Jak motivovat sám sebe

V tomto článku:Správné myšleníNajděte si hybnou síluUdržujte si motivaciReference

Mít motivaci znamená být připraven chovat se a diskutovat odhodlaně a soustředně. Znamená to také být dostatečně chytrý na to, aby s vámi lidé nemohli manipulovat a být ochotný se učit. Tento stav mysli není snadné udržet! Naštěstí vám ale přinášíme spoustu tipů, které vám umožní začít ihned.

Část 1
Správné myšlení

  1. 1
    Myslete pozitivně. Je těžké něčeho dosáhnout, když se vám hlavou stále honí myšlenky, jako „Život je na nic a ještě k tomu prší.“ Takové myšlenky způsobují, že máme chuť si vlézt do postele a nevylézat, dokud nás z ní někdo nevytáhne násilím. Tomu se musíte vyhnout! Pozitivní myšlení je tím jediným způsobem, jak získat motivaci.
    • Pokud myslíte negativně, přestaňte s tím. Zapomeňte na to a nedokončujte negativní myšlenky – zaměřte se raději na něco jiného. Platí to zejména když myslíte na motivaci. Máte před sebou nějaký úkol? Uvědomte si, že ho zvládnete. Jakýkoli jiný způsob myšlení vám zabrání i v tom, abyste se o to pokusili.
  2. 2
    Buďte sebejistí. Pokud chcete myslet pozitivně, musíte smýšlet pozitivně i o sobě. Když si budete myslet, že jste neschopní, ovlivní to množství úsilí, které jste ochotní věnovat danému úkolu. Proč byste se přece měli snažit, když to stejně nedokážete. Přesně tak – když se nebudete snažit, nic nedokážete.
    • Začněte tím, že si spočítáte své úspěchy. Co se vám v životě podařilo? Povedlo se vám něco naprosto úžasného? Jaké zdroje máte k dispozici? Myslete na to, čeho jste v minulosti dosáhli. Z jakého důvodu byste neměli dosáhnout toho, po čem toužíte nyní? Vždyť se vám podobné věci podařily již mnohokrát!
  3. 3
    Buďte hladoví. Když Les Brown mluví o motivaci, stále opakuje: „Musíte být hladoví!“ Má tím na mysli přesně to, co říká. Musíte po svém cíli toužit tak, že si bez něj nedokážete představit život. Když budete chladní a budete si jen říkat, že by bylo hezké vašeho cíle dosáhnout, nikam se nedostanete. Musíte to chtít, ale opravdu silně. Když po tom nebudete toužit, nebudete mít dostatečnou motivaci.
    • Někdy je nutné sám sebe přesvědčit, že to skutečně chcete. Nechce se vám pracovat? Zamyslete se nad tím, zda vám práce nepřinese nějaké jiné úspěchy. Pokud například toužíte po dovolené na Havaji, myslete na to. Pracujete proto, abyste si mohli tuto dovolenou dovolit. Je snadnější dělat věci, které vás nebaví, když je děláte s jasným cílem – s cílem, po jehož dosažení toužíte.
  4. 4
    Připravte se na překážky. Je důležité pustit se do práce na dosažení vašich cílů s tím, že se budete muset potýkat s překážkami. Když budete trpět perfekcionismem, budete zbytečně frustrovaní a budete to chtít brzy vzdát. Jistě se vám někdy stane, že neuspějete. Nesmíte zapomínat na to, že se můžete zase postavit na nohy a jít dál.
    • Vaše neúspěchy a překážky nemají nic společného s vámi – jsou přirozenou součástí lidského života. Stávají se každému. Někdy si je zaviníte sami (ne všechna vaše rozhodnutí budou správná), ale někdy je zaviní okolnosti, které nebudete mít pod kontrolou. Když do toho půjdete s tímto předpokladem, budete mít mnohem větší úspěch.

Část 2
Najděte si hybnou sílu

  1. 1
    Zaměřte se na pozitivní cíle. Není těžké zjistit, co nechceme. Je také jednoduché vědět, čeho se bojíme. Někdy je ale mnohem těžší zjistit, co nám dělá radost a za čím se v životě ženeme. Pokud chcete něčeho dosáhnout, musíte si stanovovat pozitivní cíle a nesmíte myslet na negativní obavy. Místo toho, abyste si říkali „Nechci být chudý“ si říkejte raději „Každý měsíc bych chtěl ušetřit X korun.“ Jistě vidíte, že když svůj cíl formulujete konkrétně, bude pro vás mnohem dosažitelnější. A také z něj nebudete mít strach!
    • Pozitivní nemusí nutně znamenat příjemný a sluníčkový. Jde o pozitivně formulovaný cíl, kterého můžete dosáhnout. Cíl „nebýt tlustý“ je sám o sobě demotivující. „Zhubnout 5 kg díky dietě a cvičení“ je naopak formulace, která vám nebude způsobovat stres, jakmile si na ni vzpomenete.
  2. 2
    Začněte zvolna. Není snadné mít těžké a nedosažitelné cíle. Když vám někdo přinese knihu o sedmi svazcích, pravděpodobně si ji nebudete chtít přečíst. Můžete to udělat tak, že si ji rozdělíte. Přečtěte si nejprve jeden svazek. Ty ostatní na vás budou trpělivě čekat, dokud na ně nebudete připravení.
    • Místo toho, abyste si říkali „Chci zhubnout 25 kg,“ si říkejte něco pozitivního, například „Chci zhubnout 1 kg za týden,“ nebo „Chci cvičit 4-5x týdně.“ Jde sice jen o jiné formulace stejného výsledku, ale bude to pro vaši mysl jednodušší.
  3. 3
    Sledujte své pokroky. Od počátku věků lidé hledají nějaký směr nebo účel. Nemusí jít nutně o existencialismus – hledáme naplnění v práci, ve vztazích, nebo v koníčcích. Pokud nás něco nenaplňuje, neděláme to. Ať už tedy hubnete, pracujete přesčas, nebo se učíte k přijímacím zkouškám na univerzitu, sledujte své pokroky. Dodá vám to motivaci, protože uvidíte, že se blížíte ke svým výsledkům.
    • Zapisujte si své chování a jeho výsledky. Výsledky svých snah potřebujete k tomu, abyste si uvědomili, že jste skvělí a dosáhnete všeho, co budete chtít, ale také k tomu, abyste byli schopni zjistit, co u vás funguje a co ne. Když zkusíte tři různé metody učení, tři různé tréninkové plány atd., budete schopni zjistit, který z nich vám vyhovuje nejvíce. Podle toho si potom můžete připravit vhodnou strategii.
  4. 4
    Dělejte si pauzy. Lidé nejsou stroje (ale i stroje potřebují pauzy). Studie prokázaly, že studenti, kteří si dávají při učení pauzy, se učí mnohem efektivněji. [1] Je dobře známo, že i naše svaly potřebují pauzy. Přestávky nejsou pro líné – jsou pro ty, kteří vědí, že je důležité si odpočinout, abychom mohli pokračovat dál.
    • Je na vás, abyste si určili, jaké přestávky chcete mít. Záleží také na tom, jaký je váš cíl. Měli byste si dělat každý den malé přestávky, ale měli byste si dělat přestávky i v životě.
  5. 5
    Dělejte to, co vás baví. Většina lidí má práci, kterou zrovna nemiluje, cvičení, které je nebaví a seznamy úkolů, které jsou tak nepříjemné, že by nejraději někomu zaplatili, aby je udělal za ně. Těchto věcí se nezbavíme, takže si je musíme udělat co nejpříjemnější. Když vás něco nebude bavit, nikdy se k tomu nedostanete.
    • Zamyslete se nad svojí prací. Co můžete udělat pro to, abyste se v ní cítili lépe? Můžete požádat o práci na konkrétních projektech, které vás zajímají? Najdete způsob, jak se soustředit na to, co na své práci máte rádi?
    • Pokud vás nebaví cvičit, najděte si jiné cvičení. Nemusíte nutně běhat maraton, abyste spalovali kalorie. Jděte plavat, zapište se na lekce jógy, nebo choďte na procházky. Když vás cvičení nebude bavit, nevydržíte u něho.
  6. 6
    Využívejte odměny. Tento bod je nutné dobře zvážit. To poslední, co byste měli chtít, je spojovat si všechno s tyčinkami Snickers. Odměny mohou být ale velmi účinné, když to s nimi nebudete přehánět. Když dosáhnete nějakého úspěchu, odměňte se za to!
    • Nesmíte se například odměňovat za každých 5 minut činnosti, kterou máte dělat. Tím byste si narušili soustředění a ztratili byste spoustu času. I za malé cíle byste se ovšem měli odměňovat. Cvičili jste tento týden každý den? Skvělé – udělejte si den volna, zacvičte si jógu a pusťte si nějaký váš oblíbený film.
  7. 7
    Nebojte se dělat chyby. Pokud chcete najít nejlepší způsob, jak něčeho dosáhnout, budete muset dělat spoustu věcí, které jste ještě nikdy nedělali. Pokud se chcete zlepšovat, budete muset dělat chyby. Můžete si tyto věci odškrtnout ze seznamu možností a přiblížit se tak svému cíli. Technicky jsou chyby prospěšné – minimálně dobře slouží svému účelu.
    • Lidé mají také často strach, že se před ostatními zesměšní, takže se do ničeho nepouštějí. Ať už se bojíte zvednout ruku ve škole, nebo vyzkoušet nové vybavení, se kterým jste ještě nikdy nepracovali, je naprosto přirozené, že se vám do toho nechce. Pokud ale chcete mít dobré známky, zhubnout, nebo založit vlastní společnost, budete muset dělat i věci, do kterých se vám nechce.
    • Neměli byste dovolit, aby vás vaše chyby stahovaly k zemi. Je snadné udělat chybu a mít pocit, že už nestojí za to se snažit. Když si ale budete říkat, že takovou možnost nemáte, nestane se to. Nezáleží na neúspěchu – jde jen o to, jak rychle se zase vrátíte k práci.

Část 3
Udržujte si motivaci

  1. 1
    Obklopte se věcmi, které vás motivují. Tento krok je velmi jednoduchý – musíte si neustále připomínat, proč se snažíte. Pomohou vám lidé, ale i věci – jednoduše cokoli, co vám dodá správnou náladu. Je přirozené čas od času vykolejit a zapomenout na co, za čím jdete. Tyto vnější motivátory vám pomohou udržet si správný směr a soustředění.
    • Můžete si pomoci mnoha malým věcmi. Změňte si pozadí na počítači, nebo si na zeď nalepte vzkaz. Nastavte si upomínky na telefonu, nebo využijte své známé a kamarády.
    • Také lidé vás mohou motivovat. Řekněte všem svým kamarádům, že se snažíte zhubnout 5 kg. Jistě vám někdo z nich pomůže a usnadní vám vaši cestu. Kromě toho budete mít větší zodpovědnost.
  2. 2
    Držte se v dobré společnosti. Někteří lidé nás mohou bohužel i demotivovat. Každý má nějakého kamaráda, který ho nutí sníst další kousek dortu. Takovým lidem byste se měli vyhýbat. Pokud se chcete vydat na cestu za úspěchem, budete potřebovat lidi, kteří vás budou podporovat. Vaši přátelé a rodina by měli být vaší motivací. Máte ve svém okruhu dostatek blízkých lidí, kteří vám pomáhají udržet si motivaci?
    • Může být velmi užitečné najít si mentora, který si prošel tím samým, čím si procházíte vy. Znáte někoho, kdo založil vlastní společnost, zhubl 25 kg, nebo dosáhl podobného snu, jako vy? Promluvte si s ním. Zeptejte se ho, jak to udělal. Když uvidíte odhodlání tohoto člověka a uvědomíte si, že je váš cíl dosažitelný, budete mít více energie i motivace.
  3. 3
    Nepřestávejte se učit. Postupem času se pravděpodobně budete nudit, nebo nebudete schopni udržet pozornost. Pokud se tomu chcete vyhnout, musíte se stále učit. Okořeňte si to! Je těžké udržet si motivaci dlouhou dobu. Když ale budete měnit své cíle a obnovovat své znalosti, budete to mít jednodušší.
    • Pokud se snažíte zhubnout, čtěte si motivační příběhy a blogy. Spřátelte se s trenéry v posilovně, nebo se objednejte k výživovému poradci. Zkoušejte nové věci (metody tréninku, stravovací plány atd.)., ale dělejte to postupně. Když budete stále měnit to, co děláte, nebudete se nudit.
  4. 4
    Srovnávejte se pouze sami se sebou. Pokud chcete ztratit motivaci, srovnávejte s s ostatními. Uvědomte si, že nikdy nebudete stejní jako oni a oni nebudou nikdy stejní jako vy – proč byste se o to tedy měli snažit? Jistě už jste to slyšeli mnohokrát, ale nikdy není na škodu to zopakovat: jediný člověk, se kterým se můžete srovnávat, jste vy sami. Záleží jen na vašem zlepšování, ne na tom, co dělají ostatní lidé.
    • Proto je velmi důležité sledovat své pokroky. Pokud chcete vědět, kam jste se dostali, musíte také zjistit, kde jste byl. Pokud děláte pokroky, nemáte se za co stydět, bez ohledu na to, co dělají ostatní lidé.
  5. 5
    Pomáhejte ostatním. Až dosáhnete svých cílů, pravděpodobně budete o mnoho moudřejší, než na začátku. Využijte své znalosti a pomáhejte ostatní. Dodá to motivaci vám i jim. Jistě byste si přáli, aby vám na vaší cestě někdo pomáhal.
    • Podařilo se vám zhubnout, založili jste vlastní společnost, nebo jste uspěli u testu ve škole? Využijte své znalosti k tomu, abyste někomu pomohli a dobře si je zapamatujte. Když budete své znalosti někomu nahlas opakovat, pomůžete tím sobě i jemu a budete ze sebe mít lepší pocit.
  6. 6
    Stanovujte si větší cíle. Až dosáhnete svých menších cílů, budete potřebovat něco dalšího. Začněte celou situaci vnímat v kontextu a zaměřte se na větší cíle. Už nemusíte postupovat po malých krůčcích – nyní je čas se do toho pustit! Můžete si v podstatě začít plánovat itinerář své havajské dovolené! A teď už se vejdete i do plavek!
    • Nezapomínejte na svůj hlavní cíl, jinak se vám začne vzdalovat a budete mít pocit, že není možné ho dosáhnout. Uvědomte si, čeho se snažíte dosáhnout a nezapomínejte na to, že najdete své světlo na konci tunelu. Až se k němu dostanete, budete se moci vydat do dalšího tunelu.

Tipy

  • Mluvte o sobě tak, jako kdybyste svých cílů již dosáhli. Neříkejte: „Budu pozitivnější,“ ale raději „Myslím pozitivně.“
  • Když si budete pravidelně opakovat pozitivní afirmace, budete silnější. Vyberte si nějaké, které řeší váš problém. Pokud se bojíte, říkejte si: „Jsem v bezpečí.“ Pokud vám chybí sebevědomí, říkejte si: „Jsem sebejistý.“ Vyhýbejte se negativním slovům.
  • Cesta za objevením vlastního potenciálu rozhodně stojí za to. Na této cestě pomůžete také mnoha jiným lidem dosáhnout svého potenciálu.
  • Budete muset řešit překážky, ale nesmíte to vzdávat. Jeden špatný krok může zničit vše, na čem jste pracovali a jeden správný krok vás může posunout značně dopředu. Takový je život.
  • Když budete něco opravdu obdivovat, budete po tom toužit. Nedovolte, aby se vám do cesty dostaly negativní myšlenky. Nezapomínejte na to, že myšlenky jsou jen ne vaší hlavě, ale cíle a sny jsou skutečné!

Varování

  • Nedělejte si starosti s hloupými věcmi, protože z negativních myšlenek se mohou stát zvyky, stejně jako z pozitivních myšlenek.
  • Motivovat se neznamená předstírat úsměvy a snažit se zavděčit se každému.
  • Pokud se vám nepovede udržet si motivaci, nevyčítejte si to. Brzy se zase vrátíte na správnou cestu. Naučte se odpouštět sami sobě.
  • Pokud víte, že máte pravdu, seberte odvahu a čelte všem překážkám.
  • Buďte k sobě laskaví.

Informace o článku

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 41 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili.

Kategorie: Vzdělání a Komunikace

V jiných jazycích:

English: Be Self Motivated, Español: ser auto motivado, Deutsch: Selbstmotivation, Português: Se Automotivar, 中文: 进行自我激励, Français: apprendre à vous motiver, Русский: себя мотивировать, Italiano: Essere Fortemente Motivato, Bahasa Indonesia: Memotivasi Diri Sendiri, Nederlands: Zelf gemotiveerd zijn, العربية: امتلاك حافز ذاتي, हिन्दी: खुद को प्रेरित रखें, 한국어: 의욕을 불러일으키는 법, ไทย: เป็นคนกระตือรือร้น, Tiếng Việt: Tạo động lực cho bản thân, 日本語: 意欲的になる

Stránka byla zobrazena 2 717 krát.
Byl tento článek přesný?