Jak myslet pozitivně

Spoluautor Trudi Griffin, LPC

V tomto článku:Zamyslete se nad svým myšlenímBojujte s negativními myšlenkamiŽijte optimistický život33 Reference

Mít pozitivní pohled na život a vůbec na svět je pouze vaše volba. Vědomě můžete myslet na věci, které zlepšují vaši náladu. Díky pozitivnímu myšlení budete také schopni řešit obtížné situace konstruktivněji, a tím bude každý vás den hezčí a lepší. Pokud se rozhodnete dívat se na svět pozitivně, budete schopní se vymanit z negativního myšlení a nahlížet na život tak, že je naplněný příležitostmi, šancemi a řešeními. Žádné starosti ani překážky už nebudou mít ve vašem životě místo. Pokud se chcete naučit jak myslet pozitivně, zkuste si přečíst několik rad, které najdete v tomto článku.

Část 1
Zamyslete se nad svým myšlením

  1. 1
    Převezměte odpovědnost za svou náladu. Za své myšlenky máte plnou zodpovědnost pouze vy. Váš pohled na život je pouze vaše volba.[1] Pokud máte tendence myslet negativně, vybrali jste si to sami. Pokud ale budete trénovat, můžete získat mnohem pozitivnější pohled na život.[2]
  2. 2
    Pochopte výhody pozitivního myšlení. Pokud se rozhodnete myslet pozitivněji než dosud, získáte nejen kontrolu nad svým životem, ale i každý váš den bude lepší a příjemnější. Samozřejmě to bude mít také vliv na vaše duševní a fyzické zdraví a lépe se budete vyrovnávat se změnami. Pokud si tyto výhody uvědomíte, bude vás to pravidelně k pozitivnímu myšlení doslova motivovat.[3]Podívejte se na několik výhod pozitivního myšlení:
    • Prodlouží se vám život
    • Méně stresu a stavů deprese
    • Větší odolnost proti běžnému nachlazení
    • Zlepšení mentálního i fyzického zdraví
    • Lepší zvládání stresových situací
    • Zlepšení přirozené schopnosti navazovat mezilidské vztahy
  3. 3
    Pište si své myšlenky a pocity do deníku. Pokud si budete své myšlenky zaznamenávat, budete možná schopni vidět věci s odstupem a najít zavedené, a někdy špatné vzorce vašeho myšlení. Zapisujte si myšlenky a pocity a pokuste se hledat věci, které jsou jakýmsi spouštěčem vašich myšlenek, ať už pozitivních nebo negativních. Pokud si každý den večer uděláte dvacet minut čas, abyste se nad svými poznámkami zamysleli, možná zjistíte, ve které situaci jste mysleli negativně, a co by se dalo zlepšit, abyste v budoucnu na stejnou věc nahlíželi pozitivně.
    • Váš deník může mít jakoukoliv formu. Nemusíte psát žádná sáhodlouhá slohová cvičení, někomu stačí zapsat si jen pět hlavních negativních a pět pozitivních myšlenek.
    • Rozhodně si udělejte čas na to, abyste mohli své zápisky v deníku zhodnotit a přijmout nějaká opatření. Pokud si píšete myšlenky každý den, bude vhodné provádět zhodnocení zapsaných myšlenek na konci každého týdne.

Část 2
Bojujte s negativními myšlenkami

  1. 1
    Uvědomte si vaše automatické negativní myšlenky. Pokud chcete ze svého života negativní myšlenky úplně vytěsnit, musíte se zaměřit zejména na "automatické negativní myšlenky". Pokud je budete schopni rozeznat, budete schopni s nimi bojovat a úplně si je zakázat.[4][5]
    • Příkladem negativní myšlenky je situace, kdy víte, že se blíží nějaká zkouška, a automaticky si říkáte, že ji stejně neuděláte. Takové myšlence se říká automatická proto, že je to vaše okamžitá reakce na to, když slyšíte, že se blíží zkouška.
  2. 2
    Bojujte s negativními myšlenkami. I když jste celý život mysleli negativně, nemusí to tak být navždycky. Kdykoliv vás napadne negativní myšlenka, zejména pokud se jedná o automatickou negativní myšlenku, zastavte se a zhodnoťte,[6] zda je taková myšlenka pravdivá a přesná.[7]
    • Jedním ze způsobů jak bojovat s negativními myšlenkami je být objektivní. Zapište si negativní myšlenku a přemýšlejte nad tím, jak byste zareagovali, kdyby někdo jiný řekl takovou myšlenku vám. Je totiž pravděpodobné, že někomu jinému, kdo myslí také negativně, byste řekli objektivnější pohled na věc, než říkáte sami sobě.[8]
    • Vezměme si například negativní myšlenku “Zkoušky nikdy neudělám.” Uvědomte si, že pokud by to tak bylo a žádnou zkoušku byste neudělali, těžko byste byli stále ještě ve škole. Projděte si předchozí ročníky a zkoušky, u kterých jste uspěli, a pomocí nich bojujte proti svým negativním myšlenkám. Možná že najdete dokonce i testy, které jste zvládli na jedničku nebo na dvojku, které také potvrdí, že je vaše negativita přehnaná.
  3. 3
    Negativní myšlenky nahraďte pozitivními. Jakmile budete mít pocit, že dokážete rozpoznat negativní myšlenku a bojovat s ní, jste připraveni vyvolat aktivní změny a nahradit tuto negativní myšlenku myšlenkou pozitivní.[9] To neznamená, že všechno ve vašem životě bude vždycky pozitivní; prožívat celou řadu emocí je normální a běžné. Nicméně na nahrazování vzorů negativního myšlení těmi pozitivními můžete pracovat.
    • Vraťme se opět k myšlence “Zkoušku nikdy neudělám”. Pokud vás napadne, zastavte se. Sami už dokážete identifikovat tuto myšlenku jako negativní a vyhodnoti její přesnost. Nyní se pokuste nahradit ji pozitivní myšlenkou. Pozitivní myšlení nemusí být úplně slepě optimistické ve stylu "Zkoušku udělám na sto procent, i když se vůbec nebudu učit”. Může to být něco ve stylu “Udělám si čas na studium, abych byl na zkoušku co nejlépe připraven.”
    • Používejte sílu otázek. Pokud položíte svému mozku otázku, bude se snažit najít pro vás odpověď. Pokud se sami sebe zeptáte, "Proč je život tak těžký?" váš mozek se pokusí váš dotaz zodpovědět. Stejně tak to je i v případě, pokud se sami sebe zeptáte "Jaktože mám takové štěstí?". Pokládejte si otázky, pomocí kterých se zaměříte spíše na pozitivní myšlenky.
  4. 4
    Minimalizujte vnější vlivy, které vyvolávají vaši negativitu. Možná že zjistíte, že některý hudební styl nebo násilné videohry či filmy mají negativní dopad na vaši náladu.[10] Snažte se co nejméně vystavovat stresovým či násilným podnětům a trávit více času poslechem uklidňující hudby nebo čtením. Hudba dokáže s lidskou myslí skutečně zázraky a čtením knížek o pozitivním myšlení se naučíte spoustu tipů jak být šťastnějším člověkem.
  5. 5
    Vyhněte se černobílému myšlení. U tohoto typu myšlení, také nazývaného "polarizační", je všechno, jak už název napovídá, buď černé, nebo bílé. Zde nic jiného neexistuje. To může spoustu lidí vést k myšlence, že pokud něco dělají, musí to být naprosto perfektní, jinak nemá cenu se do toho vůbec pouštět.[11]
    • Takovému druhu myšlení se vyhněte a snažte se zvážit i další možnosti černé a bílé. Život má spoustu odstínů. Pokud nebudete myslet jen černobíle, naučíte se vidět mnohem více možností a příležitostí, a poznáte, že věci nejsou tak katastrofální, jak se zdají.
    • Pokud se tedy blíží zkouška z nějakého předmětu, který vám zrovna moc nejde, můžete mít tendence se na takovou zkoušku vůbec nepřipravit, takže pokud ji neuděláte, je to proto, že jste to vůbec nezkusili. Vy si ale musíte uvědomit, že pokud budete přípravě nějaký čas věnovat, je pravděpodobnější, že zkoušku zvládnete mnohem lépe.
      • Vyhnout byste se měli také myšlenkám, že jediné možné známky z testu jsou buď jednička, a nebo pětka. Mezi jedničkou a pětkou jsou totiž i další známky.
  6. 6
    Vyhněte se sebeobviňování. Sebeobviňování je situace, kdy si říkáte, že za všechno, co se vám nepodaří, můžete pouze vy osobně. Pokud tento způsob myšlení zavedete do krajnosti, může se z vás stát opravdu paranoidní člověk, který si bude myslet, že ho nikdo nemá rád a nikdo se s ním nechce kamarádit a že ať uděláte cokoliv, každého jen zklamete.[12]
    • Ten, kdo příliš personalizuje, si může myslet "Bětka se na mě dnes ráno neusmála. Asi jsem ji něčím naštvala." Přitom je ale možné, že Bětka má prostě jen špatný den a její nálada s vámi nemá vůbec nic společného.
  7. 7
    Zakažte si i filtrované myšlení. Filtrované myšlení znamená, že když vám někdo něco říká, vnímáte pouze to negativní. Ve většině situací se dají najít dobré i špatné prvky, proto je dobré uvědomovat si klady i zápory. Pokud budete používat filtrované myšlení, nikdy nebudete schopni vidět i to pozitivní.[13]
    • Pokud například napíšete test a dostanete trojku se zpětnou vazbou od učitele, že jste se od minulého testu velice zlepšili, filtrovaným myšlením byste měli na paměti pouze tu trojku a ignorovali fakt, že jste se od minule velice zlepšili.
  8. 8
    Vyhněte se katastrofickému myšlení. To se stává tehdy, pokud vždy předpokládáte, že se stane jen to nejhorší.[14] Katastrofické myšlení se rodí většinou tam, kde vládne strach z toho, že něco uděláte špatně. S katastrofickým myšlením se dá bojovat tak, že budete realističtí a uvědomíte si i ostatní možnosti nastalé situace.
    • Například vás napadne, že zkoušku, na kterou jste se pečlivě připravovali, neuděláte. Katastrofickým myšlením můžete dojít až k takovým myšlenkám, že na konci roku z celého předmětu propadnete a nebo vás dokonce vyhodí ze školy, pak budete nezaměstnaným a skončíte na podpoře. Pokud se na negativní výsledky budete dívat realisticky, uvědomíte si, že i kdybyste zkoušku neudělali, neznamená to, že na konci roku propadnete nebo že byste museli odcházet ze školy.
  9. 9
    Navštivte klidné místo. Pokud potřebujete zlepšit náladu a změnit životní postoj, je vhodné mít nějaké místo, kam můžete uniknout. Spousta lidí už zjistila, že procházka na čerstvém vzduchu jejich náladu zlepší.[15]
    • Pokud máte na pracovišti nějakou terasu s lavičkami nebo stoly, udělejte si čas a běžte se projít na čerstvý vzduch.
    • Pokud nemůžete navštívit nějaké klidné místo venku, zkuste meditaci a navštěvujte klidná místa s krásným počasím alespoň ve své mysli.[16]

Část 3
Žijte optimistický život

  1. 1
    Na změnu je potřeba nějaký čas. Pozitivní myšlení je dovednost, kterou si musíte nejdřív osvojit a rozvíjet ji. Stejně jako u ostatních dovedností je třeba pilovat a trénovat, ale hlavně si neustále připomínat, že se nesmíte vrátit zpět k negativnímu myšlení.[17]
  2. 2
    Buďte fyzicky pozitivní. Pokud změníte fyzické či tělesné návyky, vaše mysl se přizpůsobí. Abyste se cítili obecně šťastnější, snažte se o pozitivní přístup i k vašemu tělu. Trénujte správné držení těla, stůjte rovně, ramena tlačte dolů a dozadu.[18] Smějte se častěji, deprese vám na dobré náladě moc nepřidá. Nejen že se i ostatní budou usmívat na vás, ale samotný úsměv přesvědčí vaše tělo, že jste šťastnější.[19][20]
  3. 3
    Trénujte všímavost. Pokud si budete uvědomovat každodenní činnosti ve svém životě, budete se cítit šťastnější. Pokud životem procházíte jako robot, pravděpodobně ani neumíte nacházet radost v běžných věcech kolem vás. Pokud si budete více všímat svého okolí a aktivně sledovat, co se kolem vás děje, získáte větší kontrolu nad svým životem a budete šťastnější.[21]
    • Vyzkoušejte meditaci, což je úžasný způsob jak se uklidnit a lépe se soustředit. Pokud budete každý den třeba jen 10 nebo 20 minut meditovat, budete se lépe soustředit sami na sebe, na přítomnost i na celkové pozitivní myšlení.[22]
    • Vyzkoušejte jógu. Jóga je úžasná věc pro posílení těla, pomocí které si díky dýchání začnete více všímat věcí okolo.[23]
    • Někdy stačí se třeba jen zastavit a zhluboka se nadechnout, vaše mysl si odpočine a vy se budete cítit šťastnější.[24]
  4. 4
    Objevujte svou kreativní stránku. Pokud jste ještě nikdy nezkoušeli objevit svou kreativitu, nyní je ten pravý čas. Pokud si uděláte čas a popustíte uzdu své fantazii, budou vás napadat ty nejoriginálnější myšlenky, budete schopni vidět věci zvenčí a myslet pozitivně.[25] I když si třeba myslíte, že nemáte vlohy ke kreativní činnosti, existuje mnoho způsobů, jak můžete své pocity vyjádřit a být pozitivnější.[26]
    • Začněte navštěvovat lekce něčeho, co jste nikdy předtím nedělali: keramika, malování, multimediální koláže, poezie nebo práce se dřevem.[27]
    • Vyzkoušejte něco nového, například pletení, háčkování, šití nebo vyšívání. Ti, kteří na žádné lekce chodit nechtějí, mohou navštívit kamenné obchody nebo se učit na internetu pomocí online manuálů.
    • Kreslete si do skicáku náčrtky. Zkuste si prohlédnout staré kresby a dokreslit je nebo z nich vytvořit něco nového.
    • Staňte se spisovatelem. Zkuste psát básně nebo povídky. Ti šikovnější mohou klidně napsat i román. Svou poezii můžete recitovat i někde v klubu.
    • Zkuste si zahrát nějakou roli. Oblečte se jako váš oblíbený filmový nebo komiksový hrdina, nebo si zkuste zahrát roli v místním divadelním spolku.[28]
  5. 5
    Obklopujte se pozitivními lidmi. Lidé v našem okolí nás velmi ovlivňují. Pokud zjistíte, že lidé kolem vás jsou spíše negativní, vyhledejte raději společnost pozitivních jedinců.[29] Díky tomu budete pozitivnější i vy. Pokud máte ve své rodině někoho negativně založeného, pokuste se ho povzbudit, aby viděl věci pozitivně stejně jako vy.
    • Zdaleka se vyhýbejte lidem, kteří vaši energii a motivaci jen vysávají. Pokud to není možné, nebo se takovým lidem vyhýbat nechcete, zkuste se alespoň naučit nepouštět si je k tělu a v rámci slušnosti s nimi vycházet.[30]
    • Nenavazujte milostné vztahy s negativně zaměřenými lidmi. Pokud sami občas inklinujete k negativnímu pohledu na svět, uvědomte si, že s takovým člověkem doslova padáte do pasti. Začněte raději chodit s někým, kdo myslí pozitivně.
  6. 6
    Nastavujte si smysluplné cíle. Ať už jsou vaše cíle jakékoliv, neustále na nich pracujte, věřte jim a hlavně věřte sami sobě. Až dosáhnete prvního ze svých cílů, povzbudí vás to, abyste pokračovali ve zdolávání těch dalších a v určování a stanovování úplně nových. S každým novým dosaženým cílem, bez ohledu na to, jak bude malý či velký, získáváte sebevědomí, díky kterému budete mít pozitivnější pohled na život i na svět kolem.[31]
    • Snažte se plnit své cíle, protože i když je budete zdolávat postupně po malých krůčcích, budete se cítit šťastnější.[32]
  7. 7
    Nezapomeňte na zábavu. Lidé, kteří se chodí pravidelně někam bavit s přáteli či příbuznými, se v životě cítí šťastnější, protože neznají slovo stereotyp. Zábava vám pomůže odreagovat se od těžké práce. Pamatujte na to, že zábava nemusí být pro každého stejná, proto musíte najít takovou činnost, která bude zábavná zejména pro vás.[33]
    • Vždycky si udělejte čas na smích. Vyjděte si někam s přáteli, kteří vás vždy dokážou rozesmát. Například do klubu nebo do kina. Když se budete pořád smát, na negativní věci si ani nevzpomenete.

Tipy

  • "Pozitivita vyvolá pozitivitu" stejně, jako "negativita vyvolá negativitu". Pokud jste milí, příjemní a pomáháte lidem, dá se očekávat, že stejně se budou chovat i oni k vám. Pokud se ale k ostatním budete chovat jako hrubián, lidé si vás nebudou vážit a pravděpodobně se vám budou úplně vyhýbat.
  • Běh životních událostí nemůžete nijak řídit. Ovlivnit ale můžete to, co si o nich myslíte a jak je vnímáte. Můžete si vybrat dívat se na věci pozitivně. Záleží jen na vás.
  • Snažte se být v dobré fyzické kondici a jezte zdravě. To je velmi důležité. Díky tomu si totiž také budete udržovat pozitivní pohled na život. Když nejste v dobré fyzické kondici, těžko po vás někdo může chtít, abyste mysleli pozitivně.
  • Smějte se často. Smích a pozitivní emoce, které se dostaví při zábavě, během sledování komedie, nebo v průběhu různých aktivit jsou důležitou součástí života, díky kterým si budete udržovat dobrou náladu. A nebojte se zasmát i tehdy, když například řešíte něco vážnějšího. Pokud to budete brát s nadhledem a humorem, vždycky se vám to bude lépe řešit.
  • Pokud cítíte, že jste měli špatný den, zkuste si vybavit to dobré, co jste během něj zažili. A uvědomte si, že se mohly stát i horší věci. Pokud se na to budete dívat takhle, možná budete překvapeni, jak hezké dny budete prožívat.
  • Mít pocit kontroly nad svým životem je důležitou součástí pozitivního smýšlení.
  • Uvědomte si, že dívat se na svět pozitivně je skutečně velice jednoduché.

Varování

  • Občas se lidem stává, že jim v pozitivním přístupu k životu brání obavy z budoucnosti nebo minulost. Pokud neustále řešíte věci minulé, které nebyly příliš příjemné, má to velký vliv na vaše rozhodnutí. Zkuste se naučit takových věcí vyvarovat a nedovolte minulosti, aby zasahovala do přítomnosti. Pokud se naopak zaměřujete zase jen na obavy z budoucnosti, nedělejte to, protože pak nejste schopni myslet pozitivně. Snažte se žít dneškem.
  • Pokud máte sklony k sebevraždě, raději ihned vyhledejte nějakou pomoc. Život totiž stojí za to, abyste ho prožili naplno. Vy si to zasloužíte. Všude kolem vás je spousta lidí, kteří jsou odhodlaní vám v těžké životní situaci pomoct.
  • Úzkost a deprese jsou skutečně vážné nemoci, které se nesmí brát na lehkou váhu a vyžadují okamžitou léčbu. Tyto nemoci nejsou totéž jako negativní myšlení, ačkoliv negativní myšlenky mohou být součástí úzkostí i depresí. Trpíte-li podobnou nemocí, raději ihned vyhledejte nějakého lékaře nebo odborníka. Je lepší začít řešit tyto problémy co nejdříve, abyste mohli žít svůj život zase naplno.

Reference

  1. http://www.huffingtonpost.com/2013/12/09/scientific-proof-that-you_n_4384433.html
  2. http://tinybuddha.com/blog/train-yourself-to-be-more-positive-in-5-steps/
  3. http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/stress-management/in-depth/positive-thinking/art-20043950
  4. http://www.huffingtonpost.com/2014/09/13/positive-thinking-day-steps_n_5810744.html
  5. http://ccvillage.buffalo.edu/Village/WC/wsc/outlines_and_handouts/feel_better_fast/hand05.html
  6. http://ccvillage.buffalo.edu/Village/WC/wsc/outlines_and_handouts/feel_better_fast/hand05.html
  7. http://www.healthlinkbc.ca/healthtopics/content.asp?hwid=uf9857
  8. http://cmhc.utexas.edu/selfesteem.html
  9. http://ccvillage.buffalo.edu/Village/WC/wsc/outlines_and_handouts/feel_better_fast/hand05.html
Ukázat více... (24)

Informace o článku

Spoluautorem tohoto článku je Trudi Griffin, LPC. Trudi Griffin je licencovaný profesionální poradce ve Wisconsinu. V roce 2011 získala titul MS v Klinickém poradenství pro duševní zdraví na Marquette University.

Kategorie: Zdraví

V jiných jazycích:

English: Think Positively, Español: pensar positivo, Deutsch: Eine positive Lebenseinstellung bekommen, Português: Pensar Positivo, Italiano: Pensare Positivamente, Nederlands: Positief denken, Русский: научиться мыслить позитивно, Français: penser positif, Bahasa Indonesia: Berpikir Positif, 中文: 积极地思考, 日本語: 前向きになる, العربية: أن تملك نظرة إيجابية, हिन्दी: सकारात्मक सोचें (Think Positive), ไทย: คิดในเชิงบวก, Tiếng Việt: Suy nghĩ Tích cực, 한국어: 긍정적으로 생각하는 법

Stránka byla zobrazena 11 948 krát.
Byl tento článek přesný?