že duchovno a modlitby lidem pomáhají zbavit se stresu a urychlují hojení a zotavování z nemocí. [18] Duchovno může mít mnoho různých podob. Je důležité najít si to, co vám bude vyhovovat.
    • Modlete se s ostatními lidmi, nebo navštěvujte nějakou náboženskou komunitu.
    • Začněte meditovat, nebo se věnovat józe.
    • Travte čas v přírodě a obdivujte její krásu.

Tipy

  • Přerušte kontakt s lidmi, kteří vás ponižují a se kterými se necítíte dobře.
  • Začněte meditovat, abyste se naučili v každé situaci zachovat klid.


Reference

  1. http://www.lifehack.org/articles/uncategorized/how-to-better-yourself-one-day-at-a-time.html
  2. http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/adult-health/in-depth/self-esteem/art-20045374
  3. http://psychcentral.com/blog/archives/2014/06/28/adverse-childhood-experiences-affect-adult-behaviors/
  4. http://psychcentral.com/lib/the-health-benefits-of-journaling/721/
  5. http://psychcentral.com/blog/archives/2014/09/27/30-journaling-prompts-for-self-reflection-and-self-discovery/
  6. https://www.psychologytoday.com/blog/coaching-and-parenting-young-athletes/201311/keys-effective-goal-setting
  7. http://www.webmd.com/mental-health/tc/building-self-esteem-topic-overview
  8. http://www.webmd.com/sex-relationships/features/anger-management-counting-to-ten
  9. https://www.psychologytoday.com/blog/your-wise-brain/201403/let-it-go
Ukázat více... (9)

Informace o článku

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 42 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili.

Kategorie: Duševní zdraví a psychická rovnováha

V jiných jazycích:

English: Be Mentally and Emotionally Strong, Español: ser fuerte mental y emocionalmente, 中文: 变得精神强大, Français: être fort mentalement et émotionnellement, Italiano: Diventare Mentalmente ed Emotivamente Forte, Deutsch: Seelisch und emotional stark sein, Русский: быть умственно и эмоционально сильным, Português: Ser Mentalmente e Emocionalmente Forte, Bahasa Indonesia: Kuat Mental dan Emosional, Nederlands: Emotioneel en mentaal weerbaar zijn, العربية: الحفاظ على قوتك الذهنية والنفسية, हिन्दी: मानसिक और भावनात्मक रूप से मजबूत बनें, ไทย: เข้มแข็งทางอารมณ์และจิตใจ, Tiếng Việt: Trở nên Mạnh mẽ về Tinh thần và Cảm xúc, 日本語: 精神面・感情面で強くなる, 한국어: 정신적, 정서적으로 강인해지는 법, Türkçe: Zihinsel ve Duygusal Olarak Nasıl Güçlü Olunur

Stránka byla zobrazena 6 804 krát.
Byl tento článek přesný?