Jak bezpečně omdlít

V tomto článku:Co dělat, když cítíte, že omdléváteCo dělat, až to přejdeReference

Omdlení je děsivé, hlavně když nevíte, co máte dělat a proč se vám to děje. Většinou je to ale více nepříjemné, než nebezpečné, i když je vždy dobré si dávat pozor. Zde je návod na to, jak se postarat o sebe, nebo o někoho jiného, když na vás jdou mdloby.

1
Co dělat, když cítíte, že omdléváte

  1. 1
    Všímejte si příznaků. Než omdlíte, budete mít pravděpodobně pocit, že všechno kolem tmavne, bude se vám točit hlava a uslyšíte různé zvuky. Pokud se vám tyto věci stanou, měli byste si co nejdříve sednout nebo lehnout, abyste se nezranili. [1]
    • Někteří lidé prožívají tunelové vidění, vidí barvy, cítí se špatně od žaludku, nebo necítí naopak vůbec nic. Většině lidí se ovšem před omdlením točí hlava a mají problémy s viděním a se sluchem.
  2. 2
    Lehněte si. Okamžitě. Nebezpečí úrazu při pádu je to hlavní – samotné omdlení nebývá nebezpečné (pokud nejde o součást vážnější poruchy). Podepřete si nohy polštářem, abyste je měli nad úrovní srdce. Tím zvýšíte přívod krve do srdce a zapnete mozek, což je přesně to, co byste měli udělat.
    • I když si lehnete, je možné, že omdlíte. Alespoň ale budete mít jistotu, že jste v bezpečí.
    • Pokud si nemůžete lehnout, dejte si hlavu mezi kolena, abyste prokrvili mozek. Tím byste měli získat trochu času na to, abyste si našli otevřenější a dobře větrané místo.
  3. 3
    Pokud můžete, řekněte někomu, že omdléváte. Někdy je omdlení nebezpečné, takže je dobré mít někoho, kdo se o vás postará. Když začnete pociťovat příznaky, věnujte jim pozornost. Řekněte to komukoli, klidně i někomu, koho vůbec neznáte. Požádejte ho, aby vás položil na zem na bezpečné místo a počkal, než přijdete k sobě.
    • Dvojnásob to platí, pokud jste na místě plném lidí. Pokud je to váš případ, snažte se dostat se co nejdál od davu. Nechoďte ale příliš daleko. Někdo by vám měl pomoci, ale není dobré mít kolem sebe obrovský dav lidí. Pokud je to možné, řekněte například: „Mohli byste prosím ustoupit? Myslím, že asi omdlévám.“ Lidé budou vědět, co se děje a vy budete mít někoho, kdo vás v případě potřeby zachytí.
  4. 4
    Pokud nevyhnutelně omdléváte vestoje a nemáte nikoho, kdo by vás zachytil, najděte si nějakou zeď. Když se po ní svezete dolů, bude to pro vás jednodušší, než kdybyste spadli na zem a zlomili si ruku.
    • Pokud nemáte zeď, najděte si něco měkkého, čeho se budete moci chytit.
  5. 5
    Pokud zrovna jdete po schodech, chytněte se vnitřního zábradlí. To znamená, že byste se měli sesunout k zemi a dívat se na schody pod sebou. Chytněte se zábradlí a když spadnete, sesunete se pouze o několik schodů dolů, protože budete sedět bokem. Můžete se trochu zhoupnout a stále se držet zábradlí.
    • Ať už jste kdekoli, snažte se za každou cenu co nejdřív dostat na zem.

2
Co dělat, až to přejde

  1. 1
    Pokud jste sami, zhluboka se nadechněte. Zkontrolujte si, zda nemáte nějaké zranění, ale nevstávejte. Měli byste zůstat na zemi alespoň 10-15 minut. Pokud je to možné, podepřete si nohy, abyste dostali do mozku více krve.
    • Pokud máte po ruce telefon, zavolejte někomu, kdo bydlí blízko.
  2. 2
    Pijte hodně vody. Měli byste pít dost tekutin, hlavně pokud se hodně potíte nebo jste v teplém prostředí. Teplota někdy hraje při omdlévání významnou roli.
  3. 3
    Snězte něco slaného. Slaná jídla zvyšují krevní tlak, takže lékaři často doporučují jídla nebo pití s obsahem soli (krekry, preclíky nebo sportovní drinky) lidem, kteří omdleli. Když budete jíst dost soli, vyhnete se nebezpečí dalšího omdlení.
    • Za běžných okolností není dobré jíst příliš mnoho soli, hlavně pokud máte vysoký krevní tlak. Pokud si hlídáte krevní tlak, promluvte si nejprve se svým lékařem a až potom začněte konzumovat více soli. [2]
  4. 4
    Pomalu se zvedněte. Vezměte si den volna, nedělejte nic těžkého a nenuťte se do práce, dokud se nebudete cítit naprosto skvěle. Jezte to, co budete chtít, pijte hodně tekutin a odpočívejte. Zasloužíte si to.
    • Jediný doporučený pohyb je pohyb nohou vleže. Tím posílíte tok krve a zlepšíte okysličení mozku.[2]
  5. 5
    Pokud příznaky přetrvávají, zavolejte si záchranku. Omdlení by nemělo trvat déle, než několik vteřin nebo minutu. Když budete v bezvědomí déle, měli byste jet na vyšetření do nemocnice.
    • Pokud se vám to stává často, zajděte si k lékaři. Možná máte srdeční arytmii, nebo potíže s krevním tlakem.

Tipy

  • Pokud jste ve škole, zavolejte svého učitele, aby vás vzal na ošetřovnu.
  • Snažte se někoho požádat, aby vás zachytil při pádu.
  • Pokud často omdléváte a trvá vám dlouho přijít zase k sobě, zajděte si k lékaři.

Varování

  • Pokud zrovna řídíte auto a jdou na vás mdloby, snažte se zastavit na bezpečném místě.
  • Pokud máte i jiné příznaky – bolest hlavy, bolest zad, bolest hrudníku, dušnost, bolest břicha, slabost nebo zhoršení jiných tělesných funkcí, okamžitě si zavolejte záchranku.
  • Po omdlení navštivte lékaře, i když netrpíte žádným zraněním. Vždy je dobré se nechat vyšetřit, abyste měli jistotu, že netrpíte ničím vážným.

Informace o článku

Spoluatorem tohoto článku je tým zkušených editorů a badatelů, kteří ověřují jeho přesnost a srozumitelnost.

Kategorie: Zdraví

V jiných jazycích:

English: Faint Safely, Español: saber qué hacer si sientes que te desmayas, Português: Desmaiar com Segurança, Italiano: Svenire in Sicurezza, Deutsch: Sicher ohnmächtig werden, Русский: безопасно падать в обморок, Français: s'évanouir en toute sécurité, 中文: 安全地晕倒, Nederlands: Op een veilige manier flauwvallen, Bahasa Indonesia: Pingsan Dengan Aman, العربية: الإغماء بأمان, ไทย: รับมือกับอาการเป็นลมหมดสติ, हिन्दी: सावधानी से बेहोश हों, Tiếng Việt: Ngất xỉu An toàn

Stránka byla zobrazena 10 975 krát.
Byl tento článek přesný?