Jak mít trpělivost

5 Metody:Zjistěte, proč jste netrpělivíNapište si toJak překonat netrpělivostMyslete ve velkémUklidněte se

Nikdy nebylo jednoduché mít trpělivost, ale v dnešní době je to snad ještě složitější. Ve světe, kde se informace šíří po celém světě během vteřin a vše získáte díky několika kliknutím myší, je těžké být trpělivý. Naštěstí je ale trpělivost ctností, kterou si lze vypěstovat. Budete příjemně překvapeni tím, jak uvolnění a klidní budete.

1
Zjistěte, proč jste netrpěliví

  1. 1
    Snažte se zjistit, na co tolik spěcháte. Například: čekáte, než začne nějaký večírek? Když se na něco těšíme, ztrácíme trpělivost a chtěli bychom, aby celý den jen tak rychle prosvištěl kolem.
    • Pokud máte příliš mnoho práce, měli byste si psát seznamy úkolů a naučit se plánovat. Potom můžete měnit svoji přirozenou reakci na podobné situace.
    • Rozdělte si své úkoly tak, abyste dělali vždy jen jednu věc najednou. Neměli byte mít rozdělaných několik věcí, jinak budete netrpěliví a budete přeskakovat.
    • Pokud můžete, zadávejte úkoly ostatním lidem. To samo o sobě může být testem vaší trpělivosti, ale zároveň se také naučíte sdílet svoji práci s ostatními.
  2. 2
    Všimněte si, co vám způsobuje ztrátu trpělivosti. Například když neděláte vůbec nic. Netrpělivost se k vám tajně přikrade a když se budete cítit ustaraně, úzkostlivě nebo nešťastně, ani si neuvědomíte, že za to může ona. Dávejte si na to pozor a jistě se s tím budete umět vypořádat.
    • Které události, lidé nebo okolnosti vám způsobují ztrátu kontroly? Sedněte si a napište si všechny věci, které vám způsobují úzkosti, napětí nebo frustraci. V jádru mnoha úzkostí je fakt, který neumíme akceptovat. Jaký je ten váš?

  3. 3
    Snažte se najít vzorce. Uvědomit si svoji netrpělivost znamená poučit se z ní a snažit se zjistit, jaký vztah nebo okolnosti vedou k těmto pocitům. Potom se tyto okolnosti snažte změnit. Když se o to pokusíte, budete vědět, zda je vaše netrpělivost opodstatněná, nebo zbytečný. Většinou je k ničemu být netrpělivý, ale pokud k tomu máte důvod, měli byste svůj problém řešit a zbytečně se nestresovat.

2
Napište si to

  1. 1
    Veďte si deník. Jeden nebo dva týdny si zapisujte, kdykoli se budete cítit netrpělivě. Napište si také vše, s čím jsou tyto pocity spojené (např.: 1.6. – hodina astronomie). Veďte si tyto poznámky poctivě a pravidelně.
    • Jistě si všimnete, že vnímáte svoji netrpělivost více. Možná budete moci také sledovat tento pocit objektivně a zjistit tak, které události ho způsobují.
    • Možná zjistíte, že vám netrpělivost nezpůsobují okolnosti, ale přímo vaše nepříjemné pocity. V tom případě se brzy naučíte ovládat netrpělivost a nenechat ji, aby vás ovládala.

3
Jak překonat netrpělivost

  1. 1
    Překonejte návaly netrpělivosti. Z dlouhodobého hlediska trpělivost vyžaduje změnu přístupu k životu, ale můžete něco udělat hned teď. Uvolněte se, nadechněte se a snažte se vyprázdnit hlavu. Soustřeďte se na svůj dech a jistě své nepříjemné pocity překonáte.
  2. 2
    Pokud se nemůžete zbavit toho, co vám způsobuje netrpělivost, zapomeňte na to. Pokud není nic, co byste mohli udělat, snažte se na svoji netrpělivost vůbec nemyslet. Lehce se to říká, ale je možné toho dosáhnout – a je to to jediné, co pro sebe v tu chvíli můžete udělat.
    • Nejprve budete mít problém na věci zapomenout, pokud jsou pro vás důležité – například když se nebudete moci dočkat, až se vám ozve potenciální zaměstnavatel. Měli byste být ale schopni zbavit se nepříjemných pocitů netrpělivosti v situacích, jako je například čekání ve frontě v obchodě.
    • Když se budete opravdu snažit být trpělivější ve všech situacích, nakonec získáte schopnost a sílu udržet si klid i v těch nejdůležitějších a nejzdlouhavějších chvílích.

4
Myslete ve velkém

  1. 1
    Připomínejte si, že věci chtějí čas. Netrpěliví lidé, kteří trvají na tom, aby měli vše hned teď, neradi marní čas. Některé věci ale jednoduše neuspěcháte.
    • Myslete na své nešťastnější vzpomínky. Je velká šance, že se vám někdy v životě již vyplatilo být trpělivý – například když jste pracovali na své kariéře, nebo jste se snažili zhubnout. Měli byste na tyto události takové vzpomínky, kdybyste byli netrpěliví? Pravděpodobně ne!
    • Všechno dobré v životě chce čas a odhodlání a také velký kus práce. Pokud jste netrpěliví, pravděpodobně nebudete mít úspěch ve vztazích, nebudete umět dosáhnout svých cílů atd. Dobré věci čekají na ty, kteří si umějí počkat, nikdy je nedostanete hned.
  2. 2
    Nezapomínejte, na čem záleží. Když se budete soustředit na nedůležité věci, posilujete tím svoji netrpělivost. Pohybujte se životem klidně, buďte laskaví a odpouštějte ostatním lidem, buďte vděční za to, co máte a snažte se využívat příležitostí. Když nedůležité věci podporují naši netrpělivost, měli bychom si udělat čas a vzpomenout si na to, co už máme – tím se zbavíme touhy po něčem dalším, co chceme ihned.
  3. 3
    Vždy si pamatujte, že nakonec dostanete to, co chcete. Je ale důležité být vyspělý a mít trpělivost. Pokud pracujete tvrdě, vždy nakonec budete mít skvělé výsledky. Jen musíte mít trpělivost a snažit se.
    • Ostatním lidem to může připadat jednoduché, ale jediná věc, na které záleží je zabavit se, i kdybyste měli dělat něco nezajímavého.
    • Pamatujte, že trpělivost je duševní dovednost, kterou nikdy nezapomenete. Važte se jí a pracujte na ní. Netrpělivost není nic, co by vám lidé mohli závidět, ale spíše něco, čeho byste se měli zbavit dříve, než vám to zničí život.
  4. 4
    Vždy mějte pozitivní přístup k životu. Když budete pozitivní, budete působit trpělivým dojmem. Nezapomínejte na to, že život není závod, ale cesta, na které si musíte užít každý krok.

5
Uklidněte se

  1. 1
    Očekávejte neočekávané. Jistě máte své plány, ale věci nejdou vždy nutně podle plánu. Uvědomte si to a berte změny plánu s klidem. Mějte realistická očekávání. To platí nejen pro okolnosti, ale také pro chování ostatních lidí.
    • Pokud například křičíte na partnera, nebo na dítě za to, že vylilo pití, nedokážete pochopit fakt, že lidé nejsou dokonalí. I když nejde jen o jeden incident ale o pravidelné zanedbávání, když přijdete o svoji trpělivost, celou situaci jen zhoršíte. Takové problémy se musí řešit rozhovorem a sebeovládáním.
  2. 2
    Dejte si pauzu. Tato věta může mít dva významy:
  • Nejprve si udělejte chvíli čas a nedělejte vůbec nic. Jen si sedněte a klidně přemýšlejte. Nesledujte televizi ani si nečtěte, jen tak seďte. Může to být nejprve těžké a po chvíli se budete cítit netrpělivě, ale když budete trénovat a naučíte se zpomalit svůj vlastní svět, naučíte se trpělivosti.

  1. 1
    Za druhé – přestaňte mít na sebe i na ostatní vysoké nároky. Jistě bychom všichni byli trpělivější, kdyby děti neplakaly, nádobí se nerozbíjelo, počítače fungovaly a lidé nedělali chyby. To se ale nikdy nestane. Když budete očekávat, že vše půjde podle vašeho plánu, je to jako kdybyste chtěli jít hlavou proti zdi. Dejte si pohov. Pokud jste dítě, jděte si hrát ven!

Tipy

  • Místo abyste se nechali otrávit rozptýlením (jako je řvoucí dítě v letadle), staňte se pasivním pozorovatelem. Pokud se každý den budete snažit jen tiše sledovat svět kolem vás aniž byste ho soudili, brzy budete trpělivější.
  • Když se nudíte, je těžké mít trpělivost. Pokud například čekáte v čekárně u lékaře a nemůžete dělat nic kromě sledování hodin, snažte se udržet si trpělivost. Pokud si ale budete číst knihu nebo luštit křížovku, uteče vám to rychleji. Pokud máte něco, co byste během čekání mohli dělat, dělejte to! V dnešním rychlém světě se vám často nepodaří užít si chvíli nicnedělání. Když takovou příležitost najdete, měli byste ji využít.
  • Mějte trpělivost. Nikdy nikoho neotravujte proto, že mu něco trvá.
  • Trpělivost je klíčem k úspěchu.
  • Můžete se stresu zbavit tím, že si o něm budete psát. Studie prokázaly, že lidé, kteří si zapisují své pocity, jsou klidnější a umí se s různými emocemi vypořádat snadněji. Příště až budete mít vztek, napište si to do sešitu a chvíli meditujte o tom, proč tento vztek cítíte.
  • Vždy se plně soustřeďte na to, co právě děláte. Dnes toho jistě musíte udělat mnoho, ale nyní máte před sebou jedinou věc, které byste měli věnovat veškerou pozornost. Když tento úkol splníte, budete mít pocit zadostiučinění a pustíte se s vervou i do ostatních povinností.
  • Vyvinout si trpělivost není jednoduché a budete muset mít pořádnou motivaci. Rozhodně byste se do toho ale měli pustit. Trpělivost sníží váš stres a zlepší celkové zdraví. Díky trpělivosti budete také šťastnější. Kdykoli budete mít pocit netrpělivosti, vzpomeňte si na to, jak dobré je být trpělivý a uvědomte si, že netrpělivost váš stres ještě zhorší.
  • Když budete mít s ostatními lidmi trpělivost, ukážete jim svoji úctu. Nikdo není dokonalý a pokud chcete být skvělým rodičem, partnerem, šéfem nebo přítelem, budete muset mít s lidmi trpělivost. „Neřešte maličkosti“ by mělo být vaším novým mottem. Když se uvolníte, všichni se budou cítit lépe a budete spolu také lépe vycházet.
  • Nezapomeňte na to, že za každou minutu vzteku přijdete o 60 vteřin štěstí.
  • Až budete schopni změnit svůj přístup a stanete se trpělivějšími, zjistíte, že díky této vlastnosti zvládnete cokoli, bez ohledu na to, jak dlouho to bude trvat. Navíc vám také trpělivost pomůže dosáhnout vašich cílů.
  • Mnoho lidí dělá jógu a medituje, protože jsou díky tomu trpělivější.

Varování

  • Trpělivost není omluvou pro prokrastinaci a lenost. Je dobré být trpělivý, ale neznamená to odkládat důležité věci.
  • Mějte trpělivost s lidmi, kteří nemají trpělivost. Ukažte jim, na čem skutečně záleží.

Informace o článku

Kategorie: Rodinný život

V jiných jazycích:

English: Be Patient, Italiano: Essere Paziente, Español: ser más paciente, Deutsch: Sich in Geduld üben, Português: Ser Paciente, Nederlands: Geduldig zijn, Français: être patient, Русский: быть терпеливым, 中文: 保持耐心, Bahasa Indonesia: Bersabar, العربية: الاتسام بالصبر, हिन्दी: धैर्यवान बनें, ไทย: ฝึกความอดทน, Tiếng Việt: Trở nên kiên nhẫn

Stránka byla zobrazena 2 957 krát.

Byl tento článek přesný?