Jak jíst, když jste těhotná s dvojčaty

Spoluautor Lacy Windham, MD

Právě jste se z kontroly ultrazvuku u vašeho lékaře dozvěděla, že jste těhotná s dvojčaty. Můžete to brát jako záminku ke zvýšení porcí jídla, protože musíte živit dva místo jednoho. Nicméně těhotenství dvojčat je považováno za vysoce rizikové těhotenství, protože vyžadují trochu více pozornosti a péče než normální těhotenství.[1] Je důležité dodržovat stravovací návyky a jíst jídla, která budou poskytovat veškeré živiny, které budete potřebovat vy i vaše dvě děti. Spíše než zvýšit sacharidy a sladká jídla, byste se měla zaměřit na minerální látky a na živiny bohatou stravu, která zajistí zdraví vývoj dětí v děloze i mimo ni.

Část 1 ze 3:
Úprava stravy

  1. 1
    Zvyšte svůj denní příjem kalorií. Část mýtu o těhotenství s dvojčaty je pravdivý: budete muset zvýšit příjem kalorií na den. Měla byste konzumovat asi o 600 kalorií za den více, v závislosti na BMI před těhotenstvím, míru aktivity a lékařská doporučení.[2]
    • Můžete také vypočítat počet kalorií, které budete potřebovat každý den, vynásobením počtu kilogramů kolik vážíte 40ti nebo 45ti.[3] Například, pokud vážíte 62 kilo, můžete toto číslo vynásobit 40ti a 45ti a dostanete rozmezí 2480 až 2790. Toto rozmezí určuje počet kalorií, které byste měla denně sníst.
    • Ovšem je důležitější, jak tyto kalorie budete konzumovat, než kolik jich budete konzumovat. Měla byste konzumovat vyváženou stravu, kde jsou rovnoměrně obsaženy bílkoviny, sacharidy a zdravé tuky. 20 až 25% vašich kalorií by mělo být bílkovin, 45 až 50% by mělo být sacharidů a 30% by mělo být zdravých tuků.[4]
    • Vyhněte se přejídání a překračování příjmu kalorií. Rychlé přibývání na váze může ohrozit vaše děti a vést k dalším zdravotním problémům.[5]
  2. 2
    Konzumujte potraviny bohaté na esenciální vitamíny a minerály. Když jste těhotná s dvojčaty, je důležité každé jídlo dne obohatit o dostatek vitamínů a minerálů. Aby byly vaše děti zdravé, zaměřte se na zvyšování hladiny kyseliny listové, vápníku, hořčíku, zinku a železa, stejně jako několik dalších vitamínů a minerálních látek.[6]
    • Bílkoviny: Žena průměrné velikosti potřebuje 70 g bílkovin denně. Těhotným ženám se doporučuje konzumovat o 25 g více bílkovin na dítě, proto se přidává 50 g k vašemu dennímu příjmu bílkovin, když jste těhotná s dvojčaty. Protein pomáhá vašim dětem růst a rozvíjet svaly v děloze. Vybírejte produkty s vysokým zdrojem bílkovin, jako je libové maso (hovězí, vepřové, krůtí, kuřecí), stejně jako ořechy, jogurt, mléko, tvaroh a tofu. Vyhýbejte se tučným zdrojům bílkovin, jako jsou mastné kusy hovězího nebo vepřového masa, klobása, slanina a párky v rohlíku.
    • Železo: Klíčová živina k zajištění správného růstu vašich dětí a správné porodní hmotnosti. Konzumace železa během těhotenství sníží riziko hypertenze, anémie a předčasného porodu. Konzumujte alespoň 30 mg železa denně. Mezi dobré zdroje železa patří červené maso, mořské plody, ořechy a obohacené cereálie.[7]
    • Vitamín D: Tato živina pomáhá zvýšit prokrvení placenty a pomáhá vašim dětem absorbovat v děloze vápník. Těhotné ženy by měly konzumovat 600-800 IU (Mezinárodních jednotek) vitamínu D denně.[8]
    • Kyselina listová: Udržování vysoké hladiny kyseliny listové pomůže snížit riziko vrozených vad. Konzumujte alespoň 600 mg kyseliny listové denně.[9] Většina prenatálních vitamínů obsahuje kyselinu listovou (nebo B6). Můžete ji najít také ve špenátu a chřestu nebo v ovoci, jako jsou pomeranče a grapefruity.
    • Kalcium: Konzumujte alespoň 1500 mg denně této základní živiny.[10] Děti potřebují hodně vápníku k vývoji silných kostí, při růstu v děloze. Mléko a jogurt jsou dobré zdroje vápníku.
    • Hořčík: Další zásadní živina, která pomůže snížit riziko předčasného porodu a pomáhá také rozvíjet nervový systém vašich dětí. Konzumujte alespoň 350 až 400 mg této živiny denně.[11] Hořčík obsahují ořechy, jako jsou dýňová semínka, slunečnicová semínka a mandle, stejně jako pšeničné klíčky, tofu a jogurt.
    • Zinek: Měla byste konzumovat alespoň 12 mg zinku za den.[12] Udržování vysoké hladiny zinku v těle sníží riziko předčasného porodu, nízké porodní hmotnosti dětí a dlouhý porod.[13] Dobrým zdrojem zinku je vigna čínská.
  3. 3
    Konzumujte jídlo, které pokrývá všech pět skupin potravin. K zajištění správné rovnováhy živin a minerálních látek by vaše denní strava měla obsahovat všech pět hlavních skupin potravin (ovoce, zelenina, obiloviny, bílkoviny, mléčné výrobky).[14]
    • Konzumujte 10 porcí zrn denně. 10 porcí je například: jeden plátek celozrnného chleba, ⅔ šálku obilovin, ¼ šálku müsli a ½ šálku vařených těstovin, nudlí nebo rýže.
    • Konzumujte devět porcí ovoce a zeleniny denně. Devět porcí je například: ½ šálku zeleniny, jako je špenát, chřest, nebo baby karotka, jeden šálek salátu, jedno střední ovoce, jako je jablko, banán, nebo ½ šálku čerstvých plodů, dvě menší ovoce, jako jsou švestky nebo meruňky a 30 g sušeného ovoce.
    • Konzumujte čtyři až pět porcí bílkovin denně. Čtyři až pět porcí je například: 65g vařeného libového masa, jako je hovězí nebo vepřové, 80 g vařeného kuřecího nebo krůtího masa, 100 g vařené ryby, jako je losos nebo pstruh, dvě vejce, 170 g vařeného tofu, 1 šálek luštěnin nebo čočky a 30g ořechů, jako jsou mandle a semínka, jako jsou dýňová semínka a tahini.
    • Tři až čtyři porce mléčných výrobků denně. Tři až čtyři porce je například: jedna sklenice (250 ml) odtučněného mléka, jedna sklenice sójového nebo rýžového mléka s přídavkem práškového vápníku, jeden kelímek (200 ml) jogurtu a jeden nebo dva plátky tvrdého sýra.
  4. 4
    Koláče, sušenky a smažené jídlo jezte jen výjimečně. I když nejste omezeny a toto nezdravé jídlo jíst můžete, měly byste ho jíst jen omezeně, v malém množství, třeba když máte velkou chuť na sušenku, kterou neovládnete. Vyhněte se konzumování prázdných kalorií, které může vést k nezdravému nárůstu hmotnosti a poskytuje malou výživovou hodnotu vašim dětem.
    • Také byste měli omezit konzumaci umělých cukrů, jako jsou sladkosti a limonády. Vyhněte se potravinám připravovaným v tucích a vybírejte potraviny připravované na zdravějších olejích, jako je olivový, kokosový nebo avokádový olej.
  5. 5
    Vyhněte se některým druhům potravin během těhotenství. Mezi potraviny, kterým byte se měla vyhnout u normálního těhotenství i u těhotenství s dvojčaty patří:[15]
    • Syrová nebo nedostatečně tepelně upravená vejce.
    • Syrové nebo nedostatečně tepelně upravené maso.
    • Suši.
    • Syroví korýši.
    • Studená uzená masa, jako jsou uzeniny.
    • Bylinné čaje.
    • Nepasterované sýry, které mohou obsahovat bakterie listerie. (Pomazánky z quesa často obsahují nepasterizovaný sýr.)
    • Dříve lékaři doporučovali těhotným nejíst buráky, ale studie nyní ukazují, že konzumace buráků a dalších ořechů (pokud na ně nejste alergická!) během těhotenství, snižuje riziko rozvoje alergie na ořechy u dětí.[16]
  6. 6
    Vytvořte si stravovací graf. Jeden ze způsobů jak zajistit, že konzumujete dostatek živin v těhotenství s dvojčaty je vytvoření stravovacího grafu, který můžete každý den vyplňovat. Měl by obsahovat všech pět druhů potravin, stejně jako doporučené množství. Pak uvidíte, kolik porcí za den sníte a uvidíte mezery nebo druhy potravin, které jste vynechaly.
    • Nakupujte se seznamem potravin sestaveným podle doporučených porcí za den. Pomůže vám to omezit nezdravá jídla a zajistí konzumaci množství vitamínů a minerálních látek prostřednictvím potravin, které denně jíte.
    Reklama

Část 2 ze 3:
Úprava vašich stravovacích návyků

  1. 1
    Dopřejte si zdravé svačiny proti nevolnosti a zvracení. Tyto příznaky jsou běžné v začátcích těhotenství a přetrvávají až do 16 týdne. Je velmi důležité zkusit jíst i přes zvracení a ranní nevolnosti. Raději než velké porce, jezte během dne malé zdravé svačiny a budete mít nevolnost pod kontrolou. Pomůže to také zlepšit trávení a snížit pálení žáhy, které vás může v těhotenství trápit.[17]
    • Mějte u sebe rychlou a jednoduchou svačinku v podobě sušenek, ovoce (jahody, švestky a banány se snadno jedí), jogurtu s nízkým obsahem tuku, předem připravených mléčných koktejlů (bez přísad nebo konzervačních látek) a bílkovinových svačin.
  2. 2
    Pijte dostatek tekutin. Abyste zůstala hydratovaná, popíjejte vodu po celý den. I když potom budete každých pět minut běhat na WC, dostatek tekutin zlepší průtok krve v děloze i u dětí a vede k lepšímu odstraňování odpadů.[18]
    • V těhotenství byste měla vypít asi 10 šálků (2,3 litrů) vody denně.[19] Podle moči můžete odhadnout, jak jste hydratovaná, pokud je moč světlé barvy, jste dostatečně hydratovaná.[20]
    • Snažte se pít více vody během dopoledne a pak snížit příjem vody po 8 večer. Budete spát v noci déle, aniž byste museli vstávat neustále na záchod.
    • V těhotenství si můžete dopřát malé množství kofeinu. Limit je do 200 mg kofeinu za den, což je asi dva šálky kávy. Vyhněte se vyššímu příjmu, vysoký příjem kofeinu během těhotenství je spojen se zdravotními problémy novorozenců.[21] Vyhněte se konzumaci kofeinu ve stejné době, kdy užíváte doplňky železa nebo jíte potraviny, které obsahují železo, protože kofein může narušit vstřebávání železa. Počkejte s konzumací vitamínu alespoň hodinu po šálku kávy.[22]
    • V těhotenství neexistuje neškodná míra alkoholu.[23]
  3. 3
    Konzumujte potraviny s vysokým obsahem vlákniny na pomoc proti zácpě. Jak vaše děti rostou, budou vyvíjet tlak na střeva. Střeva budou také muset zpomalit proces trávení na absorbování všech vitamínů a minerálů, které užíváte. Pravděpodobně budete během těhotenství trpět zácpou a budete muset konzumovat potraviny s vysokým obsahem vlákniny na podporu trávení.
    • Pokud budete trpět zácpou, jezte během dne více ovoce, zeleniny, luštěnin, ořechů, semen a celozrnných obilovin. Také byste měli na podporu trávení a stimulaci pohybu střev lehce cvičit, jako je chůze a jemné protahování.
  4. 4
    Navštivte svého lékaře, pokud zaznamenáte rychlé přibývání na váze nebo časté bolesti hlavy. U těhotenství s dvojčaty je zvýšené riziko preeklampsie. Tento stav znamená zvýšený krevní tlak matky, bílkovinu v moči a další otoky, než je v těhotenství obvyklé. Otok je zvláště výrazný v obličeji a na rukou. Rychlé přibývání na váze a bolesti hlavy jsou možné příznaky preeklampsie a vyžadují okamžité vyšetření u porodníka.[24]
    • Váš porodník bude léčit příznaky v závislosti na závažnosti vašeho stavu. Může doporučit klid na lůžku a léky, v méně závažných případech, nebo okamžitý porod, což je jediný "lék" u preeklampsie, u závažnějších případů.
    • Uvědomte si, že nárůst hmotnosti v těhotenství s dvojčaty je vyšší, než u těhotenství s jedním dítětem. Zdravé ženy s normálním BMI před otěhotněním by měli mít nárůst hmotnosti o 8 až 12 kilo během těhotenství s dvojčaty,[25] na rozdíl od 5,5 až 7 kilo v těhotenství s jedním dítětem.[26] Váš lékař vám doporučí nárůst váhy ve vašem těhotenství.
  5. 5
    Promluvte si se svým lékařem o jakýchkoli příznacích, které pozorujete před termínem porodu. Dvojčata mají zvýšenou pravděpodobnost, že se narodí brzy, nebo před termínem porodu. Pokud budete krvácet nebo budete mít poševní výtok, průjem, tlak v oblasti pánve nebo dolní části zad a stahy, které budou silnější a s větší frekvencí, měli byste informovat svého lékaře nebo porodníka.[27]
    • I když se nebude jednat o předčasný porod, je důležité určit tyto příznaky pro bezpečnost dětí.
    Reklama

Část 3 ze 3:
Doplňky stravy

  1. 1
    Promluvte si se svým lékařem o vitaminových a minerálních doplňcích. Většina těhotných má možnost získat dostatek potřebného množství železa, jódu a kyseliny listové ze stravy, ale váš lékař může také navrhnout doplňky stravy, pokud často vynecháváte jídlo, máte sníženou chuť k jídlu, nebo máte jiné zdravotní problémy.[28]
    • Nezačínejte užívat doplňky stravy bez předchozí konzultace s lékařem.
  2. 2
    Nezvyšujte dávku doplňků stravy, protože čekáte dvojčata. Mnoho vitamínů a minerálů v těle může být pro děti nebezpečné.[29]
    • Pokud jste vegan, nebo nemáte ve stravě dostatek mléčných výrobků, budete muset užívat doplňky vápníku. Vegani také potřebují doplnění vitamínu B12. Těhotné ženy by také měly užívat kyselinu listovou jako doplněk stravy k zajištění správného množství kyseliny listové v těle.
    • Neužívejte doplňky s rybím tukem, vysoké dávky vitamínových doplňků nebo doplňků, které obsahují vitamin A, mohou být škodlivé pro vaše děti.[30]
  3. 3
    Zeptejte se svého lékaře na bylinné doplňky stravy, než je začnete užívat. SÚKL nehodnotí nebo nereguluje přírodní bylinné doplňky stravy, takže kvalita a síla doplňku se může u různých výrobců nebo dokonce u různých šarží lišit. Nicméně, SÚKL doporučuje, aby se těhotné ženy vždy poradily se svým lékařem o bezpečnosti užívání bylinných doplňků stravy dříve než nějaký koupí, nebo začnou užívat. Některé bylinné doplňky stravy mohou obsahovat produkty, které jsou pro těhotné nebezpečné nebo mohou ohrozit dítě.[31]
    • Pokud máte zájem o bylinné doplňky stravy na zmírnění jakýchkoli problémů v těhotenství, promluvte si s vyškoleným, certifikovaným bylinkářem. Požádejte svého lékaře o doporučení k serióznímu bylinnému specialistovi.
    Reklama

Tipy

  • Pamatujte si, že zatímco je důležité jíst vyváženou stravu, je stejně důležité, abyste se cítila dobře. Těhotenství je z mnoha pohledů stresující, takže pokud máte pocit, že občasná zmrzlina nebo čokoláda, vám pomůže, je to docela v pořádku (pokud nejste diabetik, nebo se u vás nevyvinul gestační diabetes).

Reklama
  1. https://ods.od.nih.gov/factsheets/Calcium-HealthProfessional/
  2. https://ods.od.nih.gov/factsheets/Magnesium-HealthProfessional/
  3. https://ods.od.nih.gov/factsheets/Zinc-HealthProfessional/
  4. http://www.who.int/elena/bbc/zinc_pregnancy/en/
  5. https://thewomens.r.worldssl.net/images/uploads/fact-sheets/Healthy-eating-when-pregnant-with-twins.pdf
  6. http://www.nhs.uk/Conditions/pregnancy-and-baby/pages/foods-to-avoid-pregnant.aspx#close
  7. http://archpedi.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=1793699&quizId=3774&atab=8
  8. http://www.whattoexpect.com/pregnancy/twins-and-multiples/carrying-more-than-one/eating-for-three.aspx
  9. https://www.healthychildren.org/English/ages-stages/prenatal/Pages/Having-Twins-How-to-Stay-Healthy.aspx
  10. http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eating/in-depth/water/art-20044256?pg=2
  11. http://www.whattoexpect.com/pregnancy/twins-and-multiples/carrying-more-than-one/eating-for-three.aspx
  12. http://www.nhs.uk/chq/Pages/limit-caffeine-during-pregnancy.aspx?CategoryID=54&SubCategoryID=130
  13. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6402915
  14. https://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/007454.htm
  15. https://www.healthychildren.org/English/ages-stages/prenatal/Pages/Having-Twins-How-to-Stay-Healthy.aspx
  16. http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/pregnancy-week-by-week/in-depth/twin-pregnancy/art-20048161?pg=2
  17. http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/pregnancy-week-by-week/in-depth/pregnancy-weight-gain/art-20044360
  18. https://www.healthychildren.org/English/ages-stages/prenatal/Pages/Having-Twins-How-to-Stay-Healthy.aspx
  19. http://www.acog.org/~/media/For%20Patients/faq001.pdf
  20. http://www.acog.org/~/media/For%20Patients/faq001.pdf
  21. http://www.nhs.uk/Conditions/pregnancy-and-baby/pages/foods-to-avoid-pregnant.aspx#close
  22. http://americanpregnancy.org/pregnancy-health/herbs-and-pregnancy/

O tomto wikiHow

Porodník a gynekolog
Spoluautorem tohoto článku je Lacy Windham, MD. Dr. Windham je atestovaný porodník a gynekolog v Tennessee. V roce 2010 dokončila stáž na Eastern Virginia Medical School, kde získala ocenění Nejlepší rezident.
Kategorie: Zdraví
Stránka byla zobrazena 1 391 krát.

Pomohl vám tento článek?

Reklama