Jak namasírovat krk

V tomto článku:Masáž krku vseděMasáž krku vleže6 Reference

Lidé, kteří tráví mnoho času za volantem nebo sezením za stolem v kanceláři často trpí na bolesti krku a ramen. Správně provedenou masáží jim můžete pomoct a od těchto bolestí ulevit. Masáž také upravuje cirkulaci krve, zmírňuje bolest hlavy, zlepšuje náladu a dodává potřebnou energii. [1] Dobrou masáží můžete potěšit své přátele nebo partnery, ale i klienty, pokud se chystáte masírování věnovat profesionálně.

1
Masáž krku vsedě

  1. 1
    Usaďte masírovanou osobu do pohodlné pozice. [2] Důležité je zejména to, aby měla záda pohodlně narovnaná. Také potřebujete mít dobrý přístup k ramenům a horním zádům.
    • Použijte proto stoličku, která vám umožní plný dosah na záda masírovaného.
    • Pokud použijete židli, je třeba, aby její opěrka byla dostatečně nízká a nebránila vám v přístupu k masírovanému krku a zádům.
    • Jestliže zrovna nemáte po ruce žádnou vhodnou židli ani podobné sezení, položte na podlahu nějaký pohodlný polštář. Usaďte na něj masírovaného do tureckého sedu a klekněte si za něj.
  2. 2
    Používejte jemné, dlouhé tahy. [3] Když nám na mysl přijde masáž, obvykle si představíme tu švédskou. Ta používá dlouhé a jemné pohyby podél povrchu svalů namísto intenzivního tlaku ve stylu hloubkové masáže svalové tkáně.
    • Pokud odhalíte zablokovaná nebo napjatá místa, můžete se na ně zaměřit výraznějším stlačením.
    • Většinu času ale udržujte tlak nepříliš intenzivní, přesto pevný.
  3. 3
    Zahřejte svaly. Pokud byste se pustili do masírování rovnou bez zahřátí, mohli byste masírovanému způsobit svým počínáním ještě větší tenzi, než v které jeho svaly byly předtím. Začněte proto zvolna konečky svých prstů a povolte jimi krk a ramena, čímž je připravíte k dalšímu postupu. Masírovaný si tak vytvoří imaginární obrázek toho, jak vše bude probíhat a uvolní se.
    • Položte špičky svých ukazováků, prostředníků a prsteníků na místo, ve kterém hlava začíná přecházet v krk a aplikujte jemný, ale pevný tlak.
    • Pokud je vám to takto nepohodlné, použijte špičky jakýchkoli jiných prstů, které vám budou vyhovovat. Můžete třeba zkusit jen ukazováky a prostředníky.
    • Sjíždějte prsty dolů po stranách krku a sklouzněte postupně na ramena.
    • Dávejte pozor a vyvíjejte pravidelný tlak po celou dobu přejíždění po svalech.
  4. 4
    Palci hněťte zkrácené svaly. Při předchozím kroku jste možná narazili na místa s nataženými svaly. Tyto „uzlíky“ značí zkrácené svaly a je na ně potřeba zapojit k masáži tlak vašich palců.
    • Přiložte palce na inkriminovaná místa.
    • Zbylé čtyři prsty každé ruky položte masírovanému na ramena a stabilizujte tak palce, kterými budete moct nyní vyvinout dostatečný tlak.
    • Začněte pevně tlačit palci v mačkavých, krouživých pohybech a uvolněte tak napětí ve svalech.
    • To můžete provést po celých ramenou, ale zaměřte se hlavně na místa, která jsou obzvláště natažená.
  5. 5
    Přejíždějte prsty dolů po krku a zase zpátky nahoru. Svalstvo na stranách a zezadu na krku je také velmi namáhané. Krk možná budete muset zahřát pouze jednou rukou a dopřát mu tak skutečně důkladnou péči.
    • Přiložte palec ze strany na krk a špičky prstů zapřete za druhou stranu krku.
    • Aplikujte a udržujte pevný, ale jemný tlak.
    • Sjíždějte rukou nahoru a dolů po celé délce krku.
    • Přesuňte se pak i k šířce krku. Přejíždějte rukou podél svalů na obou stranách páteře. Povolte trochu ruku a uvolněte tak i svaly na obou stranách krku.
  6. 6
    Mačkejte po celé délce zadní strany krku.[4] Musíte použít stejný koncentrovaný tlak jako při použití palců na strany krku, ale ostatními čtyřmi prsty musíte tlak svého palce stabilizovat. Pokud byste toto chtěli provádět oběma rukama najednou, museli byste se prsty zapřít o hrdlo masírovaného, čímž byste mu způsobili bolest a nepříjemné pocity. Proto takto masírujte jen jednou rukou.
    • Stoupněte si lehce vpravo za záda.
    • Palec své levé ruky položte na pravou stranu krku.
    • Zbylými prsty obemkněte krk a zapřete je do levé strany. Tím stabilizujete tlak vyvíjený palcem.
    • Potom, stejně jako v případě ramen, hněťte krouživými pohyby nahoru a dolů po celé délce krku.
    • Svou pozornost zaměřte na všechna zkrácená místa, na která narazíte.
    • Jakmile dokončíte pravou stranu krku vámi masírované osoby, přesuňte se trochu doleva a opakujte celý proces svým pravým palcem na levé straně krku.
  7. 7
    Sjíždějte rukama dolů po celé délce krku. Může se vám zpočátku zdát těžké masírovat strany krku, aniž byste tím nějak nepříjemně nezasahovali hrdlo masírovaného. Tomu se vyhnete tím, že budete sjíždět rukou směrem dolů od úplného vršku krku až po předek ramenou. Začněte na levé straně těla.
    • Položte svou levou ruku na levé rameno masírovaného a stabilizujte ho tím.
    • Prsty vaší pravé ruky musí směřovat dolů a palec přiložte zezadu na krk. Zbývající prsty přiložte ze strany.
    • Vyvíjejte tlak a sjíždějte rukou jemným pohybem dolů.
    • Na konci tohoto pohybu by váš palec měl spočívat zezadu na ramenou, zatímco ostatní prsty na přední straně ramenou.
    • Opět zaměřte svou pozornost zvýšeným tlakem na místa, ve kterých odhalíte zkrácené svalstvo.
  8. 8
    Aplikujte tlak na vnější stranu lopatek. Zatlačte pevně špičkami prstů do lopatek. Pohybujte rukama v krouživých, mačkavých pohybech a uvolněte tak napětí v horních zádových svalech.
  9. 9
    Na oblast mezi lopatkami použijte spodní stranu své dlaně. Páteř je středem zad a proto ji může být poměrně těžké namasírovat. Intenzivním tlakem do páteře byste masírovanému způsobovali bolest. Místo toho použijte dlaň a rozložte tak působení tlaku do větší oblasti najednou.
    • Přesuňte se a stoupněte si k masírovanému z boku.
    • Položte mu jednu ruku na přední stranu ramene a stabilizujte ho tak.
    • Potom spodní stranu své dlaně přiložte mezi lopatky.
    • Následně aplikujte pevný tlak v jednom dlouhém, intenzivním tahu od jedné lopatky ke druhé.
  10. 10
    Masírujte oblast pod klíčními kostmi. Přestože se většina masérů zaměřuje na ramena, krk a horní záda, trocha pozornosti horní části hrudníku může ulevit od krční bolesti také.
    • Stoupněte si k masírovanému z boku a přiložte mu jednu ruku na záda. Tím ho stabilizujete.
    • Použijte špičky prstů a v krouživých pohybech a za stálého pevného tlaku masírujte oblast hned pod klíčními kostmi.
    • Netlačte přímo do kostí, protože byste tím mohli působit zbytečnou bolest.
  11. 11
    Masírujte horní část paží. Paže se mohou zdát být s krčními bolestmi nesouvisející, ale opak je pravdou. Svalstvo paží, ramen a krku spolu úzce spolupracuje při pohybování paží. Proto úleva napětí v pažních svalech může ulevit i samotnému krku.
    • Položte masírovanému ruce na ramena a jemně, ale pevně tlačte.
    • Udržujte stálý tlak a sjíždějte pomalu rukama z ramen směrem k horním částem paží a potom zase zpět. Několikrát celý proces zopakujte.
    • Přejíždějte nahoru a dolů po horních částech paží a uvolněte tak všechny svaly.
  12. 12
    Opakujte tyto pohyby v náhodném pořadí. Pokud se po dlouhou dobu zaměříte jen na jednu oblast, masírovaná osoba si na tento vjem zvykne. Přesouvejte se proto od jedné svalové skupiny ke druhé a střídejte pohyby rukou a pozvedněte tak celkový požitek z masáže ještě výš. Čím méně může masírovaný očekávat další pohyb vašich rukou, tím více si celou masáž užije.
    • Svaly ramen, krku, zad a paží spolu úzce souvisí. Zaměříte-li se tedy na více svalových skupin, namísto vyvíjení stálého tlaku na několik málo míst, ulevíte masírovanému od krční bolesti mnohem efektivněji.
  13. 13
    Používejte všechny části vaší ruky. Spoustu začínajících masérů používá pro masírování pouze své palce. I přesto, že palce jsou skvělé ve vyvíjení intenzivního tlaku na určité body, můžete jejich nadužíváním způsobit bolesti sami sobě. Raději pro masírování používejte více částí vaší ruky a palcem se zaměřujte skutečně jen na zkrácené svalstvo.
    • Dlaněmi můžete vyvíjet lehký tlak na větší plochy kůže a svalů.
    • Špičky prstů využijete pro silnější tlak v určité oblasti.
    • Klouby používejte na obzvláště ztuhlé svalstvo.
  14. 14
    Nemasírujte kosti. Vyvíjením tlaku na kosti-obzvláště na páteř-můžete způsobovat nepříjemnou bolest. Tlačte pouze proti svalům.
  15. 15
    Pokračujte tak dlouho, jak to bude potřebné. Masáž nemusí být dlouhá, aby byla efektivní. Kolikrát i rychlá pětiminutová masáž může dělat úplné divy, ale pokud chcete o danou osobu skutečně pečovat, dopřejte jí alespoň půlhodinovou až hodinovou masáž.

2
Masáž krku vleže

  1. 1
    Nechte masírovaného, aby se položil na záda. Musí ležet na zádech čelem nahoru. Ideální bude nějaký vyvýšený stůl nebo lehátko, abyste u něj mohli při masírování stát nebo sedět na židli. Pokud leží na zemi, budete se muset hodně ohýbat a může to být velmi bolestivé pro vaše záda.
    • Dlouhé vlasy stáhněte dozadu, aby nepřekážely v obličeji.
    • Pokud má masírovaný dlouhé vlasy, můžete je také jen spustit po stranách stolu nebo lehátka dolů tak, že za ně během masáže omylem nezataháte.
    • Masírovaný by si také měl svléci vrchní díl oděvu nebo obléct takový, který odhaluje jeho hrudník po klíční kosti.
    • V takových případech byste masírované osobě měli poskytnout ručník nebo deku pro překrytí hrudníku.
  2. 2
    Vyberte masážní olej nebo podobný přípravek. Masážní oleje můžete často najít v nabídce velkých obchodních domů, drogerií nebo je snadno objednáte online.
    • Některé oleje, které máte možná doma, jsou také vynikající náhradou za speciální masážní oleje. Mezi takové patří například kokosový olej.
    • Fungovat můžou i olivový, mandlový a sezamový olej, ale ty mají tendenci být poměrně těžké a husté. Takové oleje používejte pro masírování v menším množství.
    • Před použitím sezamového nebo mandlového oleje se ujistěte, že masírovaný není alergický na oříšky.
    • Zpracujte olej nebo jiný masážní přípravek třením mezi rukama. Tímto produkt zahřejete a bude pro masírovaného mnohem příjemnější.
  3. 3
    Šetrně zahřejte krk. Postavte se za hlavu masírované osoby a přiložte jí ze strany na krk spodní část svých dlaní. Potom použijte dlouhé jemné švédské tahy s pevným tlakem dolů po krku až na ramena. [5]
    • Palce položte zespoda na krk a přejíždějte vnitřní stranou svých ukazováků po celé délce krku. Začněte u uší a propracujte se postupně dolů až tam, kde se krk napojuje na ramena.
    • Pokračujte pak v pohybu také přes ramena. Na přední stranu ramen můžete použít prostředník, prsteník a malík.
  4. 4
    Na krk zaměřte více pozornosti a tlaku. [6] Přiložte čtyři prsty „zespoda“ po stranách krku a aplikujte pevný tlak. Sjíždějte přitom prsty od začátku lebky až k ramenům.
    • Svalstvo uvolníte ještě víc, pokud budete tlačit svými prsty nahoru od stolu nebo podložky. Při provádění této metody byste měli téměř nadzvednout hlavu masírované osoby.
    • Opakujte tento pohyb prsty po celé délce krku.
  5. 5
    Krk a ramena zpracujte palci. Zvedněte všechny čtyři prsty kromě palců do vzduchu a palce přiložte ze strany ke krku hned pod ušima. Pevně zatlačte a začněte sjíždět dolů po stranách krku. Přejeďte takto až k ramenům a přes ně k místu, kde začínají paže.
    • Použijte celou délku svých palců, nejen jejich konce. Rozložíte tak tlak do větší oblasti.
    • Držte se dál od odhalené přední části krku a hrdla. Tlakem na tyto oblasti byste masírovanému způsobili bolest.
  6. 6
    Masírujte hrudník. Svalstvo na přední části hrudníku úzce spolupracuje s krkem a je proto velmi důležité věnovat mu při masáži také dostatek času.
    • Přiložte palce jemně zezadu na ramena.
    • Ostatní prsty položte podél přední části ramen.
    • Mačkavým pohybem začněte vyvíjet tlak na přední část ramen i na horní část hrudníku pod klíční kostí.
    • Netlačte přímo do klíční kosti ani do žádné jiné. Pro masírovanou osobu by to mohlo být velmi bolestivé.
  7. 7
    Aplikujte zespoda na krk postupný tlak. Ukazovák, prostředník a prsteník přiložte zespoda na obě strany masírovaného krku. Začněte u uší a jakoby válcovitým pohybem od hlavy směřujte k ramenům.
    • Tlačte pevně, ale ne hrubě. Pohybem vašich rukou byste měli trochu nadzvednout ramena z povrchu, ale masírovaný by sebou přitom neměl cukat.
  8. 8
    Zaměřte svou pozornost na obě strany krku zvlášť. Otočte hlavu masírovaného na bok a odhalte proti sobě tak stranu jeho krku. Jednou rukou mu hlavu přidržujte a druhou namasírujte krk. Po dokončení masáže jedné strany hlavu jemně otočte a začněte pracovat na druhé straně krku.
    • Volnou rukou aplikujte konečky prstů dlouhé a pevné tahy od uší až po hrudník.
    • Použijte palec a hnětavými krouživými pohyby namasírujte celou stranu krku.
  9. 9
    Na strany krku použijte větší tlak pro hloubkovou masáž. Hloubkové masážní techniky mohou být bolestivé, proto buďte opatrní a všímejte si reakcí masírované osoby. Svaly za ušima ale mohou být velmi ztuhlé, a proto je potřeba vyvinout větší tlak než je obvyklé, abyste je povolili. Při této technice by hlava měla být otočena na stranu a jedna vaše ruka by ji měla zespodu podpírat.
    • Zatněte lehce pěst vaší volné ruky a přitlačte ji stranou z boku na krk hned za ucho.
    • Vyviňte intenzivní tlak a pohybujte pěstí velmi pomalu směrem dolů po straně krku. Pokračujte po celé délce až k místu, kde krk přechází v hrudník.
    • Intenzivní tlak může být velmi bolestivý, pokud budete pěstí pohybovat po krku příliš rychle. Sjíždějte tedy jen velmi mírným tempem.
    • Buďte opatrní a všímejte si známek možné bolesti. Hloubková masáž může být v momentě naprostého uvolnění velmi nepříjemná a bolestivá.
    • Dopřávejte masírovanému pravidelné přestávky a nechte ho několikrát zhluboka nadechnout, aby se připravil, než budete s masáží pokračovat.
  10. 10
    Masírujte špičkami prstů v krouživých pohybech oblast za ušima. Právě tato oblast, kde se hlava setkává s krkem, má tendenci k časté a velké ztuhlosti. Pro tuto techniku vraťte masírovanému hlavu do vzpřímené pozice, abyste se mohli věnovat oběma stranám krku zároveň.
    • Přiložte špičky prstů na zmíněná místa a pevně (ale ne bolestivě) zatlačte.
    • Krouživými pohyby potom prsty posunujte a uvolněte napětí v celé oblasti.
  11. 11
    Masírujte svaly těsně nad klíční kostí. Kousek nad klíční kostí nahmatáte malý důlek. Použijte prsty a masírujte svalstvo v této oblasti krouživými pohyby a jemným hnětením.

Tipy

  • Pokud narazíte na nějaká místa se zkrácenými nebo ztuhlými svaly v ramenou či krku, zpracujte je pomalým hnětením jedním nebo dvěma prsty, dokud neucítíte, že se uvolnily.

Varování

  • Nikdy se nesnažte prokřupávat krk ani záda. To by měl dělat jen zkušený profesionál.
  • Při mačkání krčního svalstva buďte velice opatrní a netlačte na hrdlo masírované osoby.

Věci které budete potřebovat

  • Židle
  • Postel nebo podložka
  • Masážní olej nebo tělové mléko
  • Vaše ruce

Informace o článku

Spoluatorem tohoto článku je tým zkušených editorů a badatelů, kteří ověřují jeho přesnost a srozumitelnost.

Kategorie: Zdraví

V jiných jazycích:

English: Give a Neck Massage, Español: dar un masaje de cuello, Italiano: Fare un Massaggio al Collo, Русский: делать массаж шеи, Deutsch: Eine Nackenmassage verabreichen, Português: Fazer uma Massagem no Pescoço, Français: faire un massage au cou, Nederlands: Een nekmassage geven, Bahasa Indonesia: Memberi Pijatan Leher, हिन्दी: गर्दन की मालिश करें, العربية: تدليك الرقبة, ไทย: นวดแก้ปวดคอ, 中文: 做肩颈按摩

Stránka byla zobrazena 1 621 krát.
Byl tento článek přesný?