Jak být k sobě upřímní

Spoluautor Trudi Griffin, LPC

V tomto článku:Příprava sebehodnoceníProvedení sebehodnoceníRekapitulace a jednání na základě sebehodnocení14 Reference

Trápí vás občas pocit, že k sobě nejste upřímní? Možná před sebou předstíráte, že vaše kariéra nebo vztah je skvělý, i když není. Nebo možná si děláte přílišné starosti s financemi, i když s nimi zacházíte výborně. V každém případě je upřímnost k sobě samému báječnou možností, jak vypěstovat některé dovednosti, více riskovat, přijmout sami sebe a být opravdoví.

Část 1
Příprava sebehodnocení

  1. 1
    Dostaňte se do správného stavu mysli. Sebehodnocení může být užitečná dovednost, pomocí které můžete vyřešit své problémy. K takovému hodnocení byste měli přistupovat bez pocitů studu nebo viny.[1] Nemusíte k sobě být až brutálně upřímní.[2] Místo toho buďte jemní a milí, ale přitom stále upřímní.
    • Považujte se za kamaráda, který vám uděluje rady. Díky tomu k sobě nebudete příliš drsní.
  2. 2
    Vyberte si určitou oblast, kterou chcete zhodnotit. Nemusíte hodnotit každou stránku svého života, abyste k sobě byli upřímní. Zkuste se zamyslet nad věcmi, které vám vadí a lze je změnit.[3] Můžete se zkusit soustředit třeba na své cíle, kariéru, peníze, rodinu, duchovní život nebo lásku.
    • Můžete také analyzovat, jak trávíte svůj čas. S kým to trávíte? Jak kvalitní je čas, který trávíte s ostatními lidmi?
    • Můžete také prozkoumat, jak se o sobě rozhodujete. Jaké jsou například vaše cíle, jak se hýbete, jíte, pijete nebo pracujete?
    • Také byste se mohli podívat, jak se vám daří v nějaké životní roli, jako je například pracovník, rodič, dítě, partner atp. Zhodnoťte své cíle a cestu k nim.
  3. 3
    Buďte odvážní. Můžete začít s věcmi, které vám jsou příjemné, a propracovat se k věcem, u kterých se necítíte nejlépe. Až získáte sebevědomí v upřímnosti k sobě samotným, dávejte si nové výzvy a zabírejte se tématy, u kterých se cítíte nepohodlně.[4]
    • Buďte ale opatrní a nehodnoťte věci jen podle toho, jak příjemně se u daného tématu cítíte. Když se budete vyhýbat věcem, které jsou vám nepříjemné, možná se vyhnete těm nejdůležitějším problémům.
  4. 4
    Vymezte si nějaký čas sami pro sebe. Vstaňte dřív nebo později než vaše rodina, nebo si najděte tiché místo, kde můžete sedět a přemýšlet. Některým lidem se lépe přemýšlí, když vykonávají nějakou jednoduchou práci (jako praní prádla) nebo když se jdou někam projít. Zjistěte, co nejlépe funguje vám.

Část 2
Provedení sebehodnocení

  1. 1
    Použijte tužku a papír. Když si něco sepíšete, pomůže vám to být konkrétní. Můžete psát způsobem, který je vám nejpříjemnější. Pište třeba v seznamech, poznámkách, kreslete nebo tvořte mapy. Pokud vás nebaví psaní, můžete se nahrávat nebo jinak zaznamenat své myšlenky.
  2. 2
    Buďte konkrétní a úplní. Místo vágních, obecných hodnocení zkuste přijít na konkrétní silné stránky a oblasti, ve kterých byste se chtěli zlepšit. Specifické hodnocení vám pomůže v době, kdy nastane čas jednat. Nesoustřeďte se jen na oblasti, které chcete zlepšit, ale zaměřte se také na své silné stránky a schopnosti.[5]
    • Například si místo konstatování „moc stydlivý/á“ můžete napsat: „Chtěl/a bych být asertivnější na schůzích, abych dokázala ostatním přednést nějaký svůj nápad, když mi na něm záleží.“
  3. 3
    Začněte u svých silných stránek. V čem jste dobří? Co vás opravdu baví? Co na vás druzí chválí nebo o čem říkají, že vám jde? Až si tyto věci napíšete, popřemýšlejte, jak je ještě zlepšit nebo je využít ve svůj prospěch.
    • Stopněte si deset minut a doplňte následující větu co nejvíce možnými způsoby: Mou silnou stránkou je…[6]
  4. 4
    Sepište si oblasti, ve kterých byste se měli zlepšit. Co nemáte rádi? Co vám moc nefunguje? Když se budete soustředit na věci, které byste mohli zlepšit, uvidíte věci z jiného úhlu. Až si je napíšete, můžete se rozhodnout, jestli ty oblasti budete chtít vylepšit nebo ne.
    • Po dobu dalších deseti minut zkuste pak doplňovat následující větu: Nedaří se mi, když…[7]
  5. 5
    Sepište své příležitosti. Příležitosti se mohou zakládat na tom, jak využíváte své silné stránky nebo jak se zdokonalujete. Pro vás osobně nemusí příležitosti být jen šancí, jak vydělat peníze. Příležitost může například naplnit vaše potřeby nebo vám pomoct ve zdokonalení se.
    • Když se například naučíte hrát na hudební nástroj, nezískáte tím příležitost vydělat si nějaké peníze, ale uspokojení, že jste se něco nového naučili.
  6. 6
    Udělejte si seznam faktorů, které podrývají váš úspěch. Co by vám mohlo zkazit příležitosti, znemožnit sny nebo potlačit úspěch? Když tyto faktory určíte, budete si jich více vědomi a budou vás méně ohrožovat.
    • Některé rizikové faktory sami neovlivníte, ale můžete je zmírnit nebo alespoň předpokládat.
  7. 7
    Vyzkoušejte slovní ohodnocení. Postavte před sebe židli a představte si, že v ní sedíte. Řekněte nahlas věci, které si obyčejně neříkáte. Může se jednat i o něco pozitivního.[8]
    • Pokud je vám příjemnější mluvit s jiným člověkem, můžete si představit, že na židli sedí on/ona. Můžete je i kontaktovat a říct jim ty věci i ve skutečnosti.

Část 3
Rekapitulace a jednání na základě sebehodnocení

  1. 1
    Znovu se podívejte na seznam silných stránek, příležitostí a oblastí ke zlepšení. Vyškrtněte věci, které nedávají smysl nebo vám po troše přemýšlení nepřijdou pravdivé. Nahraďte je věcmi, které podle vás chybí. Také si udělejte hvězdičku vedle věcí, které jsou obzvlášť pravdivé nebo se vás hodně dotýkají.[9]
  2. 2
    Nevzdávejte se. Až si určíte oblasti, ve kterých byste se chtěli zlepšit, bojujte s pocity beznaděje a sklíčenosti. Můžete si například dopřát malou odměnu, když takovou oblast určíte a něco s ní uděláte. Když vás také přepadnou podobné pocity beznaděje nebo odrazení, soustřeďte se na něco, co je ve vaší moci zvládnout, a věnujte se něčemu, co vám přijde celkem bezbolestné a není to těžké vyřešit.[10]
    • Pamatujte, že se nesnažíte určit hodnotu sebe jako člověka, ale pokoušíte se pojmenovat rozdíly mezi vaším skutečným a ideálním já.
  3. 3
    Zeptejte se přátel, kterým věříte, jak na vás nahlížejí. Často nebývá jednoduché dívat se na sebe objektivně, a upřímné hodnocení nezávislého pozorovatele vám může pomoci zjistit, jestli vaše sebehodnocení dává smysl.
    • Dívejte se na věci ze správné perspektivy. Nevadí, že jste dosud nezískali Nobelovu cenu míru. To se nepovedlo většině z nás. Jste jenom člověk, a nikdo (ani vy sami) by od vás neměl očekávat dokonalost.
  4. 4
    Vytvořte si plán činností. Podívejte se na oblasti ke zlepšení a stanovte si cíle, kterých se budete snažit dosáhnout. Pokud se vám cíle zdají příliš odvážné, rozdělte si je do menších cílů. Definujte úspěch tak, abyste poznali, kdy jste už byli úspěšní a kdy budete pravděpodobně úspěšní.[11][12]
    • Pokud se například domníváte, že máte nadváhu, můžete si dát za cíl „zhubnout deset kilo“ a rozdělit si ho do menších kroků. Můžete se zamyslet nad co nejvíce malými změnami, které vás pak dohromady dovedou k odvážnému cíli. První týden můžete například přestat pít limonády a další nápoje obsahující cukr. Potom můžete vynechat balené pečivo a výrobky jako sušenky a nahradit je zdravějšími variantami. Upravujte postupně své stravování, dokud nebudete pořád jíst víceméně jen zdravé potraviny.
  5. 5
    Sledujte, jak postupujete. Seznamy si ponechejte, abyste si občas mohli připomenout své silné stránky a nové cíle. Když úspěšně dokončíte nějakou činnost nebo dosáhnete cíle, odškrtněte si je ze seznamu a přidejte si něco nového. Pokud se někde zaseknete, určete, co vám brání v postupu kupředu, a zjistěte, jak překážky překonáte.
    • Pokud se například nemůžete zbavit závislosti na hazardu, vzpomeňte si, jak jste se jednou pokoušeli skončit a proč jste nebyli úspěšní. Možná zjistíte, že vás sázení láká o víkendu, když nemáte co jiného dělat, a můžete začít plánovat více činností, kterými zaplníte volný čas o víkendu.
  6. 6
    Buďte na sebe hodní a udržujte si správnou perspektivu. Pamatujte na to, abyste své chování oddělili od toho, kým jste. Nejste tím, co děláte, a vaše činnosti nedefinují vaši osobní hodnotu. Když se budete soustředit na zlepšení sebe sama, možná vám přijde, že děláte jenom to, v čem se chcete zlepšit. Snažte se tedy také soustředit na věci, ve kterých se zdokonalovat nepotřebujete.[13]
    • Pokud například máte za cíl víc se hýbat a minulý měsíc jste dosáhli všech svých cílů týkajících se cvičení, je v pořádku dát si den volna a místo běhání jít třeba do kina. Jen si musíte dávat pozor, abyste nesklouzli zpět do starých kolejí a nezkazili všechno dobré, co jste už dokázali.

Tipy

  • Pamatujte, že neuškodí, když si něco napíšete. Nemusíte to s nikým sdílet a můžete se rozhodnout seznam zničit, upravit nebo jej prostě udržet v tajnosti.
  • Pokud nevíte, kde začít, zkuste si udělat test osobnosti (viz externí zdroje). Nedokážou vás sice stoprocentně zhodnotit, ale mohou vám poskytnout náhled na vaši osobnost a pomůžou vám určit, kde začít.
  • Nezávisle na pokroku můžete vždy vyhledat odbornou pomoc. To, že chcete k sobě být upřímní, neznamená, že na tom musíte pracovat sami.

Informace o článku

Spoluautorem tohoto článku je Trudi Griffin, LPC, jeden z našich spoluautorů. Spoluautoři článků na wikiHow úzce spolupracují s našimi editory, aby se docílilo toho, že obsah našich článků je maximálně přesný a srozumitelný.

Kategorie: Zdraví

V jiných jazycích:

English: Be Honest with Yourself, Español: ser honesto con uno mismo, Italiano: Essere Onesto con Te Stesso, Русский: быть честным с самим собой, Français: être honnête avec soi‐même, Deutsch: Sei ehrlich mit dir selbst, 中文: 对自己诚实, Bahasa Indonesia: Jujur kepada Diri Sendiri, Nederlands: Eerlijk zijn tegen jezelf, 한국어: 자신에게 정직해지는 방법, Tiếng Việt: Thành thật với Chính mình, ไทย: ซื่อสัตย์กับตัวเอง, 日本語: 自分に正直になる, العربية: أن تكون صادقًا مع نفسك

Stránka byla zobrazena 1 167 krát.
Byl tento článek přesný?