Fraktura či zlomenina kostí je velmi časté zranění, ke kterému dochází u lidí po celém světě. Podle statistiky utrpí každý člověk v průměru 2 zlomeniny za život.[1] Například v USA je ročně hlášeno okolo 7 milionů zlomenin, zejména v oblasti zápěstí a kyčlí.[2] Drtivá většina zlomenin musí být ošetřena lékařem, nicméně existuje mnoho věcí, které můžete udělat pro lepší hojení.

Část 1 ze 3:
Lékařská péče

  1. 1
    Navštivte lékaře. Pokud utrpíte nějaký větší úraz (pád či autonehoda) a cítíte silnou bolest, zejména spojenou s prasknutím nebo otokem, vyhledejte nejbližší nemocnici, aby vás mohl prohlídnout lékař. Dojde-li k poranění nějaké nosné kosti (nohy či pánve), nesnažte se na nohy postavit, jednoduše danou oblast vůbec nezatěžujte. Snažte se získat pomoc od někoho v okolí, zeptejte se ho, zda je ochoten vás dopravit do nemocnice, případně vám zavolat sanitku.
    • Mezi běžné příznaky zlomeniny patří: intenzivní bolest, viditelná deformace kostí či kloubů, nevolnost, nehybnost, necitlivost, mravenčení, otoky a modřiny.[3]
    • Rentgen, kostní skeny, magnetická rezonance a CT jsou metody, které lékaři používají k diagnostice zlomených kostí a určení jejich závažnosti. Malé únavové zlomeniny nemusí být z rentgenu patrné, dokud nezmizí otok, proto je lékař může objevit až po týdnu. Rentgenové paprsky se proto nejčastěji používají pro diagnostiku úrazových zlomenin.
    • V případě komplikované zlomeniny, kdy došlo ke zlomení více kostí, případně dojde-li k otevřené zlomenině (kost trčí z kůže), pak je pravděpodobně nutnost operace.[4]
  2. 2
    Získejte sádru či jinou podporu. Předtím, než vám lékař dá na poraněnou kost sádru, může být třeba dát některé kosti do původního stavu. Mnoha případech lékař používá tzv. metodu redukce, která spočívá v natažení kostí (vytvoření trakce) a jejich navrácení do správné polohy.[5] U komplikovanějších zlomenin je většinou potřeba chirurgického zákroku, při kterém chirurg často zavádí různé kovové tyče, kolíky či jiné předměty pro podporu kosti.
    • Zpevnění kosti sádrou nebo laminátem je pro léčbu zlomenin nejvhodnější.[6] Obvykle vám lékař umístí danou část nejprve do dlahy, teprve po 3-7 dnech, co odezní otok, vám lékař dá pevný odlitek.
    • Takový odlitek je vyrobený tvořen měkkým polstrováním a pevným krytem (jak tomu bývá u sádry nebo laminátu) a máte ho na sobě po dobu 4-12 týdnů, v závislosti na závažnosti poranění.[7]
    • Namísto pevného dlahy může být alternativně použita speciální ortéza či jiná podpůrná výztuha, záleží na typu a umístění zlomeniny.
  3. 3
    Vezměte si léky. Volně prodejné nesteroidní protizánětlivé léky, jako je ibuprofen, naproxen či aspirin, vám mohou pomoci s bolestí či zánětem, související se zlomeninou kosti.[8] Mějte však na paměti, že tyto léky jsou těžké na váš žaludek, ledviny a játra, proto by se neměly užívat dlouhodobě, maximálně 2 týdny.
    • Děti mladší 18 let by neměly užívat aspirin, který je spojován s Reyeho syndromem.
    • Alternativě lze užívat volně prodejné léky proti bolesti, jako je například paracetamol (Paralen), avšak neměly byste je užívat s jinými nesteroidními protizánětlivými léky.
    • V nemocnici vám mohou lékaři předepsat i silnější léky proti bolesti, pokud běžné nezabírají.
    Reklama

Část 2 ze 3:
Domácí péče

  1. 1
    Odpočívejte a zranění ledujte. Jakmile vás lékaři propustí domů, sdělí vám, že byste měli odpočívat a zlomenou kost ledovat (i přes sádru), což vám pomůže zmírnit otok a zánět.[9] V závislosti na tom, jaká kost je zlomená, budete potřebovat určitý čas na zotavení. Možná budete potřebovat také berle nebo hůl pro vaši podporu.
    • Měli byste odpočívat, nicméně celkový klid na lůžku se u většiny stabilizovaných zlomenin nedoporučuje. Je potřeba určitého pohybu (i v okolí kloubů) ke stimulaci krevního běhu a hojení.
    • Led by měl být aplikován pár dní na dobu 15-20 mnut každé 2-3 hodiny, jakmile bolest a otok odezní, snižte tuto frekvenci. Led nikdy neaplikujte přímo na kůži. Zabalte ho do ručníku a až poté jej přiložte na bolavé místo.
  2. 2
    Poraněnou oblast mírně zatěžujte. Několik lehkých pohybů v okolí zlomené kosti, mírné převedení zátěže na ni nebo podobné velmi mírné zatěžování po týdnu může být přínosné zejména u poraněných nosných kostí či pánve. Dbejte však pokynů lékaře, který vám sdělí, kdy je možné s podobnými lehkými cvičeními začít. Nedostatečný pohyb přímo úměrný dobou hojení má za následek ztrátu kostního materiálu, který je kontraproduktivní pro zlomené kosti, snažící se získat zpět svou sílu.[10] Pohyb a zatížení kosti do ní přináší minerály, které ji činí silnější a do budoucna méně náchylnou na další poranění..
    • Existují tři fáze hojení: reaktivní fáze (krevní sraženina mezi oběma konci zlomeniny), fáze opravy (určité buňky začnou tvořit kalus, který působí na zlomeninu) a fáze remodelalace (kost je spojena a daná část těla se vrací do původního stavu).[11]
    • Zlomeniny kostí se hojí několik týdnů až měsíců, v závislosti na závažnosti a celkovým vaším zdravotním stavu. Nicméně bolest většinou zmizí dříve, než dojde k celkovému zahojení zlomeniny.
  3. 3
    Dobře se o dlahu starejte. Nenechte svou sádru či laminát namočit, došlo by k poškození ochrany a neplnila by už správnou funkci v podpoře vaší zlomené kosti.[12] Pokud je to nutné, použijte na ni igelitový sáček, například při koupeli či sprchování. Pokud máte ortézu (kompresní botu) na noze (obvykle se používá na únavové zlomeniny chodidla), ujistěte se, že ji udržujete pod správným tlakem.
    • Pokud vás něco pod sádrou svědí, nesnažte se ničím škrábat a ulevit si bolesti, mohla by se vytvořit infekce. Pokud sádru namočíte, praskne, vychází-li z ní nepříjemný zápach či máte danou oblast v jejím okolí opuchlou, navštivte svého lékaře.
    • Procvičujte klouby, které nejsou pokryty sádrou (lokty, kolena, prsty na rukou či nohou) pro lepší cirkulaci krve. Krev přináší do tkání kyslík a jiné živiny.
  4. 4
    Konzumujte potřebné živiny. Vaše kosti, stejně jako ostatní tkáně v těle, potřebují veškeré potřebné živiny pro správné hojení. Jezte proto vyváženou stravu bohatou na minerály a vitamíny, u kterých je prokázáno, že pomáhají léčit zlomené kosti.[13] Zaměřte se na čerstvé produkty, celá zrna, chudé maso a pijte dostatek čisté vody a mléka.
    • Minerály jako je vápník či hořčík jsou velmi důležité pro pevnost kostí. Mezi potraviny bohaté na tyto látky patří: mléčné výrobky, tofu, fazole, brokolice, ořechy, semena, sardinky a losos.
    • Vyhněte se látkám, které vám brání v hojení, jako je alkohol, nápoje s bublinkami, rychlé občerstvení a potraviny s velkým množstvím rafinovaného cukru.
  5. 5
    Zvažte užívání doplňku. Přestože nejlepší způsob získání živin je ze správně vyvážené stravy, doplňky obsahující klíčové minerály a vitamíny pro správnou léčbu kostí vám můžou nahradit tuto stravu, aniž by došlo ke zvýšení kalorického příjmu. Více kalorií v kombinaci s nižší aktivitou obvykle vede k nárůstu tělesné hmotnosti, což není vhodné pro léčbu kostí.
    • Vápník, fosfor a hořčík jsou primárními minerály v kostech, proto byste měli užívat doplněk, který obsahuje všechny tyto látky. Například dospělí potřebují 1000 - 1200 mg vápníku denně (v závislosti na věku a pohlaví), ale je možné, že v případě zlomeniny kosti budete potřebovat vápníku více. Poraďte se proto se svým lékařem o správné výživě.[14]
    • Mezi důležité stopové prvky patří: zinek, železo, bor, měď a křemík.
    • Mezi důležité vitamíny patří vitamíny D a K. vitamín D je důležitý pro absorpci minerálů ve stravě. Vaše pokožka jej dokáže produkovat ze slunečného záření.[15] Vitamín K je spojen s vápníkem v kostech a stimuluje tvorbu kolagenu, který pomáhá hojení.
    Reklama

Část 3 ze 3:
Rehabilitace

  1. 1
    Navštivte fyzioterapii. Jakmile dojde k sundání sádry, vaše svaly v okolí zlomené kosti budou svraštělé a slabé. V takovém případě je třeba zvážit určitou formu rehabilitace. Fyzioterapeut vám může pomoci s určitými pohybovacími a posilovacími cviky, vhodné pro poraněnou oblast.[16] Fyzioterapie je většinou pro správnou rekonvalescenci nutná 2-3x týdně po dobu 4-8 týdnů. Fyzioterapeut vám mnohdy doporučí nějaké cvičení na doma, takže nemusíte chodit na návštěvu tolikrát.
    • V případě potřeby může fyzioterapeut pro stimulaci, roztažení a posílení oslabených svalů použít elektroléčbu, jako je například elektronická stimulace svalů.
    • Dokonce i po sundání sádry či dlahy budete muset i nadále omezit své aktivity, dokud se vám do poraněné oblasti nenavrátí plnohodnotný pohyb a síla.
  2. 2
    Navštivte chiropraktika nebo osteopata. Chiropraktikové a osteopaté jsou specialisté, kteří se zaměřují na vrácení normálního pohybu a funkce v rámci kloubů, kostí a svalů.[17] Manuální manipulace kloubu může být použita pro vymknuté či přemístěné klouby, ke kterým došlo k důsledku úrazu spojeným se zlomeninou kosti. Zdravé klouby umožňují kosti pohyb a správnou léčbu.
    • Při manipulaci kloubu můžete slyšet lupnutí či prasknutí, který však nijak nesouvisí se zvukem, který můžete zaslechnout, když dojde ke zlomenině kosti.
    • Přestože se může stát, že pouhá jediná návštěva tohoto specialisty vám navrátí plnohodnotný pohyb, obvykle je potřeba k dosažení správného výsledku 3-5 takových ošetření.
  3. 3
    Vyzkoušejte akupunkturu. Akupunktura je metoda píchání tenkých jehel do specifických energetických bodů kůže / svalů pro snížení bolesti, zánětu (užitečné pro akutní fází zlomeniny) a pro potenciální stimulaci hojení.[18] Akupunktura není běžně doporučována pro hojení zlomených kostí a měla by být považována pouze jako sekundární možnost, nicméně akupunktura je všeobecně účinná na hojení pohybového aparátu. Pokud vám to finanční prostředky umožňují, akupunktura rozhodně stojí za vyzkoušení.
    • Akupunktura je tradiční čínská medicína, založená na uvolňování řady látek, včetně endorfinů a serotoninu, čímž dochází ke zmírnění bolesti a zánětu.
    • Akupunktura rovněž stimuluje tok energie (označuje se jako "chi"), což může být klíčem ke stimulaci hojení.
    • Akupunktura je praktikována řadou zdravotníků, včetně některých lékařů, chiropraktiků, neuropraktiků, fyzioterapeutů a masérů. Nezáleží koho, si vyberete, nicméně měl by být osvědčený mezinárodním certifikátem pro akupunkturu a orientální medicínu.
    Reklama

Tipy

  • Choďte k lékaři na kontrolu pro ujištění, že se vaše kosti dobře hojí. Lékaře navštivte také v případě, že máte jakékoliv pochybnosti.
  • Během hojení nekuřte. Je prokázáno, že kuřáci mají větší potíže s hojením zlomené kosti.[19]
  • Osteoporóza (onemocnění křehkých kostí) výrazně zvyšuje riziko zlomenin končetin, pánve a páteře.[20]
  • Vyhněte se opakujícím se pohybům, které vedou k únavě svalů a kladou větší důraz na kosti, což vede k únavovým zlomeninám.

Reklama

O tomto wikiHow

Laura Marusinec, MD
Spoluautor od:
Laura Marusinec, MD
Lékař
Tento článek spoluautor od Laura Marusinec, MD. Dr. Marusinec je atestovaný pediatr ve Wisconsinu. V roce 1995 získala lékařský titul na Medical College of Wisconsin School of Medicine. Tento článek byl zobrazen 4 964 krát
Kategorie: Zdraví
Stránka byla zobrazena 4 964 krát.

Pomohl vám tento článek?

Reklama