Jak být silný

V tomto článku:Jak být duševně silnýJak být fyzicky silnýSpirituální síla

Když se lidé potýkají s nepříjemnými situacemi, někteří upadnou do sebezničení, zatímco ostatní přežijí a nesnáze berou jako životní lekce. Nikdo není imunní proti nepříznivosti osudu, ale někteří lidé život zvládají lépe, než ostatní. Přečtěte si tento článek a získáte duševní, fyzickou i spirituální sílu.

1
Jak být duševně silný

  1. 1
    Nezapomeňte, že jste zodpovědní za svůj život. Být silný znamená mít moc a být schopen ovlivnit svůj život. Být slabý naopak znamená nic nedělat a cítit se bezmocně. Bez ohledu na okolnosti vždy existují věci, které můžete ovlivnit. Napište si seznam všech věcí, které vás trápí a potom z nich vyberte ty, které můžete změnit. Akceptujte to, co změnit nemůžete a soustřeďte se na to, s čím můžete pohnout.
    • Při studii u lidí s vysokým kvocientem nepříznivosti bylo zjištěno, že odolní lidé nejen vždy najdou něco, co mohou změnit, ale také cítí zodpovědnost za své činy a za situaci, i když jejich problémy způsobil někdo jiný. Lidé, kteří nedokázali zvládat nepříznivé situace ignorovali příležitosti k akci a snažili se zbavit zodpovědnosti, protože měli pocit, že za své problémy nemohou oni a že tedy není na nich, aby se jich zbavili. [1]
  2. 2
    Vyberte si svůj přístup. Někdy se setkáváme se situacemi, které nemůžeme změnit. I když se snažíte a nejde to, stále můžete mít pocit, že máte vše pod kontrolou, protože máte k životu správný přístup. Jak řekl Victor Frankl: „My, co jsme zažili koncentrační tábory si pamatujeme muže, kteří utěšovali ostatní a dávali jim i poslední kousky svého jídla. Nebylo jich mnoho, ale byli důkazem, že člověku nikdy nemůžete vzít jeho poslední svobodu – vybrat si, jak se bude chovat a jak bude ke každé situaci přistupovat.“ Bez ohledu na to, co se vám děje se snažte zůstat pozitivní.
    • Pokud se vám někdo snaží zničit život, nedovolte, abyste se tím trápili. Stále buďte pyšní, mějte naději a nezapomeňte, že přístup vám nikdo nikdy nevezme. „Nikdo nemůže způsobit, abyste se cítili špatně, pokud mu to sami nedovolíte,“ řekla Eleanor Rooseveltová.
    • Snažte se, aby nezdar v jedné oblasti života neovlivnil ostatní oblasti vašeho života. Pokud máte problémy v práci, snažte se tím nezatěžovat svého partnera a nechovejte se k němu špatně, když se vám snaží pomoct. Zbavte se vedlejších účinků svých problémů tak, že ovlivníte svůj přístup k nim. Odolní lidé se neodvracejí od problémů, ale ani nedovolí negativním věcem, aby jim zkazily život. [1]
    • Pokud vám to pomůže, vzpomeňte si na tuto modlitbu: „Dej mi klid, abych mohl akceptovat věci, které nemohu změnil, odvahu, abych mohl změnit věci, které mohu změnit a moudrost, abych je od sebe rozeznal.“
  3. 3
    Najděte svoji radost ze života. Emocionálně silní lidé vidí každý den jako dar. Snaží se naplánovat si vše tak, aby si mohli život užívat naplno. Pamatujete si, jak vás v dětství fascinovaly i ty nejobyčejnější věci? Například hra s míčem, padající listí nebo zmrzlina? Najděte v sobě toto vnitřní dítě a znovu se jím staňte. Vaše schopnost mentální a emocionální síly na tom závisí. [2]
  4. 4
    Důvěřujte si. Dostali jste se již daleko, jistě tedy zvládnete ještě další den. Když budete řešit vždy jen to, co máte před sebou, zvládnete takto po malých krůčcích vše, čím si procházíte. Nebude to jednoduché a nezapomeňte, že nejste neporazitelní. Postupujte tedy pomalu. Když máte pocit, že se něco kazí, zavřete oči a zhluboka dýchejte. Pamatujte si následující rady:
    • Neposlouchejte lidi, kteří jen sýčkují. Vždy se najde někdo, kdo vám nebude z nějakého důvodu věřit. Vaším úkolem je neposlouchat tyto lidi a nakonec jim dokázat, že se zmýlili. Nedovolte jim, aby vám vzali vaši naději jen proto, že sami přišli o tu svoji. Svět na vás čeká, na co tedy ještě čekáte vy?
    • Myslete na to, co se vám již povedlo. Používejte své dosavadní úspěchy jako motivaci na své cestě. Je jedno, jestli si budete připomínat úspěšný test, dobrého kamaráda nebo narození svého dítěte – jednoduše myslete na to, co vás dělá silnějšími a vyrovnanějšími.
    • Zkoušejte a zkoušejte to stále dokola, dokud se to nepovede. Jistě přijde chvíle, kdy budete pochybovat sami o sobě, protože se vám nebude dařit. Ale víte co? To je jen jednou součástí vaší cesty, jen jednou kapitolou v knize. Místo toho, abyste to vzdali, se na celou situaci podívejte z širší perspektivy. Zkuste to znovu a jinak. Nezapomeňte, že úspěch stojí na základech z neúspěšných pokusů.
  5. 5
    Vybírejte si své bitvy rozumně. Musíte se nechávat vyčerpávat opravdu vším? Zeptejte se sami sebe, proč vám na těchto věcech záleží. Zkuste se zaměřit pouze na to, co je pro vás skutečně důležité a nevěnujte čas ničemu jinému. Jak jednou řekla Sylvia Robinson: „Někteří lidé si myslí, že budete silní, když vytrváte – někdy ale musíte také nechat jít.“
  6. 6
    Bavte se s lidmi, kteří pro vás mnoho znamenají. Travte čas s přáteli a rodinou a s lidmi, kteří vás podporují a jsou pozitivní. Pokud nikoho takového nemáte, najděte si nové přátele. A pokud takové lidi nemůžete najít, pomáhejte ostatním lidem, kteří jsou v podobné situaci jako vy. Někdy když máme pocit, že jsme na všechno sami, najdeme sílu v tom, když se s někým spojíme a otevřeme se mu. Získáme tak nový pohled na život.
    • Není pochyb o tom, že lidé jsou společenskými tvory. Studie prokázaly, že společenská pohoda je důležitá pro naše fyzické a emocionální zdraví. [3] Pokud máte pocit, že máte problémy ve svých mezilidských vztazích, měli byste s tím něco udělat. Začněte zde:
      • Promluvte si s někým
      • Přeneste se přes své chyby – nedovolte, aby vás pronásledovaly!
      • Dostaňte se z rozchodu
      • Překonejte stydlivost
      • Chovejte se jako extrovert
  7. 7
    Najděte rovnováhu mezi prací a zábavou, odpočinkem a aktivitou. Zní to jednoduše, že? Ve skutečnosti to spousta lidí přehlíží, protože to je vlastně nesmírně těžké. Buď pracujeme příliš a jsme neustále v pohybu, nebo se flákáme více, než bychom měli a necháme si utéct každou příležitost. Když najdete rovnováhu mezi zábavou a prací a odpočinkem a aktivitou, budete schopni si užít svůj život naplno. Nebudete ani ostatním nic závidět, protože sami budete mít, co chcete.
  8. 8
    Buďte vděční za to, co máte. Život je těžký, ale když se nad tím zamyslíte, jistě najdete spoustu věcí, za které jste vděční. I když jste přišli o něco, co vás dříve dělalo šťastnými, stále máte mnoho věcí, kterých si můžete vážit. Radost, kterou si užíváte je palivo, které vás pohání zlými časy, takže se snažte radovat se co nejvíce. Možná sice nemáte vše, co byste chtěli, ale buďte rádi, že máte alespoň počítač s internetem, na kterém si můžete číst tento článek. Někteří lidé neumějí ani číst a nemají kde bydlet. Zamyslete se nad tím.
  9. 9
    Neberte věci příliš vážně. Charlie Chaplin byl mistr komedie. Jednou řekl: „Život je tragédie, když se díváte zblízka, ale z dlouhodobějšího hlediska je to komedie.“ Je jednoduché nechat se ochromit malými tragédiemi, které způsobují nepříjemné pocity. Odstupte ale a podívejte se na život z více filozofického a romantického hlediska. Neomezené možnosti, absurdita celého života – to snad stačí na to, abyste se smáli tomu, jaké štěstí v životě máte!
    • Protože – přiznejme si to – život je zábavnější, když ho nebereme příliš vážně. Mít smysl pro humor a být šťastný není v životě sice to jediné, ale je to velmi důležité.
  10. 10
    Nezapomeňte, že nic netrvá věčně. Pokud si zrovna procházíte smutkem, který nedokážete ovládat, nebojujte s tím. Pokud ale procházíte dlouhým tesknivým obdobím, připomínejte si, že to jednou skončí.

2
Jak být fyzicky silný

  1. 1
    Jezte zdravě. Jednou z největších překážek, kterým dnes čelíme, je odolat nezdravým jídlům a jíst vyvážená a zdravá jídla. Všichni to známe – ve fastfoodech nás již dobře znají a domů jdeme s krabicí koblih, i když jsme si chtěli uvařit brokolici a rybu. Co kdybychom si řekli, že náš život skutečně závisí na tom, co jíme? [4][5][6] Změnili bychom potom své stravovací návyky?
    • Zaměřte se hlavně na ovoce a zeleninu. Tyto potraviny doplňte bílkovinami, jako je drůbeží maso, ryby, mléčné produkty, ořechy a fazole.
    • Poznejte rozdíl mezi složitými cukry a jednoduchými cukry a vybírejte si ty komplexní, které se vstřebávají pomaleji a dodají vám více vlákniny.
    • Jezte raději zdravé tuky. Nenasycené tuky, jako je olivový olej, omega-3 mastné kyseliny a další, které najdete v lososovi, lněných semenech atd. jsou skvělým zdrojem těchto tuků. [7] Vyhýbejte se nezdravým tukům, jako je máslo nebo nasycené oleje.
    • Střídejte to! Snažte se jíst co nejvíce rozmanitou stravu. Chcete být silní, ale rádi jíte? Jídlo nemusí způsobovat pouze přibírání. Užívejte si ho jednoduše takové, jaké je a budete se cítit lépe.
  2. 2
    Cvičte. Být silný neznamená jen zvedat činky. Znamená to procvičovat celé tělo, spalovat tuky, budovat svalstvo a vypracovat si výdrž. Existuje spousta cvičení, které můžete dělat, abyste zapojili celé tělo. Důležité je ale vytrvat. Cvičte každý den asi 30 minut, i kdyby mělo jít jen o procházku a krátké protahování.
  3. 3
    Začněte zvedat činky. Budování svalstva vám pomůže získat sílu, ale dostat se tam bude chtít úsilí. Při zvedání těžkých činek se svaly poničí a potom se zase opravují, aby byly větší a silnější. Pokud chcete být co nejsilnější, zaměřte se na celé tělo. Jistě nechcete vypadat jako postavičky z animovaných seriálů, které mají malé tělo a obrovské bicepsy.
    • Pracujte na svalech hrudníku
    • Pracujte na svalech nohou a stehen
    • Pracujte na svalech rukou a ramen
    • Pracujte na svalech trupu
  4. 4
    Dostatečně spěte. Abyste přebudovali svaly, snížili stres a udrželi si emocionální rovnováhu, potřebujete každý den spát alespoň 8-10 hodin. [8] Když budete spát jen 4 hodiny, budete mít problém stát se silnějším. Když se jednu noc moc nevyspíte, připravte se na následující den a spěte hodně, abyste vyrovnali spánkový deficit.
  5. 5
    Držte se dál od cigaret, alkoholu a dalších drog. Každý ví, že kouření, užívání drog a pití alkoholu je receptem na špatné zdraví. Přesto ale všichni nějakým způsobem ničíme své tělo nebo zapomínáme naplňovat jeho potřeby. Zde je několik statistik, které vám možná pomohou udržet své touhy na uzdě:
    • Každý rok v Americe zemře asi 500.000 lidí pouze na následky kouření. Kuřáci také umírají v průměru o 13-14 let dříve, než nekuřáci. [9] To je téměř čtvrtina života, kterou jen tak házíte za hlavu.
    • 49% vražd, 52% znásilnění, 21% sebevražd, 60% případů zneužívání dětí a více než 50% smrtelných dopravních nehod bývá způsobeno alkoholem. [10]

3
Spirituální síla

  1. 1
    Spojte se se silou, která je větší, než vy. Je jedno, jestli jde o jedno z náboženství (křesťanství, judaismus nebo islám), nebo jen o sílu vesmíru. Nezapomeňte na to, že spiritualita je pouze a jen o vašich myšlenkách. Nemusíte věřit v Boha, abyste věřili tomu, že existuje něco vyššího. Snažte se prozkoumat své myšlenky a zamyslet se i nad myšlenkami ostatních. Postupně přijdete na to, čemu věříte.
  2. 2
    Vždy se ptejte a nikdy se nepřestaňte učit. Stát se spirituálně „silným“ a „aktivním“ člověkem není to samé. Spirituálně aktivní člověk přejme nějakou myšlenku a bere ji za svou a nikdy nezpochybňuje její pravdivost. Spirituálně silný člověk si neustále klade otázky o svatých textech, snaží se zpochybnit různé činy a chování a stále hledá odpovědi v rámci své víry i mimo ni.
    • Spirituálně silný křesťan například nemá problém mluvit s ateistou a debatovat s ním o ortodoxních částech Bible. Uvidí tuto příležitost jako šanci se něco přiučit a poznat nový názor. Jeho víra je většinou takovým setkáním posílena a pokud ne, klidně a s rozmyslem prozkoumá vzniklé pochybnosti.
  3. 3
    Nikdy nezasahujte do víry někoho jiného. Představte si, že za vámi přijde váš soused nebo někdo úplně cizí a řekne vám, že vaše víra je nepravdivá a začne vás nutit, abyste věřili tomu, čemu věří on. Jak byste se cítili? Pravděpodobně ne moc dobře. Takhle se tedy cítí lidé, kteří jsou napadání za svoji víru a ostatní je nutí své přesvědčení změnit. Najděte rovnováhu a nesnažte se nikoho obrátit na svoji víru.
  4. 4
    Uvědomte si svá požehnání. Většina náboženství věří v ideu požehnání, což je pomoc od Boha nebo vesmíru. Jakých požehnání se vám v životě dostalo?
    • Zkuste na týden toto nové cvičení, které vám pomůže uvědomit si, za co vše můžete být vděční. Po sedm sní si každý den uvědomte jedno požehnání, které vám bylo dáno díky: [11]
      • Členovi rodiny
      • Sousedovi
      • Kamarádovi
      • Kolegovi
      • Někomu cizímu
      • Dítěti
      • Nepříteli
  5. 5
    Snažte se šířit lásku kudy chodíte. Spirituální síla je formou víry v to, že vesmír je záhadou, ale že láska je všude okolo nás. Snažte se něco změnit a šiřte ve světě lásku. Je jedno, jestli budete dávat jídlo bezdomovcům, usmějete se na cizince, nebo obětujete své pohodlí pro pohodlí někoho jiného – láska nás posouvá blíže k pochopení celého vesmíru.

Tipy

  • Možná nevyhrajete každou bitvu, ale pokud přežijete, můžete to zkusit znovu. Za několik let se vám vaše dnešní problémy budou zdát malicherné. Možná se jim dokonce budete smát. Jednoduše žijte svůj den a nevšímejte si kritiků.

Varování

  • V těžkých chvílích jsme zranitelnější, když kdy jindy a může být lákavé zkoušet věci, které bychom jinak nikdy nedělali. Pokud se cítíte zoufale a chcete si pomoci rychle, nedělejte to. Neobracejte se k alkoholu, drogám ani jinému krátkodobému uspokojení. Pokud chcete utéct, utečte k věcem, které pro vás mají smysl, například k četbě, hudbě nebo umění.


Informace o článku

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 54 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili.

Kategorie: Zdraví

V jiných jazycích:

English: Be Strong, Italiano: Essere Forte, Español: ser fuerte, Deutsch: Belastbarer werden, Français: avoir de la force d'esprit, Português: Ser Forte, 中文: 变得坚强, Русский: быть сильным, Nederlands: Sterk zijn, العربية: أن تكون قويًا, हिन्दी: स्ट्रॉन्ग बनें (Be Strong, Kaise Bane), 한국어: 강해지는 방법, Tiếng Việt: Trở nên Mạnh mẽ, ไทย: เป็นคนแข็งแกร่ง

Stránka byla zobrazena 6 585 krát.
Byl tento článek přesný?