Některé věci v životě by měly mít jasně danou strukturu, ale pokud vám barman začne míchat drink ještě dříve, než si objednáte, možná je na čase něco změnit. Vystupte ze své komfortní zóny a začněte se chovat trochu spontánněji. Uvidíte, že to bude zábava!

Metoda 1 ze 3:
Zjistěte, zda žijete ve stereotypu

  1. 1
    Napište si seznam všech svých stereotypů. Než začnete něco měnit, zjistěte, ve kterých oblastech vašeho života byste se měli trochu uvolnit.
    • Začněte hned ráno. Co uděláte každý den hned po probuzení? Jsou všechna vaše rána úplně stejná?
    • Noste si s sebou několik dní sešit a zapisujte si do něho všechny věci, které jsou pro vás stereotypní. Chodíte do práce stále stejnou cestou? Sedíte ve škole vždy na stejném místě? Kupujete si každý den stejný oběd? Nebo jezdíte vždy stejným autobusem? Nosíte stále stejné oblečení?
  2. 2
    Zjistěte, zda trpíte úzkostmi. Opakované chování je často důsledkem hluboce zakořeněných úzkostí a omezených myšlenek, které se projevují neočekávanými způsoby. Když si budete všímat toho, co děláte každý den stejně, zamyslete se nad tím, zda by vám nevadilo tyto věci změnit. Pokud se necítíte dobře při představě, že si objednáte jiné jídlo, nebo místo cesty autobusem půjdete pěšky, zamyslete se nad tím, co vám na těchto věcech vadí.
    • Zapisujte si tyto věci k poznámkám o stereotypu. Pište co nejvíce konkrétně. Co vám vadí na tom, že si k vám sedne cizí člověk a začne si s vámi povídat? Co vám brání v tom, abyste zašli do nové restaurace a vyzkoušeli nové jídlo?
    • Požádejte o pomoc rodinu a přátele. Vaši blízcí vás často znají lépe, než vy sami. Stačí, když se jich zeptáte, zda jste předvídatelní. Jistě vám dokážou vyjmenovat několik věcí, kterých jste si sami nebyli vědomi.
  3. 3
    Uvědomujte si, kdy nic neděláte. Součástí spontánnosti je aktivní život. Zapisujte si všechny situace, kdy jen tak sedíte a nemáte co dělat, nebo se nudíte. Co v takových chvílích většinou děláte?
    • Zapisujte si také své představy o vysněných dnech. Kdybyste mohli dělat naprosto cokoli a měli neomezené příležitosti a zdroje, co byste dělali? Jak by u vás vypadal dokonalý večer, nebo víkend?
  4. 4
    Vyberte si chování, které můžete změnit. Projděte si svůj seznam a rozhodněte se, co budete chtít změnit. Trocha stereotypu neškodí – dodává nám pocit bezpečí a produktivitu. Příliš mnoho stereotypu ale podporuje úzkost a vyvolává zbytečnou lenost a neochotu zkoušet nové věci.
    • Zapište si hlavně věci, za které se stydíte. Pokud byste rádi chodili tančit, ale většinou trávíte volné večery hraním počítačových her, pravděpodobně máte prostor pro změnu. Pokud si vždy dáváte espresso, protože ho máte rádi a protože je nejlevnější, není nutné na tom nic měnit.
    Reklama

Metoda 2 ze 3:
Prolomte stereotyp

  1. 1
    Začněte zvolna. Začněte postupně a pomalu měnit některé věci ze svého seznamu. Jděte například do práce jinou cestou, uvařte si oběd doma a přineste si ho s sebou, nebo zavolejte kamarádovi a sejděte se s ním v kavárně, kde jste ještě nebyli. Můžete se jít učit do knihovny, místo do kavárny. Uvědomujte si, jak se při tom cítíte. Máte ze sebe lepší pocit, nebo jste ještě úzkostlivější?
  2. 2
    Scházejte se s lidmi. Nedostatek spontánnosti často vede k pocitům osamělosti. Myslíme si, že se všichni ostatní dobře baví a my sedíme doma, ale přesto si plánujeme všechny věci jen o samotě.
    • Zvěte lidi na kávu, na drink do baru, nebo na posezení u večeře. Možná se stane, že to bude skvělý zážitek, na který dlouho nezapomenete. Scházejte se s lidmi a komunikujte s nimi.
  3. 3
    Nebraňte se tajemnostem a nejistotě. Spontánnost zahrnuje spoustu tajemna. Až se vás někdo příště zeptá, co jste dělali o víkendu, řekněte jen: „Bylo to velmi vyčerpávající. Co jsi dělal ty?“ Takové zašifrované odpovědi u lidí vzbudí zájem a všichni budou chtít vědět, jak trávíte čas, což vám dá více příležitostí ke spontánním dobrodružství.
  4. 4
    Naslouchejte svým touhám. [1] Pokud máte v noci chuť na pizzu, nebo chcete být přes víkend vegetariánem, nemělo by vám nic stát v cestě. Je snadné si vymýšlet výmluvy. Neříkejte si, že nakonec selžete, nebo že budete litovat, že jste se večer najedli a prostě to udělejte.
    • Pokud máte pocit, že litujete toho, že jste neposlouchali své
  5. 5
    Dělejte si plány na poslední chvíli. Při rozhovorech s přáteli je snadné dělat si neurčité plány do budoucna: „Měli bychom jet někdy na výlet,“ nebo „Brzy se ti ozvu a zajdeme na oběd.“ Snažte se raději vymýšlet spontánní akce na poslední chvíli. Místo: „O prázdninách bychom měli někam vyrazit“ řekněte: „Pojďme si hned koupit letenky!“
    • Pokud máte ve zvyku vše plánovat, zkuste nějakou dobu neplánovat nic. Možná se s někým potkáte, ale nemusíte vymýšlet, co budete dělat. Zkuste spolu například vyrazit někam, kde jste ještě nebyli.
  6. 6
    Cestujte. Je snadné zapadnout do stereotypu, když jste pořád na stejném místě. Pokud žijete v malém městě, brzy vyčerpáte všechny možnosti, jak se pobavit.
    • Naplánujte si nějaký výlet, ale nechejte si volné dny na spontánní akce. Pokud v nejhorším případě budete jen tak chodit po cizím městě, je to pořád skvělé.
    • Nemusíte jezdit na drahé výlety. Zajeďte si do sousedního města na oběd nebo na koncert, jistě to bude zábavnější, než trávit páteční večer sami doma.
    Reklama

Metoda 3 ze 3:
Začněte říkat „ano“

  1. 1
    Když vás někdo o něco požádá, řekněte ano. Když budete říkat ne, budete dělat stále dokola ty samé věci. Kamarád vás pozval na lekci karate, ale vy jste odmítli, protože se vám nechtělo? Nebo vás někdo pozval na výlet, ale vy jste si mysleli, že to nebude zábava, tak jste odmítli? Když ze svého slovníku vyřadíte slovo „ne,“ budete mít stále spoustu skvělých příležitostí.
    • Když začnete říkat ano, budete mít mnohem zábavnější a zajímavější život. Víte, co přesně budete dělat zítra? Když budete otevření novým možnostem, může se stát cokoli.
  2. 2
    Říkejte ano svým vlastním myšlenkám. Všichni máme různé hlasy, kterým nasloucháme. Máme v sobě šílený hlas, kreativní hlas, i spontánní hlas. Jeden z nich nám říká, že bychom si měli zajít do nově otevřené restaurace a vyzkoušet nějaké zajímavé jídlo, jiný nám zase říká, že bychom se měli zapsat do kurzu keramiky. Měli byste všechny tyto hlasy poslouchat.
    • Také v sobě máme logičtější a praktičtější hlas, který nás nutí tíhnout k rutině a jednoduchosti. Nedovolte, aby tento hlas přehlušil všechny ostatní hlavy. Když se budete řídit jen jím, zastavte se a zamyslete se nad tím, zda je to tak v pořádku.
  3. 3
    Chovejte se vždy rozumně. Aby bylo jasno: když vám kamarád řekne, abyste skočili ze skály, neměli byste to udělat jen proto, abyste byli spontánní. Když budete mít příležitost se opít do němoty, také byste toho neměli využívat. Když vás soused požádá, abyste mu půjčili milion dolarů, měli byste ho odmítnout. Berte to tak, že v některých situacích „ano“ jednoduše není jednou z možností. Pokud je „ano“ jednou z možností, pravděpodobně byste do toho měli jít. Je důležité poznat rozdíl mezi takovými situacemi.
    • Chovejte se vždy tak, abyste chránili své vlastní zájmy. Pokud se vám na nějakou akci opravdu nechce, nechoďte tam – stejně byste se nudili. Říkat ano neznamená, že se musíte k něčemu nutit. Jde o to, abyste se pouštěli do věcí, které vás budou bavit.
  4. 4
    Čas od času se zamyslete nad svou schopností říkat „ano.“ Celý tento přístup vám v životě otevře spoustu příležitostí. Může vám ovšem také způsobit značné problémy. Po nějaké době se zamyslete nad tím, co u vás funguje a co ne. Možná byste měli říkat ano jen jednou denně. Možná byste měli říkat ano pouze na věci, kterých později nebudete litovat. Vymyslete si systém, který u vás bude fungovat.
    • Najděte si to, co pro vás bude nejlepší. Pokud chcete hledat nové restaurace a kavárny a chodit na zajímavá místa, skvělé! Zaměřte se na to. Pokud trávíte čas s lidmi, se kterými byste ho raději netrávili, možná byste měli začít některá pozvání opět odmítat. Spontánnost by vám měla život zpříjemňovat, ne znepříjemňovat!
    Reklama

Tipy

  • Neměli byste nic přehánět – ani spontánnost. Můžete být spontánní, aniž byste museli chodit každý večer do restaurace, nebo utráceli příliš mnoho peněz za oblečení. Spontánnost je stavem mysli. Uvědomte si, že i spontánnost může být časem stereotypní.
  • Důvěřujte sami sobě.



Reklama

O tomto wikiHow

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 22 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili. Tento článek byl zobrazen 2 359 krát
Stránka byla zobrazena 2 359 krát.

Pomohl vám tento článek?

Reklama