Jak být sebevědomý

Všichni jsme lidé a máme nedostatky. Dokonce i když váš fyzický vzhled nebo sociální schopnosti nejsou takové, jaké byste si přáli, nemusí vás to zastavit od vyzařování sebejistoty. Tady je návod, jak věřit sami v sebe.

Postup

  1. 1
    Určete své dobré stránky a talent. Bez ohledu na to, jak špatně se cítíte, zkuste se poplácat po zádech a vzpomeňte na věci, ve kterých vynikáte. Zaměření se na lepší vlastnosti odvede vaši pozornost od vnímaných nedostatků. Přemýšlejte o dobrých vlastnostech jako vzhledu, přátelství, talentu a ze všeho nejvíce o povaze. Někteří lidé se například stydí za to, že se drží za břicho, když zpívají. Může to vypadat trapně, ale určitě se s tím dá vyrovnat. Pokud máte vysoké sebevědomí, můžete z toho udělat na pódiu své poznávací znamení. Jestli se vám pořád nedaří najít dobré stránky, zkuste následující tipy:
    • Vzpomeňte si na komplimenty od jiných lidí. Možná ocenili váš úsměv nebo schopnost zůstat v pohodě a klidu ve stresových situacích. Určitě jim ty komplimenty také vraťte!
    • Připomeňte si dřívější úspěchy. Může to být něco, čeho si jiní lidé všimli, jako že jste byli nejlepší ve třídě nebo něco, o čem víte jen vy sami, jako třeba diskrétní pomoc, která ulehčila život někomu jinému. Uvědomte si, jak úžasné to bylo a uvažujte, jestli to neudělat znovu, možná na vyšší úrovni.
    • Přemýšlejte o kvalitách, které se snažíte rozvíjet. Nikdo není dokonalý, ale pokud se aktivně snažíte být váženým a dobrým člověkem, oceňte své úsilí. Už samotné uvažování o zlepšení sebe samého o vás říká, jak jste skromní a dobrosrdeční a to jsou pozitivní vlastnosti.
    • Udělejte si seznam. Napište si všechno, o čem přemýšlíte a vraťte se k tomu, až se budete zase cítit pod psa. Zapisujte si věci, na které jste pyšní.
  2. 2
    Pamatujte si, že každý bojuje se sebedůvěrou. Někteří lidé to umí dobře skrýt, ale skoro každý se s tím někdy setkal. Nejste v tom sami!
    • Snažte se nemít pocit, že se na vás všichni pořád dívají. Většina lidí je pravděpodobně zaneprázdněna svým vlastním vzhledem, než aby vás neustále soudila. S úlevou si oddychněte a uznejte, že nemusíte být po celou dobu dokonalí.
    • Budujte sebevědomí pomáháním druhým. Najděte si čas na složení komplimentu někomu jinému nebo udělejte neohlášený dobrý skutek. Oživíte tím jejich den a budete se cítit lépe.
    • Přestaňte se srovnávat s ostatními. Ne všechno je soutěž, a jestli to budete dělat pořád, vyčerpá vás to. Nemusíte být pořád chytřejší, hezčí a oblíbenější, abyste byli šťastní. Pokud se přesto najde něco, co nemůžete úplně ignorovat, snažte se místo toho soutěžit sami se sebou a usilujte o to, být lepší.
  3. 3
    Přijímejte komplimenty slušně. Nekulte očima a nekrčte rameny - přivlastněte si to! Navažte oční kontakt, usmějte se a řekněte „děkuji“. Buďte milí, když vás někdo pochválí, není to ponížení; ukazuje to, že jste slušní a máte smysl pro sebeúctu.
    • Vracejte komplimenty. Cítíte-li se stále nesví při přijímání komplimentů, zkuste ho vrátit zpět, jakmile ho přijmete. Může vám to pomoci k pocitu vyrovnaného skóre a nebudete tolik pyšní.
  4. 4
    Příliš se neomlouvejte. Schopnost se omluvit je dobrá vlastnost (a spousta lidí se s tím potýká). Nicméně se to snažte říkat, jen když je to nutné. Omluva za urážku nebo způsobené potíže je slušnost. Omlouvání se v okamžiku, kdy jste neudělali nic špatného, může vyvolat pocit podřazenosti a lítosti. Než vám to vyklouzne z úst, zamyslete se, jestli nastalá situace opravdu vyžaduje z vaší strany omluvu.
    • Použijte jiná řešení. Soucit nebo lítost můžete vyjádřit bez omlouvání se. Například v situaci, kdy se obáváte, zda jste nezpůsobili někomu problémy, můžete říci „doufám, že ti to nezpůsobilo moc problémů“, místo automatického „promiň“.
  5. 5
    Mluvte o stupínek hlasitěji než druhá osoba. Je to jednoduchá a účinná psychologická technika, jak získat sebevědomí. Když mluvíte hlasitěji, vaše podvědomí a nevědomá mysl přijímá váš přístup k dané situaci (vysíláte signál „jsem sebevědomý, ať jsi se mnou nebo ne“) a jak se z toho stává zvyk, budete cítit větší sebekontrolu a sebevědomí. Nebuďte ale panovační.
  6. 6
    Vytvořte seznam věcí, které jsou překážkami pro vaše sebevědomí. Vezměte si kousek papíru nebo počítač a zapište si věci, bránící vám stát se sebevědomým, např. špatné známky, introverze, málo nebo žádní přátelé. Pak si napište, jestli jsou opodstatněné nebo logické.
    • Příklad. ‘Nedostal jsem dobrou známku’, vysvětlení: ‚Dobře, tak to znamená, že se budu cítit sebevědomý, jen když dostanu dobrou známku, jinak se budu cítit nešťastný a nejistý (je to logické?, není to příliš iracionální?). Myslím, že sebevědomí znamená důvěru v sebe sama, když ji nikdo jiný neprojevuje. Dělám to tak?‘
  7. 7
    Zahrajte si roli, nebo jak se říká „předstírejte, dokud to není pravda“. Jestliže víte, že vypadáte jako sebevědomá, schopná osoba, nakonec se tak začnete i cítit. Vyzkoušejte následující finty:
    • Pečujte o sebe. Vyčleňte si každý den trochu času na osobní hygienu a ujistěte se, že vypadáte dobře. Denně se sprchujte, čistěte si zuby a upravujte si vlasy.
    • Oblečte se pro dosažení sebejistoty. Nemusíte obměňovat celý šatník, abyste se cítili ve svém oblečení lépe. Místo toho se jednoduše snažte nosit každý den něco čistého. Vezměte to ještě o krok dále a perte prádlo častěji, abyste měli každé ráno pocit větších možností výběru, co na sebe, než abyste hledali něco, co není špinavé.
    • Zdokonalte držení těla. Způsobem, jakým nosíte své tělo, promlouváte k ostatním lidem. Snažte se o to, abyste jim říkali, jak jste sebevědomí a nabití. Udržujte ramena vzadu, páteř rovně a bradu nahoře. Vykračujte si s nějakým cílem, místo šourání se, a seďte rovně.
    • Usmívejte se a udržujte oční kontakt. Je to nepatrná změna, ale umí dělat zázraky ve způsobu, jak jste vnímání svým okolím. Nebojte se střetnutí s cizím pohledem a mějte svůj úsměv vždy v záloze — obě tyto věci umí odlehčit většinu společenských situací a navodit pocit pohodlí.
  8. 8
    Využijte své záliby. Jestli existuje sport nebo koníček, ve kterém jste vždycky chtěli být dobří, tak teď je ta pravá chvíle! Vylepšení schopností vás upevní v přesvědčení, že máte talent a následně se tím posílí sebedůvěra. Učte se hrát na hudební nástroj nebo se učte cizí jazyk, začněte se věnovat umění, třeba malování, vybudujte nějaký projekt — cokoliv, co vás bude bavit.
    • Nenechte se odradit, pokud nejste okamžitě dokonalí. Pamatujte si, že učení je proces a děláte to kvůli malým úspěchům a relaxaci, ne abyste byli nejlepší.
    • Začněte se věnovat zálibám ve skupině. Nalezení lidí stejného myšlení, se kterými můžete sdílet své zájmy, je jednoduchým způsobem, jak získat přátele a vybudovat sebevědomí. Poohlédněte se po okolí po skupinách, ke kterým se můžete připojit nebo se spojte s někým online.
  9. 9
    Vnímejte sebevědomí jako proces ne jako jeden úspěch. Mít sebevědomí neznamená překročit jednoho dne cílovou čáru a ne vždy budete postupovat kupředu — budou dny, kdy se budete cítit, jako když začínáte od nuly. Zhluboka se nadechněte a vzpomeňte si na překážky k vyššímu sebevědomí, které už jste překonali a rozhodněte se pokračovat dál. V nejtěžších chvílích je dobré se poplácat po zádech, i když jste nic nedokázali.

Tipy

  • Na poprvé je to neobvyklé nebo dokonce těžké, ale představte si sami sebe v různých situacích, kde ukazujete své sebevědomí, důvtip nebo vedení. Jednoduchým představením si sebe sama v takových situacích se pocit sebedůvěry stává stále méně cizím a začínáte věřit, že tomu tak skutečně je.
  • Když se ráno probudíte, podívejte se do zrcadla a řekněte sami sobě, že jste toho v životě dokázali už hodně a nedovolíte ničemu, aby vás to položilo.
  • Mluvte pozitivně. Když se uslyšíte, jak o sobě říkáte něco negativního, nahraďte to okamžitě pozitivním komentářem.
  • Přeškolte svůj vnitřní hlas. V situacích, kdy si myslíte, že nemáte dostatek sebedůvěry, představte si svůj vnitřní hlas, jak říká negativní věci. Potřebujete přeučit svůj vnitřní hlas, aby byl pozitivní za každých okolností.
  • Určujte si pro sebe cíle, ne očekávání.
  • Rozvíjejte zvyk pozitivního mluvení k sobě samému po 7 dní. Poté to bude jednodušší. Po tři týdny přidávejte každý týden další pozitivní přístupy. Po třiceti dnech budete mít nový zvyk. Poté už ho budete muset jenom udržovat.
  • Poslouchejte inspirující nebo šťastné písničky, které vás dostanou do dobré nálady. Držte se dál od smutné nebo depresivní hudby.
  • Buďte vděční za to, co máte. Častokrát je příčinou nejistoty a nízkého sebevědomí pocit, že něčeho nemáte dost, ať už je to emoční jistota, štěstí, peníze atd. Uznáním a přijetím toho, co máte, můžete bojovat s pocity neúplnosti a nespokojenosti. Nalezení vnitřního míru umí s vaším sebevědomím udělat zázraky.
  • Udělejte něco pro sebe. Udělejte jednu věc, kterou jste vždycky chtěli udělat, ale báli jste se, že se to nebude někomu líbit. Obarvěte si vlasy, změňte svůj vzhled, kupte si něco dobrého na zub, jeďte na dovolenou nebo cokoliv jiného, co vás napadne. Trénujte nedělat si starosti o to, co si druzí myslí.
  • Snažte se nedělat si tolik starostí o to, co si o vás lidé myslí a věřte sami sobě! Jste jediní, kdo vás opravdu zná!
  • Každý den si v hlavě udělejte seznam všeho dobrého o sobě. V tichosti poděkujte za každou věc na seznamu.
  • Snažte se nemít od sebe příliš velká očekávání, protože dokud si nejste jistí tím, že můžete dosáhnout svého cíle, bude vás to akorát stahovat dolů. Nezapomeňte ze sebe vydávat to nejlepší ve všem, co děláte a když neuspějete, alespoň si užijete zábavu.
  • Když jste ve skupině lidí, určitě se zapojte do konverzace!
  • Někdy se budete cítit vyděšení, ale nenechte se tím zastavit!
  • Přestaňte být puntičkáři. Nic ani nikdo není dokonalý. Vysoké standardy mají své místo, ale váš každodenní život se bude potýkat s nástrahami a nedostatky. Přijměte je jako zkušenost a posuňte se dál.
  • Nepříjemné lidi, kteří vás otravují, nezapomeňte odzbrojit vlídností.
  • Zvažte navštěvování nějakého kurzu. Naučte se mít věci pod kontrolou. Pokud jste ve škole, zkuste se ucházet o nějakou společenskou pozici, například o vedoucího klubu. Schopnost vést ostatní a zodpovídat za chování ostatních pod vaším vedením vám pomůže vybudovat sebevědomí.
  • Buďte sami sebou! Nesnažte se hrát si na někoho, protože to nebudete vy a lidé nepoznají, jak zábavní skutečně jste.
  • Pokaždé, kdy projdete okolo zrcadla nebo svého odrazu, složte si kompliment. Dělejte to do té doby, než o tom budete sami přesvědčeni. Nedělejte to samé proto, abyste se zraňovali.

Informace o článku

Kategorie: Vztahy | Osobnostní rysy a vlastnosti

V jiných jazycích:

English: Be Confident, Italiano: Credere in se stessi, Español: tener confianza en uno mismo, Deutsch: Selbstsicher werden, Português: Ser Confiante, Nederlands: Zelfverzekerd zijn, Français: avoir de l'assurance, Русский: быть уверенным в себе, 中文: 变得自信, Bahasa Indonesia: Menjadi Percaya Diri, 日本語: 自分に自信を持つ, العربية: أن تكون واثقًا, हिन्दी: आत्मविश्वासी बनें, Tiếng Việt: Trở nên Tự tin, 한국어: 자신감을 갖는 법, ไทย: มั่นใจในตัวเอง, Türkçe: Nasıl Kendinden Emin Olunur

Stránka byla zobrazena 7 446 krát.
Byl tento článek přesný?