Jak můžete pomoci sami sobě

Spoluautor Tasha Rube, LMSW

Mnoho vědců se domnívá, že téměř polovina věcí, která nás činí šťastnými, je v naší moci. Duševní pohoda vyvolává kladné pocity, a obráceně, kladné pocity jsou příčinou duševní pohody. Když zainvestujete do svého štěstí a pohody, vytvoříte tím pozitivní smyčku, která se bude udržovat sama. Pěstujte v sobě pozitivní, realistické myšlenky, které napomohu ke vzniku spirály štěstí. Pomozte sami sobě, ale neizolujte se od ostatních a neodmítejte možnost si s nimi promluvit. Některé věci můžeme získat jen od druhých lidí a některé pouze sami od sebe.

Metoda 1 ze 2:
Vytvoření spirály štěstí

  1. 1
    Podporujte v sobě kladné pocity. Všimněte si, kdy se cítíte dobře, a ciťte se kvůli tomu dobře. Čím více budete obklopeni pozitivitou, tím šťastnější a odolnější budete. Nesnažte se štěstí vynutit silou, ale spíš v sobě pěstujte pocit duševní pohody, síly a propojení. Utvrďte se v pozitivních myšlenkách. Řekněte si je nahlas nebo si je zapište, abyste zvýšili jejich účinnost. „Sluneční paprsky na kůži jsou moc příjemné.“ „Jsem na sebe pyšný/á, že jsem umyl/a to nádobí.“
    • Večer pak zhodnoťte věci, které vás bavily. Zapište si tři věci, které vám přinesly potěšení.
    • Pozitivní emoce vám pomůžou dostat se z traumatu a těžkostí. Navíc také budují odolnost, která se vám bude hodit v budoucnu, až nastanou jiné náročné časy.[1]
  2. 2
    Zjistěte, co vás činí šťastnými. Je známo, že nám lidem se nedaří odhadnout věci, které nás dělají šťastnými. Honba za mocí, bohatstvím a slávou málokdy vede k osobní spokojenosti. Kvůli stresu se občas s věcmi snažíme jen srovnat a neděláme to, co je nám příjemné. Nemusíte být také nutně šťastní, když vás baví nebo chválí někdo jiný. Než si stanovíte svoje cíle, nějaký čas sledujte, co vám ve skutečnosti dělá radost.
    • Zkuste si během běžného týdne vést deník a několikrát konzultujte sami se sebou své pocity. Jaké činnosti vám přinášejí spokojenost? Co mají společného?[2]
    • Všimněte si, kde se nacházíte a co dělá vaše tělo, když jste šťastní. Jste venku? V pohybu? Jste sami, nebo s někým? Jaká je denní doba? Kolik je hodin?
  3. 3
    Stanovte si cíle, které jsou smysluplné právě pro vás. Jakmile přijdete na některé věci, které vám přinášejí spokojenost, položte si otázku, co mají společného. Do jakých činností se dokážete úplně ponořit? Kdy cítíte, že děláte nejlepší práci nebo jste nejlepší verzí sebe sama? Stanovte si cíle, které vám pomohou více se angažovat v každodenních činnostech.[3]
    • Pokud se například cítíte nejšťastněji, když jdete na procházku se psem, čekáte na autobus nebo zaléváte zahradu, vaším cílem může být trávit víc času venku.
    • Pokud se cítíte šťastní, když pomáháte kolegovi v práci nebo připravujete večeři pro partnera, můžete zkusit najít jinou činnost, během které budete pomáhat jiným.
  4. 4
    Podívejte se do světa. Soustřeďte se na získávání zkušeností, ne majetku. Peníze navíc utraťte za cestování a učení se novým věcem. Díky vzpomínkám budete mít silnější pocit, že jste naživu, než když budete shromažďovat majetek. Když se budete učit něčemu novému, zachováte si i ve stáří pružnou mysl a do každodenních návyků tak můžete vnést novou radost. A pokud se věnujete nějakému koníčku, může to být skvělá připomínka toho, že si máte odpočinout.[4][5]
    • Pracujte jako dobrovolníci v organizaci, které věříte, abyste zvýšili svůj pocit propojení a užitečnosti.
    • Ušetřete peníze navíc, abyste je mohli utratit za činnosti a dárky pro jiné. Vezměte kamaráda na večeři nebo kupte dobrou láhev vína, když jdete k někomu na návštěvu.
    • Stanovte si cíle toho, co se chcete naučit. Choďte na lekce cizího jazyka a na konci roku vycestujte do země, kde se tím jazykem mluví. Navštěvujte kurzy vaření a pak uspořádejte party, kde budete servírovat vlastní jídlo.
  5. 5
    Prokazujte vděčnost. Když budete chtít to, co už máte, budete šťastnější, než když budete toužit po něčem jiném. Změna vás může sice stimulovat, ale když budete svou pozornost věnovat lidem a místům, které máte rádi, přispěje to více k vašemu celkovému štěstí. Prozkoumejte, co máte, a oceňte to. Udělejte si seznam věcí, za které jste vděční, a sdílejte je s lidmi, které máte rádi.
    • Lidí v svém životě si ceňte nade všechno na světě. To, že chcete pomáhat sami sobě, neznamená, že se musíte izolovat. Řekněte svým přátelům a rodině, že je máte rádi a čeho si na nich vážíte.
    • Pokud se nejlépe vyjadřujete písmem, sestavte si seznam lidí, za které jste vděční, a každý den napište jeden dopis.[6]
    Reklama

Metoda 2 ze 2:
Pečujte o sebe

  1. 1
    Dostatečně spěte. Když vynecháte spánek, může to zhoršit jakoukoliv situaci, které čelíte. Dospělí lidí potřebuji kolem 7 až 8 hodin spánku každou noc, ideálně co nejméně přerušovaného. Příliš dlouhý spánek může způsobit apatii a depresi, zatímco málo spánku může poškodit vaši imunitu, váhu a duševní zdraví.[7][8]
    • Pokud máte problémy se spaním, vyzkoušejte před usnutím nějaký relaxační rituál. Před spaním si vyhraďte jednu hodinu na to, abyste si vyčistili zuby, převlékli se do pohodlného pyžama a věnovali se jedné odpočinkové aktivitě, jako je čtení, meditace, sledování nějakého pořadu nebo poslech hudby.
    • Vyhněte se alkoholu a kofeinu a nedávejte si šlofíka.
    • Když vás v noci přepadne nějaká stresující myšlenka nebo myšlenka související s prací, řekněte si jemně: „Teď není čas na to, abych na to myslel/a. Teď je čas na spaní.“
  2. 2
    Hýbejte se. Díky pravidelnému cvičení budete sebevědomí, zdraví, uvolnění a plní energie.[9] Většina dospělých by měla alespoň 150 minut týdně vykonávat nějakou mírnou fyzickou aktivitu nebo intenzivně cvičit 75 minut. Rozdělte si pohyb do kratších časových úseků během celého týdne. Pokud neradi chodíte do posilovny, můžete jít na svižnou procházku, projet se na kole nebo chodit na lekce tance či jógy.
  3. 3
    Dobře se stravujte. Vaření doma je levnější a zdravější než stravování se v restauracích. Naučte se vařit věci, které máte rádi, a ledničku zásobujte dostatkem potravin. Neztrácejte čas různými vitamínovými a minerálními doplňky, místo toho jezte dostatek ovoce a zeleniny a stravujte se pestře. Když budete jíst širokou škálu potravin, tělo získá živiny, které potřebuje.[10] Ujistěte se, že přijímáte potřebné množství bílkovin a sacharidů, abyste měli dostatek energie.
    • Jezte alespoň tři jídla denně a mezi nimi si dávejte zdravé svačinky.
  4. 4
    Vyhněte se negativní samomluvě. Chovejte se k sobě tak, jak si jakýkoliv člověk zaslouží – se soucitem, úctou a láskou. Nebuďte k sobě příliš kritičtí, mluvte k sobě klidně. Když na vás přijdou negativní pocity nebo myšlenky, pojmenujte je. Naučte se rozpoznávat situace, které ve vás tyto pocity vyvolávají. Přijměte pocity, které se ve vás objevují, ale analyzujte jejich příčiny.[11]
    • Pokud vás nějaký negativní pocit přepadává často, pojmenujte ho a chovejte se k němu jako k otravnému vedlejšímu produktu svého prostředí. Řekněte si: „Aha, zase kritizuju svoje tělo. Asi proto, že jsem v čekárně plné časopisů zobrazujících jeden typ těla.“
  5. 5
    Cvičte se v bdělé pozornosti. Tento typ pozornosti či všímavosti znamená, že se budete věnovat myšlenkám, pocitům a vjemům v daném okamžiku, aniž byste se je snažili nějak rozebírat nebo hodnotit. Může vám to pomoci uvolnit úzkost a odpočinout si od negativního kolotoče myšlenek.[12] Chcete-li si vyzkoušet vědomou bdělost, věnujte pozornost svým smyslům. Udělejte si seznam všeho, co vidíte, cítíte, slyšíte a jak vám zrovna je.[13]
    • Když si uvědomíte, že začínáte pociťovat napětí nebo stres, zkuste vyjmenovat, co právě děláte. Řekněte: „Právě jdu po ulici. V ruce držím bundu. Dýchám.“
    • Vnímejte, jak vzduch vchází a zase odchází z vašeho těla. Všimněte si, které části těla se zvedají a které klesají. Když se vaše mysl někam zatoulá, připomeňte si, že věnujete pozornost dýchání.[14]
    • Chcete-li zrelaxovat celé tělo, postupně napínejte a pak zase uvolňujte každý sval.
  6. 6
    Připravte si rozpočet. Mějte přehled, kolik vyděláváte a kolik utrácíte. Ujistěte se, že máte dost peněz, abyste mohli zaplatit své měsíční výdaje a šetřit na budoucnost. Pokud utrácíte víc, než vyděláte, popřemýšlejte, jestli nemůžete své výdaje omezit. Když budete mít rozpočet, omezíte tak pocity úzkosti a budete se tak moct lépe rozhodovat.
    • Spočítejte, kolik každý měsíc vyděláte, kolik utratíte a za co. Potom vypočítejte, kolik si každý měsíc můžete dovolit utratit.
    • Pokud nemáte spořicí účet, založte si ho. Spočítejte, kolik peněz tam měsíčně můžete posílat.
    • Chcete-li začít šetřit, můžete například začít domácím vařením, nakupováním jednotlivých přísad místo průmyslově zpracovaných potravin, používáním městské hromadné dopravy a omezením pití v barech a kavárnách.
  7. 7
    Zajděte za odborníkem. Pokud chcete pomoct sami sobě, jedním z realistických způsobů, jak to udělat, je uvědomit si hodnotu názoru nezaujatého člověka. Existují situace, ze kterých se svépomocí nedostanete. Pokud bojujete se závislostí, duševní poruchou, právním problémem nebo zneužíváním, možná budete mít problém zotavit se bez profesionální pomoci.
    Reklama

O tomto wikiHow

Licencovaný magisterský sociální pracovník
Spoluautorem tohoto článku je Tasha Rube, LMSW. Tasha Rube je magistra a licencovaný sociální pracovník v Missouri. V roce 2014 získala titul MSW na University of Missouri.
Kategorie: Zdraví
Stránka byla zobrazena 656 krát.

Pomohl vám tento článek?

Reklama