Jak naučit dítě spát v kolébce

V tomto článku:Zaveďte nový režimPomalu dítě zvykejte na kolébkuJak naučit dítě usínat o samotěZaměřte se na pohodlí5 Reference

Naučit dítě spát v kolébce může být velkou výzvou, zejména pokud je zvyklé spát s vámi v posteli. Můžete ho to naučit několika způsoby, ale existují i metody, které jsou skutečně efektivní. Zde je několik věcí, které vám mohou pomoci, až budete své dítě učit spát v kolébce.

1
Zaveďte nový režim

  1. 1
    Než dítě přesunete do kolébky, zaveďte nový režim. Několik týdnů před tím, než budete chtít dítě přesunout do kolébky, začněte postupně zavádět nová opatření, která dítě naučí vnímat, že se blíží čas spánku.
    • Pevný režim vašemu dítěti pomůže zvyknout si na to, že se blíží čas jít spát, bez ohledu na to, zda bude spát s vámi v posteli, nebo v kolébce.
    • Můžete režim střídat podle sebe a upravovat ho tak, abyste své dítě naučili si na něj zvyknout. Prvky, které do režimu zařadíte, by ovšem měly být pouze relaxační a uklidňující.
    • Když tento proces zavedete ještě dříve, než budete dávat dítě do kolébky, pomůžete mu spojit si tento režim se spánkem a díky tomu bude vědět, že je čas jít spát, i když mu odeberete jeden z prvků tohoto režimu – tedy spánek ve vaší posteli.
    • Buďte konzistentní. Jediným způsobem, jak zavést určitý režim, je praktikovat ho každý večer bez výjimky. Když budete vynechávat, vaše dítě bude zmatené a na režim si nezvykne.
    • I když nebudete mít žádné pevné prvky režimu, které by vašemu dítěti ukázaly, že je čas jít spát, je možné, že mu již nevědomky signalizujete, že se blíží čas postele. Zamyslete se nad svými zvyky před spaním a zjistěte, zda jste své dítě již něco nenaučili. Pokud ano, měli byste v těchto věcech pokračovat.
  2. 2
    Dejte svému dítěti najíst. [1] Zkuste svému dítěti dát 60-90 ml mléka nebo mateřského mléka těsně před spaním. Dětem starším 6 měsíců můžete dávat také 15-30 ml cerálií s mlékem.
  3. 3
    Vykoupejte dítě. Krátká teplá koupel dítě uklidní a pomůže mu rychleji usnout.
    • Musíte si ovšem uvědomit, že některé děti může koupel naopak probudit. Pokud je to váš případ, měli byste ho vykoupat dříve a nepokoušet se koupel zahrnout do večerního usínacího režimu.
    • Po koupeli dítě zabalte do teplého ručníku nebo deky. Když si ho budete držet blízko u těla, bude mu ještě tepleji a bude se cítit příjemně, takže se zklidní a připraví se na spánek.
  4. 4
    Přečtěte dítěti pohádku. Vyberte si nějakou jednoduchou knihu pro malé děti a klidným hlasem mu z ní předčítejte.
    • I když velmi malé děti nemusejí rozumět příběhu, který jim čtete, ocení tento aspekt večerního režimu, protože budou v blízkosti svého rodiče, který na ně bude mluvit klidným a uvolňujícím hlasem. Kromě toho rytmická složka textů, která je často součástí dětských knih, je pro děti sama o sobě velmi uklidňující.
    • Vyberte si nějakou knihu pro děti, která se zabývá spánkem. Až bude vaše dítě dostatečně staré na to, aby rozumělo příběhu, bude pro něj mít tento aspekt večerního režimu ještě větší váhu.
    • Pokud se vaše dítě po čtení neuvolní, můžete mu přečíst i několik pohádek za sebou. Neměli byste to ale dělat déle než 5 nebo 10 minut, protože jinak by se mohlo stát, že tím dítě spíše probudíte.
  5. 5
    Zazpívejte dítěti nějakou uklidňující píseň. Ukolébavky existují z dobrého důvodu. Když dítěti budete zpívat klidnou a pomalou písničku, pomůžete mu uklidnit se a kromě toho se rytmický aspekt hudby skvěle hodí k usínání.
    • Když budete svému dítěti zpívat a budete si ho přitom držet na hrudníku, uklidní ho také vibrace vašeho hlasu. Můžete tím dosáhnout ještě většího zklidňujícího účinku.
    • Když přijde čas přesunou dítě do kolébky, stále mu při tom zpívejte ukolébavku. Zhruba po týdnu zkuste ukolébavku začít zpívat až ve chvíli, kdy bude dítě ležet v kolébce.
  6. 6
    Dejte dítěti hračku na spaní. Zvolte nějakou jednoduchou hračku, například plyšové zvíře, které bude pro dítě představovat symbol bezpečí.
    • Nedávejte dítěti žádnou stimulující hračku. Tyto hračky jsou vhodné pro denní hraní, ale když je dáte dítěti na noc do kolébky, budou mu příliš dráždit smysly a udrží ho vzhůru.
    • Můžete dítěti dát hračku speciálně určenou pro usínání. Existují například plyšová zvířata, která přehrávají klidnou hudbu.
    • Místo hraček můžete použít také speciální deku pro malé děti, která má na děti stejný vliv.
    • U mladších dětí, které ještě neovládají hlavu, byste měli hračku dát dostatečně daleko na to, aby ji viděly, ale nedosáhly na ni. Díky tomu předejdete tomu, že by se dítě omylem převalilo na hračku a udusilo by se.

2
Pomalu dítě zvykejte na kolébku

  1. 1
    Zajistěte, že bude kolébka pro dítě příjemným místem. Během dne byste měli dítěti dát do kolébky hračky, se kterými si bude moci hrát. [2]
    • Udělejte to přes den, ne večer před spaním.
    • Dejte hračky do kolébky a přiveďte k ní dítě, aby se pro ně natáhlo skrz zábradlí. Po nějaké době dejte dítě přímo do kolébky a nechejte ho hrát si s hračkami.
    • Když dáte do kolébky hračky, dítě ji bude vnímat jako bezpečné a zábavné místo.
    • Nenechávejte dítě hrát si v kolébce příliš dlouho. Mělo by ji vnímat jako příjemné místo, ale ne jako místo pro hraní a jiné činnosti.
  2. 2
    Začněte dítě dávat spát do kolébky přes den. Až vaše dítě přestane trpět úzkostí z kolébky, začněte ho do ní dávat spát přes den.
    • Můžete v tomto případě postupovat velmi pomalu. Pokud například vaše dítě přes den dvakrát spí, dávejte ho do kolébky jen jednou a podruhé si ho vezměte k sobě do postele. Až si dítě na kolébku zvykne a nebude mu vadit v ní spát přes den, začněte ho do ní dávat spát dvakrát denně.
    • Když necháte dítě samotné potmě, mohli byste mu způsobit vážné trauma. Měli byste ho tedy nechat, aby si na kolébku zvykalo během dne, kdy je více světla a zbavilo se úzkosti, kterou s ní má spojenou.
  3. 3
    Postupně dítě začněte dávat do kolébky i na noc. Až vaše dítě bude bez problémů spát v kolébce přes den, můžete ho tam začít dávat i na noc.
    • V některých případech stačí dítě jednoduše položit do kolébky a ono usne stejně jako ve dne. Možná se bude ze začátku trochu vrtět, ale po několika minutách bez větších obtíží usne.
    • Pokud se vaše dítě kolébky stále bojí, budete muset postupovat jiným způsobem a naučit ho spát v kolébce i v noci velmi pomalu a postupně.
  4. 4
    Přesuňte kolébku do své ložnice. Dejte kolébku ke své posteli, aby z ní na vás dítě při usínání stále vidělo.
    • Pokud je dítě zvyklé spát ve vaší ložnici, největším problémem s kolébkou pro něj bude změna prostředí. Když kolébku přesunete na několik týdnů do své ložnice, umožníte dítěti, aby si na ni postupně zvyklo a nespojilo si ji s nepříjemným prostředím.
    • Když dáte kolébku dál od své postele, dítě může mít stále potíže si na ni zvyknout a může se v ní cítit nepříjemně. V tomto případě budete muset kompromisovat ještě více a umístit kolébku těsně vedle své postele. Až si dítě zvykne spát v kolébce vedle vaší postele, postupně ji přesouvejte dál a dál v rámci vaší ložnice.
    • Až se dítě naučí bez problémů spát v kolébce ve vaší ložnici, zhruba po týdnu zkuste kolébku přesunout do jeho pokoje.
  5. 5
    Začněte spát v dětském pokoji. Pokud vaše dítě nedokáže spát v kolébce po tom, co ji přesunete do dětského pokoje, stravte s ním v pokoji několik nocí, aby si zvyklo.
    • Vaše přítomnost bude mít na dítě uklidňující vliv, takže se z nepřátelského a nepříjemného prostředí stane bezpečné a klidné místo. Když s dítětem budete několik dní spát v jeho pokoji a budete s ním během usínání, začne svůj pokoj vnímat jako bezpečné místo.
    • Až se dítě naučí usínat v kolébce v dětském pokoji, můžete po několika dnech postupně začít odcházet.
  6. 6
    Než odejdete z dětského pokoje, uspěte dítě. Místo toho, abyste v dětském pokoji trávili celou noc, zůstaňte s dítětem jen tak dlouho, dokud neusne.
    • Pokud to bude nutné, hlaďte ho po hlavě, nebo po zádech a zpívejte mu, nebo mu jinak dávejte najevo svoji přítomnost.
    • Začněte tím, že budete sedět poblíž dítěte, aby na vás dobře vidělo. Až mu nebude vadit vaše vzdálenost, odsuňte si křeslo o kousek dál. Pokaždé, když si vaše dítě zvykne na vzdálenost, která mezi vámi je, se odsuňte trochu dál, až nakonec budete v nedohlednu.
    • Až se vaše dítě naučí usnout, aniž by vás mělo v zorném poli, můžete začít z dětského pokoje odcházet a naučit ho usínat o samotě.

3
Jak naučit dítě usínat o samotě

  1. 1
    Přestaňte dítě před usnutím kolébat. Pokud své dítě uspáváte tím, že ho kolébáte, postupně s tím přestaňte, aby se naučilo usnout i bez lidského kontaktu.
    • Až budete dítě odnaučovat usínat ve vašich rukou, kolébejte ho vždy jen do té doby, než se uvolní, ale nebude spát. Možná bude protestovat, až ho přestanete držet, ale když bude dostatečně uvolněné, nepotrvá příliš dlouho, než upadne do spánku.
    • Postupně dítě kolébejte stále méně a méně, až nakonec bude schopné usnout jen s tím, že ho budete držet, aniž byste ho kolébali.
    • Až se dítě naučí usínat bez kolébání, budete ho moci začít učit usínat o samotě tak, aniž byste se ho dotýkali.
  2. 2
    Používejte dětský koš. Pokud vaše dítě spí s vámi v posteli, naučte ho nejprve spát v dětském koši nebo malé kolébce, kterou budete mít těsně vedle své postele.
    • Vaše dítě se bude cítit lépe, když na vás v noci uvidí a bude se k vám moci přitulit. Až si dítě zvykne na oddělené spaní a bude takto spát bez obtíží několik týdnů, budete ho moci přesunout i s kolébkou do dětského pokoje.
  3. 3
    Nechejte své dítě spát tam, kde se cítí dobře. Místo toho, abyste své dítě drželi po celou dobu, co bude během dne spát, ho nechejte usnout tam, kde se bude cítit příjemně.
    • Malé děti často rády usínají v houpačkách pro děti, nebo v autosedačkách, spíše než v kolébkách. [3] Je to zejména proto, že jsou tyto prostory uzavřenější a lépe napodobují pocit, který dítě má, když ho matka nebo otec drží v náručí.
    • Není sice možné nechávat dítě spát na těchto místech donekonečna, ale může vám to pomoci naučit ho spát jinde, než ve vašich rukou. Až si vaše dítě zvykne spát samo v uzavřeném prostoru, můžete ho začít během dne dávat spát do kolébky.
  4. 4
    Začněte dávat dítě spát do kolébky přes den. Měli byste začít dítě dávat přes den spát do kolébky, aby si na ni zvyklo dříve, než v ní začne spát v noci.
    • Pro mnoho dětí je snadnější usnout o samotě přes den, než v noci, kdy je všude více světla a aktivity, protože v noci je tma a ticho a děti nevidí a neslyší své rodiče.
  5. 5
    Dopřejte svému dítěti dostatek času na to, aby si zvyklo spát o samotě i v noci. Přechod od denního spánku v kolébce k nočnímu spánku v kolébce může nějakou dobu trvat. Možná budete muset s dítětem v pokoji strávit dost času a několik týdnů vždy čekat, než usne.

4
Zaměřte se na pohodlí

  1. 1
    Před spaním dítě zklidněte. Udělejte vše pro to, aby dítě byl uvolněné a ospalé.
    • Snažte se dítě během dne unavit. Když dítěti připravíte aktivní den plný hraní a dalších činností, bude večer uvolněnější a klidnější. Díky tomu nebude mít problém usnout a nebude tak vybíravé ohledně místa, na které ho uložíte. Je dobré naplánovat si nějakou stimulující činnost zhruba hodinu před spaním, aby dítě spálilo přebytečnou energii.
    • Před spaním dítě vykoupejte. Koupele jsou velmi uklidňující a když dítě před spaním vykoupete v teplé vodě, uvolníte mu svaly. Když bude dítě po koupeli aktivnější, než před ní, bude ovšem nutné se koupelím před spaním vyhnout.
    • Zkuste své dítě jemně namasírovat. Jemně mu promněte záda, paže a nohy, aby se mu uvolnily svaly. Pokud ho to ovšem probudí, nedělejte to.
  2. 2
    Zbavte své dítě veškerého fyzického nepohodlí. [4] Bolest a další fyzické potíže vaše dítě udrží vzhůru bez ohledu na to, kde spí. Když zajistíte, že nebude mít žádné fyzické potíže, bude pro něj snadnější v klidu usnout v podstatě kdekoli.
    • Dejte dítěti před spaním trochu najíst. Zhruba 60-90 ml sunaru nebo mateřského mléka vašemu dítěti zaplní žaludek dostatečně na to, aby se v noci nebudilo hlady. Dětem starším šesti měsíců můžete dát jednu nebo dvě lžíce cereálií.
    • Když dáte dítěti do pokoje zvlhčovač nebo čistič vzduchu, pomůžete mu usnout. Kontaminanty z chlupatých dek nebo domácích zvířat mohou dítěti způsobit dýchací potíže. Čistič vzduchu tyto látky odstraní a kromě toho vydává „bílý hluk,“ který na vaše dítě bude mít také uklidňující vliv.
    • Před spaním své dítě přebalte. Těsně před spaním byste své dítě měli přebalit. Používejte noční plenky, které jsou silnější a účinnější a zabrání tomu, aby si vaše dítě ušpinilo pyžamo.
    • Snažte se zmírnit bolesti zubů. Pokud vám to dětský lékař dovolí, můžete svému dítěti dát před spaním nízkou dávku acetaminofenu, aby ho přestaly bolet rostoucí zuby.
    • Dejte dítěti pohodlné pyžamo. Dětem, které mají citlivou pleť, nejlépe vyhovují pyžama ze stoprocentní bavlny, než oblečení ze syntetických materiálů.
  3. 3
    Zajistěte, aby vaše dítě mělo vhodné prostředí. Když dítěti vytvoříte prostředí vhodné pro spánek, bude se cítit pohodlně a díky tomu se uvolní dostatečně na to, aby ve své kolébce bez problémů usnulo.
    • Ztlumte světla. Mnoho malých dětí dokáže usnout za světla, ale některé děti mají světlo spojené s bděním a činností. Měli byste tedy v dětském pokoji ztlumit světla a v době, kdy se vaše dítě bude snažit usnout nerozsvěcovat ani na chodbě. Pokud je vaše dítě obzvláště citlivé na světlo, používejte neprůsvitné závěsy, aby se mu do pokoje ráno nedostalo denní světlo.
    • Zbavte se hluku. Většina dětí dokáže usnout i když se kolem nich něco děje, ale vždy je dobré zajistit, aby vaše dítě na spaní mělo ticho. V opačném případě by dítě mohlo mít pocit, že by mu mohlo něco uniknout a nechtělo by usnout. Nepouštějte si televizi ani rádio ve vedlejším pokoji a v celém bytě tato zařízení mějte co nejvíce ztlumená. Mluvte tiše a nevoďte si domů žádné návštěvy v době, kdy se vaše dítě snaží usnout.
    • Pusťte dítěti klidnou hudbu. Zkuste mu pouštět nahrané ukolébavky, nebo mu dejte do kolébky plyšové hračky, které přehrávají uklidňující hudbu. Klidná hudba má rytmický aspekt, který dokáže účinně uspat mnoho dětí.
    • Dejte svému dítěti něco s vaší vůní, například tričko, které často nosíte. [5] Vaše vůně pro něj bude dobře známá a bude se díky ní v kolébce cítit uvolněněji. Až dítě usne, můžete mu tričko vzít, abyste měli jistotu, že se jím v noci omylem neudusí.

Tipy

  • Zkoušejte tyto metody střídat a kombinovat dle potřeby. Každému dítěti vyhovuje něco jiného, takže možná budete muset vyzkoušet několik věcí, než své dítě naučíte usínat v kolébce.
  • Dětský lékař vám může pomoci zhodnotit potřeby vašeho dítěte a poradit vám konkrétní tipy ohledně jeho uspávání v kolébce.

Věci, které budete potřebovat

  • Sunar, mateřské mléko, nebo cereálie
  • Teplá přikrývka
  • Knížka na dobrou noc
  • Hračka na spaní
  • Dětský koš
  • Dětská houpačka
  • Spací pytel
  • Noční plenky
  • Acetaminofen pro děti
  • Čistič vzduchu

Informace o článku

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 16 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili.

Kategorie: Děti

V jiných jazycích:

English: Get a Baby to Sleep in a Crib, Italiano: Far Addormentare un Bambino nella Culla, Português: Fazer um Bebê Dormir no Berço, Español: conseguir que tu bebé duerma en la cuna, Deutsch: Ein Baby dazu bringen, in seinem eigenen Bettchen zu schlafen, 中文: 让小宝宝自己在婴儿床里睡觉, Русский: приучить ребенка спать в своей кроватке, Français: faire dormir un bébé dans son lit, Bahasa Indonesia: Membuat Bayi Tidur di Ranjangnya, Nederlands: Je baby in een ledikant laten slapen

Stránka byla zobrazena 1 565 krát.
Byl tento článek přesný?