Jak mít sny, které chcete

V tomto článku:Jak mít příjemnější snyPřipravte se během dne na lucidní sněníPřipravte se na lucidní snění před spanímOvládejte své sny

Sny mají velký vliv na naše životy. Odrážejí naše naděje a strachy a umožňují nám znovu prožívat minulost. Pokud se chcete naučit lucidní snění (tj. aktivně kontrolovat své sny a uvědomovat si je), nebo chcete mít jen příjemnější sny, můžete se o to pokusit už během dne a před spaním. V tomto článku se dozvíte, jak na to.

Část 1
Jak mít příjemnější sny

  1. 1
    Choďte spát dříve. Studie provedená v roce 2011 pro časopis Sleep and Biological Rhythms přišla se závěrem, že univerzitní studenti, kteří zůstávali dlouho do noci vzhůru, měli nepříjemnější sny než ti, kteří šli spát dříve. Pokud chcete mít hezčí a příjemnější sny, zkuste jít do postele každý den o hodinu dříve a uvidíte, zda to na vaše sny bude mít nějaký vliv. [1]
    • Jedno z možných vysvětlení tohoto fenoménu je fakt, že stresový hormon kortizol se vylučuje brzy ráno, což je v době, kdy lidé, kteří chodí pozdě spát, mají REM fázi spánku a sní. [2]
  2. 2
    Zaměřte se na své stravování. Noční můry může způsobovat spousta věcí, včetně pozdního jídla, alkoholu, kofeinu, nebo cigaret. [3] Pokud máte často noční můry, zbavte se těchto látek a nejezte minimálně dvě nebo tři hodiny před spaním. Díky tomu bude mít vaše tělo dost času na strávení jídla a vám se bude lépe spát.
    • Pokud chcete mít skutečně hezčí sny, vyhněte se kofeinu po poledni. Možná máte pocit, že potřebujete dobít energii, ale když si dáte kávu, budete mít problém večer usnout.
    • Sklenka vína vám možná pomůže usnout, ale ve skutečnosti po ní nebudete spát klidně. Když nebudete klidně spát, nebudete schopni ovládat své sny.
  3. 3
    Zbavte se stresu. Negativní sny jsou často odrazen našeho stresu a úzkosti. [4] Snažte se nemyslet na stresující věci, když ležíte večer v posteli. Raději si pročistěte hlavu a myslete na něco pozitivního. Čím více se budete zaměřovat na méně stresující věci, tím klidnější sny a spánek budete mít.
    • Pravidelným cvičením se můžete zbavit stresu, mít hezčí sny a usínat rychleji. [5] Neměli byste ale cvičit večer, jinak se vám bude špatně usínat.
  4. 4
    Večer odpočívejte. Je důležité se před spaním uklidnit. Můžete si například dát bylinný čaj nebo si číst knihu, abyste měli klidné a hezké sny. Najděte si svoji večerní rutinu, která vám pomůže klidně usnout. Vytlačte z hlavy všechny stresující myšlenky.
    • Nesledujte před spaním žádné násilné ani jinak stresující filmy a seriály. Mohlo by vám to způsobit noční můry. [6]
    • Pokud si chcete v noci více odpočinout, vypněte všechny obrazovky minimálně půl hodiny před spaním. To znamená žádné telefony, žádnou televizi, počítače a nic podobného. Když budete sledovat monitor ještě před spaním, nebudete mít klidný spánek.
  5. 5
    Dejte si do ložnice růže. Vědci provedli studii o snech, ve které ženy spaly 30 nocí v pokoji s vůní růží a všechny potvrdily, že měly příjemnější sny. [7] Říká se, že vůně růží vyvolává příjemné pocity, díky kterým jsou potom příjemné i sny.
    • Můžete použít také olej, tělové mléko, nebo svíčky s vůní růží. Před spaním všechny svíčky sfoukněte, abyste nevyhořeli.

Část 2
Připravte se během dne na lucidní snění

  1. 1
    Dobře se vyspěte. Sny se nám zdají během REM fáze spánku. [8] Když nebudete mít dostatek spánku, nebo se budete v noci často budit, budou vaše REM fáze narušené. Měli byste každou noc spát 7-9 hodin a chodit do postele každý den ve stejnou dobu, aby si vaše tělo zvyklo na spánkový rytmus.
  2. 2
    Věnujte pozornost svým snům. Mnoho lidí věří, že pamatování snů je prvním krokem k lucidními snění. [9] Než půjdete do postele, připomeňte si, že si chcete ráno všechny své sny pamatovat. Tím nakonec vytrénujete své podvědomí, aby si snů více všímalo. Zde jsou triky, které vám pomohou si sny zapamatovat:
    • Po probuzení se zeptejte sami sebe o čem se vám zdálo. Nemusíte hned vylézat z postele – bylo by pro vás horší si sny pamatovat. Zůstaňte ležet a soustřeďte se na všechny detaily ohledně vašich snů. [10] Důvodem, proč lidé zapomínají své sny je to, že se ráno vzbudí a ihned začnou přemýšlet nad jinými věcmi. Zvykněte si každé ráno chvíli myslet jen na své sny.
    • Zapisujte si své sny. Dělejte to ihned po probuzení – mějte na nočním stolku deník a tužku, abyste si každý sen mohli zapsat dříve, než ho zapomenete. Díky tomu budete moci po nějaké době hledat ve svých snech opakující se motivy .[11]
  3. 3
    Ve snech i přes den si kontrolujte, zda jste v realitě. Testujte si přes den i ve snech, zda se nacházíte ve snu, nebo v reálním životě. Když se vám to povede zjistit ve snu, budete moci zahájit lucidní sen, protože si budete vědomi toho, že se nacházíte ve snu. Zkuste například následující zkoušky: [12][13]
    • Zkuste vzlétnout. To se vám samozřejmě může podařit pouze ve snu. [14]
    • Podívejte se na svůj odraz v zrcadle. Pokud je odraz rozmazaný, zdeformovaný, nebo tam vůbec není, pravděpodobně sníte. [15]
    • Zkuste se podívat na hodiny. Ve snu budou hodiny rozmazané.[16]
    • Zkuste zapnout a vypnout vypínač. Světelné vypínače ve snech nefungují. Můžete je zkusit ovládat také pomocí své mysli. Když se vám to povede, budete vědět, že sníte.
    • Podívejte se na své ruce velmi zblízka. Pokud sníte, možná budete mít více či méně prstů, než v realitě.
    • Zkuste použít nějaké elektronické zařízení. Počítače a telefony ve snech nefungují.
    • Podívejte se do zrcadla – ve snu budete vypadat jinak.
    • Zkuste „dýchat“ se zavřenou pusou a zacpaným nosem. Když se vám to povede, jste ve snu.
    • Zkuste si nějaký předmět protáhnout dlaní ruky (například tužku). Ve snu předmět rukou buď projde, nebo zůstane nevysvětlitelně viset ve vzduchu. Pokud jste v realitě, budete mít na ruce tečku od grafitu.
  4. 4
    Hledejte snové znaky. Až si zvyknete zapisovat si své sny, zkuste si v poznámkách najít znaky, které se vám ve snech objevují. Může jít o nějaký obraz, který se stále vrací – například ostrov, který jste nikdy v životě neviděli, nebo nějakou opakující se událost – například to, že najednou ztuhnete a nemůžete se pohnout. Zkuste hledat motivy, které vám dávají najevo, že sníte a zapisujte si je. Tyto znaky vám mohou pomoci uvědomit si, že sníte, protože si jich snáze všimnete.
    • Až zaznamenáte ve snu jeden nebo více těchto znaků, budete vědět, že sníte.
  5. 5
    Hrajte počítačové hry. Jeden psycholog věří, že počítačové hry nás seznamují s ovládáním alternativní reality a vnímání sama sebe zvenčí našeho těla, což jsou dovednosti, které se ve snovém světě hodí. [17] Svůj výzkum uzavřel tím, že lidé, kteří hrají počítačové hry, mají větší šanci zažít lucidní snění a umějí lucidní sny lépe ovládat. [18]
    • Přesto byste ale neměli hrát před spaním žádné násilné hry, abyste neměli noční můry. Měli byste přestat hrát alespoň hodinu před spaním.
  6. 6
    Jezte jídla s obsahem melatoninu. Melatonin je hormon, který se vyskytuje v rostlinách, zvířatech a mikrobech. Jde o silný antioxidant, který posiluje REM spánek a umožňuje živější sny. Někteří lidé tvrdí, že melatonin pomáhá rychleji usnout. Pokud chcete ovládat své sny, rychleji usínat a mít příjemnější sny, jezte tyto potraviny: [19]
    • Třešně
    • Oves
    • Mandle
    • Slunečnicová semena
    • Lněná semena
    • Ředkvičky
    • Rýže
    • Rajčata
    • Banány
    • Bílá hořčice
    • Tmavá hořčice
  7. 7
    Během dne se sami sebe ptejte, zda sníte. Během dne si při sezení ve škole, nebo při kontrolování emailu a kdykoli jindy zvykněte ptát se sami sebe, zda sníte. Když to budete dělat pravidelně, budete mít větší šanci, že to začnete dělat i ve snech. Když se vám to povede ve snu a vy si uvědomíte, že sníte, budete moci své sny ovládat a určit, co se v nich stane.
    • Když se budete ptát sami sebe, zda sníte, budete mnohem pozornější, což vám také pomůže při lucidním snění.

Část 3
Připravte se na lucidní snění před spaním

  1. 1
    Před spaním meditujte. Pro lucidní snění musíte být absolutně klidní a nerozrušení myšlenkami na realitu. Až si lehnete do postele, snažte se vyčistit si hlavu od všech myšlenek a zaměřit se pouze na fakt, že usínáte a vstupujte do snového světa.
    • Meditace vám také pomůže vyčistit si hlavu od všech negativních myšlenek, které by vám bránily v klidném spánku.
  2. 2
    Představujte si svůj sen. Před usnutím se rozhodněte, o čem chcete snít. [20] V hlavě si vykreslete obraz prostředí svého snu a nezapomeňte na detaily, jako jsou místa, zvuky, vůně atd. Snažte se zasadit sami sebe do tohoto prostředí a pohybovat se v něm.
    • Věnujte pozornost svému dýchání a svým pohybům ve snové krajině. I když zatím ještě nesníte, říkejte si „Jsem ve snu“. Pokračujte s touto vizualizací tak dlouho, dokud neusnete.
    • Pro nejlepší výsledky si vyberte své požadované místo.
  3. 3
    Nechejte si na nočním stolku snové motivy. Položte si na noční stolek fotku, symbol, nebo jen prázdný kus papíru. Dejte si tam něco, co představuje sen, který chcete, aby se vám zdál, aby vám to pomohlo přejít z bdělého stavu do vašeho vytouženého snu. Pokud chcete snít o nějakém člověku, položte si na noční stolek jeho fotku. Pokud jste umělec a trpíte nedostatkem inspirace, položte si vedle postele prázdné plátno nebo prázdnou notovou partituru.
    • Když to uděláte, nastavíte si mysl tak, aby snila o těchto věcech, protože to budou poslední věci, které před spaním uvidíte.
  4. 4
    Připravte se ovládat své sny ještě než půjdete spát. Až budete ležet v posteli a připravovat se ke spánku, řekněte si něco jako „Dnes si v noci uvědomím, že sním.“ Několikrát si to zopakujte a soustřeďte se na to. Pomůže vám to otevřít mysl a uvědomit si, že sníte.
  5. 5
    Spěte za tmy. Pokud chcete ovládat své sny, měli byste spát potmě. Spánek za tmy udrží vysokou hladinu melatoninu a podporuje lepší a příjemnější sny, které si ráno budete pamatovat. Nejlepší by bylo, kdybyste spali v takové tmě, že když v noci otevřete oči, neuvidíte žádný světelný rozdíl. Nespěte s rozsvícenými světly, zatáhněte si závěsy a zbavte se všech zdrojů světla v pokoji. [21]
  6. 6
    Zkuste techniku MILD. Stephen LeBerge ze Stanfordovy univerzity, který založil Institut lucidního snění, vynalezl techniku MILD (Mnemonic Induction of Lucic Dreams), která je považovaná za jednu z nejúčinnějších technik pro navození lucidního snění. [22]
    • Když jdete večer do postele, opakujte si, že si budete své sny pamatovat.
    • Soustřeďte se na to, abyste si uvědomovali, že sníte.
    • Představujte si to, co chcete ve snu dělat.
    • Opakujte tyto dva poslední kroky, dokud neusnete.
    • Pokračujte s touto technikou tak dlouho, dokud se nenaučíte ovládat své sny.
  7. 7
    Zbavte se nočních můr. Není jednoduché ovládat své sny a odehnat noční můry, ale můžete si zkusit představit, jak váš nepříjemný sen skončí. Pokud často sníte o tom, že vás v noci někdo přepadne, představte si, že ho odeženete, nebo že odejde sám od sebe. Najděte si způsob, jak nepříjemný sen ukončit úspěšně a brzy vás noční můry opustí. [23]
    • Když na to budete myslet dost intenzivně, zapisovat si to a říkat si to nahlas, budete moci přeprogramovat svoji mysl.

Část 4
Ovládejte své sny

  1. 1
    Jakmile si uvědomíte, že sníte, začněte své sny ovládat. Když zjistíte, že jste ve snu, buďte klidní a nepanikařte. Když budete příliš nadšení, pravděpodobně se probudíte. Zůstaňte v klidu a začněte opatrně ovlivňovat svůj sen. Až se to naučíte, budete moci zkoušet i větší věci.
    • Můžete začít pomalu měnit prostředí svého snu. Můžete se dotýkat malých věcí a pokusit se je zmizet nebo změnit jejich vzhled.
  2. 2
    Začněte ovládat své sny více. Až budete umět ovládat malé části svých snů, budete moci zkoušet i větší věci. Můžete se pokusit létat, přivolávat do snu lidi, měnit celkovou scenérii svých snů, vracet se na různá místa, nebo třeba cestovat časem. Až budete zvyklí na lucidní sny, budete schopni pravidelně snít o tom, o čem budete sami chtít.
    • Až se probudíte, nezapomeňte si sen zapsat. Označte si moment, kdy jste si uvědomili, že sníte a zapište si všechny věci, které se vám ve snu povedlo změnit. Pokud máte ve snech něco, co se vám nikdy nepodaří změnit, zkuste zjistit, co vám v tom brání.
  3. 3
    Pravidelně si připomínejte, že sníte. Až budete snít a uvědomíte si, že jste ve snu, měli byste si říkat, že sníte. Když to nebudete dělat, zapomenete, že jste ve snu a nebudete svůj sen moci ovládat. Když si budete připomínat, že sníte, budete mít lepší schopnost ovládat to, co se vám zdá.
  4. 4
    Zkuste létat. Při lucidním snění se můžete pokusit vzlétnout. Nejprve vám to možná nepůjde, ale když na tom budete pracovat, podaří se vám to. Můžete si například říct, že nyní vzlétnete, abyste se na to psychicky připravili. Zkuste poskočit a pohybovat se tak, abyste se mohli odrazit a vzlétnout. Až vám to půjde, budete moci létat nad zemí.
    • Při létání se nezabývejte tím, co je možné a co je nemožné. Když budete pochybovat, nebudete schopni se zvednout ze země. Když uvidíte, že klesáte, zkuste se pořádně odrazit a znovu vzlétnout.
  5. 5
    Přivolejte si nějaký snový předmět. Můžete si do snu přivolat nějaký předmět nebo osobu, kterou byste chtěli vidět. Musíte být ale kreativní. Pokud například chcete nějaký sladký dort, musíte si představit, že jste v restauraci nebo v kuchyni a že vám tento dort někdo nese. Když budete myslet jen na dort, pravděpodobně se vám ho nepodaří získat. Když ale sami sebe zasadíte do prostředí, ve kterém byste ho mohli dostat, budete mít větší šanci, že si na něm pochutnáte.
  6. 6
    Zkuste měnit prostředí snu. Můžete měnit snové prostředí. Až si uvědomíte, že sníte, zkuste například otevřít dveře, které vás zavedou na vaše vysněné místo, nebo zkuste pomalu měnit celé prostředí snu, dokud nebudete spokojení. Pokud se například chcete vrátit na nějaké místo z dětství, zkuste si postupně vybavovat věci, které si pamatujete a pokračujte tak dlouho, dokud nebudete mít celý sen „postavený“ podle svých představ. [24]
    • Možná vám pomůže, když budete mít fotku nebo obrázek tohoto místa. Před spaním si ho prohlížejte, aby se vám uchytil v mysli a vy jste se mohli připravit na to, že se vám o něm bude zdát.
  7. 7
    Cestujte časem. Někteří lidé ve snech umějí cestovat časem. Představte si, že máte svůj vlastní stroj času, nebo dokážete otevřít dveře do jiného světa. Když nebude jedno z toho fungovat, zkuste to druhé. Můžete si říct „nyní budu cestovat časem“ a soustřeďte se na to. Pomůže vám, když před spaním budete myslet na místo a dobu, které byste chtěli navštívit. [25]

Tipy

  • Soustřeďte se plně na to, o čem chcete snít, ne na to, že spíte. Díky tomu zapomenete, že usínáte a usnete automaticky.
  • Když budete uvolnění, budete vědět, že se snažíte usnout. Zkuste tedy ignorovat všechny signály těla a zůstaňte nehybní, mějte zavřené oči a myslete na to, o čem chcete snít. S trochou tréninku budete schopni vstoupit do stavu mezi spánkem a bděním, ze kterého pro vás bude snadné zahájit lucidní sen.
  • Někteří lidé mají přirozené předpoklady pro lucidní snění a daří se jim to bez tréninku. Jiní se zase musí hodně snažit, takže nespěchejte a dopřejte si dost času.
  • Když myslíte před spaním na něco nepříjemného, budete mít nepříjemné sny. Snažte se myslet na klidné a příjemné věci.
  • Když si uvědomíte, že jste ve snu a začnete ztrácet svůj lucidní sen, zkuste se začít otáčet dokola, nebo si promněte ruce.
  • Pravidelně si kontrolujte, zda jste ve snu, nebo je to realita a vytrénujte tak své podvědomí, abyste to začali dělat i ve snu.
  • Pravidelně praktikujte metody, které vás naučí lucidní snění. Může trvat celé roky, než se vám to povede, takže nespěchejte.








Reference

  1. http://www.livescience.com/17290-facts-dreams-nightmares.html
  2. http://www.livescience.com/17290-facts-dreams-nightmares.html
  3. http://kidshealth.org/teen/expert/sleep/expert_nightmares.html
  4. http://kidshealth.org/teen/expert/sleep/expert_nightmares.html
  5. http://kidshealth.org/teen/expert/sleep/expert_nightmares.html
  6. http://kidshealth.org/teen/expert/sleep/expert_nightmares.html
  7. http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-1059329/How-sweet-dreams--simply-smell-roses.html# axzz2K40jnwVB
  8. http://www.lucidity.com/NL11.DreamRecall.html
  9. http://kidshealth.org/teen/expert/sleep/expert_nightmares.html
Ukázat více... (23)

Informace o článku

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 118 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili.

V jiných jazycích:

English: Have the Dreams You Want, Italiano: Avere un Sogno Lucido, Español: soñar lo que quieras, Português: Ter os Sonhos que Você Quiser, Français: programmer vos rêves, Deutsch: Das träumen, was du willst, Русский: видеть сны, которые хотите, Nederlands: Meester worden over je dromen, 中文: 梦到你想要的梦, Bahasa Indonesia: Mendapatkan Mimpi yang Kamu Inginkan, العربية: التحكم في الأحلام, 한국어: 원하는 꿈을 꾸는 법, 日本語: 見たい夢を見る, हिन्दी: मनचाहे सपने देखें, Tiếng Việt: Có Giấc mơ theo Ý muốn, ไทย: ฝันดั่งใจอยาก, Türkçe: İstediğin Rüyaları Nasıl Görürsün

Stránka byla zobrazena 13 279 krát.
Byl tento článek přesný?