Jak milovat život

V tomto článku:Milujte svůj životDlouhodobá řešeníDlouhodobá duševní řešení9 Reference

Milovat život je jedna z nejdůležitějších změn, které byste měli udělat, abyste byli šťastnější a zdravější. Neznamená to, že se nebudete potýkat s problémy, nebo že nebudete nikdy smutní, ale když budete pozitivnější a budete mít svůj život rádi, bude pro vás snadnější řešit nesnáze. V tomto článku se dozvíte, jak milovat svůj život.

Část 1
Milujte svůj život

  1. 1
    Nezabývejte se tím, jak věci dopadnou. Jednou z největších změn je přestat se starat o výsledky věcí, které nemůžete ovlivnit. Uvědomte si, že to jediné, co můžete ovlivnit, je vaše reakce na danou situaci, ale se samotnou situací nemůžete nic dělat. Potřeba věci ovládat pochází ze strachu a když budete jednat se strachem, nebudete si moci svůj život užívat. [1]
    • Zeptejte se sami sebe, čeho se bojíte, nebo proč máte pocit, že musíte danou situaci ovlivnit. Příkladem je například to, že se bojíte, že vaše přítelkyně zapomene koupit na nějakou událost víno a máte z toho strach. Co by se tím pokazilo? Pravdou je, že když se budete zbytečně bát, všechno vám zkazí váš vlastní přístup a ne nedostatek vína.
    • Například: pokud jste právě začali s někým chodit, je v pořádku si plánovat, kam byste chtěli se svým vztahem směřovat, ale musíte být otevření možnostem a uvědomit si, že nemusí jít vše podle vašeho plánu.
    • Dalším příkladem je případ, kdy trpíte nějakou nemocí. Místo abyste byli neustále vzteklí a zlobili se, si uvědomte, že svoji nemoc sice nemůžete ovládat (i když se můžete snažit ji nezhoršit), ale můžete ovládat své pocity a své reakce.
  2. 2
    Buďte flexibilní. Neznamená to, že se musíte stavět na hlavu, ale znamená to, že musíte být otevření různým možnostem. Je to spojeno s tím, že se nesmíte zabývat tím, jak věci dopadnou, protože když nebudete mít flexibilní přístup, budete se často setkávat s problémy, které vás psychicky zničí. [2]
    • Zamyslete se nad svými myšlenkami a slovy. Zamyslete se nad myšlenkami a věcmi, které říkáte (zejména nad těmi, které mají něco společného s věcmi, které nemůžete ovlivnit). Uvidíte, že najdete spoustu oblastí, na kterých můžete zapracovat, abyste byli spokojenější.
    • Změňte svoji rutinu. Nemusíte dělat velké změny, ale když budete každý den zkoušet nové věci, nebudete se nudit. Stačí zkusit něco jednoduchého, například jet do práce jinou cestou, nebo si dát kávu v jiné kavárně.
  3. 3
    Řešte své problémy. Každý má problémy, ať už jsou malé, nebo velké. Když je budete ignorovat, nakonec vám přerostou přes hlavu. Nemusíte jim čelit všem najednou, ale když se s nimi vypořádáte včas a nebudete na nic čekat, budete schopni si užívat života, protože se vám problémy nebudou kupit.
    • Zaměřte se na to, abyste našli řešení každého svého problému a nesoustředili se jen na samotný problém. Pokud máte například potíže se svým spolubydlícím, nesoustřeďte se na to, že máte problém a snažte se pracovat na tom, abyste se ho zbavili a naučili se spolu žít.
    • Zeptejte se sami sebe, zda je váš problém skutečným problémem. Někdy si lidé vytváří problémy, aniž by si vůbec uvědomovali, proč to dělají. Například: pokud se cítíte špatně, když máte s někým telefonovat, zeptejte se sami sebe, proč to tak je. Když se přinutíte k tomu, abyste si našli nějaký důvod, zbavíte se pocitu úzkosti a uvědomíte si, že vlastně nemáte žádný vážný problém.
  4. 4
    Odpočívejte. Někdy je nejlepší dobít energii a dát si od všeho pauzu. Nezapomínejte se rozmazlovat a pravidelně odpočívat.
    • Dejte si teplou koupel a pusťte si svoji oblíbenou hudbu, abyste se nesoustředili na to, co vás trápí.
    • Dovolte si chvíli jen tak snít. Pokud jezdíte každý den autobusem do práce nebo do školy, využijte toho času a myslete na to, co si přejete a sněte o věcech, které vás baví a které jsou pro vás důležité.
    • Dělejte něco zábavného. Může to být cokoli, od četby oblíbené knihy až po dlouhou dovolenou. Jednoduše se věnujte něčemu, co vám umožní zapomenout na vaše všední starosti.

Část 2
Dlouhodobá řešení

  1. 1
    Smějte se. Lidé říkají, že smích je nejlepším lékem na všechno a opravdu se můžete spolehnout na to, že vám smích zlepší náladu i zdraví. Smích zlepšuje krevní oběh, posiluje imunitu, uvolňuje tělo a pomáhá lidem usnout. Může vám dokonce i srovnat hladinu krevního cukru. [3]
    • Pusťte si svoji oblíbenou komedii, nebo nějaké vtipné video na YouTube. Smích vám pomůže se zbavit stresu.
    • Sejděte se s přáteli a vzpomínejte na vtipné věci, které se vám staly. Když se budete smát i s ostatními lidmi, budete mít pozitivnější přístup k životu.
  2. 2
    Pečujte o své zdraví. Vaše zdraví má velký vliv na vaše emoce a přístup k životu. Je těžké milovat život, když máte chřipku, nebo bojujete s nějakou nemocí. Když se budete o své zdraví starat, budete mít lepší přístup k životu.
    • Při cvičení tělo vylučuje chemikálie, které vám zlepšují náladu, pomáhají proti depresi a vylepšují spánek. I krátké cvičení vám pomůže. Zajděte si na procházku, zacvičte si jógu, nebo si pusťte nějakou hudbu a zatančete si![4]
    • Pijte hodně vody. Voda je pro vaše zdraví nezbytná. Když budete dehydrovaní, budete unavení a nebudete se cítit dobře. Každý den vypijte alespoň 8 sklenic vody a vyhýbejte se kofeinu a slazeným nápojům.
    • Jezte zdravě. Vyhýbejte se cukru a zpracovaným potravinám (jednou za čas můžete zhřešit). Držte se ovoce, zeleniny a bílkovin a zdravých sacharidů, jako jsou celozrnné produkty.
    • Snažte se dostatečně spát. Když budete mít dost spánku, posílíte tím svoji imunitu a zbavíte se deprese a nemocí. Optimální množství spánku je 8-9 hodin denně. Když se vám nepodaří naspat v noci dost, trochu si zdřímněte i přes den.
  3. 3
    Vystupte ze své zóny komfortu. Pokud chcete milovat život, budete muset být ochotní zkoušet nové věci a přinutit se dělat věci, ze kterých jste nervózní. Součástí lásky k životu je zbavit se strachu, který dusí vaše štěstí.
    • Začněte zvolna, zejména pokut trpíte úzkostmi. Zkuste začít vařit, nebo třeba plést. Hodně se toho naučíte z videí na YouTube a budete mít dobrý pocit z toho, že umíte něco zajímavého.
    • Čím více nových věcí budete zkoušet, tím snadnější to pro vás bude. Zbavit se strachu a nebát se zkoušet nové věci chce trochu cviku.
    • Netrestejte se za to, že nedokážete něco, co byste chtěli zkusit. Existuje spousta věcí, které dokážete. Vyberte si něco jiného!
  4. 4
    Zpívejte. Zpívání uvolňuje endorfiny, díky kterým se cítíme dobře, takže nás zbavuje stresu. Zpěv ve sboru vám umožní najít si nové přátele a pomůže vám cítit se bezpečně, takže se vyhnete depresi a pocitům osamělosti. [5]
    • Najděte si ve svém městě nějaký pěvecký sbor. Když žádný nenajdete, založte vlastní. Můžete si zpívat jen se přáteli a učit se písničky, které se vám budou líbit.
    • Můžete zpívat také sami. Naučíte se díky tomu správně dýchat a uvolníte se.
    • Možná si říkáte, že neumíte zpívat. Nemusíte být příští popovou hvězdou, abyste si mohli doma zpívat. Pokud nechcete zpívat před ostatními lidmi, protože se stydíte, zpívejte si jen sami ve sprše.
  5. 5
    Pomáhejte ostatním. Věnujte svůj čas, svoji energii a své peníze ostatním lidem. Když budete mít rádi ostatní lidi, budete mít ze sebe lepší pocit. Filantropie vám také pomůže se zbavit stresu a úzkosti a umožní vám seznámit se s mnoha lidmi. [6]
    • Najděte si nějakou místní charitu a dělejte dobrovolnickou práci. Minimálně jednou za měsíc choďte pomáhat do útulku pro zvířata, nebo nalévat polévku bezdomovcům.
    • Když například někomu z rodiny umyjete auto, uděláte tím radost vám oběma. Můžete někoho odvézt k lékaři, nebo někomu pomoci se stěhováním. Můžete také svým přátelům uvařit nějaké dobré jídlo (pokud to neděláte často), nebo někomu pohlídat zvíře.

Část 3
Dlouhodobá duševní řešení

  1. 1
    Buďte bdělí. Bdělost znamená myslet na přítomnou chvíli, místo strachování se o budoucnost nebo lpění na minulosti. Tyto dvě věci vám brání užívat si svůj každodenní život naplno. [7]
    • Věnujte se vždy jen jedné činnosti. Může jít o něco tak jednoduchého, jako je jezení večeře, nebo dělání domácích úkolů. Věnujte pozornost chuti jídla, které jíte. Je ostré? Křupavé? Slané? Nehodnoťte ho, ale užívejte si ho. Nesoustřeďte se na to negativní, ale vnímejte vše pozitivně.
    • Každý den si udělejte 20 minut a věnujte se meditačnímu dýchání. Nadechujte se 4 vteřiny a potom 6 vteřin vydechujte. Vnímejte, jak se vám roztahuje břicho a dýchejte zhluboka. Když začnete myslet na něco jiného, začněte se soustředit znovu na svůj dech.
    • Dejte si krátkou pauzu. Pokud máte přestávku ve škole nebo v práci, na chvíli se zadívejte z okna a odpočiňte si, místo abyste hned kontrolovali telefon, nebo si četli emaily. Všímejte si toho, jak to vypadá venku, zamyslete se nad tím, jaké je počasí a jakou barvu má nebe. Nehodnoťte to, co vidíte, pouze si toho všímejte.
  2. 2
    Buďte vděční. Když budete vděční, naučíte se ocenit to, co v životě máte, nebudete brát nic samozřejmě a budete si cenit svých zkušeností. Když budete trénovat vděčnost, budete se cítit lépe a budete šťastnější. [8]
    • Veďte si deník, do kterého si budete zapisovat věci, za které jste vděční (například to, že máte střechu nad hlavou, máte co jíst, jste zdraví), lidi, které máte rádi a laskavosti, které vám tito lidé prokazují.
    • Všímejte si malých věcí. Ty nejmenší věci jsou tím, díky čemu je náš život jednodušší. Soustřeďte se na to, jak teplo je vám v kabátě za chladného zimního dne, jak lahodný je dortík, který jste si dali ke kávě, nebo jak vás potěšila milá slova vašeho kamaráda.
    • Mluvte s lidmi o tom, za co jste vděční. Promluvte si s někým z rodiny, s kamarádem, nebo s psychologem o věcech, za které jste vděční. Pomůže vám to uvědomit si, že máte důvod mít z něčeho radost a nebudete se tolik soustředit na věci, které vás stresují.
  3. 3
    Určujte si dosažitelné cíle. Můžete si určovat i velké celoživotní cíle, ale měli byste mít i menší, dosažitelné cíle, na kterých se vám bude pracovat snáze. Pomůže vám to mít ze sebe lepší pocit a připomene vám to, že dokážete vše, co si usmyslíte.
    • Řekněte si, že si jednou za měsíc důkladně uklidíte v pokoji. Můžete si k tomu pustit nějakou hudbu a užívat si to. Až to budete mít za sebou, budete se cítit naprosto skvěle!
    • Nevyčítejte si, když se vám něco nepovede, nebo když to nestihnete v čase, který jste si pro to vyhradili. Raději se poučte a příště to udělejte trochu jinak. Když budete brát neúspěchy jako příležitosti k učení, budete produktivnější a šťastnější.
  4. 4
    Myslete pozitivně. Negativní myšlenky jsou špatné pro vaše tělo i pro vaši mysl a mohou ovlivnit to, jak vnímáte celý svět. Mít někdy negativní myšlenky je naprosto v pořádku, ale když se jich budete držet, bude vám to bránit ve štěstí. Měli byste se soustředit na pozitivní věci a nezabývat se těmi negativními. [9]
    • Nezabývejte se negativními myšlenkami příliš dlouho. Když se nějaká vynoří, uvědomte si ji a zase se jí zbavte. Pokud vás například napadne, že nejste přitažliví, řekněte si: „Napadlo mě, že nejsem hezký. Je to užitečná myšlenka?“ Hned zjistíte, že vám to vůbec nepomáhá a budete se moci věnovat jiným věcem.
    • Nesoustřeďte se příliš na minulost, ani na budoucnost. Když budete posedlí tím, co se vám v minulosti nepovedlo nebo co by se mohlo pokazit v budoucnu, nebudete schopni si užívat přítomnou chvíli. Když budete mít strach z toho, co přijde, nebudete se na budoucnost těšit a budete mít stále strach. Když zjistíte, že se příliš zabýváte minulostí nebo budoucností, začněte se věnovat něčemu aktuálnímu – stromům v parku, svému dechu, dešti, který vám dopadá na okno atd.
    • Ať se děje cokoli, uvědomte si, že to nakonec přejde. Nebudete zaseknutí v dopravní zácpě napořád a nebudete mít neustále ani skvělou náladu. Připomínejte si, že jde jen o dočasné situace a budete je zvládat snadněji.

Tipy

  • Pečujte o sebe. Když se budete starat jen o ostatní a budete zapomínat na své potřeby, nebudete šťastní. Pomáhat lidem je skvělé, ale nezapomeňte si udělat čas i sami na sebe.

Varování

  • Nedovolte ostatním, aby vás ponižovali. Když vám někdo bude říkat něco negativního, napoví vám to více o něm, než o vás.
  • Budete mít špatné dny a dny, kdy budete smutní a nebudete schopni se těchto pocitů zbavit. Uvědomte si, že je to v pořádku. Každý má někdy špatný den. Buďte k sobě milí a uvidíte, že to brzy přejde.
  • Tím jediným, kdo se o vás může postarat, jste vy.

Informace o článku

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 72 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili.

Kategorie: Osobní péče a Styl

V jiných jazycích:

English: Love Life, Español: amar la vida, Português: Amar a Vida, Italiano: Amare la Vita, Deutsch: Das Leben lieben, 中文: 热爱生活, Français: aimer la vie, Русский: научиться любить жизнь, Nederlands: Houden van het leven, Bahasa Indonesia: Mencintai Kehidupan, العربية: حب الحياة, 한국어: 삶을 사랑하는 법, हिन्दी: जिंदगी से प्यार करें, Tiếng Việt: Yêu Cuộc sống, ไทย: รักชีวิต

Stránka byla zobrazena 1 992 krát.
Byl tento článek přesný?