Jak neusnout, když jste unavení

V tomto článku:Stimulujte své smyslyProbuďte své tělo.Udržte se vzhůru díky jídluUdržte svoji mysl vzhůruZměny životního stylu

Stalo se vám někdy, že jste byli naprosto vyčerpaní už v poledne? Nedaří se vám zůstat vzhůru a nevíte, co máte dělat, abyste neusnuli ve špatnou dobu? Pokud se chcete naučit několik triků, které vás udrží vzhůru a dodají vám energii, přečtěte si tento článek.

Část 1
Stimulujte své smysly

  1. 1
    Stimulujte své smysly. Nejsnadnějším způsobem, jak zůstat vzhůru, je stimulovat smysly. Snažte se zaměstnat své uši, oči, nebo nos. Čím více částí vašeho těla bude aktivních, tím menší bude riziko, že usnete. Zkuste například tyto věci:
    • Rozsviťte si co nejvíce světel. Pokud nemáte možnost světla ovládat, snažte se být alespoň co nejblíže světelnému zdroji.
    • Vezměte si bonbon nebo žvýkačku, abyste zaměstnali ústa.
    • Přičichněte si k peprmintovému oleji, abyste probudili svůj nos.
    • Pokud jste někde, kde máte možnost poslouchat hudbu, pusťte si jazz, hip-hop, nebo rock. Vyberte si hudbu, která vás nebude otravovat, ale zároveň vás probudí.
    • Pokud vás bolí oči, dejte si pauzu a zadívejte se z okna.

Část 2
Probuďte své tělo.

  1. 1
    Udržte své tělo v pohybu. Kromě probouzení smyslů můžete své tělo přimět, aby bylo aktivnější. Zkuste se pohybovat, zatahejte si za ušní lalůčky, nebo si třete ruce o sebe. Zde je několik věcí, které můžete vyzkoušet:
    • Opláchněte si obličej studenou vodou. Snažte se udržet oči otevřené.
    • Jemně si tahejte za ušní lalůčky.
    • Štípejte se do předloktí, nebo pod kolenem,
    • Zatínejte ruce v pěst a opět je otevírejte.
    • Poklepávejte nohama do podlahy.
    • Protahujte si ruce a nohy.
    • Kružte rameny.
    • Vyjděte ven a pořádně se nadechněte čerstvého vzduchu.
  2. 2
    Buďte v pohybu. [1]Nemusíte rovnou běžet maraton, i menší tělesná aktivita vás udrží vzhůru. Existují způsoby, jak být aktivní i v případě, že například sedíte v práci. Jen několik málo minut cvičení vám pomůže získat spoustu energie. Cvičením dáte svému tělu najevo, že ještě není čas jít spát. Zde je několik věcí, které byste měli vyzkoušet:
    • Využijte každé příležitosti k tomu, abyste se trochu prošli. Pokud jste v práci, jděte na toaletu, nebo si zajděte pro kávu. Pokud jste ve škole, projděte se po chodbě, nebo jděte na chvíli na dvůr.
    • Místo jezdění výtahem choďte po schodech. Pokud nemusíte chodit spoustu pater, jděte po schodech, abyste doplnili energii. Rozproudí vám to krev a udrží vás to vzhůru.
    • Udělejte si čas na desetiminutovou procházku.
    • I když nemáte možnost si zacvičit, měli byste cvičit alespoň 30 minut každý den. Každodenní cvičení vám dlouhodobě dodá více energie a umožní vám vydržet déle vzhůru.

Část 3
Udržte se vzhůru díky jídlu

  1. 1
    Začněte den zdravou snídaní. Jezte vejce, krůtí maso a dejte si třeba celozrnný toast. Můžete si také dát ovesné vločky a jogurt. Měli byste jíst také listovou zeleninu. Pokud nemáte ráno chuť na tolik zeleniny, můžete si z ní udělat šťávu a vypít ji po cestě do práce.
  2. 2
    Jezte zdravě.[2]Když budete jíst zdravě, budete mít více energie, nebudete usínat a vaše tělo bude mít dostatek paliva. Nezdravé potraviny vám budou ubírat energii, způsobí vám nafouknuté břicho a unaví vás více, než kdybyste nejedli vůbec nic. Zde je několik tipů na zdravé potraviny, které vám dodají energii a zbaví vás únavy:
    • Nejezte příliš velké porce jídel. Dejte si raději během dne několik menších jídel a jezte pouze když budete mít hlad. Vyhýbejte se těžkým, mastným a sladkým jídlům a alkoholu. Tato jídla by vás ještě více unavila a zatížila by vám zažívání.
    • Nevynechávejte jídlo. I když jste tak unavení, že nemáte na jídlo ani pomyšlení, měli byste jíst. Když budete vynechávat jídla, budete ještě unavenější.
  3. 3
    Noste si s sebou zdravé svačiny s vysokým obsahem bílkovin, například mandle, nebo kešu ořechy. Stále byste u sebe měli mít také ovoce. Je nejen zdravé, ale také vám zabrání v tom, abyste svačili nezdravá jídla.
    • Ke svačině si dejte trochu burákového másla, nebo jogurt.
  4. 4
    Pokud potřebujete kofein, dejte si ho. Kofein vám pomůže vydržet vzhůru, ale když to s ním přeženete, nebo ho vypijete příliš rychle, bude vás bolet hlava a budete ještě unavenější. Dejte si šálek čaje nebo kávy a vypijte ho pomalu, aby vás nebolelo břicho.
    • Vyhýbejte se energetickým drinkům. Tyto drinky vám sice dodají trochu energie, ale velmi brzy po nich budete ještě unavenější. Také byste mohli mít problémy s usínáním.
  5. 5
    Pijte hodně studené vody. Když budete dehydrovaní, budete unavení.

Část 4
Udržte svoji mysl vzhůru

  1. 1
    Zaměstnejte svůj mozek. Když vám bude hlava usínat, nepomůže vám udržet vzhůru pouze tělo. Pokud chcete vydržet vzhůru, musíte zaměstnat svůj mozek. Dejte se s někým do řeči, nebo poslouchejte učitele. Zde je několik tipů:
    • Pokud sedíte ve škole, snažte se dávat pozor. Dělejte si poznámky a udržujte pozornost. Buďte aktivní a odpovídejte na otázky. Pokud vám něco není jasné, ptejte se. Uprostřed rozhovoru s učitelem jistě neusnete.
    • Pokud jste v práci, dejte se do řeči s kolegou a bavte se o něčem zajímavém. Pokud to nemáte dovoleno, bavte se o práci.
    • Pokud usínáte doma, zavolejte kamarádovi, napište někomu email, nebo si pusťte něco zajímavého v televizi nebo v rádiu.
    • Střídejte činnosti. Pokud chcete, abyste byli stále aktivní, snažte se střídat činnosti. Pokud jste ve škole, můžete zkusit chvíli psát jiným perem, místo čtení si podtrhávat poznámky, nebo se jít napít. Pokud jste v práci, dejte si přestávku a věnujte se chvíli jiné činnosti.
  2. 2
    Dejte si šlofíka. Pokud jste doma nebo v práci, zkuste si udělat čas na rychlé zdřímnutí. 5-20 minut spánku vám pomůže nastartovat tělo, aby vydrželo fungovat dalších několik hodin. Když ovšem budete spát déle, budete po zbytek dne ještě unavenější a v noci se vám bude špatně usínat. Zkuste to takhle:
    • Najděte si pohodlné místo. Pokud jste doma, lehněte si na gauč. Pokud jste v práci, najděte si pohodlné křeslo.
    • Zbavte se všech zdrojů rozptýlení. Vypněte telefon, zavřete dveře a snažte se zajistit, aby vás nikdo nerušil.
    • Až se probudíte, zhluboka se nadechněte a dejte si sklenici vody a kávu. Chvíli se procházejte, abyste opět rozpohybovali tělo.
  3. 3
    Dívejte se do světel. Stáhněte si do telefonu aplikaci, která vám bude zobrazovat barevná světla. Světla ve vašem mozku aktivují receptory, které vás udrží vzhůru. Proto používání iPadů a telefonů před spaním narušuje spánek.

Část 5
Změny životního stylu

  1. 1
    Snažte se vyhnout se tomuto problému v budoucnu. Přestože vám tyto triky mohou pomoci, nejlepší bude žít tak, abyste nemuseli příliš často bojovat s únavou. Zde jsou tipy, které vám pomohou:
    • Choďte do postele a vstávejte každý den ve stejnou dobu, aby si vaše tělo zvyklo na stejný režim.
    • Začínejte každý den stejným způsobem.
    • Buďte zodpovědní. Nezůstávejte dlouho vzhůru den před důležitou zkouškou, nebo když máte jít do práce.
    • Pokud jste unavení proto, že jste se dlouho do noci učili na zkoušky, snažte se rozvrhnout si učení tak, abyste příště nemuseli zůstávat dlouho vzhůru. Většina lidí se při únavě stejně nic nenaučí.
    • Pokud máte pravidelně problémy s usínáním a máte pocit, že přes den nevydržíte vzhůru, měli byste navštívit lékaře. [3]

Tipy

  • Nedovolte si zavřít oči! Když to uděláte, usnete.
  • Studená sprcha vám pomůže zůstat vzhůru, teplá vás zase uspí.
  • Nelehejte si do postele ani na pohodlnou pohovku. Raději si sedněte do nějakého nepohodlného křesla.
  • Dělejte něco, co vás baví. Když se budete věnovat něčemu zábavnému, nebudete u toho usínat.
  • Nečtěte si, to by vás unavilo. Také byste neměli ležet v posteli.
  • Vezměte si telefon nebo tablet a zahrajte si nějakou oblíbenou hru.
  • Když budete sledovat televizi, ještě více vás to unaví. Pokud chcete zůstat vzhůru, pusťte si raději rádio.
  • Dejte si nějakou svačinu. Když se najíte, vydržíte déle vzhůru.




Varování

  • Pokud usínáte v autě, okamžitě zastavte. Řízení v takovém stavu je velmi nebezpečné (podobně jako řízení pod vlivem alkoholu) a následky mohou být fatální.
  • Když delší dobu v kuse nebudete v noci spát, mohli byste si poškodit zdraví.
  • Dlouhodobá spánková deprivace způsobuje halucinace, zamlžené vidění, zmatenost a podrážděnost.
  • Pokud máte potíže s usínáním a přes den jste stále unavení, navštivte lékaře.

Informace o článku

Kategorie: Zdraví

V jiných jazycích:

English: Stay Awake When Tired, Español: mantenerse despierto cuando se está cansado, Italiano: Rimanere Sveglio Quando Sei Stanco, Português: Ficar de Pé quando se Está com Sono, Deutsch: Wach bleiben wenn man müde ist, Français: rester éveillé en cas de fatigue, Русский: бороться со сном, когда вы устали, 中文: 在疲劳的时候保持清醒, Nederlands: Wakker blijven als je moe bent, Bahasa Indonesia: Tetap Terjaga Saat Lelah, العربية: البقاء مستيقظًا وأنت متعب, हिन्दी: थके रहने पर भी अपने को जगाए रखें, ไทย: ทำให้ตัวเองตื่นเวลาง่วงนอน, 한국어: 피곤할 때 잠에서 깨는 방법, Tiếng Việt: Giữ Tỉnh táo khi Mệt mỏi, 日本語: どんなに疲れていても眠気を覚ます, Türkçe: Yorgunken Nasıl Uyanık Kalınır

Stránka byla zobrazena 13 080 krát.
Byl tento článek přesný?