Naše tělo si jód nedokáže samo vyrábět. Místo toho ho musíme přijímat prostřednictvím stravy a doplňků stravy. Pokud vám jód chybí a máte ho tedy nedostatek, tělo nedokáže vyprodukovat dostatek hormonů štítné žlázy. Štítná žláza se kvůli tomu potom zvětší.[1] To může vést k vážným problémům se štítnou žlázou, ale také k celkovému oslabení vašeho zdraví. Jód je důležitý také pro těhotné ženy, protože jeho nedostatek v průběhu těhotenství může vést k vážným chorobám dítěte.[2]

Metoda 1 ze 3:
Upravte svůj jídelníček

  1. 1
    Hlídejte si svůj doporučený příjem jódu, na základě svého věku a pohlaví. Podle věku a pohlaví se určuje potřebná denní dávka jódu, kterou si musíte kontrolovat.[3]
    • Pokud je vám 0-6 měsíců: potřebujete 110 mikrogramů jódu denně (mcg/den).
    • Pokud je vám 7-12 měsíců: 130 mcg/den.
    • Pokud je vám 1-3 let: 90 mcg/den.
    • Pokud je vám 4-8 let: 90 mcg/den.
    • Pokud je vám 9-13 let: 120 mcg/den.
    • Pokud jste muž starší 14 let: 150 mcg/den.
    • Pokud jste žena starší 14 let: 150 mcg/den.
    • Těhotné a kojící ženy potřebují větší množství jódu. Promluvte si s lékařem a zjistěte, kolik jódu vlastně potřebujete na základě vašeho věku, pohlaví a dalších faktorů, jako je právě těhotenství.
  2. 2
    Přidávejte do svých pokrmů stolní sůl. Většina stolních solí obsahuje jód a další přidané ingredience. Pokud nejste na nízkojodové dietě, přidávání soli do každého jídla je velmi efektivní metodou, jak do svého jídelníčku dostat více jódu. Většina dospělých dokáže přijmout 100% své doporučenné denní dávky jódu přidáním pouhé 1/2 lžičky jodidované soli (zhruba 3 gramy) do svých jídel.[4]
    • Jodidovanou sůl můžete používat při vaření i pečení. Pokud například recept vyžaduje sůl, použijte tu s jódem. Jodidovaná sůl chutná úplně stejně jako normální stolní sůl.
    • Jodidovanou sůl můžete nasypat také do slánek. Ujistíte se tím, že pokaždé, když si budete chtít přisolit jídlo, dodáte mu také určité množství jódu.
  3. 3
    Každý den snězte maximálně 1/2 čajové lžičky soli. Strava s přílišným množstvím soli může vést ke stejným symptomům, jaké vykazuje nedostatek jódu, včetně strumy (zvětšené štítné žlázy) a hyperthyroidismu.[5]
  4. 4
    Konzumujte více vajec a mléčných výrobků. Mléčné výrobky, jako je mléko, jogurt nebo sýr, jsou dobrými zdroji jódu. Zařaďte jich proto několik denně do své stravy a nezapomeňte také na vajíčka.[6]
    • Ráno začněte miskou jogurtu. Šálek bílého nízkotučného jogurtu může poskytnout až 50% doporučené denní dávky jódu. Přidejte si do něj čerstvé ovoce, granolu nebo med - jogurt tím ochutíte a dodáte mu na potřebných živinách.[7]
    • Pijte nízkotučné mléko. Jeden šálek odstředěného nebo 1% mléka poskytuje až 40% doporučené denní dávky jódu.
    • K snídani, obědu i večeři jezte vejce. Jedno velké vejce obsahuje až 16% doporučené denní dávky jódu. Podávejte je na toastu nebo v burritu, vařená s chřestem nebo je použijte do quiche.
    • Do salátů nebo na pizzu přidávejte sýr. Sýr má vysoký obsah jódu také a navíc obsahuje důležité vitaminy řady B, vápník a bílkoviny. 30 gramů čedaru obsahuje zhruba 10-15 mcg jódu. Kozí mléko je pro lidský zažívací trakt šetrnější a obsahuje velké množství vápníku a proteinu.[8]
  5. 5
    Jezte více mořských plodů. Mořské plody a ryby, jako jsou tresky různých druhů nebo krevety, jsou vynikajícím zdrojem jódu. Zaměřte se proto na konzumaci různých mořských plodů a získejte zdravé mastné kyseliny, vitaminy, minerály a jód. Zajistíte si tak zdravou koncentraci jódu v těle.[9]
    • Upřednostňujte ryby s bílým masem, jako je treska, mořský vlk apod. Tyto ryby můžete péct nebo dusit a vytěžit z nich tak maximum výživných benefitů a až 2/3 doporučeného denního množství jódu.
    • K obědu si připravte tuňákový sendvič a jako předkrm nebo svačinu třeba krevetový koktejl. Konzerva tuňáka o hmotnosti zhruba 120 gramů poskytuje cca ¼ doporučeného denního příjmu jódu. Krevety obsahují stejné množství jódu jako tuňák, tedy zhruba 1/4 denního příjmu na 120 gramů.
    • Buďte opatrní, abyste se mořských plodů nepřejedli, protože některé mohou obsahovat velké množství rtuti, která je při požití toxická. Ryby a mořské plody, jako jsou treska, síh, pstruh, krevety nebo hřebenatky, jsou známé tím, že obsahují rtuti nejméně. Vyhýbejte se ale tuňákovi žlutoploutvému, konzervovanému tuňákovi křídlatému, mořskému vlkovi, lufaře dravé, rybám s tmavým masem a mečounovi, protože právě tyto ryby obsahují rtuti nejvíce.
  6. 6
    V potaz berte geografické možnosti svého pobytu
    • Zhodnoťte, zda se nacházíte v přímořské oblasti nebo vodnatém regionu. Pokud ano, pak přijímáte pravděpodobně více jódu již ze své obvyklé stravy.
    • Zelenina a ovoce, vypěstované v přímořských oblastech má obvykle více přírodního jódu.[10]
  7. 7
    Jezte obohacené obilné produkty, jako jsou obohacené chleby nebo těstoviny. Obohacené obiloviny jsou výrobky, do kterých bylo po zpracování přidáno určité množství vitaminů řady B a železa. Navíc jsou skvělým zdrojem jódu.
    • Při nákupu v obchodě se podívejte po obohaceném chlebu. Většina výrobců uvádí přidané živiny na obale.
    • Připravte si obohacené celozrnné těstoviny s treskou nebo jinými mořskými plody, případně podobné jídlo, nabité jódem.
  8. 8
    Do jídelníčku zařaďte více fazolí, obzvláště pokud jste vegan nebo vegetarián. Vegetariánům a veganům hrozí vyšší riziko nedostatku jódu, protože nejí dostatek kvalitních zdrojů jódu, jako jsou mořské plody nebo mléčné výrobky. Fazole, zejména fazol obecný, obsahují velké množství jódu a vlákniny.[11]
  9. 9
    Nekonzumujte příliš možských řas. Mořské řasy jsou přirozeně plné jódu, ale mohly by ho do vašeho těla přinést příliš. To platí obzvláště o hnědých řasách. Mořské řasy proto jezte maximálně jednou týdně (ano, počítá se i řasa, kterou si obalíte sushi), zejména pokud jste těhotná žena.[12]
    • Nadměrný přísun jódu může vést k vážným zdravotním potížím, jako je zvětšení štítné žlázy či hyperthyroidismus.[13]
    Reklama

Metoda 2 ze 3:
Užívání doplňků stravy s jódem

  1. 1
    Před započetím užívání doplňků stravy si promluvte se svým lékařem. Většina dospělých, kteří se živí zdravou a vyváženou stravou, obsahující mléko, mléčné výrobky a ryby, by měli přijímat dostatek jódu již ze své stravy. Pokud ale potraviny bohaté na jód nejíte nebo jíst nemůžete, pak vám doplňky stravy s tímto prvkem pomůžou doplnit jeho zásoby. Před započetím užívání doplňků stravy s jódem se ale musíte poradit s lékařem a ujistit se, že se chystáte brát správnou dávku pro své potřeby a tělo.[14]
    • Pokud máte onemocnění štítné žlázy, berete jiné léky nebo máte dlouhodobý nedostatek jódu, měli byste si s lékařem před užíváním doplňků stravy promluvit vždy.
  2. 2
    Hledejte doplňky stravy s jodidem draselným. Kapsle by neměly překročit doporučenou denní dávku 150 mcg.[15]
    • Mořské řasy a chaluhy neužívejte jako doplněk stravy. Množství jódu v těchto suplementech se může značně lišit, ale mohli byste ho jejich prostřednictvím přijímat moc.
  3. 3
    Pokud jste těhotná nebo kojící žena, užívejte multivitamin nebo minerální doplňky stravy. V těhotenství nebo během kojení bývá velmi náročné splnit požadavky na vyšší příjem jódu čistě prostřednictvím stravy. Na trhu je ale mnoho multivitaminů a minerálních doplňků stravy, které jód obsahují. Čtěte informační štítky na těchto přípravcích a ujistěte se, že obsahují 140 - 150 mcg jódu. Zbytek potřebného jódu již přijmete ve stravě.[16]
    • Pokud v těhotenství konzumujete velké množství potravin bohatých na jód, pak doplňky stravy nebudete nejspíš potřebovat. Před započetím užívání doplňků stravy se proto poraďte se svým lékařem a zjistěte, zda je opravdu potřebujete.
    Reklama

Metoda 3 ze 3:
Pochopte nedostatek jódu

  1. 1
    Rozpoznejte symptomy nedostatku jódu. Všechny symptomy nedostatku jódu jsou spojené s jeho vlivem na štítnou žlázu. Vaše štítná žláza je žláza v krku, která reguluje metabolické procesy těla, jako je růst nebo energie. Pokud nepřijímáte ze stravy dostatek jódu, dochází k chorobám z jeho deficitu, jako jsou:[17]
    • Struma: Vzniká při zvětšení štítné žlázy nebo vyboulením v důsledku požadavku produkovaných hormonů ve vašem těle. Nedostatek jódu je nejběžnější příčinou strumy. Pokud strumu máte, můžete pozorovat symptomy, jako je dušení, obzvláště vleže, a obtíže s dýcháním či polykáním.
    • Hypothyroidismus: tento stav vzniká při omezené funkci štítné žlázy, která nedokáže produkovat dostatečné množství hormonu k udržení normální tělesné funkce. Pokud hypothyroidismem trpíte, procesy ve vašem těle se začnou zpomalovat. Můžete vám být zima, snadno se unavíte, kůže se může vysoušet a vy můžete začít zapomínat nebo upadat do deprese. Symptomy hypothyroidismu se můžou lišit, takže jediným způsobem, jak tuto chorobu diagnostikovat, zůstává rozbor krve. Pacienti s onemocněním štítné žlázy by neměli jen tak začínat s užíváním doplňků stravy s jódem, protože existují určité choroby, které mohou na suplementaci reagovat negativně.
    • Problémy s těhotenstvím: Vážný nedostatek jódu u matek bývá spojován s potratem, narozením mrtvého dítěte, předčasným porodem a kongenitálními abnormalitami. Děti, narozené matkám, které měly v době těhotenství nedostatek jódu, mohou mít mentální poruchy, potíže s růstem, sluchem a řečí. S nízkou inteligencí dítěte může být ve skutečnosti spojen už mírný nedostatek jódu v těhotenství.[18]
  2. 2
    Nechte si otestovat svou hladinu jódu. Jód je z našeho těla odváděn v moči. Z toho důvodu se nejlépe určuje jeho množství v těle konzultací s lékařem a následným vyšetřením moči. [19] Lékař pak bude schopný výsledky zkontrolovat a na základě koncentrace jódu ve vzorku moči zjistit, zda trpíte jeho nedostatkem.[20]
  3. 3
    Buďte si vědomi zdravotních potíží, spojených s konzumací přílišného množství jódu. Pokud již problémy se štítnou žlázou máte (např. hyperthyroidismus), nadměrný přísun jódu může vaši nemoc ještě zhoršit. Držte se proto doporučené denní dávky jódu podle svého věku a pohlaví. Dospělí by neměli přijímat více než 600 mcg jódu denně, nechtějí-li se vystavit zdravotním rizikům.[21]
    • Někteří lidé, kteří se přestěhovali z regionů s nedostatkem jódu, například z některých částí Evropy, do regionu s vyšším výskytem jódu, například do Spojených států amerických, mohou trpět chorobami štítné žlázy také, a to kvůli tomu, že nejsou na takové dávky jódu zvyklí. Jsou tak vystaveni riziku rozvoje hyperthyroidismu.[22]
    Reklama

O tomto wikiHow

Claudia Carberry, RD, MS
Spoluautor od
Registrovaná dietoložka
Tento článek spoluautor od Claudia Carberry, RD, MS. Claudia Carberry je ambulantní dietoložka na University of Arkansas for Medical Sciences. V roce 2010 získala MS ve výživě z University of Tennessee Knoxville.
Kategorie: Zdraví
Stránka byla zobrazena 884 krát.

Pomohl vám tento článek?

Reklama