Jak držet půst

V tomto článku:Připravte se na půstJak držet půstJak přerušit půstReference

Půst, neboli abstinování od jídla a pití po přesně určenou dobu, je praktika, která byla zavedena k podpoře fyzického a duševního zdraví a používá se již po tisíce let. Absolutní půst se vyznačuje tím, že člověk nejí žádné potraviny a nepije žádnou vodu, ale některé půsty umožňují pít vodu, šťávy, nebo jiné tekutiny. V tomto článku se dozvíte, jak si vybrat půst, který pro vás bude vhodný a jak ho začlenit do svého života.

Část 1
Připravte se na půst

  1. 1
    Zamyslete se nad tím, jaký půst chcete držet. Lidé drží půst z mnoha důvodů – někteří chtějí dosáhnout spirituální čistoty, někteří se chtějí připravit na chirurgický zákrok, jiní chtějí zhubnout atd. Způsob, jakým se na půst připravíte a jak ho budete držet, bude záviset na důvodech, ze kterých ho chcete držet, takže si musíte zjistit co nejvíce informací o typu půstu, na který se chystáte.
    • Lékařské půsty se často předepisují pacientům před různými operacemi a dalšími zákroky, u kterých je nutné podstoupit anestezii. Tyto půsty trvají většinou 12-24 hodin před plánovaným zákrokem a mohou zahrnovat abstinenci od jídla i od pití, nebo jen od jídla.
    • Detoxikační půsty jsou určeny k očistě těla od nahromaděných toxinů. Většinou je lidé drží po svátcích, po přílišné konzumaci alkoholu a těžkých nebo sladkých jídel. Detoxikační půsty většinou povolují pití ovocných a zeleninových šťáv a dalších tekutin, ale nepovolují konzumaci potravin.
    • Střídavé půsty jsou určeny k hubnutí a zotavení z různých zdravotních problémů. [1] Někteří lidé věří, že když nebudete jíst po dobu 12-36 hodin, po nějaké době se vám podaří zhubnout. [2]
    • Spirituální půsty jsou určeny k očištění mysli a poskytují člověku čas na přemýšlení a duchovní činnosti, když nekonzumuje žádné potraviny. Specifika těchto půstů jsou často stanovena náboženskými texty a půsty se provádí k uctění prastarých tradic. Například muslimové drží půst, aby oslavili ramadán, což je měsíc, ve které se od úsvitu do soumraku nekonzumují žádné potraviny ani nápoje. Ortodoxní židé také drží půst v určité dny v roce, většinou ve svátek Yom Kippur, což je absolutní půst, který trvá 25 hodin.
  2. 2
    Připravte se na půst fyzicky. Každý na půst reaguje jinak a pokud jste půst nikdy nedrželi, nebude snadné předpovědět, jak se při něm budete cítit. Měli byste se na půst několik týdnů fyzicky připravovat. Když budete vědět, do čeho jdete a co můžete očekávat, budete mít větší šanci na úspěch.
    • Pokud máte obavy z toho, jak půst může ovlivnit vaše zdraví, promluvte si se svým lékařem. Půsty, zejména ty absolutní, mohou být pro tělo nebezpečné, pokud trpíte nějakým zdravotním problémem nebo nemocí. Nechejte se vyšetřit, abyste měli jistotu, že je vaše tělo dostatečně silné na to, aby vydrželo omezenou konzumaci potravin a nápojů.
    • Pokud se na půst chystáte poprvé, měli byste začít několika dny snížené konzumace potravin a neskákat do něj po hlavě. Můžete například přestat jíst všechny potraviny s obsahem cukru a bílé mouky jeden nebo dva týdny před detoxikačním půstem, aby se vaše tělo připravilo a abyste netrpěli silnou chutí na jídlo.
    • Měli byste půst začít v době, kdy budete na vrcholu svých fyzických sil. Vaše tělo se s deprivací vypořádá lépe, když budete mít dostatek tekutin, takže byste měli pít spoustu vody. Několik týdnů před půstem byste měli jíst zdravé a výživné potraviny. Před začátkem půstu byste měli také přestat pít alkohol a brát návykové látky.
  3. 3
    Připravte na půst i svoji kuchyň. Když budete mít doma spoustu jídla, které si nebudete moci dát, bude pro vás mnohem těžší půst dodržet. Připravte se tedy následujícím způsobem:
    • Vyhoďte všechny zakázané potraviny a nápoje. Nemějte doma žádné sladkosti, ani žádný alkohol – buď tyto věci vyhoďte, nebo je schovejte na místo, kde je nebudete mít neustále na očích.
    • Vykliďte si lednici. Vyhoďte vše, co by vás mohlo během půstu lákat, zejména hotová jídla, která není nutné připravovat.
    • Pokud držíte půst, při kterém pijete šťávy, naplňte si lednici pouze ovocem a zeleninou, ze které si budete šťávy připravovat.
    • Pokud držíte absolutní půst, měli byste se kuchyni úplně vyhnout. Vše ukliďte a schovejte a snažte se zajistit, abyste do kuchyně nemuseli ani vstoupit.

Část 2
Jak držet půst

  1. 1
    Začněte zvolna. Je dobré začít s kratším půstem a zjistit, jak se při něm cítíte, než začít hned ze začátku držet dlouhý půst. Zkuste si například o víkendu nejíst 8 hodin v kuse – vynechejte snídani a oběd (nebo si k obědu dejte jen vývar) a pijte během dne spoustu vody. Nakonec si večer dejte lehké a výživné jídlo.
    • Během půstu si všímejte toho, jak se cítíte. Máte pocit, že je vám špatně, cítíte se slabí, nebo se cítíte naopak lehcí a plní energie, protože nemusíte trávit jídlo?
    • Většina lidí musí během dne pracovat, ale pokud to bude možné, měli byste si jít lehnout. Když si na chvíli zdřímnete, budete se cítit lépe a zrychlí se vám metabolismus.
    • Následující den se zamyslete nad tím, jak se cítíte, protože zdravotní benefity půstu lidé často pociťují až další den. Máte pocit, že máte více energie? Cítíte se svěží a připravení na další půst, nebo se děsíte pouhé představy na další den bez jídla? Tento krátký půst by vám měl pomoci rozhodnout se, zda budete držet půst pravidelně, nebo zda se do něj už nebudete chtít pouštět.
  2. 2
    Buďte odhodlaní. Nejprve budete mít velký hlad a žízeň, ale půst se brzy projeví také na vaší náladě. Pravděpodobně budete vzteklí, podráždění a smutní, protože prvních několik dnů vaše tělo bude uvolňovat toxiny a budete se muset vypořádat s chutí na jídlo. Až budete překonávat tuto nevyhnutelnou fyzickou a psychickou bolest, která je s půstem spojena, připomínejte si, proč to děláte a soustřeďte se na to, abyste to vydrželi až do konce.
    • Pokud držíte půst ze spirituálních důvodů, myslete na vyšší moci a obraťte se na své náboženství, které vás přimělo se do půstu pustit. Pročítejte si náboženské texty, které vás inspirovaly a čtěte si také příběhy ostatních lidí, kteří o svých půstech napsali. Možná vám dodají sílu lidé, kteří drží půst ze stejného důvodu, jako vy.
    • Pokud držíte půst ze zdravotních důvodů, představujte si, jak se toxiny nahromaděné ve vašem těle uvolňují a vyplavují. Půstem dáte tělu šanci se pročistit, než začnete opět jíst. Přečtěte si o zdravotních účincích půstu a uvidíte, že vám to pomůže udržet se na správné cestě.
  3. 3
    Zabavte se. Půst může způsobovat myšlenky na velké bankety jídla a různé pokrmy vyskládané na stříbrných talířích. Toto denní snění u vás pouze vyvolá větší chuť na jídlo, takže se snažte najít si způsoby, jak se zabavit a zapomenout na zmrzlinu a hamburgery.
    • Travte čas s přáteli a rodinou, nebo dělejte něco, co nemá s jídlem vůbec nic společného. Řekněte svým blízkým o tom, že držíte půst, abyste se vyhnuli tomu, že vám budou nabízet jídlo, nebo vás budou chtít vzít na večeři.
    • Cvičení je za běžných okolností vhodným způsobem, jak se zabavit od jídla, ale v případě půstu vám může způsobit ještě větší hlad. Jděte na krátkou přestávku, nebo si naplánujte nějaký výlet, při kterém nespálíte příliš mnoho kalorií.
    • Nedívejte se na televizi, protože reklamy jsou plné jídla a lidí, kteří neustále jedí. Raději si čtěte knížku, nebo pracujte na nějakém svém projektu.
    • Snažte se spát tak moc, jak to bude možné. Spánek se počítá jako půst, takže pokud držíte půst několik dnů v kuse, měli byste co nejvíce spát, abyste se zbavili chutě na jídlo.
  4. 4
    Monitorujte své pokroky. Pokud držíte půst více než několik hodin, můžete sledovat své pokroky, abyste si udrželi motivaci. Zapisujte si, jak se v každé fázi půstu cítíte. Uvidíte, že brzy pocítíte pozitivní změny a budete mít větší motivaci v půstu pokračovat.
    • Všímejte si vzorců, které vám mohou prozradit, jak si půst usnadnit. Například pokud máte silnou chuť k jídlu po procházce, snažte se nespalovat cvičením příliš mnoho kalorií.
    • Zapisujte si, zda se cítíte podráždění nebo naštvaní. Když si budete vést deník, pomůže vám to vypořádat se s negativními emocemi a možná vám to pomůže udržet je na uzdě tak dlouho, abyste byli schopní půst dokončit.
    • Buďte otevření pozitivním emocím. Někteří lidé tvrdí, že se po několika dnech půstu o šťávách cítí euforicky, protože z jejich těla odešly toxiny. Všímejte si toho, zda se cítíte méně negativně a více pozitivně a zda se vaše tělo začíná vlivem půstu léčit.
  5. 5
    Když vám bude špatně, přerušte půst. Pokud se začnete cítit slabě, unaveně, zmateně, nebo se vám bude točit hlava, napijte se vody a snězte ihned něco lehkého. Kdybyste v půstu pokračovali, mohli byste si poškodit zdraví. Zajděte si k lékaři a zjistěte, kde jste udělali chybu a nepokoušejte se držet další půst.
    • Nenuťte se držet půst i za cenu extrémních pocitů vzteku nebo chuti k jídlu, ze kterých je vám špatně. Místo půstu by možná bylo lepší, kdybyste postupně přestali jíst potraviny, které na vás mají takový vliv.
    • Pokud se vám pocit z půstu jednoduše nelíbí, není důvod ho držet. Můžete to zkusit jindy, takže k sobě nebuďte příliš tvrdí a nenuťte se vše zvládnout hned napoprvé.

Část 3
Jak přerušit půst

  1. 1
    Začněte tím, že budete pít vodu. Než přerušíte půst, měli byste pít dostatek vody a dodat tělu potřebné tekutiny. I v případě, že jste při půstu mohli pít nápoje, byste měli půst přerušit jednou nebo dvěma sklenicemi vody.
  2. 2
    Dejte si lehké jídlo. Nesmíte půst přerušit velkým a těžkým jídlem, protože si vaše tělo již zvyklo na to, že jíte velmi málo. Stáhl se vám žaludek, takže ze začátku nebudete schopní sníst velké množství jídla. Dejte si nějaké malé zeleninové jídlo a trochu bílkovin, aby si vaše tělo opět zvyklo na trávení potravy.
    • Nejezte nic těžce stravitelného, jako jsou fazole a další luštěniny. Tyto potraviny byste měli jíst až několik dnů po úspěšném ukončení půstu.
    • Nepijte alkohol v den, kdy budete končit s půstem, protože se vám během půstu značně snížila tolerance a mohli byste si výrazně poškodit tělo.
    • Některé půsty, zejména ty spirituální, vyžadují ukončení pomocí konkrétních potravin. Zjistěte si, jak přesně byste měli svůj půst podle pravidel ukončit.
  3. 3
    Připravte se na to, že vám po jídle nebude dobře. Až začnete jíst pevnou stravu, budete pravděpodobně trpět plynatostí a průjmem, dokud si vaše zažívání nezvykne znovu trávit potravu. Nemusíte si s tím dělat starosti – připravte se na to, že vám několik hodin po prvním jídle nebude dobře.
  4. 4
    Vnímejte prospěšné účinky půstu. Ať už jste půst drželi proto, abyste zhubli, nebo abyste se dotkli své spirituální stránky, můžete si pogratulovat za to, že se vám to podařilo. Až s půstem skončíte, pravděpodobně pocítíte následující pozitivní účinky:
    • Zvýšená úroveň energie
    • Zlepšení nálady
    • Snížení chuti na sladké, na kofein a na alkohol

Tipy

  • Mnoho z pozitivních účinků půstu je spojených s psychickou pohodou a pevnou vůlí. [3] Váš přístup k půstu je tedy velmi důležitý a když ho budete vnímat pozitivně, budete mít větší šanci na úspěch.

Varování

  • Nedržte půst, pokud jste těhotná nebo kojící žena.
  • Půst může u některých lidí vyvolat podrážděnost, nespokojenost, nepříjemné fyzické pocity a chuť se po jeho skončení přejídat. Půst není pro každého, bez ohledu na to, co jste si přečetli o jeho pozitivních účincích.
  • Některé organizace věří, že půsty mohou mít na tělo nepříznivý vliv. Zjistěte si co nejvíce informací, abyste si byli vědomi všech potenciálních následků svého půstu.
  • Pokud držíte půst proto, abyste zhubli, možná trpíte poruchou příjmu potravy. Promluvte si o tom se svým lékařem.
  • Pokud trpíte nějakou nemocí, možná nebudete moci držet půst. Například lidé, kteří mají cukrovku prvního typu, mohou půst držet pouze se souhlasem lékaře a pod jeho bedlivým dohledem. [4]

Informace o článku

Spoluatorem tohoto článku je tým zkušených editorů a badatelů, kteří ověřují jeho přesnost a srozumitelnost.

Kategorie: Zdraví

V jiných jazycích:

English: Fast, Português: Jejuar, Русский: поститься, Italiano: Digiunare, Nederlands: Vasten, Español: ayunar, Deutsch: Fasten, Français: jeûner, 中文: 禁食, العربية: الصوم, ไทย: อดอาหาร, Tiếng Việt: Nhịn ăn, 日本語: 断食をする, 한국어: 단식하는 방법, हिन्दी: उपवास करें

Stránka byla zobrazena 2 929 krát.
Byl tento článek přesný?