Jak dodržovat tekutou dietu

V tomto článku:Příprava na tekutou dietuDodržování tekuté diety6 Reference

Pokud máte nějaké onemocnění, připravujete se na chirurgický zákrok, zdravotní testy, nebo se zotavujete po operaci, může vás váš lékař požádat, abyste drželi tekutou dietu.[1] Cílem této diety je odstranit veškeré jídlo a jeho zbytky z trávicího traktu.[2] Na rozdíl od pevné stravy, tekutiny procházejí trávicím traktem snadněji a nezanechávají v něm nechtěné zbytky. Pokud je vám doporučena tekutá dieta, je důležité vědět jaké tipy tekutin a jídla můžete konzumovat.

Část 1
Příprava na tekutou dietu

  1. 1
    Promluvte si se svým lékařem. Pravděpodobně vám tekutou dietu doporučil váš lékař nebo chirurg. Ale pokud jste se rozhodli tuto dietu dodržovat z jiného důvodu, je důležité promluvit si s lékařem, zda je tato dieta pro vás bezpečná.
    • Zeptejte se svého lékaře na důvod tekuté diety, jak dlouho ji budete dodržovat a co přesně můžete během této diety konzumovat.
    • Také se zeptejte, zda byste měli omezit fyzickou aktivitu, přerušit užívání doplňků stravy nebo přerušit nebo změnit užívání léků, které pravidelně užíváte.
    • Požádejte svého lékaře, aby přezkoumal všechny potenciální nežádoucí účinky, které předpokládá, že mohou nastat během vaší tekuté diety.
  2. 2
    Jděte nakupovat. Jakmile vám je jasné, co smíte a nesmíte během tekuté diety jíst, jděte nakupovat. Klíčem k úspěchu je být připraven; mějte připravenou správnou tekutou stravu.
    • Doplňte si zásoby jídla, které můžete jíst, tak budete mít vše připravené doma.
    • Je dobré mít vše, co potřebujete doma. Je velmi těžké dodržovat předepsanou dietu, pokud nemáte správné suroviny doma nebo v práci.
    • Doplňte suroviny jako je: vývar, nanuky, želé, ochucené vody, čaj, káva a čisté ovocné džusy (jako jablečný džus nebo hroznový džus).
  3. 3
    Připravte se na nežádoucí účinky. Tekutá dieta může být spojována s několika nežádoucími účinky. Závisí to na tom, co smíte při této dietě konzumovat a jak dlouho ji musíte dodržovat.
    • Nežádoucí účinky jsou obvykle mírné a zahrnují: hlad, bolest hlavy, nevolnost, slabost a průjem.
    • Zavolejte svému lékaři, pokud se příznaky zhorší, nebo pokud budete mít pocit nevolnosti. Řekněte lékaři, kdy se objevily příznaky a jak vás ovlivňují.

Část 2
Dodržování tekuté diety

  1. 1
    Pijte mnoho druhů nápojů. Když dodržujete tekutou dietu, můžete pít spoustu tekutin, ne jen vodu. Lépe se vám bude tato dieta dodržovat, pokud budete tekutiny střídat.
    • Pití různých tekutin během dne může pomoci zvládnout hlad, bez dalších nežádoucích účinků.
    • Mezi nápoje můžete zahrnout: vodu (obyčejnou, sycenou nebo ochucenou); čistý džus bez vlákniny (jako jablečný džus), ovoce, ochucené džusy, sportovní nápoje, limonády, vývar; káva a čaj (bez přídavku mléčných výrobků).[3]
  2. 2
    Konzumujte vhodné potraviny. I když dodržujete tekutou dietu, je pár potravin, které můžete jíst.
    • Pokud budete jíst některé z těchto jídel, můžete se cítit o něco lépe, než pít celý den jen tekutiny.
    • Potraviny, které můžete přidat do své diety, jsou: želatina, nanuky (bez mléčných výrobků, kusů ovoce, čokolády a ořechů) a tvrdé bonbóny.[4]
    • Doplňte dietu také slanými tekutinami, jako je kuřecí nebo hovězí vývar.
  3. 3
    Rozdělte kalorie obsahující tekutiny do celého dne. Pokud můžete pít kalorické tekutiny během vaší diety, je důležité je rozdělit do celého dne.[5]
    • Pokud dodržujete tekutou dietu, váš příjem kalorií bude nízký. To může vést k poklesu cukru v krvi a vy se můžete cítit slabí, můžete mít závratě nebo nevolnost.
    • Vzorek jídelníčku, jak si ho můžete během dne rozvrhnout: snídaně: sklenice šťávy bez vlákniny, jeden šálek kávy nebo čaje bez mléka a mléčných výrobků (sladidlo podle chuti), svačina: jeden šálek želatiny, oběd: jeden šálek vývaru, jeden šálek šťávy bez vlákniny, svačina: jeden šálek vývaru, večeře: jeden šálek želatiny a jeden šálek vývaru, večerní svačina: jeden šálek šťávy bez vlákniny.
    • Diabetici budou muset často komunikovat se svým lékařem. Kromě toho by měly dostatečně pít slazené nápoje a vypít kolem 200 g sacharidů během dne.[6]
  4. 4
    Omezte fyzickou aktivitu. Když dodržujete tekutou dietu, nekonzumujete dostatečné množství kalorií a dalších živin, které podporují fyzickou aktivitu.
    • Pokud jste normálně velmi aktivní člověk, bude vám doporučeno snížit nebo omezit vaši fyzickou aktivitu. Například pokud normálně 45 min. běháte, měli byste jít místo toho na 30 min. procházku.
    • Mírné aktivity, jako je chůze a běžné denní aktivity byste měli při dodržování tekuté diety zvládat bez problémů.
    • Pokud máte pocit, že jste příliš unavení, máte nevolnosti nebo závratě během nebo po fyzické aktivitě, okamžitě zastavte a přerušte cvičení po dobu dodržování tekuté diety.

Varování

  • Tekutá dieta vám nemusí poskytovat důležité vitamíny a minerály, nezbytné pro funkci vašeho těla. Dodržujte tekutou dietu pouze ze zdravotních důvodů pod dohledem lékaře. Není to zdravá dieta, pokud je vaším cílem zhubnout.
  • Pokud vás čeká kolonoskopie, vyhýbejte se potravinám s červeným zbarvením. Lékaři ho mohou během vyšetření zaměnit s krví.


Informace o článku

Spoluautorem tohoto článku je Claudia Carberry, RD. Claudia Carberry je ambulantní dietoložka na University of Arkansas for Medical Sciences. V roce 2010 získala MS ve výživě z University of Tennessee Knoxville.

Kategorie: Dietetika & potraviny

V jiných jazycích:

English: Follow a Clear Liquid Diet, Español: seguir una dieta líquida, Deutsch: Flüssigdiät durchführen, Italiano: Seguire una Dieta di Liquidi Chiari, Русский: следовать питьевой диете, Français: suivre un régime liquide strict, Bahasa Indonesia: Menjalani Diet Cair Jernih, Nederlands: Een helder vloeibaar dieet volgen, Tiếng Việt: Áp dụng chế độ ăn uống chất lỏng, العربية: اتباع نظام غذائي سائل, 한국어: 유동식 식단 시작하는 법, ไทย: กินอาหารเหลวใส, 中文: 实行清流质饮食

Stránka byla zobrazena 1 236 krát.
Byl tento článek přesný?