„Nezapomínejte na minulost, protože vás nejlépe připraví na budoucnost.“

Životní kouč je člověk, který vám pomáhá zvládat různé aspekty života, od kariérních cílů, přes finance, až po osobní život. Existují profesionální koučové, kteří vám pomohou, ale ve skutečnosti jsme všichni schopni se o své životy starat sami. V tomto článku se dozvíte, jak na to.

Část 1 ze 3:
Zamyslete se

  1. 1
    Sledujte své chování a myšlenkové pochody. Díky tomu si uvědomíte své silné a slabé stránky a zjistíte, které oblasti života musíte vylepšit. Uvědomte si, že než budete řešit problém, budete ho nejprve muset identifikovat.
    • Podívejte se na svůj život objektivním pohledem. Nebude to jednoduché a možná vám potrvá dlouho, než se to naučíte, ale když budete mít trpělivost a budete si připomínat, že je důležité mít objektivní názor, podaří se vám to.
    • Všímejte si toho, jak reagujete na stres, vzrušení, zlobu a úzkost. Tyto emoce pociťují všichni lidé, ale každý je zvládá trochu jinak. Dokážete se s negativními emocemi vypořádat racionálně, nebo s nimi máte problém? Všímejte si, co tyto emoce vyvolává: škola, práce, rodina, partner atd.
  2. 2
    Všímejte si svých vztahů s ostatními lidmi. Vaše vztahy s přáteli, rodinou, partnerem a kolegy toho o vás hodně vypovídají. Odpovězte si na následující otázky:
    • Hádáte se často s přáteli a s rodinou? Kdo tyto hádky většinou začíná?
    • Jak hádky řešíte? Umíte kompromisovat, nebo se vždy snažíte obhájit svůj názor:
    • Máte ve svém životě lidi, kteří vás stresují? Kteří to jsou a proč?
    • Zanedbáváte nebo ignorujete své milované? Kdy jste naposledy svým blízkým dali najevo, že vám na nich záleží?
  3. 3
    Odhalte své obavy a nejistoty z budoucnosti. Když to uděláte, budete schopni oddělit iracionální obavy od těch racionálních. Klíčem je uvědomit si, zda jde o skutečné nebezpečí, nebo jen o osobní nejistotu. Zkuste si následující cvičení:
    • Zamyslete se nad svojí obavou. Například: „Bojím se začít znovu studovat, protože si myslím, že nejsem dobrý student.“ Nyní si představte, že by vám toto řekl některý z vašich přátel. Jak byste na to reagovali? Jak byste mu poradili? Řekli byste mu, že to má vzdát, nebo že by to měl zkusit? Lidé často dávají ostatním lepší rady, než sami sobě.
    • Uvědomte si, že i ti nejúspěšnější podnikatelé, vynálezci a vědci o sobě čas od času pochybují. Pravděpodobně jim lidé říkají, že to, o co se snaží, je nemožné, ale oni se přesto nepřestali snažit splnit si své sny.
  4. 4
    Začněte si vést deník. Deník je skvělý způsob, jak mít přehled o tom, co se vám v životě děje a o tom, jak na tyto věci reagujete. Když si budete pročítat své zápisky, uvědomíte si, jak v určitých situacích jednáte a najdete stále se opakující problémy.
    • Pročtěte si své staré deníkové zápisky. Když si je přečtete s odstupem času, uvidíte, zda jste v danou chvíli reagovali správně. Zamyslete se nad tím, co byste v podobné situaci změnili a zapamatujte si to.
    Reklama

Část 2 ze 3:
Zvolte si správnou cestu

  1. 1
    Zjistěte, co vás baví. Nejlepším způsobem, jak vést šťastný a naplňující život je trávit čas věcmi, které vás zajímají a baví. Zamyslete se nad tím, zda vás zajímá umění, věda, politika, nebo třeba životní prostředí. Rozhodněte se, čemu chcete věnovat svůj život a jak chcete ovlivnit svět okolo vás. Tyto otázky vám pomohou vydat se správným směrem.
    • Naučte se rozpoznat rozdíl mezi koníčky a velkými zájmy. To, že rádi hrajete na kytaru nemusí znamenat, že byste se měli snažit věnovat tomu celý život. Pokud je pro vás ovšem kytara nejdůležitější věcí na světě, nepřestávejte trénovat a snažte se dosáhnout svého cíle.
    • Nevzdávejte své koníčky. To, že nějaký váš koníček není zrovna lukrativní, nemusí znamenat, že byste se mu měli přestat věnovat. Ve skutečnosti je to přesně naopak. Život by měl být vyrovnanou kombinací zábavy a práce. Když se jedné z těchto věcí vzdáte, bude to mít velký dopad na vaše emocionální zdraví. Uvědomte si, že kdybyste nikdy na ničem nepracovali, nemohli byste si vážit volného času, který můžete věnovat koníčkům a zábavě.
  2. 2
    Rozvíjejte své talenty. Pokud chcete dosáhnout maximálního potenciálu, budete muset posilovat talenty, které již máte a snažit se objevit ty, které jsou vám prozatím skryty.
    • Začněte chodit na lekce a kurzy, které vás zajímají, i když s danými činnostmi nemáte žádné zkušenosti. Nikdy nevíte, kdy vám nějaký kurz otevře dveře k nové kariéře.
    • Když zjistíte, že vám něco nejde, nenechejte se odradit. Uvědomte si, že i toto je krok správným směrem, který vám pomůže najít to, čemu byste se měli věnovat.
  3. 3
    Jděte si za svými cíli. Když se rozhodnete něco udělat, udělejte to. Připravte se na to, že budete muset čelit překážkám a neočekávejte okamžité výsledky. Všechny dobré věci vyžadují čas a tvrdou práci, ale nakonec se vám to vyplatí.
    • Uvědomte si, že na konci vašeho života budete litovat toho, co jste neudělali – ne toho, co jste udělali.
  4. 4
    Postavte se za sebe. V životě potkáte spoustu lidí, kteří vás budou chtít pouze využít, ať už finančně, nebo emocionálně. Měli byste se sice snažit být citliví, ale zároveň musíte být silní a nikomu nedovolit po vás šlapat.
    • Když si od vás někdo bude chtít půjčit peníze, bude chtít, abyste za něho platili, nebo mu prokazovali různé laskavosti, buďte skeptičtí. Tito lidé se vás pravděpodobně snaží pouze využít.
    • Když se vám něco nebude líbit, řekněte to. Ať už jde o vašeho zaměstnavatele, partnera, nebo někoho z rodiny, měli byste lidem umět klidně sdělit, že překročili hranici. Možná vás překvapí, že lidé často nemají ponětí o tom, že vás něčím naštvali.
    Reklama

Část 3 ze 3:
Mějte pozitivní pohled na svět

  1. 1
    Naučte se umlčet negativní myšlenky. Někteří lidé říkají „jste to, co jíte“. Ještě více ovšem platí „jste to, co si myslíte“. Pozitivní myšlení dokáže udělat z každé situace příjemnou zkušenost. Když budete myslet pozitivně, budete šťastnější bez ohledu na to, co se vám v životě stane.
    • Když se přistihnete, jak myslíte negativně, zastavte se, zamyslete se nad svojí myšlenkou a označte si ji jako „negativní“. Naučte se negativní myšlenky izolovat a budete schopni se zbavit svých obav a nejistot.
    • Začněte pravidelně meditovat. Meditace vás naučí soustředit se na přítomný okamžik. Nejen že se díky ní zbavíte negativních myšlenek, ale utřídíte si všechny ostatní dobré i špatné myšlenky a budete schopni si užívat přítomnou chvíli.
  2. 2
    Obklopujte se pozitivními lidmi. Uvědomte si, že nasáváte energii ostatních lidí, zejména těch, se kterými trávíte hodně času. Snažte se trávit čas s přáteli a blízkými, díky kterým se cítíte lépe, ne hůře. Než se distancujete od „toxických“ přátel a členů rodiny, snažte se je pozitivně ovlivnit a nepodléhejte jejich negativitě.
    • Ukončete fyzicky nebo emocionálně nevyrovnané vztahy. Bez ohledu na to, jak moc tyto lidi máte rádi, neexistuje žádná omluva pro násilí a zneužívání.
  3. 3
    Buďte vděční. Mnoho lidí svoji hodnotu definuje tím, kolik toho vlastní, nebo co chtějí. Jinými slovy sami sebe definujeme podle toho, co nemáme, což nám dává pocit neúplnosti. Udělejte si čas na věci, které máte, ať už jde o fyzické předměty, nebo o duševní vlastnictví a buďte za to vděční.
    • Myslete na pozitivní vzpomínky. Zdá se sice nemožné zapomenout na smutné a trapné chvíle, ale mnoho lidí přehlíží skvělé vzpomínky, které mají v hlavě. Vzpomeňte si na ty nejlepší dny uplynulého roku a zavzpomínejte si na večírky, dovolené a chvíle strávené s vašimi blízkými.
    • Naučte se ocenit lidi, které máte ve svém životě. Pokud máte depresi, protože nemáte partnera, nemyslete na to, jinak budete ještě nespokojenější. Naučte se ocenit své přátele a rodinu.
    Reklama

O tomto wikiHow

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 9 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili. Tento článek byl zobrazen 2 114 krát
Kategorie: Svět práce
Stránka byla zobrazena 2 114 krát.

Pomohl vám tento článek?

Reklama