Jak na detoxikační dietu

Spoluautor Lisa Bryant, ND

Detoxikační diety, povolující jen velmi málo pevných potravin, se v posledních letech staly velmi oblíbenými. Přitom ale neexistují žádné důkazy, že taková strava skutečně dokáže z těla odplavovat toxiny tak, jak je proklamováno.[1] Vzhledem k tomu, že tyto dietní plány vedou k rychlému úbytku hmotnosti a zároveň oslabují metabolismus, z dlouhodobého hlediska je pravděpodobné, že opět přiberete.[2] Detoxikační strava může být nebezpečná pro těhotné ženy, osoby s chronickým onemocněním srdce nebo ledvin, ale také pro lidi s oslabenou imunitou.[3] Pro někoho se však může jednat o dobrý způsob, jak svou dosavadní stravu přetransformovat na zdravější notu.

Část 1 ze 2:
Výběr vhodného detoxu

  1. 1
    Svůj záměr proberte s lékařem. Rozhovor s renomovaným odborníkem je při výběru vhodného detoxikačního plánu velmi důležitý. Může se totiž například zjistit, že máte určité zdravotní potíže, které nejsou s detoxem slučitelné. Možná že hubnutí ani není vaší prioritou, takže je důležité, abyste si uvědomili, že neexistuje žádný univerzální postup pro zdravý život a detoxikaci.
    • Dalším dobrým zdrojem kvalitních informací může být certifikovaný výživový poradce, který vám doporučí nejlepší možný dietní plán. Certifikovaní výživoví poradci jsou odborníci, vzdělaní v této oblasti. [4]
  2. 2
    Zkuste džusovou dietu. Tento typ diet je jedním z nejpopulárnějších způsobů detoxikace. Pitím šťáv doplníte důležité živiny, aniž byste přitom museli konzumovat pevnou stravu (případně ji jíte méně než obvykle). Jedním z cílů této diety je právě konzumace široké škály různých živin. Nezapomeňte si proto udělat průzkum a zjistěte, které recepty vyžadují největší množství různého ovoce a zeleniny.
    • Na této dietě do sebe ovšem některé z důležitých živin prostě nedostanete - například bílkoviny. Z toho důvodu byste na detoxu neměli zůstávat déle než tři dny. Pokud byste rádi pokračovali déle, budete muset zvážit obohacení jídelníčku o další živiny.
    • Jelikož je v ovoci obsaženo spoustu cukru, džusová dieta není příliš vhodná pro redukci hmotnosti. Krátkodobé dodržování této diety ale může pomoc dostat do těla spoustu živin, kterých byste jinak měli nedostatek.[5]
  3. 3
    Vyzkoušejte Master Cleanse. Master Cleanse je desetidenní detoxikační plán, během kterého konzumujete pouze tekutiny. Základem je kombinace citronové šťávy, javorového sirupu a kajenského pepře. Citronová šťáva poskytuje vitaminy, sirup kalorie a kajenský pepř proplachuje systém.[6]
    • Dieta navíc doporučuje užívat laxativní čaj nebo směs vody a mořské soli. Obojí má funkci proplachovat váš trávicí systém.
    • Po úvodních deseti dnech se začnete postupně vracet ke konzumaci pevné stravy. Začněte šťávou a ovocem a pokračujte syrovým ovocem a zeleninou. Zdržte se pojídání masa a mléčných výrobků, dokud se vaše tělo opět nepřizpůsobí pevné stravě.[7]
    • Profesionální zdravotníci předpokládají, že váhový úbytek po této dietě nevydrží a shozená kila se znovu naberou.[8]
  4. 4
    Zkuste detoxikaci s pevnou stravou. Existuje spousta různých diet, které tvrdí, že dokážou pročistit tělo vyřazením určitých zpracovaných a nezdravých jídel. Obvykle zahrnují konzumaci šťáv, proteinových koktejlů a některých pevných potravin, jako je syrové ovoce a zelenina. Chcete-li podstoupit detoxikaci, může to pro vás být ta správná volba, obzvláště pokud nechcete ztratit svalovou hmotu. Můžete totiž jíst více čerstvých potravin, bílkovin a dalších živin.
    • Mezi tyto detoxikační plány patří např. “Rychlá jednodenní dieta,” “Holistický detox Dr. Joshiho” či “Třídenní ovocná proplachovací dieta.”
    • Tyto stravovací plány jsou z dlouhodobějšího hlediska mnohem zdravější než předchozí dvě zmíněné diety (šťávy, Master Cleanse), ale vzhledem k jejich rozdílnosti se dá očekávat také odlišná kvalita. Udělejte si proto malý průzkum a zhodnoťte veškeré diety, které chcete podstoupit. Důraz přitom klaďte na hodnověrnost zdrojů.[9]
    Reklama

Část 2 ze 2:
Průchod detoxikační kůrou

  1. 1
    Zjistěte, co očekávat. Detoxikace může přinést několik nepříjemných vedlejších účinků. Asi vás nepřekvapí, že jedním z nich je hlad. Kromě toho ale můžete zažívat únavu, bolesti hlavy, průjem a nadýmání.
  2. 2
    Vyhýbejte se omamným látkám. Pokud nebudete jíst žádnou pevnou stravu, velice škodlivé účinky na vás může mít i kofein nebo alkohol. V každém případě byste neměli užívat žádné tvrdé drogy. Berete-li nějaké léky, poraďte se se svým lékařem, zda může detoxikace nějak ovlivnit jejich účinnost.
  3. 3
    Udělejte si pohodlí. Lékaři varují, že byste v průběhu očisty neměli nikdy cvičit. Pravděpodobně budete unavení, takže byste si měli dopřát pokud možno odpočinek. Připravte si knížky či filmy, které vás zabaví.[10]
  4. 4
    Připravte si škrabku na jazyk. Při hladovění se na jazyku běžně tvoří potah, který je ve skutečnosti tvořen bakteriemi, způsobujícími odbarvení a špatný dech. Pomoct si můžete právě škrabkou na jazyk, ale postačí vám i obyčejný kartáček.[11]
  5. 5
    Postupně začněte zařazovat pevnou stravu. Po detoxikaci si může tělo špatně zvykat na pevné potraviny, takže se v prvních dnech držte pěti malých porcí zeleniny, polévky a oříšků denně. Po čtyřech až pěti dnech začněte přidávat ovoce a lehké bílkoviny, jako jsou ryby, sýry a vajíčka.
    • Eliminačního charakteru detoxikační diety využijte k tomu, abyste při postupném zařazování pevných potravin vypozorovali, jak vaše tělo ta která potravina ovlivňuje. Takto můžete například zjistit, že mléčné výrobky u vás vyvolávají bolesti žaludku.
    Reklama

Tipy

  • Postupně ze svého jídelníčku odstraňte zpracované jídlo. Rychlé nebo akutní změny mohou způsobit jisté nepohodlí.

Reklama

Varování

  • O detox se nepokoušejte, jste-li právě nemocní. Mohli byste tím prohloubit vyčerpání a zpomalit proces zotavování.
  • Před započetím detoxu si promluvte s lékařem.


Reklama

O tomto wikiHow

Naturopat
Spoluautorem tohoto článku je Lisa Bryant, ND. Dr. Bryant je licencovaný naturopatický lékař a odborník na přírodní medicínu v Portlandu v Oregonu. V roce 2014 dokončila rezidenturu v oboru Naturopatické rodinné lékařství na National College of Natural Medicine.
Kategorie: Zdraví
Stránka byla zobrazena 1 611 krát.

Pomohl vám tento článek?

Reklama