Jak ošetřit oteklé koleno

Spoluautor Chris M. Matsko, MD

V tomto článku:Diagnostika oteklého kolenaProfesionální péčePrevence otoku kolenaDomácí péče13 Reference

Koleno může opuchnout v důsledku poranění šlach, vazů či menisku. Jiné zdravotní problémy, jako je artritida a dokonce i nadměrná zátěž, mohou též přispět k otoku kolenního kloubu. Otok se může projevit v kolenním kloubu nebo okolní tkáni. Lidé tomu říkají "voda v koleni". Jakmile zjistíte, že koleno máte nateklé, můžete si jej vyzkoušet doma ošetřit, pokud však otok nepřestává, nebo vás příliš bolí, měli byste navštívit lékaře.

1
Diagnostika oteklého kolena

  1. 1
    Porovnejte bolavé koleno se zdravým. Otok hledejte v okolí čéšky nebo po stranách kolena. Porovnání obou kolen je dobrý způsob, jak zjistit, zda máte koleno oteklé i zarudnuté, a tím pádem, zda je něco špatně.
    • Otok se může projevit i na zadní straně kolena. Takový otok by mohl být příznakem Bakerovy cysty, která se projeví, když se tekutina v koleni dostane až za něj do tkáně. Při pokusu vstát se může kolenu v takovém případě velmi přihoršit.[1]
    • Pokud je koleno červenější a teplejší na dotek, navštivte svého lékaře.
  2. 2
    Ohněte a narovnejte nohu. Máte-li potíže s pohybem nohy, bude zřejmě něco špatně, což je třeba léčit. Můžete cítit bolest nebo ztuhlost. Tuhost bude s největší pravděpodobností kvůli tekutině v koleni.[2]
  3. 3
    Vyzkoušejte chůzi. Stát na poraněné noze může být bolestivé. Pokuste se opatrně postavit na bolavou nohu a zjistěte, zda zvládne určitou zátěž.
  4. 4
    Navštivte svého lékaře. Přestože dokážete diagnostikovat otok v koleni, nemusíte znát jeho přesnou příčinu. Proto je lepší poradit se se svým lékařem, pokud otok neustupuje, nebo je bolestivý.
    • Otoky kolen způsobují zejména úrazy, jako je přetržení vazu nebo chrupavky, podráždění nadměrného zatěžování kolene, osteoporóza, revmatoidní artritida, dna, infekce, bursitida a jiné.[3]

2
Profesionální péče

  1. 1
    Domluvte si schůzku s lékařem. Pokud máte nějaký větší tok, nebo v případě, že nemůžete přenést váhu na dané koleno, jděte k lékaři. K lékaři byste měli jít i v případě nějaké zjevné deformace, nebo pokud máte v holeni horečku či zarudnutí, což jsou příznaky infekce a také pokud se koleno nelepší ani po 4 dnech. Mohlo by dojít k poškození vazů.
    • Lékař vám koleno prohlídne, zjistí v jakém stavu koleno je a co je příčinou otoku. Může vám také provést vyšetření rentgenem, ultrazvukem nebo MRI, díky kterým zjistí, zda nedošlo k poranění kostí, šlach či vazů.
    • Lékař se může pokusit o aspirát kolenního kloubu pro kontrolu infekce na základě počtu bílých krvinek a bakterií v tekutině.[4]
    • Lékař může do kolena aplikovat steroid pro snížení otoku.
  2. 2
    Operace. V závislosti na stavu vašeho kolena může lékař doporučit operaci. Mezi nejběžnější typy operace kolena patří:[5]
    • Artrocentéza - odstranění tekutiny z kolena pro zmírnění tlaku
    • Artroskopie - odstranění volné nebo poškozené tkáně z kolena
    • Endoprotéza - náhrada kolenního kloubu. Pokud se ukáže, že se koleno nelepší a trpíte nesnesitelnou bolestí, může lékař navrhnout náhradu kolenního kloubu.
  3. 3
    Navštivte fyzioterapeuta. Lékař vás může doporučit k fyzioterapeutovi, který naši nohu prozkoumá a na základě vašeho stavu vám poskytne cvičení pro posílení svalů kolem kolenního kloubu.
  4. 4
    Navštivte ortopeda. K bolesti a otoku kolena mohou přispět i jiné problémy s nohami, jako je například plochá noha. Navštivte ortopeda, která vám nohu prohlídne. Ortoped může doporučit nošení vložek do bot.[6]
    • Ortoped bude možná potřebovat vyšetřit kromě nohou i záda a kyčle. Bolest ze zad, kyčlí a nohou se nazývá přenesená bolest.

3
Prevence otoku kolena

  1. 1
    Noste chrániče kolen. Pokud trávíte značné množství času sezením na kolenou, jak tomu bývá například při nějakých drobných terénních úpravách nebo práci v domácnosti, noste polstrované chrániče kolen.
    • Pokud je to možné dělejte "mikro přestávky" na dobu 10-20 sekund jak jen to jde. Během těchto přestávek vstaňte a protáhněte si nohy, aby se vrátili do klidové polohy.
  2. 2
    Vyhněte se dřepění a krčení kolen. Pokud se chcete vyhnout oteklému koleni, snažte se vyhnout Opakujícím se pohybům, při kterých je nápor na kolena.
  3. 3
    Vyhněte se těžkému cvičení a sportu. Mnoho sportů, zejména ty, které vyžadují hodně skákání a běhání mohou být pro kolena nebezpečná. Vyhněte se tedy snowboardingu, běhu a basketbalu dokud se koleno plně neuzdraví.[7]
  4. 4
    Jezte potraviny s protizánětlivými účinky. Vaše strava může též přispět k riziku otoku kolen nebo jinde v těle. Snažte se tedy držet dál od instantních, smažených a sladkých potravin. Zvyšte příjem ovoce, zeleniny, bílkovin a celozrnných výrobků.
    • Omega-3 mastné kyseliny mají spoustu protizánětlivých vlastností. Jezte tedy častěji lososa a tuňáka.[8]
    • Vyzkoušejte středomořskou kuchyni. Tato dieta je bohatá na nejrůznější bílkoviny, jako jsou ryby, kuřecí a dále spousta zeleniny, olivového oleje a fazolí.
  5. 5
    Vyvarujte se kouření. Kouření snižuje přísun kyslíku a průtok krve v těle, což omezuje schopnost obnovu tkáně.[9]

4
Domácí péče

  1. 1
    Věnujte kolenu odpočinek. Snažte se nohu používat co nejméně a to i při chůzi.
    • Když ležíte, udržujte koleno nad úrovní srdce a podložte jej polštářem nebo opěradlem pohovky.
    • Pokud vás noha bolí a nemůžete na ni přenést váhu, použijte berle.
  2. 2
    Koleno ledujte. Led aplikujte přímo na bolavé místo po dobu 10-20 minut třikrát denně, čímž pomůžete ke snížení otoku.[10]
    • Jako alternativu můžete použít zmrazený studený obklad nebo sáček mražené zeleniny (hrášek apod.).
  3. 3
    Během prvních 48 hodin se vyhněte teplu. Pokud jste utrpěli zranění, kvůli kterému vám opuchlo koleno, vyhněte se zahřívání kolene (zábaly, teplá sprcha, vířivka).[11]
  4. 4
    Použijte kompresní obvaz. Zabalte koleno elastickou bandáží ke snížení otoku. Vyzkoušet můžete elastický obvaz se sponky, které přilnou na obvaz, takže nebudete potřebovat žádné další svorky.
    • Kompresní obvaz můžete zakoupit v lékárně.
    • Dávejte pozor, abyste nezabalili koleno příliš pevně. Pokud cítíte jakoukoliv necitlivost, zvláštní barvu nebo zvýšenou bolest, je třeba bandáž uvolnit.
  5. 5
    Jemně masírujte koleno. Jemná masáž vám pomůže zvýšit průtok krve ve vašem kolenu. Pokud vás koleno bolí, nemasírujte jej.[12]
  6. 6
    Zmírněte bolest volně prodejnými léky proti bolesti. Vyzkoušet můžete protizánětlivé léky, jako je aspirin, paracetamol, naproxen nebo ibuprofen - to vše jsou protizánětlivé léky.[13]
    • Při požívání těchto léků je nutné dodržovat pokyny dávkování na obalu.
    • Vyzkoušet můžete také lokální léky proti bolesti. O jejich aplikaci se poraďte s lékárníkem. Dále můžete zkusit přípravek, který obsahuje analgetický lidokain pro úlevu od bolesti.

Informace o článku

Spoluautorem tohoto článku je Chris M. Matsko, MD. Dr. Matko je lékař v důchodu v Pennsylvánii. Svůj lékařský titul získal na Tempe University School of Medicine v roce 2007.

Kategorie: Zdraví

V jiných jazycích:

English: Treat a Swollen Knee, Italiano: Curare un Ginocchio Gonfio, Español: tratar una rodilla hinchada, Deutsch: Ein geschwollenes Knie behandeln, Português: Tratar um Joelho Inchado, Français: traiter un genou gonflé, Русский: вылечить отекшее колено, Nederlands: Een gezwollen knie behandelen, 中文: 治疗膝盖肿胀, Bahasa Indonesia: Merawat Lutut Yang Bengkak, 日本語: 腫れた膝を治療する, 한국어: 무릎 붓기 빼는 법, Tiếng Việt: Điều trị Đầu gối Bị sưng, ไทย: รักษาหัวเข่าบวม, العربية: علاج ورم الركبة

Stránka byla zobrazena 24 968 krát.
Byl tento článek přesný?