Jak být konzistentní

V tomto článku:Jak změnit své myšleníJak si vybudovat větší konzistenciJak si udržovat konzistenci8 Reference

Konzistence, nebo-li stálost v názorech, postojích a činech, je jedna z těch vlastností, které každý chce, ale málokdo jí opravdu dosáhne. Nemějte obavy! Pokud máte jasné cíle a hranice, tak zjistíte, že je pro vás snadné stát se více konzistentní. Přečtěte si následující článek, kde získáte více informací.

Část 1
Jak změnit své myšlení

  1. 1
    Buďte realističtí. Konzistence je skvělá vlastnost, o kterou by se každý z nás měl pokoušet. Nezapomeňte však, že se jedná o vlastnost, kterou nějakou dobu trvá si vybudovat. Nebudete perfektně konzistentní z ničeho nic. To je ale v pořádku! Buďte na sebe hodní, i když se vám něco nepodaří.
    • Nedělejte si příliš obecný plán na to „jak být více konzistentní“. Bude velmi náročné být více konzistentní, pokud nemáte přesnější plán. Popřemýšlejte o konkrétních situacích v životě, které po vás vyžadují větší konzistenci. Potřebujete pravidelněji cvičit? Nebo být stálejší v práci? Či ve vztahu?
    • Nikdy nebudete na 100 % konzistentní. Smiřte se s tím, že někdy uděláte chyby nebo povolíte ve vašich zvycích.
  2. 2
    Pracujte na síle vůle. Nemůžete být konzistentní, aniž byste nepracovali na posilnění vůle. Stálost v názorech a postojích totiž vyžaduje silnou vůli, díky čemuž budete schopni pravidelně chodit do posilovny, i když se vám zrovna nechce. Na to je však opravdu potřeba silná vůle.[1]
    • Najděte si triky, kterými posilníte svou vůli. Je nereálné se nutit do věcí a očekávat, že se vám v nich bude dařit. Pokud se snažíte jíst zdravě, mějte po ruce pouze zdravé svačinky pro chvíle, když vás popadne hlad. Vyhnete se tak nezdravým svačinkám.[2]
    • Vyhněte se situacím, kdy musíte vyvinout velkou sílu vůle na to, abyste byli konzistentní. Například, nechoďte nakupovat potraviny po dlouhém a obtížném dni v práci. Je pravděpodobné, že si koupíte nezdravé potraviny, které jsou rychlé a lehké na přípravu a nedodržíte tak svoji dietu.
  3. 3
    Snažte se, aby vaše činy souhlasily s vašimi slovy. Být konzistentní znamená, že to, co řeknete, i uděláte. Nemůžete očekávat, že budete konzistentní, když se budete chovat v naprostém protikladu s vašimi slovy.
    • Například, pokud chcete být konzistentní ve vztahu a vy své polovičce řeknete, že se zlepšíte v domácích pracích, tak se očekává, že se opravdu začnete více podílet na domácích pracích.
    • Snažte se neprohlašovat, že něco dokážete, aniž byste věděli jak na to. Není nic špatného na tom, že přiznáte, že nevíte, jak něco udělat. Například, pokud vám dali v práci něco za úkol a vy jste to ještě nikdy nedělali nebo nevíte, jak to udělat, tak nepředstírejte, že máte všecko pod kontrolou. Raději požádejte o nějakou pomoc či radu a prokažte svou snahu zlepšit své znalosti.
  4. 4
    Přestaňte myslet negativně. Negativní myšlení je metlou konzistence a síly vůle. Když myslíte negativně, tak je mnohem pravděpodobnější, že porušíte své snahy o konzistentní činy.
    • Věnujte pozornost vzorcům negativních myšlenek, které mohou být pro vás překážkou i v budoucnu. Například se jedná o myšlenky typu: „Já to nedokážu,“ „Jsem hloupý (líný, atd.).“
    • Když si všimnete, že máte negativní myšlenky, tak se je snažte obrátit nebo se na ně podívat v pozitivním či neutrálním světle. Například, pokud si myslíte „Já to nedokážu,“ tak si místo toho řekněte, „Budu to trénovat, i když mi to ze začátku nepůjde.“
    • Zjistěte si, na čem potřebujete pracovat, abyste dosáhli větší konzistence. Každý má určité oblasti, na které se musí více zaměřit. Třeba vám to jde v práci, ale doma neustále zapomínáte udělat, co je potřeba.

Část 2
Jak si vybudovat větší konzistenci

  1. 1
    Nastavte si specifické cíle. Konzistence jako taková je skvělá, ale je mnohem jednodušší se stát konzistentní, pokud si nastavíte konkrétní cíle. Tyto cíle vám pomohou se chovat konzistentně a dají vám něco, na čem pracovat. Můžete si nastavit více cílů pro nejrůznější oblasti vašeho života.
    • Popřemýšlejte nad tím, jak chcete využít konzistence v dosahování konkrétních cílů. Například, pokud máte za cíl zhubnout, tak byste měli pracovat na tom, abyste pravidelně cvičili, dodržovali dietu (zdravou stravu), atd.
    • Nebo například: pokud chcete vydat knihu, tak se budete muset snažit každý den něco napsat, věnovat čas úpravě textu, zjistit si více informací o vydavatelích a odeslat rukopis vybranému vydavateli.
    • Seznam cílů může vypadat asi takto: našetřit peníze na důchod, být dochvilný v práci, pomáhat partnerce v domácnosti, dokončit všechny četby na seminář. Konzistence znamená, že si budete každý měsíc odkládat nějaké peníze na důchod, že si nastavíte budík na dříve, že pomůžete starat se o miminko a že si najdete čas na přečtení všech četeb na seminář.
  2. 2
    Dělejte změny pomalu. Pokud se snažíte všeho dosáhnout najednou, tak akorát budete zavaleni úkoly. Bude tak pro vás mnohem obtížnější dosáhnout svých cílů. Dělejte postupné změny a nevrhejte se do všeho po hlavě.[3]
    • Můžete dělat jednu věc po dobu tří týdnů, aby se to stalo vaší rutinou. Vyberte si jednu věc, na které chcete zapracovat a dělejte ji po dobu jednoho měsíce. Po měsíci pak přidejte další věc, v které se chcete zlepšit.
    • Například: Pokud chcete být lepší týmový hráč v práci, zvolte si několik věcí, které vám pomohou dosáhnout svého cíle. Po dobu jednoho měsíce se snažte delegovat úkoly ostatním v rámci skupinových projektů nebo se snažte nalézt způsoby, jak spojit své nápady s jejich. Jakmile se vám to podaří, začněte pracovat na další věci, kterou chcete změnit.
  3. 3
    Nastavte si konkrétní hranice. Hranice vám pomohou být konzistentní, protože vám dávají konkrétní hranice v rámci, kterých budete pracovat a nebudete se muset zaobírat vágním rozhodnutím typu: „Budu více konzistentní“. Nastavení hranic znamená, že si přesně stanovíte, jak a kdy budete dělat určité věci.
    • Například: místo „Budu konzistentní v tom, jak si vážím své partnerky,“ si řekněte, „Vždy své partnerce poděkuju, když umyje nádobí nebo udělá večeři či uklidí.“
    • Dalším příkladem může být vytvoření si kvalitních standardů v práci. To znamená, že si nastavíte určité standardy, např. snažit se vždy podávat ty nejlepší výsledky, kterých chcete vždy dosahovat.
  4. 4
    Buďte zodpovědní. Pokud chcete být konzistentní, tak musíte vždy poznat, kdy nepracujete podle vašich standardů či cílů. Pokud tomu tak je, tak:[4]
    • Do diáře si zapisujte každý den, kdy jste uspěli či selhali v dosahování vašich cílů. Pokud jste selhali, tak vysvětlete, proč tomu tak bylo. Pomůže vám to být zodpovědný za vaše činy a dá vám to styčný bod, od kterého se můžete posunout dál.
    • Svěřte se lidem, kterým důvěřujte, se svými cíli a pokusy o konzistenci, o které se snažíte v nejrůznějších oblastech vašeho života. Pokud uvidí, že se nechováte konzistentně, tak jim můžete povolit, aby vás na to upozornili.
    • Nemějte špatné svědomí, pokud se vám nedaří. Nikdo není dokonalý a nikdo není perfektně konzistentní. Ani vy. Je však důležité, že se snažíte pracovat na svých cílech a dosáhnout větší konzistence.

Část 3
Jak si udržovat konzistenci

  1. 1
    Používejte vizualizaci. Vizualizace může sice znít hloupě, ale ve skutečnosti vám může hodně pomoct. Nejlepší je používat realistické vizualizace, které berou v potaz i nejrůznější překážky, kterým můžete čelit.[5][6]
    • Také snění může být velmi přínosné – jen je však potřeba limitovat čas, který tomu věnujete. Dejte si chvilku před spaním, kdy můžete volně přemýšlet nad vším, co vás napadne. Pomůže vám to zpracovat všechny situace, které se vám udály a udržet vás na cestě za vašimi cíli, protože můžete přijít na řešení, jak se překonat nejrůznější překážky.
    • Meditace pomůže kontrolovat mysl. Pokud chcete být konzistentní, tak budete potřebovat kontrolovat své myšlenky (a všechna hnutí mysli). Snažte se tedy trénovat meditaci alespoň 15 minut denně. Sedněte si, uklidněte se a zhluboka dýchejte. Během dýchání se zaměřte na svůj dech. Pokud zjistíte, že je vaši mysl těžké uklidnit, zaměřte veškerou svou pozornost na svůj dech.
  2. 2
    Buďte připraveni na selhání. Každý čas od času selže. Je jedno, jak moc odhodlaní jste, jak inteligentní jste či jak připravení jste. Vždy se může stát, že neuspějete. Musíte být tedy odhodlaní přijmout i tu možnost, že váš plán selže a že budete muset přijít na to, co v daný moment dělat. Jak se vyrovnat se selháním?[7]
    • Často se stává, že lidé neuspějí, protože nemají silnou vůli a nedokáží si udržet svojí konzistenci, protože se nepřipravili na možné selhání. Osobní selhání jsou však maličkostí vůči vašim celkovým úspěchům (např. odmítnutí od jednoho vydavatelství má malý vliv na to, zda nakonec bude vaše kniha vydána nebo ne).
    • Udělejte si plán na neúspěchy a selhání. Pokud vás odmítlo jedno vydavatelství, tak rukopis pošlete jinam nebo jej přepracujte a vylepšete.
    • Konzistence se nutně nerovná dokonalost. Například, dobrý spisovatel by se měl snažit psát každý den. Život však někdy vytváří překážky, jako je nějaká nemoc, kdy prostě nemůžete psát. Pokud budete mít špatné svědomí kvůli tomu, že nemůžete psát, tak nakonec svoji konzistentnost nezlepšíte.
  3. 3
    Zvyšte svoji motivaci. Pokud nejste dostatečně motivovaní, tak ve svém životě nic nezměníte. Nakonec totiž zpět spadnete do vašich starých, špatných zvyků.[8]
    • Neříkejte si, „Nemám motivaci,“ nebo dokonce „Dnes se necítím motivován.“ Čím více bude přeskakovat dny, kdy se snažíte naučit se nové zvyky či myšlenky, tím menší budete mít šanci na úspěch. Raději si řekněte: „Budu pracovat na tom, abych byl i dnes motivován, i když na to nemám náladu.“ Pokud máte těžký den a do ničeho se vám nechce, tak se dané věci (např. psaní) věnujte méně než normálně. Pokud píšete normálně hodinu, tak to zkraťte na půl hodinu nebo na pouhý odstavec, místo jedné stránky.
    • Nesnažte se dělat příliš mnoho věcí najednou. Už to bylo jednou zmíněno, ale je dobré to zopakovat. Vyjasněte si své cíle. Pokud se snažíte dokončit rukopis, zlepšit svoji konzistenci v práci a poctivě cvičit a zdravě jíst, tak brzo vyhoříte. Snažte se nejprve zapracovat na vaší pracovní morálně a pak až na dodržování zdravého životního stylu.
    • Připomínejte si, proč je pro vás konzistence důležitá. Čeho se jí snažíte dosáhnout? Co se stane, pokud selžete? Když se snažíte dosáhnout svých cílů a být více konzistentní, mějte tyto věci vždy na vědomí.

Tipy

  • Nezapomeňte, že není velmi užitečné pouze chtít „být konzistentní“. Musíte přijít s konkrétními věcmi, v kterých chcete být konzistentní, např. „Chci být stálý v mých činech vůči ostatním,“ nebo „ Chci dodržovat zdravý životní styl.“

Varování

  • Nemějte špatné svědomí, pokud se vám nedaří být konzistentní. Nikdo není dokonalý, ale s trochou snahy a úsilí i vy můžete dosáhnout větší stálosti ve vašich názorech, postojích a činech.

Informace o článku

Spoluatorem tohoto článku je tým zkušených editorů a badatelů, kteří ověřují jeho přesnost a srozumitelnost.

Kategorie: Osobní péče a Styl

V jiných jazycích:

English: Be Consistent, Русский: быть последовательным, 中文: 变得始终如一, Français: être constant, Italiano: Essere Coerente, Português: Ser Consistente, Deutsch: Konsequent sein, Español: ser constante, Bahasa Indonesia: Menjadi Orang yang Konsisten, Nederlands: Consistent zijn, العربية: المثابرة, Tiếng Việt: Trở nên kiên định

Stránka byla zobrazena 3 338 krát.
Byl tento článek přesný?