Jak mít stále zdravé vlasy

V tomto článku:Mytí a sušeníProduktyZdravá stravaObecné radyReference

Silné, lesklé a zdravé vlasy vám dodají sebevědomí a pocit, že dokážete všechno na světě. Zkuste následující jednoduché tipy a brzy budete mít zdravé a krásné vlasy, které jste vždy chtěli!

1
Mytí a sušení

  1. 1
    Kdy je dobré mýt si vlasy. Lidé si často myslí, že si musí vlasy mýt každý den, ale to je velmi zatěžuje a vysušuje. Pro většinu lidí bohatě stačí mýt si vlasy dvakrát týdně. [1]
    • Čím delší, hustší, kudrnatější a upravenější vlasy máte, tím méně si je můžete mýt.
    • Pokud máte velmi mastné vlasy a musíte si je mýt každý den, používejte lehký každodenní šampon, který neobsahuje tak silné čistící látky, jako běžné šampony. Můžete zkusit také mýdlové ořechy. [1]
  2. 2
    Používejte kondicionér. Po každém mytí vlasů používejte kvalitní kondicionér. Kondicionér vaším vlasům dodá vlhkost, zjemní je a uhladí je. Také zajistí, že se vám vlasy budou po mytí snáze rozčesávat, takže si je zbytečně nepoškodíte. Kondicionér nanášejte pouze na konečky a délky vlasů, jinak budou vaše vlasy vypadat mastně.
    • Minimálně jednou týdně používejte hloubkový kondicionér. Tyto kondicionéry se dostanou hluboko do vlasových vláken a důkladně je vyživují.
    • Používejte na vlhké vlasy kondicionér ve spreji, který se nemusí vymývat. Budete mít jemnější vlasy, které se budou snáze rozčesávat.
    • Jednou za čas zkuste hloubkový kondicionér, jako je olivový olej, arganový olej, avokádový olej, nebo kokosový olej.
  3. 3
    Používejte hřeben. Mokré vlasy jsou velmi náchylné k poškození, protože jsou elastičtější a snáze se zlámou. Protože jsou mokré vlasy velmi křehké, neměli byste si je po mytí česat kartáčem. Nastříkejte je sprejem pro snadné rozčesávání a potom je opatrně pročešte řídkým hřebenem, abyste je rozpletli a zabránili jejich lámání.
    • Začínejte vlasy česat od konečků, nikdy ne od kořínků.
    • Až budete mít vlasy suché, vyhněte se zbytečnému česání a úpravám.
    • Když si budete mokré vlasy pročesávat prsty, mohly by se vám poškodit a vypadat. Po mytí vlasů nějakou dobu počkejte a potom je velmi opatrně rozčešte.
  4. 4
    Kupte si šampon a kondicionér pro váš typ vlasů. Vyberte si šampon a kondicionér pro jemné, mastné, suché, nebo barvené vlasy a držte se jich. Bez ohledu na váš typ vlasů jistě seženete produkt určený právě pro vás.
  5. 5
    Nevysoušejte si vlasy ručníkem. Mokré vlasy jsou velmi křehké, takže hrubé sušení ručníkem je značně poškozuje. Když si budete vlasy dřít ručníkem, poškodíte si jejich vlákna a způsobíte jejich lámání a krepatění.
    • Místo dření ručníkem z vlasů do ručníku jen opatrně vymáčkněte vodu.
    • Kupte si speciální savý ručník, do kterého si budete moci zabalit mokré vlasy.
  6. 6
    Fény na vlasy používejte jen výjimečně. Když si budete vlasy často fénovat, budou se vám lámat a budete mít roztřepené konečky. Omezte používání fénu na minimum a nechávejte si vlasy uschnout přirozeně. Když budete chtít fén použít, nedávejte si ho těsně k vlasům, abyste si je nespálili.
    • Před fénováním vždy použijte sérum nebo balzám s ochranou proti teplu.
    • Používejte fén pouze s chladným vzduchem, abyste si vlasy nepoškodili.
    • Kupte si iontový fén. Tyto fény vyzařují nabité částice, které vám vlasy vysuší za mnohem kratší dobu (takže zkrátíte vystavení horku) a uhladí vlasová vlákna. [2]

2
Produkty

  1. 1
    Používejte vlasové masky. Minimálně jednou za měsíc používejte vlasovou masku, která vašim vlasům dodá zdraví a lesk. Kupte si masku určenou pro váš typ vlasů, ať už máte vlasy mastné, suché, nebo barvené. Nejkvalitnější masky seženete v kadeřnictvích a lékárnách. Pokud chcete, můžete si vyrobit i vlastní vlasovou masku z věcí, které máte v kuchyni.
    • Na všechny typy vlasů: avokádo a med: Vezměte si dužinu ze zralého avokáda a smíchejte ji s jednou lžící organického medu. Naneste masku na vlasy a nechejte ji působit 20 minut. Potom ji smyjte.[3]
    • Na suché vlasy: olivový olej a vejce: Smíchejte si tři lžíce extra panenského olivového oleje se dvěma vejci a naneste si tuto směs na vlasy. Nechejte ji působit 20 minut a potom ji smyjte. Pokud vám vadí zápach syrových vajec, můžete místo nich použít vaječný olej. [3]
    • Na mastné vlasy: jablečný ocet a citron: Smíchejte si ¼ šálku jablečného octa s nastrouhanou kůrou z jednoho citronu a nechejte tuto směs na vlasech 15 minut, aby do sebe nasála přebytečnou mastnotu. Potom si vlasy umyjte. [3]
    • Na odlupující se pokožku hlavy: banán, med a mandle: Smíchejte si půlku zralého banánu se dvěma lžícemi medu a několika kapkami mandlového oleje. Tuto směs naneste na vlasy, vezměte si koupací čepici a nechejte ji působit 20 minut. [3]
  2. 2
    Používejte séra. Séru si naneste na vlasy před fénováním, nebo po fénování. Udrží vaše vlasy hladké a zajistí, že nebudou krepatět.
    • Většinou stačí velmi malé množství séra (kapka o velikosti malé mince).
    • Sérum nanášejte na konečky a délky vlasů, ale nedávejte si ho na kořínky, jinak budete mít mastné vlasy.
  3. 3
    Používejte produkty pro ochranu proti horku. Je velmi důležité používat produkty, které vaše vlasy ochrání před horkem, pokud například používáte žehličky nebo kulmy. Horko je největším nepřítelem zdravých vlasů, takže používejte spreje, které ve vlasech udrží vlhkost a omezí jejich spálení a lámání.
    • Tyto produkty seženete ve formě sprejů, sér, pěn a krémů.
    • Nanášejte tyto produkty vždy na vlhké vlasy, abyste měli jistotu, že se dobře vsáknou. Když je dáte na suché vlasy, zůstanou na jejich povrchu a nebudou fungovat tak, jak by měly.
  4. 4
    Používejte ochranu proti UV paprskům. Jistě víte, jak důležité je chránit před škodlivými slunečními paprsky pleť, ale co vlasy? Slunce může vlasy značně poškodit, takže je důležité používat produkty, které jsou navrženy speciálně tak, aby omezily jeho negativní účinky. Tyto produkty zabrání tomu, aby vám zesvětlené vlasy zesvětlaly ještě více a tmavé vlasy nechytly rezavé odstíny. [4]
    • Většina těchto produktů se prodává ve formě laků na vlasy, nebo kondicionérů ve spreji, které se nevymývají.
    • Uvědomte si, že tyto produkty musíte nanášet vždy na vlhké vlasy, jinak zůstanou na povrchu vlasu a nedostanou se do hloubky, aby mohly vlas ochránit. [4]
  5. 5
    Vyhýbejte se produktům s obsahem chemikálií. Vyhýbejte se šamponům, kondicionérům a dalším produktům, které obsahují agresivní sulfáty, parabeny, nebo chlornan sodný. Tyto látky se na vlasech postupem času nahromadí a poškodí je. [4]

3
Zdravá strava

  1. 1
    Jezte lososa. Losos je to nejlepší jídlo pro zdravé vlasy. Obsahuje spoustu omega-3 mastných kyselin, má vysoký podíl vitamínu D a bílkovin, což jsou velmi důležité látky pro zdravé a silné vlasy. Omega-3 jsou pro vlasy obzvláště důležité, protože tvoří až 3% vlasového vlákna a nacházejí se také v přírodních olejích, které hydratují pokožku hlavy. [5]
    • Omega-3 mastné kyseliny najdete také v jiných rybách, jako je pstruh, slaneček, makrela, nebo sardinky. Pokud vám ryby nechutnají, jezte více avokáda a slunečnicových semen.
  2. 2
    Jezte vlašské ořechy. Kromě toho, že jsou ořechy velmi chutné, jsou také velmi prospěšné pro vaše vlasy. Na rozdíl od jiných ořechů mají vlašské ořechy vysoký obsah omega-3 kyselin a vitamínu E a biotinu. Vlašské ořechy obsahují také měď, která pomáhá chránit přirozenou barvu a lesk vlasů. [5]
    • Kromě salátů a dezertů si vlašské ořechy můžete dávat i samostatně, nebo je přidávat do zeleninových pokrmů.
  3. 3
    Jezte ústřice. Tyto lahodné plody moře mají vysoký obsah zinku, který je velmi důležitý pro zdravé vlasy. Když nebudete mít dostatek zinku, vlasy vám mohou začít dokonce vypadávat. Nedostatek zinku je spojován také se suchou pokožkou hlavy a lupy. 100g ústřic obsahuje téměř pětinásobek doporučené denní dávky zinku a také spoustu bílkovin, které vaše vlasy také potřebují. [5]
    • Zinek najdete také v ořechách, hovězím mase, vejcích a přírodních cereáliích a celozrnném pečivu.
  4. 4
    Jezte batáty. Sladké brambory vašemu tělu dodají spoustu betakarotenu, což je antioxidant, který podporuje produkci vitamínu A. Vitamín A stimuluje tvorbu olejů, které chrání a hydratují pokožku hlavy. Nedostatek tohoto vitamínu může vést k suché pokožce hlavy a lupům.[5]
    • Mezi další přírodní zdroje betakarotenu patří kantalup, mrkve, mango, meruňky a dýně.
  5. 5
    Jezte vejce. Kromě toho, že vejce obsahují spoustu bílkovin (které tvoří 97% vlasů), mají také esenciální minerály, konkrétně zinek, selen, síru a železo. Železo je z těchto minerálů nejdůležitější, protože pomáhá transportovat kyslík do vlasových váčků a předchází anémii, což je nemoc, která může vést k vypadávání vlasů. [5]
    • Železo najdete i v následujících živočišných produktech: hovězí, kuřecí a vepřové maso, nebo ryby.
  6. 6
    Jezte špenát. Špenát je superpotravina, která obsahuje železo, betakaroten, kyselinu listovou a vitamín C, což jsou látky, které jsou důležité pro zdravé vlasy a stimulaci produkce vyživujících olejů v pokožce hlavy. [5]
    • Pokud nemáte rádi špenát, jezte jinou listovou zeleninu s vysokým obsahem živin, například brokolici, kapustu, nebo mangold.
  7. 7
    Jezte čočku. Čočka je důležitou součástí jídelníčku veganů a vegetariánů po celém světě – obsahuje spoustu zdravých živin a vitamínů, bílkovin, železa, zinku a biotinu. Čočku byste tedy do svého jídelníčku měli rozhodně zařadit a to i v případě, že máte rádi maso.[5]
  8. 8
    Jezte řecký jogurt. Řecký jogurt obsahuje spoustu bílkovin (které jsou pro vlasy důležité), vitamínu B5 (neboli kyseliny pantoteové, kterou najdete v mnoha šamponech a kondicionérech) a vitamínu D, o kterém se nedávno zjistilo, že je důležitý pro zdravé vlasové váčky. [5]
    • Můžete jíst také sýr cottage, nízkotučné sýry a odtučněné mléko.
  9. 9
    Jezte borůvky. Borůvky patří mezi superpotraviny s mnoha prospěšnými zdravotními účinky, ale pro vlasy je nejdůležitější zejména jejich vysoký obsah vitamínu C. Vitamín C podporuje krevní oběh, takže zajistí, že se krev dostane až do pokožky hlavy, abyste měli zdravé vlasové váčky. Nedostatek vitamínu C způsobuje lámavé a křehké vlasy. [5]
  10. 10
    Jezte drůbeží maso. Drůbeží maso obsahuje nejvíce bílkovin, ale také zinek, železo a vitamín B, které jsou důležité pro zdravé a husté vlasy. Protože jsou vlasy tvořeny téměř výhradně bílkovinami, měli byste bílkovin jíst skutečně co nejvíce. [5]
    • Mezi skvělé zdroje bílkovin patří krůtí maso, libové hovězí maso, mastné ryby, vepřové kotlety, nebo svíčková.
  11. 11
    Berte doplňky stravy. Pro získání minerálů a vitamínů potřebných pro zdravé vlasy by vám mělo stačit upravit stravování, ale někdy vám mohou pomoci také různé doplňky stravy. Ty nejlepší přípravky pro zdravé vlasy, které byste měli brát: biotin, vitamín A, vitamín E, vitamín B5 a inositol. [6]
    • Než začnete brát nějaký přírodní přípravek, poraďte se se svým praktickým lékařem.

4
Obecné rady

  1. 1
    Každých 6-8 týdnů si vlasy nechávejte zkracovat. Odborníci na vlasy doporučují stříhat mrtvé konečky každých 6-8 týdnů, aby byly vlasy stále zdravé.
    • Většinou stačí ustřihnout jen 2-4 cm vlasů, ale je dobré nechat si poradit od kadeřníka.[4]
    • Pokud chcete mít dlouhé vlasy, nechejte si je sestříhat postupně, abyste mohli nechávat zkracovat konečky a zároveň nepřišli o délku.
  2. 2
    Noste čepici. Čepice nebo klobouk vaše vlasy ochrání před škodlivými UV paprsky a vysušením způsobeným sluncem. Bude se vám hodit také v případě, že si nestihnete umýt vlasy.
    • Pokud vás čepice a klobouky nebaví, můžete si na hlavu uvázat například šátek.
  3. 3
    Upravujte si vlasy opatrně. Když budete nosit příliš těsné culíky, vlasy se vám budou lámat, zejména pokud je již máte vysušené. Když si budete do culíku stahovat mokré vlasy, poškodíte si je ještě více. Noste pouze volné culíky a drdoly a na noc si vlasy rozpouštějte.[4]
    • Střídejte účesy – jeden den si udělejte culík dole, další den nahoře, další den například na straně. Díky tomu vlasy nebudete zatěžovat každý den stejným způsobem.[4]
    • Nenoste gumičky s kovovými součástkami, jinak si vlasy značně poškodíte.
  4. 4
    Vyhýbejte se stresu. Stres v těle vyvolává chemickou reakci, která má negativní vliv na vaše zdraví. Tyto změny se odrážejí i na vašem vzhledu, včetně vlasů, které mohou vlivem stresu začít vypadávat. Prokažte svému zdraví laskavost a snažte se vyhýbat se zbytečnému stresu. Každý večer se chvíli věnujte relaxačním činnostem. [7]
    • Lehké cvičení, masáž a aromaterapie jsou skvělé způsoby, jak se zbavit stresu a posílit zdraví vašich vlasů.
  5. 5
    Chraňte si vlasy i v noci. Nespěte v bavlněném povlečení, aby vám vlasy zbytečně nevysychaly. Kupte si raději saténový nebo hedvábný povlak na polštář. Nespěte ani s culíkem, jinak se vám vlasy zlámou.
  6. 6
    Vyhýbejte se kouření, kofeinu a nápojům s bublinkami. Přestaňte kouřit, pít kávu a černé čaje a vyhýbejte se syceným limonádám – brzy budete mít silnější a delší vlasy.

Tipy

  • Nechávejte si konečky zastřihávat každý měsíc, abyste měli vlasy neustále krásné a neměli roztřepené konečky.
  • Pokud chcete, aby vám vlasy rostly rychleji, masírujte si při mytí pokožku hlavy.
  • Až na vlasy naneste kondicionér, pročešte je, aby se produkt dostal do všech vlasů.
  • Když použijete kulmu nebo žehličku, neměli byste vlasy mýt. Použijte pouze kondicionér, který jim dodá vlhkost a zajistí, že budou příjemné na dotek.
  • Kupte si noční sérum, které vaše vlasy vyživí, zatímco budete spát.
  • Pokud máte zrovna nepoddajné vlasy, vezměte si klobouk, nebo si na hlavu uvažte šátek.
  • Pokud nosíte prameny umělých vlasů, používejte suchý šampon. Neměli byste to s ním ovšem přehánět – může vám vlasy vysušit, nebo dokonce zamastit.
  • Pokud si chcete bavit vlasy, použijte přírodní barvu, jako je například henna. * Některé barvy vlasy vysušují, protože obsahují spoustu chemikálií, jako je amoniak a peroxid.

Varování

  • Nemyjte si vlasy příliš často. Pokud chcete mít krásné vlasy, měli byste je nechat na pokoji.

Informace o článku

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 54 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili.

Kategorie: Nehty a vlasy

V jiných jazycích:

English: Keep Your Hair Healthy, Italiano: Mantenere i Capelli Sani, Español: mantener el pelo saludable, Deutsch: Haare gesund halten, Português: Manter Seus Cabelos Saudáveis, Français: garder des cheveux en bonne santé, Русский: поддерживать здоровье волос, 中文: 护理头发, Nederlands: Je haar gezond houden, हिन्दी: अपने बालों को स्वस्थ रखें, Tiếng Việt: Chăm sóc Tóc khỏe đẹp, العربية: الحفاظ على صحة الشعر

Stránka byla zobrazena 1 652 krát.
Byl tento článek přesný?