Házení žabek je dovednost, která vyžaduje ovládnutí správné rychlosti, rotace a úhlu. Můžete si jím ještě více zpříjemnit už tak dost báječný den u jezera nebo jiné klidné vodní plochy a třeba stmelit členy vaší rodiny nebo party kamarádů. A i přesto, že pravděpodobně nepřekonáte rekord 51 odrazů v jediném hodu, který je zaznamenaný v Guinessově knize rekordů, svým uměním určitě oslníte minimálně všechny děti.[1] Nejdůležitější věcí, kterou si musíte neustále uvědomovat, je to, že nácvik správného házení žabek vyžaduje dostatek času, ale výsledek rozhodně stojí za to. Projděte si naše instrukce a naučte se házet jako profík!

Postup

Budete potřebovat vodní plochu s klidnou hladinou a velkou zásobu kamínků. Ideální jsou břehy jezer a rybníků nebo klidné oblasti řek. Vhodnou volbou nejsou pláže moří a oceánů, pokud tedy zrovna nenatrefíte na velmi klidné počasí. I když nějaká odlehlá zátoka by možná mohla při vašem tréninku jezero nahradit. Pokud se rozhodnete žabky trénovat na rozbouřenější vodní hladině, budete svou techniku muset přizpůsobit a použít těžší kameny, které budou mít větší šanci prorazit vlny a udržet správný směr.[2] Nezapomeňte, že těžší kameny mají mimo popsané benefity i jisté nevýhody, protože je s nimi obecně náročnější žabky házet a mohli byste si tak sami sobě od začátku stavět do cesty zbytečné překážky.

  1. 1
    • Pokud nemůžete najít vhodnou vodní plochu s dostatkem kamenů, přineste si zásobu svých vlastních. Těžko byste totiž mohli zvládnout správnou techniku, když by vám hledání každého dobrého kamínku zabralo pět minut.
  2. 2
    Vyberte vhodný kámen. Hledejte tenké, placaté a zaoblené kameny velikosti dlaně, které budou dostatečně těžké, aby odolaly větru a turbulencím vzduchu, ale zároveň dostatečně lehké, abyste s nimi mohli házet s jistou přesností.[3] Zkuste najít co nejtenčí kámen. Čím hladší a plošší kámen bude, tím lépe bude skákat po vodní hladině, aniž by narušil povrchové napětí.
    • Nebude ale od věci dát na radu držitele světového rekordu, který tvrdí, že perfektně hladké a zaoblené kameny jsou pro ruce příliš kluzké. Upřednostňuje kameny s nějakým zářezem nebo bulkou, za kterou se dají dobře chytit a umožňují jim udělit potřebnou rotaci.[4]
    • Možné je také to, že kámen s velkým množstvím malých promáčklin a celkově hrubým povrchem redukuje tření mezi vodou a kamenem, stejně jako to dělají dimply na golfovém míčku se vzduchem.[5] Vyzkoušejte různé typy kamenů a rozhodněte, který z nich vám sedí nejlépe.
    • Máte-li hrubší ruce plné mozolů, možná pro vás bude jednodušší pevně chytit hladké kameny. Naproti tomu, pokud máte ruce měkké a hladké jako dítě, bude k házení pravděpodobně lepší zvolit kameny s drsnějším povrchem.
  3. 3
    Svůj ukazovák přiložte k okraji kamenu. Ploché strany zvoleného kamenu chytněte mezi palec a prostředník-palcem na horní straně a prostředníkem na spodní. To je ale jen jedno z možných držení. Roli hraje hlavně to, jestli jste kámen svým úchopem schopni hodit po rovné linii s rotací a téměř přesně vodorovně plochou stranou k vodní hladině. Kámen byste po uchopení měli umístit do ohybu vytvořeném přiložením ukazováku na okraj kamene, zatímco palec, položený na horní straně, bude úchop kontrolovat.
    • Při zkoušení této metody byste měli vzít do úvahy i velikost své ruky. Pokud máte malé ruce, budete muset pravděpodobně použít menší kameny, které budete schopni chytit dostatečně pevně.
  4. 4
    Postavte se k vodě bokem s nohama asi na šířku ramen. Svou nedominantní stranou stůjte co nejblíže okraji jezera (či jiné vodní plochy) a rameno natočte stejným směrem. Přidřepněte si níže k vodě, aby při házení kámen putoval co nejníže nad vodní hladinou. Vědci dokázali, že ideálním úhlem mezi kamenem a vodní plochou je 20°. Pokud bude úhel menší, tření kámen příliš rychle zpomalí, větší úhel zase zapříčiní to, že kámen prořízne vodu a potopí se.[6]
    • Jestliže jste vysocí, možná zjistíte, že házíte pod příliš tupým úhlem. Vhodnou kompenzací je rychlejší házení kamenů. Trénujte správný úhel dopadu na vodní hladinu (20°), a to dokonce i když nejste zatím schopni donutit kámen ani k jednomu odrazu.[7]
  5. 5
    Ohněte své zápěstí co nejvíce dozadu a potom s ním prudce švihněte dopředu směrem k povrchu vody. Nepřemýšlejte o tom jako o obráceném hodu frisbee, ale spíš jako o spodním hodu, používaném při softballu. Také to můžete brát jako boční švihání bičem. Důležitým krokem je velmi opatrné ohnutí zápěstí co nejvíce dozadu je to možné, čímž dokážete generovat velkou sílu, a potom švihnout rychle dopředu pod správným úhlem. Tím kamenu dodáte na rotaci po směru hodinových ručiček (pokud jste praváci). Hoďte co nejrychleji dokážete, aniž byste ztratili na jistotě. Úhel a rotace jsou důležitější než rychlost.[8]
    • U držitele světového rekordu byl pozorován styl jako u baseballových nadhazovačů s tím, že vypouštěl kámen bokem a pokračoval plynule v pohybu dopředu.
  6. 6
    Zapojte do pohybu své nohy. Nejprve se soustřeďte na zvládnutí správného pohybu rukou, ale po nějakém čase, když získáte pocit, že jste dostatečně ovládli dovednost dodat kameni na správné rychlosti, úhlu i rotaci, můžete do práce zapojit i své nohy, generovat tím ještě větší sílu a dosáhnout skutečného mistrovství v házení žabek. Zaměřením se na práci chodidel povýšíte své házení na skutečnou špičku. Ovládnutím správného rytmu vytěžíte ze své dovednosti úplné maximum. Vyzkoušet můžete například následující:
    • Ohněte se asi o 15 centimetrů a trochu ohněte i svá kolena. Tím budete při provádění švihu schopni dodat házenému kameni na potřebné síle.
    • Pokud chcete být jako světový rekordman, nadzvedněte v postoji trochu svou přední nohu (asi 15 centimetrů), nahněte se dozadu a přesuňte více hmotnosti na svou zadní nohu, během této doby napřahujte ruku s kamenem k hodu a potom švihněte rukou směrem k vodě, vypusťte kámen a pokračujte v pohybu dopředu. Přitom dopadněte na zem nadzvednutou přední nohou. Dodáte tím švihu na potřebné síle. Celý hod si připodobňujte k baseballovému nadhozu.
    • I když budete na pláži nebo u jezera nejspíše házet žabky bosí, měli byste uvažovat o obutí pevných bot, pokud myslíte svůj nácvik házení žabek vážně. Získáte tím větší jistotu a pevnější záběr do země. Zabráníte tím nechtěnému klouzání.
  7. 7
    Nezapomeňte po vypuštění kamene pokračovat v pohybu. Nesmíte kámen vypustit z ruky a náhle zastavit pohyb paže. Hod by potom nebyl příliš dlouhý. Místo toho se pokuste po švihnutí zápěstím projít paží celou cestu kolem trupu až na druhou stranu těla a zastavte ji téměř u druhého ramene. Pokračování v pohybu zajistí, že do hodu dáte skutečně veškerou sílu a dynamiku, kterou můžete vyvinout, a že kámen poputuje po nejdelší možné dráze za neustálého skákání.
    • Zkuste nad hodem skutečně přemýšlet jako o baseballovém nadhozu nebo odpálení tenisového míčku forehandem. Pro maximalizaci výsledků musíte provést kompletní pohyb a nezastavovat se po vypuštění kamene.
  8. 8
    Pokračujte v nácviku. Pokud se kameny odrážejí od vodní hladiny a vyskakují příliš vysoko do výšky, pravděpodobně je házíte velmi blízko před sebe (vytváříte příliš velký úhel mezi vodou a kamenem); zkuste tedy házet tak, aby první kontakt s hladinou proběhl dál od vás.[9] Má to co dočinění se silou vody, která působí na kámen. Při velkém nárazu vymrští voda kámen příliš vysoko a ten dopadá zpět pod velkým úhlem a potápí se. Pokud naopak hodíte kámen moc daleko, tření zredukuje dynamiku a kámen po hladině spíše klouže, než aby skákal, a tření ho postupně zpomalí tak, že se brzy potopí.
    • Házení žabek můžete trénovat kameny různých velikostí a hmotností. Třeba zjistíte, že vám namísto těžších a větších kamenů vyhovují lehčí a menší.
    • Pokud je léto a vy máte zrovna dostatek času, zkuste odházet denně alespoň 20 žabek, než celý pohyb dostanete "do ruky". Pamatujte, že se nesnažíte překonat světový rekord a všechno vlastně děláte pro účely pobavení.
    Reklama

Tipy

  • Menší a lehčí kameny obvykle doletí dále a více skáčou, ale pro začátečníky bude pravděpodobně snadnější začít trochu těžšími kameny.
  • Někteří lidé preferují házení obrácenou rukou-backhandem. Postavte se k vodní ploše bokem, ale tentokrát svou dominantní stranou blíže okraji vody. Švih a vůbec celý pohyb ruky a paže veďte hřbetem ruky, jako byste rozhazovali zrní pro ptactvo.
  • Některé kameny s nepravidelným okrajem se někdy po odrazu od vody vydají úplně jiným směrem, jako bumerang.
  • Opravdu velké kameny, jako jsou například ty nášlapné, se mohou házet oběma rukama, ale většinou neskáčou příliš daleko.

Reklama

Varování

  • Nemiřte nikdy své žabky proti lidem a zvířatům ve vodě ani na protějším břehu.
Reklama

O tomto wikiHow

Pracovnící wikiHow
Spoluautor od:
Spoluatorem tohoto článku je tým zkušených editorů a badatelů, kteří ověřují jeho přesnost a srozumitelnost.

Na wikiHow je Tým manažerů obsahu který pečlivě sleduje práci editorů, aby se ujistili, že každý článek splňuje náš standart vysoké kvality. Tento článek byl zobrazen 2 657 krát
Stránka byla zobrazena 2 657 krát.

Pomohl vám tento článek?

Reklama