Jak být rozhodný

V tomto článku:Jak budovat sebedůvěruJak získat emocionální síluJak mít silnou vůliJak poznat svůj cíl5 Reference

Rozhodný člověk je vytrvalý, plný odhodlání a schopný dělat rozhodnutí. Rozhodnost je vlastnost, která je charakteristická pro vysoce úspěšné lidi, mezi které patří významní sportovci a lídři. Pokud chcete posílit svoji mentální sílu a na cestě za vašimi cíli lépe čelit nejrůznějším výzvám a problémům, tak se budete muset stát rozhodný a zapracovat na vlastnostech s tím spojených.

Část 1
Jak budovat sebedůvěru

  1. 1
    Udělejte si vlastní SWOT analýzu. Udělejte si seznam svých silných a slabých stránek a jaké máte v životě příležitosti nebo hrozby. Je obtížné si budovat sebedůvěru, pokud neznáte své silné a slabé stránky. [1]
    • Rozdělte kus papíru do 4 částí. Zaměřte se na své silné a slabé stránky a napište si minimálně 10 silných stránek.
    • Příležitosti a hrozby mohou být jak v pracovním, tak i v osobním životě. Většinou jsou výsledkem vašich silných a slabých stránek v interakci s prostředím, v kterém se pohybujete. V další části tohoto článku se naučíte, jak zvládat své hrozby a příležitosti.
    • Toto je důležitá část sebepoznání. Berte ji jako základní kámen na cestě za svými cíli a proto je důležité pochopit, co vám jde nejlépe.
  2. 2
    Myslete pozitivně, ale zároveň racionálně. Strategicky přemýšlejte o tom, jak využít svých silných stránek pro dosáhnutí svých příležitostí. Představení si pozitivního výsledku vám pomůže věci dokončit a budovat důvěru ve své schopnosti.
  3. 3
    Rozložte své cíle na menší cíle a snažte se každý z nich dokončit v rámci týdnů, měsíců a let. Budete tak pracovat efektivněji a budete si více věřit. Po dosáhnutí menších cílů budete vidět, jak schopní jste. Neustále se učte něco nového.
  4. 4
    Nesrovnávejte se s ostatními. Rozhodní lidé jsou sebevědomí a houževnatí a je jim jedno, jak jsou na tom ostatní. Pokud se budete srovnávat s ostatními, tak pouze v rámci cílů, kterých jste již dosáhli, abyste mohli vidět, jak jste se posunuli dopředu.
    • Rozhodní lidé sice často pracují v soutěživých odvětvích, jako je prodej, atletika, politika nebo věda, ale přesto vyhrávají právě proto, že jsou schopni přestat porovnávat se s ostatními.

Část 2
Jak získat emocionální sílu

  1. 1
    Buďte si vědomi svých pocitů. Zvykněte si pokládat si otázky ohledně svých pocitů. Vaše okamžitá reakce nutně nemusí vyjadřovat vaše opravdové pocity.
  2. 2
    Přijměte své pocity. Rozpoznejte své opravdové pocity a posuňte se od nich dál, abyste byli schopni najít řešení. Pokud se příliš zabýváte svými pocity, tak nebudete schopni čelit problémům s jasnou a rozhodnou myslí.
  3. 3
    Snažte se dívat na problémové situace z větší perspektivy. Když se stane něco špatného, tak vaše mysl si může myslet, že je to to „nejhorší“, co se vám mohlo stát. Pokud si však uvědomíte, že se jedná pouze o malý krok na cestě za vaším cílem, tak si uvědomíte, že není třeba dělat „z komára velblouda“.
  4. 4
    Pochopte, že chyby a změny jsou pro život nezbytné. Díky nim se dostanete na tu správnou cestu za svým cílem. Snažte se však špatné situace co nejrychleji vyřešit.
    • Vyhněte se perfekcionismu. Rozhodný člověk by se neměl snažit nedělat v životě žádné chyby, ale měl by se raději snažit se přes chyby přenést s jasným cílem v mysli.
  5. 5
    Buďte optimista. Berte své „problémy“ jako „příležitosti“. Podívejte se na každou situaci jako na způsob, jak dosáhnout pozitivní změny.
  6. 6
    Buďte proaktivní. Snažte se vždy řešit všechny problémy a neustále se posouvat kupředu. Nestůjte na místě. Měli byste mít kuráž posouvat se kupředu. [2]
    • V některých případech je kuráž jednoduše to, že neutečete od problémů.

Část 3
Jak mít silnou vůli

  1. 1
    Podívejte se pomocí SWOT na to, jaké jsou vaše slabé stránky. Zjistěte, jestli jsou tyto slabé stránky výsledkem vaší slabé vůle. Pokud máte na seznamu lenivost, prokrastinaci nebo nějaké nebezpečné zlozvyky, tak je můžete vyřešit disciplinou a vůlí.
  2. 2
    Začněte dělat nějaký sport. Věnování se sportu v mládí je skvělý způsob, jak se naučit sebedisciplině. Přihlaste se do nějakého sportovního kroužku, kde budete muset chodit na tréninky několikrát za týden.[3]
  3. 3
    Osvojte si zdravé zvyky. Každodenní práce na osvojování si zdravějších zvyků nemusí být zábavná, ale nakonec tím posilníte svoji sílu vůle a snadněji dosáhnete svých cílů. Tady jsou příklady menších, dobrých zvyků, s kterými můžete začít:
    • Použijte schody místo výtahu, každý den. Postupem času zjistíte, že jste méně líní.
    • Umývejte nádobí okamžitě po jídle nebo už během přípravy jídla. Je jednodušší umýt nádobí, když k němu ještě nepřischly zbytky jídla. Spousta problémů se dá vyřešit hned a je lepší nečekat, než se věci zhorší.
    • Dělejte si zdravou snídani a nedávejte si koblihy, cereálie nebo koláče. Vaše rozhodnutí na začátku dne udá tón tomu, jaká rozhodnutí budete dělat později. [4]
  4. 4
    Odstraňte své zlozvyky. Jakmile budete vědět, jak si osvojit zdravé zvyky, tak budete i vědět, jak se poprat se zlozvyky, na které potřebujete silnější vůli. Začněte s tím největším problémem, na který potřebujete opravdu silnou vůli – např. kouření, nezdravá strava nebo závislost na cukru, televizi nebo internetu.
    • Dejte si na to dostatek času. Například, 1 až 3 měsíce.
  5. 5
    Dělejte jako první věci, které nemáte rádi. Udělejte si seznam věcí, které musíte udělat a snažte se jako první eliminovat věci, které vás nejvíce obtěžují. Na to však potřebujete velkou disciplínu, díky které se stanete silnější a rozhodnější osobností a budete mít příjemnější život.

Část 4
Jak poznat svůj cíl

  1. 1
    Nastavte si dlouhodobé cíle. Poté, co získáte sebedůvěru, posílíte svoji emoční odolnost a sílu vůle, byste si měli nastavit cíle, které jste se rozhodli dosáhnout. [5]
    • Některé zdroje tvrdí, že dlouhodobé cíle jsou pro rozhodnost klíčové. Pokud si nastavíte rozumné cíle na důchod, práci, rodinné vztahy, fyzické a psychické zdraví, tak se můžete stát rozhodnější a cílevědomější.
  2. 2
    Rozložte si dlouhodobé cíle do menších, krátkodobějších cílů. Nastavte si týdenní, měsíční a roční cíle.
  3. 3
    Ujistěte se, že vaše cíle jsou dosažitelné. Pokud je pro jednu osobu nemožné daného cíle dosáhnout, tak se nejedná o rozumný cíl. Cíl by měl být racionální nebo nikdy nebudete věřit, že ho můžete dosáhnout.
  4. 4
    Zvažte morální a spirituální cíle, stejně jako nějaké konkrétní cíle. Nastavte si zásady a hranice, v rámci kterých budete vést svůj život. Budete mít větší sebevědomí při dělání nějakých rozhodnutí, když zároveň budete schopni držet se svých zásad.

Varování

  • Uvědomte si, že rozhodnost a tvrdohlavost jsou vlastnosti, které mají k sobě velmi blízko. Přijměte své chyby a fakt, že i vy se někdy můžete mýlit. Nebudete působit na ostatní jako zatvrzelí a nepříjemní.

Informace o článku

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku pracovali dobrovolní autoři, kteří jej v průběhu času upravili a vylepšili.

Kategorie: Osobní péče a Styl

V jiných jazycích:

English: Be Strong Minded, Português: Ser Forte de Espírito e Mente, Deutsch: Willensstark sein, Русский: стать волевым человеком, Español: ser una persona decidida, Français: avoir une forte personnalité, Italiano: Essere Risoluti, 中文: 拥有坚强的意志, Bahasa Indonesia: Memiliki Pikiran yang Kuat, Nederlands: Een sterke geest hebben, العربية: أن تصبح قوي العقل

Stránka byla zobrazena 2 803 krát.
Byl tento článek přesný?