Jak být vytrvalý

V tomto článku:Dosažení cílůJak vytrvat i v případě neúspěchůJak být vytrvalý při vyžadování nebo odmítání

Vytrvalost je dovednost, která vám umožní dosáhnout vašich cílů, získat to, po čem toužíte a dokonce vám může také umožnit udržet si svoji tvář i v situacích, kdy budete muset jednat se složitými lidmi. Vytrvalost u každého úkolu je často to, co odlišuje úspěšné lidi od těch, kterým se naopak nedaří. Nedostatek vytrvalosti, nebo sklony k tomu věci vzdávat příliš brzy jsou naopak nejčastějším důvodem neúspěchu ve všech situacích.


Tento článek se zabývá vytrvalostí ve smyslu dosažení cíle, překonáním neúspěchů a získáním toho, co chcete v interakcích s ostatními lidmi.

1
Dosažení cílů

Pokud jste druhého ledna začali chodit do posilovny a vydrželi jste to poctivě celé tři dny, pravděpodobně víte, že vytrvalost je skutečně důležitá k dosažení cílů. Ať už se snažíte vytvořit si nějaký nový zvyk, zbavit se starého, nebo dosáhnout nějakého většího úspěchu, je sice důležité si stanovit cíl, ale není vždy snadné tohoto cíle dosáhnout. V této sekci se budeme zabývat tím, co můžete udělat pro to, abyste si své cíle úspěšně splnili.

  1. 1
    Stanovte si cíl. Buďte ohledně výsledků, kterých chcete dosáhnout co nejkonkrétnější. Určete si také konkrétní časový interval, během kterého chcete svých cílů dosáhnout. Měli byste si také stanovit cíl, kterého je vůbec možné dosáhnout.
    • Napište si svůj cíl na místo, kde ho budete mít stále na očích. Může to být váš deník, poznámka v telefonu, lepící papírek na zdi atd.
  2. 2
    Rozdělte si svůj cíl na menší kousky. Menší cíle jsou zvladatelnější a snadnější a poskytnou vám pocit dosažení cíle mnohem dříve.
    • Rozdělte si cíl podle času. Dělte si úkoly na patnáctiminutové nebo hodinové kousky. Pokud se snažíte změnit své zvyky, postupujte po jednotlivých dnech.
    • Rozdělte si samotný úkol na kousky. Uklízejte po určitých skupinách věcí, nebo pouze po určitých plochách.
  3. 3
    Udělejte alespoň něco. Pět minut třikrát týdně je lepší, než nic a jistě to pro vás nebude složité. Až vám to půjde, postupujte dále stejným způsobem.
  4. 4
    Zjistěte, co vám dodává motivaci. Máte radost z toho, že se vám podařilo dokončit práci? Zjistěte, zda se vám podaří zlepšit vaše předchozí pokusy. Užíváte si pochvalu a pozornost ostatních? Naplánujte si svoji práci tak, aby ji po dokončení ostatní lidé viděli.
  5. 5
    Dejte si připomínku na nějaké vhodné místo. Snažíte se ušetřit peníze na nový dům? Vystavte si fotografii svého vysněného domu k zrcadlu v koupelně, nebo ji noste společně s kreditní kartou.
  6. 6
    Zvykněte si. To, co byste měli dělat pro dosažení svého cíle, byste měli dělat každý den. Vhodnou taktikou je spojit si to s něčím, co již děláte. Pokud si například každý večer čistíte zuby, bylo by dobré to spojit také s používáním zubní nitě a s mytím obličeje. Zalévejte květiny, když půjdete k poštovní schránce, nebo když budete venčit psa. Můžete například také trhat plevel, když budete čekat, než se vám rozběhne hadice.
  7. 7
    Udělejte si to zábavné. Zapněte si hudbu, nebo poslouchejte audioknihu, pokud děláte nějakou opakující se činnost, například malování bytu. Zkuste splnit určité množství práce během určité doby. Pokud s vámi pracuje někdo jiný, dejte si závod. Můžete se dokonce i vsadit (například o jídlo nebo masáž) a dopřát si něco, čím si to budete moci dokázat.
  8. 8
    Vyjděte s tím na světlo. Požádejte kamaráda, aby vám pomohl, nebo na vás alespoň dohlížel. Když budete mít někoho, kdo vás bude sledovat, nebude pro vás snadné se vzdávat. Existuje dokonce i webová stránka StickK.com, kde můžete uzavřít smlouvu a když svého cíle nedosáhnete, budete muset dát nějaké peníze na charitu.
  9. 9
    Veďte si záznamy. Zapisujte si své pokroky do deníku nebo do kalendáře. Můžete si jednoduše označit den, kdy jste splnili (nebo nesplnili) svůj úkol, nebo si můžete jen měřit své úspěchy: jak daleko jste doběhli, jak rychle jste běželi, kolik jste toho stihli, nebo kolik času jste strávili s určitým úkolem.
  10. 10
    Dělejte si přestávky. Bojovat a neodpočívat zní sice vznešeně, ale rozhodně to není rozumné. Vy i vaše tělo potřebujete čas od času pauzu, abyste mohli doplnit energii. Zejména vaše podvědomí neustále zpracovává různé problémy i během pauzy, takže je důležité dopřát si trochu volného času. Odpočinek je pro vytrvalost velmi důležitý.
  11. 11
    Odměňujte se za vytrvalost. Odměny vám umožní vytrvat a dosáhnout vašich cílů, protože práce na velkých cílech vám může zabrat měsíce, nebo dokonce i toky. Čím déle vám potrvá dosáhnout vašeho cíle, tím vyšší je riziko, že ztratíte motivaci. Pokud se tomu chcete vyhnout, měli byste se často odměňovat za dosažení menších cílů, abyste měli dostatek energie a dokázali se soustředit. Napište si seznam odměn, které si dopřejete za dosažení určitých úspěchů (například malou odměnu za jeden den tvrdé práce a větší odměnu za jeden měsíc tvrdé práce).
    • Plánujte si malé odměny. Vytvořte si ručně napsaný plán práce a za každou splněnou hodinu, nebo za každý dokončený úkol, si nakreslete malou hvězdičku, nebo si lepte do kalendáře samolepky. Zajděte si do kina, nebo stravte příjemný večer s přáteli.
    • Plánujte si i velké odměny. Odměny, které vyžadují větší investice a plánování byste si neměli dopřávat příliš často, ale přesto jsou důležité. Za dosažení určité úrovně profesionality při hře na hudební nástroj si například můžete koupit nový a lepší nástroj. Pokud se učíte nějaký cizí jazyk, zajeďte si za odměnu na dovolenou do země, kde se tímto jazykem mluví.
    • Odměny by měly být relevantní a měly by být vhodné pro váš cíl. Pokud chcete mít zahrádku, kupte si novou rostlinu za každý kus hlíny, který si připravíte a zoráte. Pokud chcete hubnout a cvičíte, neměli byste se odměňovat jídlem – zkuste si raději dát horkou vanu.
    • Odměnu si dopřejte pouze v případě, že svého cíle skutečně dosáhnete. Když si budete užívat odměny aniž byste dosáhli svých cílů, nebudou pro vás mít žádný smysl.
  12. 12
    Pusťte se do toho. I v případě, že máte pocit, že toho nemůžete moc udělat hned, byste měli vědět, na čem musíte pracovat a jaké otázky byste měli klást. Možná zjistíte, že dosáhnout vašeho cíle bylo mnohem snadnější, než se vám zdálo. Kromě toho když se do toho nepustíte, nikdy se vám nepodaří to dokončit!

2
Jak vytrvat i v případě neúspěchů

Neúspěchy se často využívají jako výmluvy nebo důvody k tomu, aby se lidé mohli svého cíle snadno vzdát. Neúspěchy mohou být ovšem zdrojem impulzu, stačí se na ně dívat konstruktivně. Nemusíte z nich mít strach.

  1. 1
    Akceptujte fakt, že neúspěchy jsou nevyhnutelné. I ti nejúspěšnější lidé se musejí potýkat s neúspěchy. Rozdílem mezi těmito lidmi a lidmi, kteří žijí ve strachu z neúspěchu je to, že úspěšní lidé svým neúspěchům čelí, umějí se z nich poučit a využívají je k tomu, aby se jim další pokusy podařily. Vytrvávají proto, že vědí, že neúspěchy jsou nedílnou součástí úspěchu. Když se naučíte vnímat neúspěchy jako přirozenou součást cesty za úspěchy, nebudete se jich bát. Položte si následující otázky:
  2. 2
    Nevzdávejte to při prvním problému. Často se stává, že neschopnost vytrvat se změní v přesvědčení, že nepokoušet se o úspěch je nejlepší možnost, z čehož se později stává tradice a lidé začnou mít pocit, že nemá smysl se o nic snažit. Cokoli, co stojí za to dělat nebo dokončit je většinou plné překážek a výzev. Berte to jako fakt a své výzvy berte jako příležitosti, jak sami sobě ukázat, že na to máte a dokážete všechno. Tyto překážky vám dodají sílu, soucit a pochopení. Pokud se vám něco nepodaří napoprvé, zkoušejte to stále znovu. Pokud nezískáte práci svých snů, nebo se vám nepodaří najít vydavatele pro vaši knihu napoprvé, napodruhé, nebo napotřetí, zkoušejte to stále dál. Mnoho lidí si myslí, že když je někdo poprvé odmítne, znamená to, že svého cíle již nikdy nedosáhnou. Je to zbytečně omezující předpoklad. Pokud víte, že jste zvolili správnou strategii a váš cíl skutečně stojí za to, jde jen o to, abyste to nevzdali a pokoušeli se ho dosáhnout tak dlouho, dokud se vám to nepodaří. Uvědomte si, že svět je plný lidí a plný příležitostí – nemůžete si myslet, že se vám podaří všeho dosáhnout hned napoprvé.
  3. 3
    Zamyslete se nad důvody pro váš neúspěch. Jde v podstatě o druhý krok toho, o čem jsme mluvili před chvílí. Pokud vytrváváte u své původní strategie, ale setkáváte se s opakovaným odmítnutím a neúspěchy, po nějaké době byste se měli zamyslet nad tím, zda byste svoji strategii neměli upravit. Jak řekla Rita Mae Brown: „Šílenství je opakovat stále dokola stejné věci, ale očekávat jiné výsledky.“ Možná váš blog není tak zajímavý, jak by mohl být, nebo vaši čtenáři nemají takový zájem o to, co píšete. Možná máte špatně napsaný životopis, takže se vám nedaří získat práci, nebo například musíte zapracovat na tom, jak se chováte u pracovních pohovorů a pomohla by vám konzultace s profesionálem. Možná vaše společnost potřebuje inovativnější přístup, protože si zákazníci vašeho produktu či služby nevšímají.
    • Zastavte se zhodnoťte to, co děláte, abyste dosáhli svého cíle. Často není na vině samotný cíl, ale metodologie a detaily toho, co děláte pro to, abyste ho dosáhli.
    • Nebojte se přijímat konstruktivní kritiku a učit se, jak dělat věcí lépe – váš vlastní upřímný úsudek a úsudek lidí, kterým důvěřujete, ale i vašich konkurentů, vám může poskytnout spoustu informací o tom, jak na dosažení svého cíle pracovat lépe. Naslouchejte těmto lidem pozorně a snažte se poučit se z kritiky, kterou vám poskytnou.
  4. 4
    Naučte se vzdávat se s noblesou. Existuje rčení, které říká, že byste se nikdy neměli vzdávat. Ve skutečnosti to ale znamená, že byste se nikdy neměli vzdávat bez boje. Znamená to, že byste do toho měli dát vše a vždy byste se měli ještě jednou pokusit svého cíle dosáhnout a v případě neúspěchu přehodnotit svůj přístup. Fráze „nikdy se nevzdávejte“ neznamená, že byste měli být tvrdohlaví hlupáci. Pokud vám fakta řeknou, že byste se měli vzdát cíle, který se stal nedosažitelným, nebo pro vás ztratil smysl, chovejte se rozumně a věnujte svoji energii něčemu jinému. Naučte se prohrávat s noblesou, protože to znamená, že jste právě zjistili, co nefunguje a nebudete se zbytečně zabývat věcmi, které vám neposkytnou nic nového.
  5. 5
    Neustále myslete na svůj kýžený výsledek. Když se vám přestane dařit a budete mít chuť vše vzdát, obnovte svůj smysl pro účel a vzpomeňte si na to, proč to děláte. Představujte si výsledek, po kterém toužíte a představujte si sami sebe na konci svého snažení. Vaše vize by měla být vzrušující a měla by vás inspirovat. Zabývejte se těmito pozitivními vizemi a nemyslete na neúspěchy, které by vás mohly potkat. Zasloužíte si dosáhnout svých cílů, takže si to v průběhu své tvrdé práce stále připomínejte.

3
Jak být vytrvalý při vyžadování nebo odmítání

Vytrvalost je velmi důležitá také v komunikaci s ostatními lidmi. Když budete muset o něco požádat, nebo něco odmítnout, vytrvalost vám pomůže jasně určit své potřeby a dát ostatním najevo, co pro ně uděláte a co ne. Také vás naučí nevzdávat se, když se budete snažit někoho přesvědčit v případě, že je pro vás důležité, aby váš požadavek přijal.

  1. 1
    Buďte vytrvalí v tom, co říkáte, aby ostatní lidé porozuměli tomu, co máte na mysli a věděli, o co vám jde. Vytrvalost lze vnímat jako metodu asertivity, která vám pomůže zajistit, že vám ostatní lidé dobře porozumí a pochopí, že se ničeho nevzdáte, aniž byste se tak sami rozhodli. Pokud jste ten typ člověka, který se bojí říct si o to, co chce, nebo dát najevo, co nechce, lidé s vámi budou snadno manipulovat a využívat vás. Pokud je to váš případ, mělo by vám pomoci naučit se vytrvalosti v komunikaci s ostatními lidmi.
    • Vytrvalost v kontextu žádostí a odmítnutí lidem umožňuje dosáhnout toho, co chtějí a projevovat se jasně.
    • Vytrvalost vám umožní stát si za svým, když s vámi lidé budou chtít manipulovat, zajistit, abyste byli konzistentní ve svých požadavcích a dokázali si vybojovat to, co chcete. Nezáleží na tom, zda uspějete nebo ne a získáte odpověď, kterou jste chtěli – jde o to, že si musíte zvolit přístup, díky kterému si vás lidé zapamatují.
  2. 2
    Naučte se metodu rozbité desky. Jde o běžnou techniku, která se učí při tréninku asertivity a která vám pomůže držet se toho, o co vám jde a umět se k tomu vrátit, když se osoba, se kterou komunikujete, snaží vaši pozornost převést někam jinam. V zásadě jde o kontinuální jasné vyjadřování vašich pocitů, záměrů nebo rozhodnutí, aniž byste se museli rozzlobit, chovat se defenzivně, nebo podrážděně – bez ohledu na to, jak často budete své myšlenky muset opakovat.
  3. 3
    Nemusíte mít pocit, že když akceptujete kompromis, znamená to, že jste ustoupili. V méně častých případech možná budete mít pocit, že kompromis funguje, ale platí to pouze v případě, že nebudete mít pocit, že jste kvůli kompromisu museli ustoupit, nebo vás ten druhý využil. Musíte potřebu kompromisů akceptovat jako součást svého asertivního chování, aktivně naslouchat tomu druhému a formulovat své otázky na základě toho, co vám ten druhý říká a dát mu jasně najevo, jak moc jste ochotní kompromisovat. Ve vašem případě tomu druhému nabídněte jen to, co si můžete dovolit, abyste neměli pocit, že jste museli ustoupit.
    • Zde je příklad vhodného kompromisu: Bill se zeptal Jenny, zda si dnes večer může půjčit její auto. Jenny Billovi již dříve řekla, že mu auto půjčovat nechce, protože jí ho naposledy odřel. Bill se naštve a začne Jenny slibovat, že se o auto dobře postará a než jí ho vrátí, doplní jí celou nádrž. Jenny to vnímá jako úplatek, ale také si uvědomuje, že Bill po půlnoci nebude mít možnost využít veřejnou dopravu a bude mít problém dostat se domů. Navrhne Billovi, že ho večer sama vyzvedne, protože bude s přáteli ve stejné části města, a ráda ho odveze domů. Zeptá se ho tedy, zda ho může vyzvednou sama, protože mu sice již nechce půjčit své auto, ale protože pro ni nebude problém ho odvézt, mohou to vyřešit takto. Bill se usměje, řekne že ano a oba jsou spokojení. V této situaci Jenny může dodat, že se jim podařilo dosáhnout řešení, které uspokojilo obě strany, ale jde o ojedinělou událost a že by si Bill měl v budoucnu začít hledat jiné způsoby, jak se dostat domů i bez auta.
  4. 4
    Vždy se snažte svůj požadavek nebo odmítnutí vyjádřit opakovaně. Znamená to, že byste měli odpovídat pouze na relevantní otázky a nenechat se zatahovat do diskusí, které nemají s danou situací nic společného a které se druhá strana snaží rozvést, aby vaši pozornost otočila jiným směrem. Když budete projevovat svůj požadavek nebo odmítnutí, dávejte si pozor na následující věci:
    • Vždy se lidem dívejte do očí. Dáte jim tím najevo, že to myslíte vážně. Je to důležité, když svým dětem říkáte, že mají jít do postele včas, ale i když například svého šéfa žádáte o zvýšení platu.
    • Nezačínejte svůj projev omluvou, pokud to není nezbytně nutné. Omluva je většinou způsobem, jak se ospravedlnit a poskytuje tomu druhému příliš velkou moc, protože si díky ní uvědomí, že je možné vám váš požadavek či vaše odmítnutí vymluvit na základě pocitů viny, nejistoty, nebo strachu.
    • Buďte vždy konkrétní. Jasně sdělte přesně to, co chcete, aby se stalo nebo nestalo, nebo co odmítáte udělat či neudělat.
    • Chovejte se stále klidně, slušně a pozitivně. Nebuďte rozčilení, výbušní ani zlí. Netvařte se nepříjemně a zejména nikomu nevyhrožujte a nepřehánějte.
  5. 5
    Pokud se snažíte být vytrvalí, musíte se chovat rozumně. Jak v případě požadavku, tak v případě odmítnutí, je někdy vhodné dosáhnout kompromisu. V případě požadavku má ten druhý člověk právo vás odmítnout. Vytrvalost znamená to, že jste se snažili a udělali jste vše, co bylo možné, stáli jste si za svým a nenechali jste se rozčílit. I když nakonec nedostanete to, co jste chtěli, jde jen o to, že jste byli vytrvalí, ale zároveň jste se chovali uctivě a zachovali jste si svoji důstojnost.

Tipy

  • Vaše zdraví by pro vás mělo být nejdůležitější. S chatrným zdravím riskujete, že se budete bát, budete negativní a nebudete schopni dosáhnout vytrvalosti. Každý den cvičte, jezte výživná jídla a snažte se co nejvíce spát.
  • Naučte se vypořádat se s překážkami. Nevzdávejte se jen proto, že narazíte na jeden problém. Pokud se vám něco v pondělí nepodaří, zkuste to v úterý znovu.
  • Myslete na velké věci. Většina z nás nikdy nebude soutěžit na olympiádě, ani se nestanou řediteli obrovské společnosti, nebo nezískají Nobelovu cenu, ale stále je možné obdivovat a napodobovat ty, kterým se tyto věci daří. Najděte si nějaký vzor a snažte se využívat jeho strategie k dosažení podobných výsledků. Můžete dokonce využívat i strategie svých konkurentů! Nechejte si poradit od lidí, kterým se podařilo dosáhnout toho, po čem toužíte vy a začněte uvažovat stejným způsobem.
  • Součástí dodržování slibů je neslibovat nic, co nesplníte. Pokud něco jednoduše není ve vašich silách, v některých případech je lepší to odmítnout, nebo se snažit dosáhnout nějakého kompromisu.
  • Nebojte se požádat ostatní o pomoc. Nejde o to, že byste se spoléhali na ostatní lidi, ale o to, že věříte, že máte jejich podporu, vyslechnete si jejich rady a budete s nimi spolupracovat a necháte je, aby vás čas od času vedli. I v případě, že nemáte přátele a rodinu, kteří by mohli tuto roli zastat, existují lidé, kteří vám pomohou, například psychologové, životní kouči, nebo kariérní poradci. Vybudujte si tým lidí, kterým důvěřujete a kteří vám rádi poradí, abyste dosáhli svých cílů.
  • Nedovolte, aby se vám přestávky protahovaly. Někdy je odpočinek to nejlepší, co pro sebe můžete udělat, ale když budete odpočívat neustále, v žádném případě svého cíle nedosáhnete.

Varování

  • Vysly_te varování ostatních lidí, kte_í se zab_vají stejn_m oborem, jako vy. Kdy_ jim budete v_novat pozornost, vyhnete se tomu, _e budete d_lat stále dokola stejné chyby a vytrvat pro vás bude je_t_ jednodu__í.
  • Neberte vytrvalost jako samotný účel svého snažení. Kromě toho, že by se vám mohlo stát, že budete velmi tvrdohlaví (což není definicí vytrvalosti), byste pro ostatní lidi mohli být brzy otravní. Tvrdohlavý člověk nepochopí, kdy je dobré se svého cíle vzdát, protože pro něj již není výhodný a tím si způsobuje neustálé neúspěchy. Když se postavíte faktům a uvědomíte si, že je třeba jednat rozumně, neznamená to, že nebudete vytrvalí. Na druhou stranu vytrvalí lidé věcí, že jednají na základě vhodných důvodů a zhodnocení situace, neustále své cíle sledují a upravují a ujišťují se o tom, že je pro ně stále smysluplné se o ně snažit.
  • Pokud neustále jen mlátíte hlavou do zdi, je na čase se zamyslet nad tím, co děláte. Měli byste se chovat inteligentně co se týče vašich cílů i co se týče vytrvalosti.

Informace o článku

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 12 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili.

Kategorie: Osobní péče a Styl

V jiných jazycích:

English: Be Persistent, Español: ser perseverante, Português: Ser Persistente, Italiano: Essere Tenace, Русский: быть целеустремленным, Français: être persévérant, 中文: 坚持不懈, Deutsch: Hartnäckig sein, Bahasa Indonesia: Menjadi Orang yang Gigih, Nederlands: Volhardend zijn, العربية: أن تكون مُثابرًا

Stránka byla zobrazena 1 340 krát.
Byl tento článek přesný?