Jak dál žít po smrti životního partnera

Spoluautor Trudi Griffin, LPC

V tomto článku:Řekněte sbohemPečujte o sebe27 Reference

Smrt manžela nebo manželky je jednou z nejbolestnějších věcí, které se v životě mohou stát. Můžete se cítit úplně prázdní a otupělí, nebo jako v šoku - jako kdyby se svět okolo vás zastavil.[1] Ztráta milované bytosti převrátí celý váš život, obzvlášť, pokud jste byli zároveň nejlepší přátelé. Můžete se cítit ztracení a v pasti, neschopní učinit ani to nejmenší rozhodnutí. Je důležité vědět, že duševní zranění se časem hojí stejně, jako se hojí rány na těle. Neznamená to, že vám nezůstanou jizvy, ale určitě budete žít dál. Mnoho lidí cítí obrovskou ztrátu, ale přesto si časem najdou způsob, jak žít plný, bohatý a smysluplný život. Dokážete to určitě i vy.

Část 1
Řekněte sbohem

  1. 1
    Pochopte, že budete procházet několika fázemi. I když ne každý prožije každou fázi a ne každý bude tato stádia prožívat ve stejném pořadí, nejspíše budete cítit nějakou kombinaci odmítnutí, hněvu, rozhořčení, touhy, utrpení, smutku, a nakonec smíření.[2][3] Nemusíte tyto pocity prožívat nutně v tom pořadí, navíc se během truchlení tyto pocity v různé míře opětovně vrací.[4]
    • Dovolte sami sobě truchlit a prožít si všechny potřebné fáze. Nesnažte se své emoce maskovat.
  2. 2
    Splňte jakékoliv přání, které váš manžel nebo manželka před smrtí měli. Pokud váš protějšek zemřel náhle a o žádném přání nevíte, vymyslete, co byste mohli udělat jako výraz úcty k jeho památce. Může vám to dodat duševní klid a zajistit, že nebudete ve svém novém životě mít žádné mentální bloky. Můžete si vytvořit opakující se rituál, nebo svého manžela/ku uctít jen jednou, co nejlépe dovedete, a jít v životě dál. Taková pocta může vypadat například takto:[5]
    • Zapalte za partnera/ku svíčku.
    • Kupte květinu a jděte na hrob. Mluvte ke svému muži nebo ženě. Dejte najevo, že na něj/ni myslíte.
    • Dělejte věci, které jste rádi dělávali spolu a myslete na všechno, co bylo na vašem nejbližším tak úžasné.
  3. 3
    Uvědomte si, že bude trvat dlouho, než se začnete cítit zase normálně. Vaše bolest nezmizí a sama se neuzdraví. Mějte sami se sebou trpělivost, až budete procházet procesem truchlení. Truchlení je cesta, která trvá tak dlouho, jak trvá vyrovnat se se všemi okolnostmi, které provázejí smrt a které souvisejí s vaším milovaným, s vámi a s dobrými i špatnými stránkami vašeho vztahu. [6]
  4. 4
    Naučte se, jak poznat rozdíl mezi žalem a depresí. Truchlení a deprese mohou vypadat velmi podobně, ale ve skutečnosti se od sebe hodně liší.[7] Je velmi důležité si uvědomit, kdy se truchlení změní v depresi a v takovém případě je nutné vyhledat odbornou psychologickou pomoc.
    • Během truchlení můžete zažívat následující věci: Smutek, zoufalství, žal, únavu a nedostatek energie, slzy, ztrátu chuti k jídlu, poruchy spánku, špatné soustředění, šťastné a nešťastné vzpomínky a/nebo pocity viny.[8]
    • Při depresi můžete prožívat stejné příznaky jako při truchlení, ale navíc k nim i následující pocity: pocit zbytečnosti vlastní existence, prázdnotu, bezmoc, extrémní pocity viny, myšlenky na sebevraždu, ztrátu zájmu o příjemné aktivity, extrémní únavu a/nebo závažný úbytek hmotnosti.
    • Věnujte pozornost tomu, jaký pocit ve vás vyvolávají hezké vzpomínky na manžela nebo manželku. Probouzejí ve vás příjemné vzpomínky štěstí a útěchu? Nebo cítíte prázdnotu a ztrátu, od které vám ani příjemné vzpomínky nedokážou trochu ulevit? Jestliže prožíváte druhou možnost, může to být příznakem deprese.[9]
  5. 5
    Ignorujte všechny, kdo vám říkají, že netruchlíte správně. To, na čem záleží, je jak své truchlení cítíte vy. Ztráta manžela nebo manželky je jen mezi vámi dvěma. Neexistuje žádná správná délka doby, za kterou se v životě máte posunout dál. [10]
    • Pokud vám někdo říká, že netruchlíte správně, poděkujte za jeho zájem a vysvětlete, že každý truchlí jinak.
    • Můžete narazit na člověka, který si myslí, že jste se vzpamatovali "příliš rychle" nebo tvrdí, že truchlíte "příliš pomalu" a utápíte se ve svém žalu. Pokud se tohle stane, uvědomte si, že má o vás dotyčný pravděpodobně upřímnou starost a chce vás vidět znovu šťastné, ale je jen na vás, kdy se rozhodnete, že je čas jít v životě dál.
  6. 6
    Uvědomte si, že máte možnost volby. Projdete nejspíš obdobím, kdy budete potřebovat plakat a prožít si své utrpení, ale to je proto, abyste se dostali dál. Přijde chvíle, kdy budete připraveni se aktivně podílet na překonání žalu, uzdravení duše a začátku nového života. Ačkoliv nemáte možnost zvrátit ztrátu své milované osoby, můžete si vybrat, jak se k vzniklé situaci postavíte a jak se pokusíte žít život dál.
    • Je pochopitelné, že smrt manžela či manželky je drastická životní změna. Proto je nejlepší nedělat žádné další velké změny v době ,kdy se se smrtí teprve začínáte vyrovnávat.[11]
  7. 7
    Nebojte se, že na manžela nebo manželku zapomenete. Milovali jste ho/ji přece z celého srdce až do konce. Budete si pamatovat. Uklidňujte se vědomím, že vzpomínky budou vždy s vámi a vybavíte si je, kdykoliv budete chtít. Naučte se žít život naplno a snažte se mít stále co dělat - může vám to v duševním uzdravování pomoci. [12]
    • Nemyslete si, že když budete mít stále co na práci, budete truchlit nevhodně a ukážete k zemřelému protějšku neúctu, nebo na něj zapomenete. Život si žádá vaši pozornost a tvrdou práci. Je normální, že máme se životem práci a neznamená to, že na zemřelého partnera zapomínáte.

Část 2
Pečujte o sebe

  1. 1
    Pořiďte si mazlíčka. Studie ukazují, že vlastnit domácího mazlíčka zlepšuje kvalitu života, snižuje pocit osamělosti, a majitelé zvířat jsou také méně náchylní k černým myšlenkám, než lidé, co zvířata nemají.[13] Pokud nemáte energii na to, abyste mohli mazlíčkovi věnovat příliš mnoho péče, pořiďte si kočku. Kočky jsou skvělé společnice. Jsou čistotné a není je třeba venčit. Dávají vám lásku a prokazují náklonnost. Budete mít někoho, o koho se můžete starat a na kom vám záleží. Kočka vás přivítá, když přijdete z práce domů a bude vám sedět na klíně při sledování televize. Pokud nejste kočkám příliš nakloněni, pořiďte si psa, nebo jakékoliv jiné zvíře, které vám bude dělat radost a poskytne vám pocit spokojenosti a užitečnosti vlastní existence. [14]
    • Pochopte, že zvíře vám vaši ztracenou lásku nenahradí, ani to nemá v úmyslu, ale mazlíček vás může rozesmát a naslouchat vám, když budete smutní a budete potřebovat mluvit.
  2. 2
    Až budete připraveni, nebo budete mít dost energie, zapojte se jako dobrovolník. Věnujte svůj čas něčemu, v čem jste silní. Studie ukazují, že když pomáháme druhým, jsme šťastnější.[15]
    • Začněte pomalu: nejprve se činnosti věnujte jednu hodinu jednou týdně a pozorujte, jak vám to jde. Pak začněte na čase přidávat podle toho, jak se budete cítit připraveni.
  3. 3
    Vyhýbejte se spouštěčům žalu. Když se bude blížit například výročí narozenin vaší lásky, nebo některé svátky, můžete prožívat extrémně silné pocity smutku. Myslete také na to, že určitá místa, vůně nebo zvuky, které máte spojené se svým manželem či manželkou, ve vás mohou vyvolávat lítost. I když je tento proces normální, existují určité kroky, které můžete udělat, abyste duševní bolest, kterou prožíváte, zmírnili.[16][17]
    • Například pokud jste spolu chodili nakupovat do konkrétního obchodu, zkuste zvážit, že začnete nakupovat jinde, aby na vás v obchodě nepadal smutek.
    • Rozlítostnit vás například může také když autem projedete okolo manželčiny oblíbené cukrárny. Počítejte s tím a jeďte jinudy. Pokud jinudy jet nemůžete, zkuste si do svého denního rozvrhu zabudovat nějaký čas, po který si dovolíte prožívat smutek a bolest, které se kvůli tomuto spouštěči objeví. Odjeďte z domu třeba o pár minut dříve než normálně, takže budete moci truchlit v soukromí svého auta.
    • Pravděpodobně nebudete své spouštěče žalu znát, dokud je neprožijete. Jakmile zjistíte, co ve vás vyvolává smutek, zapište si to, abyste si mhli vytvořit plán, jak se setkáním s tímto spouštěčem co nejlépe vyhnout.
  4. 4
    Pečujte o své fyzické zdraví. Žal se může na vašem těle hodně podepsat. Abyste tento efekt zvrátili a vyhnuli se depresi, nezapomínejte na pravidelné cvičení, jezte zdravé jídlo, pijte spoustu vody, berte předepsané léky, a každou noc si dopřejte dostatek spánku, abyste se následující den cítili zdraví a plní energie.[18]
    • Každý den byste se měli 30 minut věnovat aerobní aktivitě.[19]
    • Snažte se mít zdravý jídelníček plný libového masa, ořechů, celozrnného pečiva, ovoce a zeleniny. Vyhýbejte se velkému množství tuku a cukrů.[20]
    • I když potřebné množství vody, které byste měli vypít, závisí na mnoha faktorech, snažte se vypít alespoň osm sklenic denně. Netrapte se, pokud zvládnete jen o něco méně, protože číslo není pevně dané. [21]
    • Snažte se spát každou noc sedm až osm hodin. Čas si samozřejmě přizpůsobte podle svých potřeb - důležité je, abyste se ráno cítili dobře odpočatí.[22]
  5. 5
    Vyhýbejte se úniku s pomocí alkoholu nebo drog. I když to může být lákavé, pokud začnete pít nebo brát drogy, abyste překonali svou ztrátu, snadno budete smutnější a depresivnější, než na začátku.Je to proto, že alespoň v případě alkoholu, ale určitě to platí i pro jiné drogy, vedou účinky pití k příznakům deprese a úzkosti.[23]
    • Dejte si na přílišné pití obzvlášť pozor v případě, že jste muž, protože existují důkazy, že muži mají po smrti manželky větší sklony k pití, než ženy po smrti manžela.[24]
  6. 6
    Buďte aktivní ve své komunitě. Jedna z možností, jak se přenést přes smrt manžela nebo manželky, je sblížit se s jinými lidmi. A právě zapojením do své komunity můžete poznat nové lidi a navázat nová přátelství. Studie ukazují, že když pomáháme druhým, snižuje se naše hladina stresu a zvyšují se pocity štěstí a blízkosti. [25]
    • Prohlížejte si letáky a plakáty v okolí, zeptejte se sousedů nebo hledejte na internetu a zjistěte si, kdy a kde se blízko vás konají akce, do kterých se můžete zapojit.
  7. 7
    Promluvte si s terapeutem nebo poradcem. najděte si někoho, kdo se specializuje na pomoc při truchlení, pokud je to možné. V některých případech vám může zkušený psycholog či terapeut pomoci překonat žal a zpracovat emoce, kterými procházíte. [26]
    • Psychologa ve vašem okolí můžete dobře najít na internetu.
  8. 8
    Zvažte přihlášení do terapeutické skupiny. Může vás uklidnit, když si promluvíte s ostatními lidmi, kteří také ztratili životního partnera.[27] Tito lidé vám mohou poskytnout pohled na věc, kterého je schopen jen ten, kdo sám stejnou bolestnou zkušeností prošel.
    • Podpůrnou terapeutickou skupinu si můžete najít na internetu, zeptat se svého psychologa nebo si projděte inzeráty v novinách.
  9. 9
    Dělejte věci, o kterých jste dosud jenom snili. Až uplyne dostatečný čas a vy se v životě pohnete dál, dovolte sami sobě udělat nějakou významnou změnu, která vám vrátí radost ze života.Teď je čas to udělat! Buďte čímkoli, čím jste vždycky chtěli být. Staňte se malířem, pilotem nebo potápěčem. Zaplaťte si let balónem.
    • Nejvíc ze všeho se snažte být šťastní a naplnění. Vaše sny se mohu stát skutečností a pomoci vám najít v životě své místo. Poznáte nové lidi a uvědomíte si, že život může být vzrušující a zajímavý, i když váš drahý odešel.

Tipy

  • Uvědomte si, že nejste sami.
  • Zvažte návštěvu psychologa nebo psychiatra, případně zapojení do terapeutické skupiny.
  • Jestliže pomýšlíte na sebevraždu, uvědomte si, že jsou i lepší možnosti. Promluvte si o bolesti, kterou prožíváte a kvůli které si myslíte, že jediným řešením je sebevražda. Buďte ochotni o svých problémech alespoň několik minut mluvit.
  • Jakmile přestanete být součástí páru, je možné, že ztratíte ženaté a vdané přátele. Je to smutné, ale občas se to zkrátka stane. Buďte otevření k vytváření nových přátelství.
  • Využijte potřeby mladších členů rodiny, dětí nebo vnoučat, abyste se lépe soustředili na to, co je v životě opravdu důležité a udělejte si nový plán na aktivní život.
  • Schovejte fotky a suvenýry, abyste nebyli konfrontováni se vzpomínkami hned, jak překročíte práh domu. Kupte si nové věci, které do vaší domácnosti vnesou radost a postupně si ze svého domu či bytu vybudujte opět svůj domov.
  • Udělejte si plakát s pozitivními citáty ohledně truchlení a dejte si ho na viditelné místo.

Varování

  • Sebevražda není řešení smutku. Pokud myslíte na sebevraždu, zavolejte na linku bezpečí, kamarádovi, nebo si najděte terapeuta co nejdřív můžete!

Reference

  1. https://www.nia.nih.gov/health/publication/mourning-death-spouse
  2. http://jama.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=205661
  3. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2661609
  4. http://psychcentral.com/lib/the-5-stages-of-loss-and-grief/
  5. http://www.cancercare.org/publications/65-coping_with_the_loss_of_your_partner_or_spouse
  6. https://www.nia.nih.gov/health/publication/mourning-death-spouse
  7. https://www.psychologytoday.com/blog/the-new-grief/201203/when-does-grief-become-depression
  8. https://www.mentalhelp.net/blogs/the-difference-between-grief-and-depression-the-dsm-v/
  9. https://www.mentalhelp.net/blogs/the-difference-between-grief-and-depression-the-dsm-v/
Ukázat více... (18)

Informace o článku

Spoluautorem tohoto článku je Trudi Griffin, LPC. Trudi Griffin je licencovaný profesionální poradce ve Wisconsinu. V roce 2011 získala titul MS v Klinickém poradenství pro duševní zdraví na Marquette University.

V jiných jazycích:

English: Live After the Death of a Spouse, Español: vivir después de la muerte de un cónyuge, Italiano: Vivere Dopo la Morte del Coniuge, Português: Seguir em Frente Depois da Morte de Sua Esposa, Русский: пережить смерть супруга, Bahasa Indonesia: Melanjutkan Hidup Pascakematian Pasangan, Tiếng Việt: Sống tiếp sau Sự ra đi Vĩnh viễn của Người bạn đời, Deutsch: Mit dem Tod des Ehepartners leben, Français: vivre après le décès d'un conjoint, ไทย: ใช้ชีวิตหลังคู่ครองตายจาก, 한국어: 배우자와의 사별에 대처하는 방법, العربية: مواصلة الحياة بعد وفاة الزوجة, Nederlands: Verder leven na de dood van je partner, 中文: 面对配偶离世后的生活

Stránka byla zobrazena 6 263 krát.
Byl tento článek přesný?