Jak nebýt dotěrný

V tomto článku:Najděte rovnováhuJak si posílit sebevědomí

Už vám někdy někdo řekl, že jste dotěrní nebo příliš visíte na ostatních? Stává se vám, že jste tak nadšení z nového přátelství či vztahu, že bombardujete dotyčnou osobu svou pozorností, až zjistíte, že se od vás jaksi distancuje? Pokud se vám stává, že máte potřebu volat, SMSkovat či posílat emaily druhým mnohem častěji, než oni vám, pak vám pravděpodobně došlo, že přílišné vyžadování pozornosti je pro většinu lidí spíše odpudivé. Přečtěte si, jak zjistíte příčinu své přehnané potřeby po pozornosti a získejte sebevědomí nutné k jejímu omezení.

1
Najděte rovnováhu

  1. 1
    Přibrzděte. Každý vztah se rozvíjí svým vlastním tempem a není potřeba pospíchat do fáze, kdy jste „spřízněné duše“ či „nejlepší přátelé až do smrti“ jen proto, že zrovna teď všechno vypadá tak úžasně. Opečovávejte si tu novost všeho kolem a to nadšení z něčeho nového, protože už to takové nikdy nebude. Může být vyčerpávající nevědět, jak se některé vztahy budou dále rozvíjet, ale i to je vzrušující! Buďte trpěliví a naučte se vychutnávat si to nadšení. Nesnažte se tlačit vztah do fáze, na kterou ještě není připraven. Jen byste se ochudili o tu zábavu a vytvářeli napětí.
    • Pokud jste v pátek zažili úžasný večer, pravděpodobně se nemůžete dočkat, až si to budete moct co nejdřív zopakovat. Nicméně, namísto toho, abyste kamarádce/kamarádovi volali hned v sobotu ráno a domlouvali další plány, dejte tomu pár dnů. Vychutnejte si ten skvělý pocit a druhému dopřejte to samé. Až zas bude čas něco společně podniknout, budete se na sebe alespoň vzájemně těšit a spolu strávený čas bude o to lepší.
  2. 2
    Sundejte si růžové brýle. Jedním z důvodů, proč se lidé někdy přehnaně nadchnou, je sklon k idealizování si druhých hned v začátku vztahu. Pokud poznáte někoho, s kým se cítíte na stejné vlně, je velmi snadné nechat se unést představami o tom, jak úžasné by toto nové přátelství či vztah mohly být. Bohužel s takovými představami jdou ruku v ruce velká očekávání a ta někdy bývají zcela nereálná! Právě teď můžete mít pocit, že s tím člověkem chcete strávit každou minutu, ale jen si sami připravujete zklamání.
    • Nezapomínejte na to, že i tento nový člověk je opravdu jen člověk, tzn. „není dokonalý“. Bude dělat chyby a vy potřebujete být připraveni se s nimi vypořádat a odpustit je, než abyste byli v šoku, jak si ten druhý mohl dovolit nebýt perfektní.
  3. 3
    Praktikujte „quid pro quo“ (latinské rčení, které znamená „něco za něco“). Představte si vzájemnou interakci s druhým jako tenis nebo volejbal. Pokaždé, když iniciujete kontakt, odpalujete míč na druhou stranu kurtu. A pak musíte čekat, až ho druhý odpálí zpátky - nebudete přece házet další míče, jen abyste se ujistili, že má stále zájem pokračovat s vámi ve hře. Pokud máte sklony být tak trochu stíhačkou, budete z toho čekání asi trochu nervózní, či vás přepadnou obavy. Pokud se to stane, zhluboka se nadechněte. Jestliže jste už někoho kontaktovali (poslali jste email či SMSku, nebo jste volali a nechali zprávu) není důvod to dělat znovu. Vždy, když ucítíte potřebu znovu ho kontaktovat, uvědomte si, že je jen několik možností:
    • Hlasovou zprávu si ještě neposlechl.
    • Měl toho teď moc a nezvládl se vám ještě ozvat. Pokud tomu člověku věříte, pak byste o něm neměli pochybovat a předpokládat, že to jsou přesně ty důvody.
    • Momentálně se s vámi vidět nechce.
  4. 4
    Nechte druhé nadechnout. Bez ohledu na to, jak blízcí si s někým jste, trávit spolu veškerý čas se dříve či později stane vyčerpávajícím. Ať vás ten druhý má seberadši, nebude s vámi chtít trávit 24 hodin denně. Pokud se bez druhého neobejdete ani na vteřinu, téměř jistě můžete brzy očekávat výbuch časované bomby. Ať už je to sebetěžší, přinuťte se přibrzdit a dejte druhému trochu prostoru. Někam na pár dní jeďte, zabavte se něčím, co baví „vás“ a nedomáhejte se pozornosti. Vašemu vztahu to jenom prospěje. Staré rčení, že „odloučení posiluje lásku“ je totiž pravdivé.
  5. 5
    Naučte se vnímat signály, že ten druhý už nemá zájem. Někdy se to stává, z mnoha důvodů, ale jedno je jisté – bombardování druhého ještě větším zájmem nic nezmění. Neodbytnost není řešením! Odtahování může být pro druhého jeho způsobem, jak „opustit potápějící se loď“ bez nutnosti vás konfrontovat. Jakýkoli nátlak z vaší strany jeho pocity nezmění a vy to někde uvnitř sami víte. Pokud někdo nemá tu slušnost se vám ozvat, tak nestojí za to, abyste s ním ztráceli čas. Zasloužíte si něco lepšího.
    • Zamyslete se nad tím, jestli ten druhý není poněkud nestálý. Někteří lidé nezvládají udržet přátelství či vztahy, a někdy jsou líní či zapomětliví. Pravděpodobnější však je, že pokud se vám někdo neozývá, není to proto, že by zapomněl, ale spíš protože prostě nechce.
    • Někdy může být důvodem to, že ten druhý potřebuje čas, aby se mohl věnovat jiným věcem. Nemusí to nutně znamenat konec vašeho vztahu.
  6. 6
    Respektujte přání druhého. Když vás někdo ignoruje, nebo přímo odstřihne, můžete se cítit odmítnutí - no, ono to vlastně odmítnutí je, a to samozřejmě bolí. Ale jakmile se někdo pro takový krok rozhodne, není nic, co byste nátlakem mohli spravit. Udělejte vše pro to, abyste se sami pohnuli dál a odolejte potřebě se do přízně vetřít. Útočit na druhého, či se ho snažit na oplátku nějak ranit způsobí jen to, že se od vás ještě víc odtáhne.
  7. 7
    Všimněte si, jestli vám vztah dává to, co potřebujete. Pokud vás druhý přímo neodmítne, ale chová se divně a vypadá to, že k vám není upřímný, dobře si rozmyslete, jestli někoho takového ve svém životě potřebujete. Jen proto, že s kamarádem/kamarádkou či se svou drahou polovičkou chcete trávit čas, neznamená to, že jste „dotěrní“. Do všech vztahů je potřeba investovat nějaký čas a snahu. Pokud máte z druhého pocit, že požadujete příliš, ale přitom si nemyslíte, že byste to nějak přeháněli, pak je to možná ten druhý, kdo má nějaký problém.
    • Rozhodněte se, kolik času a energie chcete vztahu dát a zamyslete se nad tím, kolik toho očekáváte na oplátku. Pokud jsou vaše očekávání rozumná a vy se přesto cítíte zklamaní a odstrčení, pak je možná čas najít si nového partnera či přátele, se kterými se budete cítit milovaní a oceňovaní.
    • Není snadné udržet ve vztazích rovnováhu – často to vypadá, že jeden se snaží víc. Období, kdy jeden je příliš zaneprázdněn a druhý je ten, co častěji píše či volá, jsou normální. Ale pokud je to běžný a neustálý stav a ani nemáte pocit, že by se to mohlo změnit, raději takový vztah ukončete, než utrpí vaše sebeúcta.

2
Jak si posílit sebevědomí

  1. 1
    Zaměstnejte se nějakou činností. Lidé, kteří mají co dělat, nevisí na druhých, protože je zaměstnávají jejich vlastní aktivity. A víte co? Tyto jiné aktivity z nich dělají zajímavější přátele i partnery. Pokud nemáte na práci nic jiného, než čekání, až se vám někdo ozve zpátky, tak se asi nudíte (a je jedno rčení, které říká, že kdo se nudí, je sám nudný). Tak na co čekáte?
    • Zapojte se do nějaké dobrovolnické činnosti. Naučte se tančit. Běžte si zaběhat. Zapište se do kurzu olejomalby. Přidejte se do nějakého klubu. Prostě vyražte ven, něčemu se věnujte a užijte si to! Vaše obavy se rozplynou, a když se vám ten druhý konečně ozve, bude to příjemné překvapení a ne šílená úleva!
  2. 2
    Ozvěte se čas od času i dalším lidem. Když soustředíte veškerý svůj život jen na jednu osobu, není to dobré pro vaše duševní zdraví, ani sebeúctu. Zavolejte i ostatním z vašich známých, než abyste veškerou svou energii věnovali na jednoho člověka. Zajděte společně s více lidmi do kina, nebo na večeři a nemyslete celou dobu jen na toho jednoho člověka. Užijte si všech těch ostatních úžasných lidí, které máte kolem sebe a kteří váš život obohacují – rozhodně máte místo na víc než jen jednoho přítele.
  3. 3
    Uvědomte si, že je v pořádku být single. Mnoho lidí zůstává single, a přesto si život užívá plnými doušky. Dopřávají si volnosti a zábavy a v mnoha případech jsou stejně šťastní jako lidé, co žijí v partnerském vztahu. Velkou pravdu je, že žít ve vztahu je touha, ne potřeba. Problém nastává, pokud z něj uděláte potřebu a začnete věřit tomu, že bez něj nemůžete žít.
    • Vyzkoušejte tohle cvičení: jakmile vám v hlavě naskočí myšlenka, že někoho nezbytně potřebujete, opakujte si dokola: „Jsem silný/á.“ nebo „Mám vše, co potřebuji.“ Opakujte si něco, co vám pomůže cítit se jako spokojený člověk, který nepotřebuje někoho k tomu, aby přežil.
    • Pomoci může i poslouchání hudby nebo sledování filmů o svobodě a síle osobnosti.
  4. 4
    Zapracujte na své sebeúctě. Jestli máte problém se svou závislostí na ostatních, tak to pravděpodobně souvisí s nezdravým sebehodnocením. Možná potřebujete někoho druhého k tomu, abyste měli sami ze sebe lepší pocit, ale ve skutečnosti jste to pouze vy, kdo toho může dosáhnout. Neměli byste své štěstí stavět na druhých. Samozřejmě je v pořádku, když vás někdo druhý dělá šťastnými, ale pokud je jediným zdrojem vašeho štěstí, tak jakmile není nablízku, cítite se nejspíš naštvaní či smutní a tím na něj kladete příliš velké nároky. Je možné, že v něm pak vzbudíte pocit provinilosti, nebo jakoby vám snad něco dlužil, a to časem může vyústit v podrážděnost vůči vám.
    • Jedním ze způsobů, jak se zbavit závislosti na druhých je dokázat sami sobě, že nikoho nepotřebujete k tomu, abyste něco podnikli, nebo strávit nějaký čas nezadaní, až do té doby, než nabudete ztracenou sebedůvěru. Chovejte se tak, jako byste nejlepšího přítele či partnera „chtěli“ a ne „potřebovali“.
    • Pokuste se nevyhledávat nové vztahy do té doby, než si budete jistí, že nezajedete do těch stejných kolejí.
  5. 5
    Naučte se důvěřovat. Jakmile pochopíte, co se odehrává ve vás, bude snazší vyrovnat se s problémy, které můžete mít ve vztahu s jinými lidmi. Závislost na druhých je často spojena s nedostatkem důvěry a často také z obavy, že vás někdo opustí. Pokud se přistihnete, že pochybujete o citech, které k vám druzí chovají, nebo o jejich věrnosti, zeptejte se sami sebe, proč jim nevěříte. Je to proto, že oni sami tu důvěru něčím narušili? Nebo je to proto, že vás v minulosti někdo ranil a vy se teď bojíte, že se to bude opakovat?
    • Pokud je to ta druhá možnost, tak si připomeňte, že není moc fér hodnotit jednoho podle chování druhého.
    • Pokud vám na tom člověku opravdu záleží a zaslouží si vaši důvěru, tak mu ji dejte.
  6. 6
    Využijte výhod nezávislosti. Pokud jste samostatní a nezávislí, stáváte se tak mnohem atraktivnějšími. Je to jako kouzlo: čím samostatnější a nezávislejší jste, tím jste také atraktivnější. Jakmile jste opravdu soběstační, poznáte to. Budete natolik sebevědomí, že zvládnete vztahy bez obav z toho, co si o vás druzí myslí. Budete si pak užívat čas, který máte sami pro sebe stejně, jako čas strávený s milovaným člověkem.

Tipy

  • Dejte druhým prostor. Respektujte jejich hranice.
  • Držte si chvíli odstup a začněte něco sami podnikat. Zaměstnejte se.
  • Dělejte něco, co vám přináší radost a štěstí. Vyhněte se však tomu trávit o samotě příliš mnoho času. Jděte na vzduch, vyražte s přáteli večer za zábavou – čím více zájmů a koníčků budete mít, tím budete přitažlivější!
  • Važte si sami sebe!
  • V první řadě se naučte užívat si času, který trávíte sami se sebou. Pak pro vás bude váš čas cennější a na vztahy se dokážete dívat s větším odstupem.
  • Pokud budete na někom příliš závislí, jen vám to přinese odmítnutí. A to naruší vaši sebeúctu a způsobí ještě větší pocit osamělosti.
  • Pokud vám na někom záleží, dejte to najevo, ale jemně. Pokud budete příliš tlačit na pilu, jen je tím od sebe odpudíte.
  • Mějte se rádi.
  • Přílišným nátlakem, obzvláště na začátku, druhé akorát odradíte. Naučte se ovládat a brát to zlehka.
  • Přílišnou potřebou po druhých jen plýtváte drahocenným časem. Naučte se sebeovládání. Vy to zvládnete.
  • Uvědomte si, že někteří lidé prostě nejsou milí. Problém není ve vás, ale v nich. Najděte si nové přátele.
  • Láska vašeho života vám zaklepe na dveře, než se nadějete. Jen buďte trpěliví a zachovejte si pozitivní přístup.

Varování

  • Závislost může být začarovaný kruh. Vyžadujete pozornost, druhý se toho zalekne a odstrčí vás, vás to raní a pak máte ještě větší potřebu nahrazovat ztracenou sebeúctu touhou po pozornosti druhého. Naučte se to rozpoznat a změňte to.
  • Pokud nejste trpěliví, začnete přemýšlet o věcech, které nejsou reálné. Uklidněte se a zaměřte se na to, na čem vám záleží.
  • Závislost vám může přivodit i depresi a všichni víme, že deprese může mít spoustu nepříznivých vedlejších účinků. Nejlepší cestou, jak z toho ven, je mít nějaké koníčky, které vám umožní soustředit se na něco jiného.

Informace o článku

Spoluatorem tohoto článku je tým zkušených editorů a badatelů, kteří ověřují jeho přesnost a srozumitelnost.

Kategorie: Vztahy

V jiných jazycích:

English: Stop Being Needy, Español: dejar de ser dependiente, Português: Deixar de Ser Carente, Italiano: Smettere di Avere Troppo Bisogno delle Altre Persone, Русский: перестать быть навязчивым, Français: arrêter d'être dépendant(e), 中文: 不让自己显得太迫切(粘人), Nederlands: Je minder afhankelijk opstellen, Deutsch: Aufhören anhänglich zu sein, العربية: التوقف عن أن تبدو محتاجًا إلى الآخرين, 한국어: 집착하지 않는 방법, हिन्दी: अभावग्रस्त (needy) होने से बचें, Tiếng Việt: Không Đeo bám Người khác, ไทย: เลิกนิสัยเรียกร้อง, 日本語: 依存するのを止める

Stránka byla zobrazena 5 562 krát.
Byl tento článek přesný?