Jak dát ránu

V tomto článku:Ostré rányZahnutá ránaHákZvedák

Existuje několik způsobů, jak někomu dát ránu. Důležité je udělat to správně a využít hybnou sílu boků. Pokud se chcete naučit sebeobranu, nebo se chcete stát boxerem, je důležité vědět, jak dát správně ránu. Nezapomínejte na to, že byste se protivníkovi neměli snažit ublížit, ale pouze mu znemožnit, aby ublížil on vám. Když si přitom ublíží sám, je to jeho vina. V tomto článku se dozvíte, jak správně na to.

1
Ostré rány

  1. 1
    Najděte si správnou pozici. Mějte bradu dole a rukama si kryjte obličej jako boxer. Mírně pokrčte kolena, abyste měli lepší rovnováhu.
  2. 2
    Odtlačte se zadní nohou, abyste měli větší sílu. Loktem vygenerujete větší sílu, ale je důležité se dobře odrazit.
    • Nedělejte žádný velký krok – stačí malý krůček. V žádném případě nemusíte zakročovat nohu daleko za sebe.
  3. 3
    Mírně natočte rameno ruky, kterou budete dávat ránu. Pěst by se měla před cílem otočit o celých 180 stupňů.
  4. 4
    Druhou rukou si stále kryjte obličej, aby vás protivník nemohl napadnout.
  5. 5
    Vraťte ruku do původní polohy. Tento typ rány dávejte v následujících případech:
    • Když potřebujete zjistit vzdálenost svého protivníka. Pokud se netrefíte, budete vědět, že musíte jít trochu blíže.
    • Když potřebujete protivníka zahnat. Když budete dávat tyto rány, protivník se k vám nedostane dostatečně blízko, aby vám mohl ublížit.

2
Zahnutá rána

  1. 1
    Přečtěte si sekci Varování – najdete tam důležité informace.
  2. 2
    Připravte si velký džbán vody. 3-4 litry vám budou stačit.
  3. 3
    Položte džbán a držte ruku ve stejné poloze, s kloubem ukazováčku vepředu. Kloub nesmí být vysunutý ven, ani nesmí schválně vyčnívat. Měli byste ho mít přirozeně namířený dopředu.
  4. 4
    Stoupněte si s rozkročenýma nohama a pokrčte nohy do úhlu 45 stupňů. Zatněte obě ruce v pěst a obě pěsti (s palci venku) natáhněte za sebe. Jde o pozici koně.
  5. 5
    Vyberte si ruku – například tu, kterou jste nalévali vodu do džbánu. Několikrát si to pomalu zkuste: natáhněte ruku před sebe, vytočte pěst, abyste měli klouby rovně a horním kloubem udeřte do džbánu. Stále si držte správnou pozici, ale tentokrát natáhněte ruku úplně.
  6. 6
    Hotovo! Nyní se jen musíte naučit dělat to rychle, načasovat si rotaci a napnout ruku i klouby.
    • Po udeření budete muset zatáhnout ruku za sebe a zpevnit loket, jinak byste si ho mohli zranit.
    • Pokud nemáte do čeho udeřit plnou silou, budete muset tuto ránu ztlumit loktem. Když ruku na konci rány dáte dozadu, zátěž převezmou svaly.

3
Hák

  1. 1
    Najděte si správnou polohu. Bradu dejte dolů a rukama si kryjte obličej. Mírně pokrčte kolena, abyste měli lepší rovnováhu a mírně se rozkročte.
  2. 2
    Otočte se v bocích a dejte silnou ránu dominantní rukou. Přeneste váhu na zadní nohu a vytočte se v bocích, aby vaše rána měla větší sílu.
  3. 3
    Ránu dávejte s obloukem v horizontálním úhlu. Paže by měla být pokrčená, ne narovnaná. Existuje několik variant této rány:
    • Evropský hák: kdyby byl palec natažený, měl by mířit na vás. Palec ovšem natahovat nesmíte – nechávejte ho v pěsti. Tento typ háku se hodí pro boj zblízka.
    • Americký hák: kdyby byl palec natažený, mířil by směrem nahoru. I v tomto případě ho ovšem musíte mít schovaný. Tento typ rány se hodí pro boj na větší dálku.
    • Mexický hák: rána padá v úhlu 45 stupňů. Jde o kombinaci háku a zvedáku.
  4. 4
    Dominantním loktem blokujte rány vašeho protivníka. Jakmile mu dáte hák, zvedněte loket, abyste se jím mohli bránit.
  5. 5
    Vraťte ruce do původní polohy a snažte se při každé ráně využívat sílu boků. Také si nezapomeňte chránit obličej.

4
Zvedák

  1. 1
    Zaujměte pozici. Sklopte bradu dolů a rukama si chraňte obličej. Pokrčte mírně kolena, abyste měli lepší rovnováhu.
  2. 2
    Vytočte jednu stranu těla, abyste měli větší sílu. Nevytáčejte ramena příliš daleko dozadu, jinak budete zranitelní. Ruce mějte stále nahoře.
  3. 3
    Dominantní ruku dejte mírně dolů. Někteří lidé se snaží tuto ránu dávat jako kdyby hráli bowling – to ale není správně. Nedávejte ruku zbytečně příliš daleko.
    • Nedávejte ruku ani příliš nízko – měla by být zhruba ve výšce vašeho hrudníku.
  4. 4
    Vytočte se, zvedněte ruku a dejte ránu. Když se vám to povede, tento typ rány by měl protivníka shodit k zemi a dát vám čas na to, abyste ho udeřili znovu.
  5. 5
    Ihned vraťte ruce do původní polohy a snažte se využívat hybnou sílu boků. Také si ihned po ráně začněte opět chránit obličej.

Tipy

  • Když dáte během rány opačný loket trochu dozadu, dosáhnete větší síly, ale nedělejte to! Ve skutečném souboji díky tomu protivník uvidí, že se připravujete dát ránu a může vás zablokovat, nebo vás udeřit do obličeje.
  • Nemusíte si to trénovat dlouhé hodiny. Konzistentnost je důležitější. Když si každý den zkusíte dát 20 ran, brzy se zlepšíte. Ze začátku se bude zdát, že se nic neděje, ale brzy uvidíte, že je to snadné. Nezmění vám to sice život, ale rozhodně stojí za to se to naučit.
  • Při úderu do tvrdého předmětu zatněte pěst už od zápěstí a dávejte si pozor, abyste si neublížili. Neměli byste ovšem dávat rány do tvrdých věcí (začněte s měkkými).
  • Tuto ránu můžete dát také do břicha nebo do žeber. Když se vám podaří ji dát správně, může protivníka naprosto vyřadit z provozu. Nedoporučujeme ji pouze proto, že si s ní můžete poškodit klouby.
  • Palec musíte mít venku, když ho budete mít v pěsti, bude vás to bolet.
  • Nehledejte si příležitosti, jak si vyzkoušet rány! Trénujte v posilovně s boxovacím pytlem.
  • Pokud bojujete s člověkem, je dobré znát slabá místa – čelist, nos, břicho a prsty u nohou.


Varování

  • Nedávejte nikomu přímou ostrou ránu do čelisti – mohli byste mu zlomit krk a zabít ho.
  • Nedávejte tyto rány do ničeho tvrdého. Mohli byste si zlomit klouby na ruce.
  • Nedávejte nikomu silné rány do spánků – mohli byste ho tím zabít.
  • Když budete mířit na lebku, mohli byste si zlomit klouby.
  • Dávejte si pozor na palec. Nedávejte ho dovnitř pěsti, mohli byste si ho při boji zlomit, nebo vážně zranit.
  • Jako u všech bojových umění je nejdůležitější sebekontrola. Když budete schopni ovládat sami sebe, budete mnohem více v bezpečí. Někdy je lepší nikomu nic nedokazovat, než pod tlakem udělat chybu. Také si uvědomte, že na dívky neuděláte dojem tím, že někomu dáte ránu.
  • Tyto rány mohou způsobit vážnou bolest a poškození tkání. Můžete si je trénovat s boxovacími pytli, nebo v hodinách bojových umění pod dohledem zkušených instruktorů. Neměli byste je používat na lidi při boji, s výjimkou situací, kdy budete v přímém ohrožení.

Informace o článku

Spoluatorem tohoto článku je tým zkušených editorů a badatelů, kteří ověřují jeho přesnost a srozumitelnost.

Kategorie: Sporty a Fitness

V jiných jazycích:

English: Throw a Punch, Deutsch: Schlagen, Português: Socar, Español: lanzar un golpe, Italiano: Tirare un Pugno, Français: envoyer un coup de poing, 中文: 出拳, Русский: правильно наносить удар кулаком, Bahasa Indonesia: Untuk Meninju, Nederlands: Een vuistslag plaatsen

Stránka byla zobrazena 3 987 krát.
Byl tento článek přesný?