Kortizol je hormon produkovaný kůrou nadledvin. Aktivuje kůru nadledvin k produkci krevního cukru, zmírňuje zánět, způsobuje demineralizaci kostní tkáně a zvyšuje metabolismus. Jste-li pod stresem po delší dobu, produkce kortizolu roste, což může vést k váhovému příbytku, zvýšené hladině cukru v krvi a snížené imunitě. Chcete-li udržet svou hladinu kortizolu pod kontrolou, naučte se ovládat stres. Nabízíme vám pár rad, jak na to.


Metoda 1 ze 2:
Techniky ovládání stresu

  1. 1
  2. 2
    Meditujte. Meditace, spolu s hlubokým dýcháním, snižuje frekvenci srdečního tepu a tím a odbourává stres. K meditaci se pohodlně posaďte a snažte se zhluboka dýchat. Nesnažte se vyčistit si hlavu od myšlenek, jednoduše se soustřeďte na dech. Dovolte myšlenkám, aby na vaši mysl přišly a zase odešly.
  3. 3
    Jděte na jógu. Jóga je meditativní cvičení zapojující hluboký dech. Stejně jako sama meditace, jóga vám pomůže uvolnit se a odbourat stres. Nemáte-li možnost zajít si na jógu, najděte si hodinu jógy online nebo si půjčte DVD.
  4. 4
    Veďte si deník. Zapisování si vašich pocitů vám pomůže je uchopit a lépe řídit. Ovládnete své emoce a snížíte tak stres.
  5. 5
    Vyhledávejte zábavu, která vám zvedne náladu. Sledujte zábavný film, poslouchejte veselou nebo pozitivní hudbu. Zlepší se vám nálada, odpadne stres a tím se sníží hladina kortizolu.
    Reklama

Metoda 2 ze 2:
Správný životní styl

  1. 1
    Pravidelně aerobně cvičte. American Council on Exercise doporučuje 30 až 45 minut aerobního cvičení pokud možno denně. Lze se tak ubránit stresu, vysokému krevnímu tlaku, vysoké hladině cukru v krvi, spálit nadbytečné kalorie a udržet si váhu.
  2. 2
    Snižte příjem kofeinu. Kofein může zvýšit hladinu kortizolu v krvi. Zároveň nedovolí tělu potýkat se přirozeně se stresem.
  3. 3
    Naordinujte si spánek. Spánek umožňuje regeneraci vašeho těla, včetně mozku a tím i snížení množství kortizolu v krvi. Zdravým dospělým jedincům doporučuje Mayo Clinic 7 až 9 hodin nepřetřžitého nočního spánku denně. Více spánku byste si měli dopřát v případě nemoci.
    Reklama

Tipy

  • Trpíte-li přehnanou únavou, zvýšeným vylučováním moči, silnou žízní nebo ochablým svalstvem, dejte si pozor. Tyto příznaky, spolu s depresí, stavy úzkosti a tukovou vrstvou mezi lopatkami mohou ukazovat na závažnou poruchu.
  • Zesílí-li stres a vy jej nemůžete ovládnout, konzultujte svůj stav s lékařem nebo psychologem. Váš lékař vám může mimo jiné předepsat lék.

Reklama

O tomto wikiHow

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku pracovali dobrovolní autoři, kteří jej v průběhu času upravili a vylepšili. Tento článek byl zobrazen 2 721 krát
Kategorie: Zdraví
Stránka byla zobrazena 2 721 krát.

Pomohl vám tento článek?

Reklama