Jak bojovat s depresí

V tomto článku:Jak poznat depresiNavštivte lékařeZměny životního styluReference

Možná máte pocit, že jde o konec světa, ale snad vás trochu uklidní, že v tom nejste sami – deprese je velmi běžnou záležitostí, která postihuje odhadem asi 10% Američanů.[1]. Deprese je vážná nemoc, která když se neléčí, ovlivní všechny aspekty vašeho života. Nedovolte, aby se to stalo a začněte s ní bojovat!

1
Jak poznat depresi

  1. 1
    Měli byste znát rozdíl mezi smutkem a depresí. Existuje spousta důvodů, proč jsou lidé smutní – ztráta zaměstnání, smrt blízkého člověka, špatné vztahy, traumatická událost, nebo jiné stresující situace. Každý člověk má někdy důvod být smutný. Občasný smutek je také naprosto normální. Problém nastává, když se smutku nemůžete zbavit. Pokud jste neustále smutní, pravděpodobně máte depresi. Je také možné být smutný a trpět depresí, aniž byste k tomu měli důvod. Pokud se svého smutku chcete zbavit, musíte mu lépe porozumět.
  2. 2
    Akceptujte fakt, že deprese je fyziologická nemoc, stejně jako například nachlazení. Deprese není „jen ve vaší hlavě.“ Výzkumy prokázaly, že jde o skutečnou tělesnou chorobu, která vyžaduje lékařskou péči. [2] Co se děje, když máte depresi:
    • Neutrotransmitery jsou chemickými přenašeči, které spojují buňky mozku. Nesprávné hladiny těchto přenašečů pravděpodobně způsobují depresi.
    • Depresi mohou způsobovat i nesprávné hladiny hormonů. Takové změny mohou nastat například při problémech se štítnou žlázou, při menopauze, nebo v těhotenství.
    • Mozek člověka trpícího depresí prochází fyzickými změnami. Není jasné, zda jsou tyto změny vážné, ale někdy mohou poukázat na příčinu deprese.
    • Deprese je často dědičná, což naznačuje, že někteří lidé mají genetické předpoklady k tomu, aby depresí trpěli.
      • Když zjistíte, že máte depresi v rodině a že vaše děti mají zvýšené riziko, pravděpodobně se budete cítit provinile. Uvědomte si, že nemáte žádný vliv na své geny – není to vaše vina. Snažte se ovlivnit to, co ovlivnit můžete. Jděte svým dětem příkladem v boji s depresí a vyhledejte pomoc.

2
Navštivte lékaře

  1. 1
    Objednejte se ke svému lékaři. Deprese může vést k dalším duševním a fyzickým problémům, takže je nezbytně nutné navštívit lékaře. Váš praktický lékař může vyloučit tělesné příčiny vaší deprese.
    • V případě potřeby požádejte o doporučení k psychiatrovi. Pokud váš praktický lékař usoudí, že vám lépe pomůže psychiatr, napíše vám doporučení.
  2. 2
    Připravte se na schůzku s lékařem. U lékaře vše probíhá velmi rychle. Díky následujícím tipům ze své schůzky vytěžíte maximum:
    • Napište si všechny své příznaky.
    • Napište si základní informace o sobě, včetně důležitých životních událostí.
    • Napište si všechny léky, které berete, včetně vitamínů
    • Napište si všechny otázky, na které se chcete lékaře zeptat, například: [2]:
      • Je deprese vysvětlením mých příznaků?
      • Jakou léčbu byste mi doporučil?
      • Jaká vyšetření budu muset podstoupit?
      • Jak mohu svoji depresi zvládat společně s ostatními zdravotními problémy, které mám?
      • Existují alternativní metody léčby, které mi můžete doporučit?
      • Můžete mi doporučit nějaké knihy nebo webové stránky?
      • Můžete mi doporučit nějakou místní podpůrnou skupinu?
    • Také lékař se vás bude vyptávat. Připravte se na tyto otázky: [2]:
      • Má někdo z vašich příbuzných podobné příznaky?
      • Kdy jste poprvé zaznamenali příznaky deprese?
      • Cítíte se pouze smutně, nebo se vaše nálada mění?
      • Pomysleli jste někdy na sebevraždu?
      • Máte klidný spánek?
      • Ovlivňuje deprese vaše každodenní činnosti?
      • Užíváte nějaké drogy nebo alkohol?
      • Už vám někdy diagnostikovali nějakou duševní poruchu?
  3. 3
    Požádejte někoho, aby vás k lékaři doprovodil. Požádejte partnera nebo kamaráda, aby šel k lékaři s vámi. Může vám pomoci sdělit lékaři vše podstatné a zapamatovat si vše, co vám lékař řekne.
  4. 4
    Podstupte všechna vyšetření. Kromě psychologického vyšetření budete muset podstoupit fyzické vyšetření, včetně měření výšky, váhy a krevního tlaku a také laboratorní krevní testy, které odhalí počet krvinek a fungování štítné žlázy.

3
Změny životního stylu

  1. 1
    Berte léky. Pokud vám lékař předepíše léky na depresi, berte je podle jeho pokynů. Nikdy léky nevysazujte sami bez konzultace s lékařem.
    • Pokud jste těhotná žena, nebo se snažíte počít dítě, musíte svému lékaři říct, že berete antidepresiva. Některé z těchto léků mohou představovat riziko pro vývoj plodu. Musíte s lékařem najít nejlepší možnou léčbu, která bude vhodná jak pro vás, tak pro vaše dítě.
  2. 2
    Začněte chodit na psychoterapii. Psychoterapie je klíčovým druhem léčby deprese.[2] Může vám pomoci začít se opět cítit dobře a převzít kontrolu nad svým životem a zároveň zmírnit příznaky deprese. Také se díky ní obrníte proti stresujícím situacím.
    • Během psychoterapie budete s psychologem probírat vaše chování, myšlenky, vztahy a zkušenosti. Získáte tak lepší přehled o své depresi a o svých myšlenkách a naučíte se lépe řešit životní problémy a stanovovat si realistické cíle. Toto všechno vám pomůže cítit se zase lépe a šťastněji.
    • Choďte na psychoterapii, i když se vám nechce. Pro dosažení nejlepších výsledků je nutné navštěvovat psychologa pravidelně.
  3. 3
    Hledejte podporu u svých blízkých. Přiznat si, že jste v depresi není snadné. Říct to někomu jinému je ještě těžší, ale musíte to udělat. Vyhledejte blízké přátele, příbuzné, nebo známé. Tento boj byste neměli vést sami. Řekněte svým blízkým, že jste v chronické depresi a požádejte je o podporu. Tito lidé vám mohou pomoci cítit se lépe.
    • Nejste jediní, kterým pomůže o vaší depresi mluvit. Mnoho lidí trpí potichu. Když o svých problémech budete mluvit, můžete tím pomoci i ostatním.
  4. 4
    Každý den se věnujte pozitivní vizualizaci. Říká se tomu kognitivně-behaviorální terapie a jde o jednu z nejúspěšnějších metod léčby deprese. [2]. Jde o vědomou snahu nalézt negativní myšlenky a vzorce chování a nahradit je zdravými, pozitivními myšlenkami. Není možné ovládat všechny životní situace, ale vždy je možné ovládat to, jak k nim přistupujete a co si o nich myslíte.
    • Nejlepší je vyhledat pomoc zkušeného psychologa, který vám pomůže nalézt negativní situace ve vašem životě a naučit vás vidět je pozitivně.
  5. 5
    Cvičte. Tělesná aktivita zmírňuje příznaky deprese, [2], takže byste se měli hýbat. Najděte si sport, který vás bude bavit a věnujte se mu alespoň několikrát týdně:
    • Chůze
    • Běh
    • Týmové sporty (fotbal, volejbal, basketbal)
    • Zahradničení
    • Plavání
    • Posilování
  6. 6
    Naučte se zvládat stres. Věnujte se meditaci, józe, nebo tai-či. [2]. Najděte ve svém životě rovnováhu. Pokud to bude nutné, omezte své povinnosti a zodpovědnosti a udělejte si čas na sebe.
  7. 7
    Snažte se dostatečně spát. Spánek je pro fyzické a duševní zdraví velmi důležitý.[2]. Pokud se vám nedaří klidně spát, řekněte to svému lékaři.
  8. 8
    Choďte ven. Když je člověk v depresi, nechce chodit mezi lidi, ale je důležité nezůstávat v izolaci. [2] Snažte se chodit ven a podnikat různé věci a zůstaňte v kontaktu se svojí rodinou a s přáteli.
  9. 9
    Veďte si deník. Když si budete zaznamenávat své myšlenky a nálady, budete schopni s depresí bojovat účinněji. Začněte si vést deník, nebo si pište své pocity do počítače.
    • Svůj deník můžete ukázat psychoterapeutovi.
    • Při zapisování do deníku se věnujte pozitivní vizualizaci.
  10. 10
    Přestaňte pít a brát drogy. Alkohol a ilegální drogy představují rizikový faktor deprese. [2] Drogy a alkohol mohou sice dočasně zmírnit vaše příznaky, ale z dlouhodobého hlediska vaši depresi jen zhorší. Pokud potřebujete pomoc, řekněte o své závislosti svému psychiatrovi.
  11. 11
    Jezte zdravě. Měli byste jíst zdravě a brát vitamíny. Základem zdravé mysli je zdravé tělo – pečujte o sebe!
  12. 12
    Posilte spojení mezi svým tělem a svojí myslí. Lékaři, kteří se zabývají alternativní medicínou věří, že mysl a tělo musejí být v harmonii. [2]. Metody, které tuto harmonii posilují, jsou například:
    • Akupunktura
    • Jóga
    • Meditace
    • Vizualizace
    • Masáže

Informace o článku

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku pracovali dobrovolní autoři, kteří jej v průběhu času upravili a vylepšili.

Kategorie: Zdraví

V jiných jazycích:

English: Fight Depression, Español: combatir la depresión, Deutsch: Eine Depression bekämpfen, Français: lutter contre une dépression, 中文: 与抑郁斗争, Nederlands: Vechten tegen een depressie, Русский: бороться с депрессией, Bahasa Indonesia: Mengatasi Depresi, हिन्दी: डिप्रेशन से बाहर निकलें, العربية: مقاومة الاكتئاب, ไทย: ต่อสู้กับโรคซึมเศร้า, Tiếng Việt: Đấu tranh với Trầm cảm, 한국어: 우울증 극복하는 방법

Stránka byla zobrazena 6 187 krát.
Byl tento článek přesný?