Jak odpočívat s otevřenýma očima

V tomto článku:Zapamatujte siMetoda jednoduché meditaceMetoda meditace ZazenReference

Umět odpočívat s otevřenýma očima je skvělá schopnost, která vám umožní relaxovat a obnovit energii, aniž byste si museli lehnout, nebo spát. Můžete to dělat kdekoli a kdykoli, i třeba za stolem, nebo v hromadném dopravním prostředku. Nepleťte si to ale se spaním s otevřenýma očima, které se stejně ani nedá naučit a navíc to není tak úplně dobrý nápad. Pokud se chcete o odpočívání s otevřenýma očima dovědět víc, čtěte dál.

Část 1
Zapamatujte si

  1. 1
    Uvědomte si, že někteří lidé přirozeně spí s otevřenýma očima.
    • Někteří lidé spí s úplně otevřenýma, či napůl otevřenýma očima. Může to být z mnoha důvodů, včetně genetických předpokladů, vlivem drog či alkoholu, nebo kvůli jizvám na oku.
    • Spánek s otevřenýma očima může být však také známkou vážnějších potíží, jako jsou různé spánkové poruchy, svalová dystrofie, Bellova paréza nebo Alzheimerova nemoc.[1]
    • Pokud tedy spíte s otevřenýma očima (nebo někdo kolem vás), konzultujte to s lékařem.
  2. 2
    Je důležité si uvědomit, že spánek by měl správně probíhat se zavřenýma očima.
    • Přestože spaní s otevřenýma očima může vypadat strašně „cool“ (hlavně při nudných přednáškách či meetincích), je ve skutečnosti velmi důležité, aby byly oči během spánku či dlouhém odpočinku zavřené.
    • Hlavním důvodem, proč by měly být oči při spánku zavřené, je ochrana očí – proti tomu, aby do nich spadlo (například prach, nebo malý hmyz) a proti vysušování.
    • Pokud jsou oči během spánku otevřené, vysušuje se ochranná vrstva oka. Oči jsou pak suché a podrážděné.
    • Dalším důvodem, proč je důležité mít při spánku zavřené oči, je zablokovat vnější stimuly, jako je světlo, a umožnit tak mozku „vypnout“ a dostat se do hlubší fáze spánku.[2]
  3. 3
    Uvědomte si, že odpočívání s otevřenýma očima nemůže nahradit plnohodnotný spánek.
    • Odpočívání s otevřenýma očima může být velmi prospěšné – můžete na chvíli vypnout a zapomenout na starosti a po takovém odpočinku budete čerství a plní energie.
    • Není to ovšem náhrada plnohodnotného spánku, který vaše tělo nezbytně potřebuje pro správné fungování.
  4. 4
    Meditace je nejlepší způsob jak odpočívat s otevřenýma očima.
    • Meditace nemusí být intenzivní duchovní cvičení (ačkoli může) – vše co potřebujete je zrelaxovat svou mysl a odblokovat vnější rušivé prvky.
    • V tomto smyslu může být odpočinek s otevřenýma očima velmi relaxační a přínosná zkušenost – už jen po 5-10 minutách meditace se můžete cítit příjemně odpočatí a plní energie.[3]

Část 2
Metoda jednoduché meditace

  1. 1
    Najděte si pohodlnou polohu.
    • Než začnete, najděte si pohodlnou polohu, ať už vsedě, nebo vleže.
    • Během meditace byste se měli vyvarovat vrtění a poposedání.
  2. 2
    Přivřete oči.
    • Přestože cílem je odpočívat s otevřenýma očima, bude pro vás mnohem snazší udržet se v meditaci, když oči lehce přivřete.
    • Pomůže vám to odblokovat rušivé prvky a zároveň vás nebudou štípat oči (z toho, že je máte příliš dlouho otevřené).
  3. 3
    Odblokujte vnější stimulanty.
    • Pokuste se nevnímat okolní předměty, zvuky či pachy.
    • Zezačátku to může být obtížné, ale jakmile se rozhodnete ignorovat okolí, půjde vám to přirozeně.
  4. 4
    Soustřeďte se na jeden předmět.
    • Dobrým způsobem jak odblokovat okolí je soustředit se na jeden jediný předmět. Zaměřte se na něco malého a nepohyblivého, jako třeba prasklinu ve stěně, nebo tečku na stole.
    • Soustřeďte se na tento objekt veškerou svou energií. Jakmile se na něj budete dívat dostatečně dlouho, vaše oči by se měly začít zamlžovat. To je správně – znamená to, že jste se uzavřeli okolním vlivům.
  5. 5
    Představte si místo.
    • Jiným způsobem jak odblokovat okolí a uklidnit mysl je představit si poklidné místo, jako třeba opuštěnou pláž nebo vrchol hory.
    • Představte si veškeré detaily – výhled, vůně, zvuky. Účelem je, aby to zaměstnalo vaši mysl natolik, že zapomenete na všechny starosti.
  6. 6
    Soustřeďte se na uvolnění svalů.
    • Dalším způsobem meditace je vědomá snaha uvolnit vaše svaly.
    • Začněte od prstů na nohách a postupujte nahoru přes všechny svaly. Zaměřte se především na místa, kde cítíte napětí a pokuste se pak vědomě toto napětí uvolnit.
    • Až dojdete k hlavě, mělo by být celé vaše tělo uvolněné a zrelaxované.
  7. 7
    Ukončete meditaci.
    • Po 5-10 minutách se můžete pomalu vracet do stavu plného vědomí. Postupujte pomalu tím, že si začnete uvědomovat zvuky vašeho okolí – zpívající ptáky, vrčení ledničky, ruch ulice – jeden po druhém.
    • Jakmile jste plně při vědomí, dopřejte si chvíli na to, abyste si uvědomili, jak uklidňující tato meditace byla. Teď když jste ukončili svůj odpočinek, můžete se vrátit do běhu vašeho dne s novou energií a odhodláním.

Část 3
Metoda meditace Zazen

  1. 1
    Najděte si klidné a tiché místo.
    • Zazen je forma meditace, která se tradičně provádí v Zen buddhistických klášterech a chrámech, ale můžete to zkusit na jakémkoli poklidném místě.
    • Zkuste se o samotě posadit v pokoji, nebo někde venku (pokud vás venkovní zvuky příliš neruší).
  2. 2
    Zaujměte zazen pozici.
    • Posaďte se na zem nebo polštář v pozici lotosového květu (nebo alespoň částečně) s pokrčenými koleny a s chodily položenými na stehnech vždy opačné nohy.
    • Udržujte rovnou, ale uvolněnou páteř a ruce volně sepněte v klíně.
  3. 3
    Přivřete oči.
    • Během zazen meditace jsou oči přivřené, aby se zabránilo rušivým podnětům z okolí, ale nezavírají se úplně.
  4. 4
    Dýchejte pomalu a hluboce.
    • Soustřeďte se na to, jak při nádechu plně roztahujete plíce a jak je při výdechu vyprazdňujete, jak je to jen možné.
  5. 5
    Praktikujte Shikantazu.
    • "Shikantaza" je schopnost být v přítomnosti bez snahy něčeho dosáhnout.
    • Pokuste se představit si, jak kolem vás svět pomalu plyne, a uvědomte si, co se děje, aniž by to mělo jakýkoli efekt na vaše bytí a pocit klidu.
    • Pokud se vám nedaří dosáhnout shikantazy, soustřeďte se jen na svůj dech. Mělo by vám to pomoci vypustit veškeré ostatní myšlenky a relaxovat.
  6. 6
    Začněte s krátkými intervaly.
    • Někteří mnichové praktikují zazen meditaci v dlouhých časových úsecích, ale vy začněte jen s 5-10 minutovými úseky. Nastavte si budík, nebo jiné upozornění, abyste věděli, že už čas vypršel.
    • Pokud máte pocit, že vám to pomáhá, můžete prodloužit meditaci na 15-20 minut.

Tipy

  • Meditace v pološeru či úplné tmě někomu pomáhá snáze se uvolnit.
  • Nemyslete na nic vzrušujícího, co vás čeká, protože pak by mohlo být velmi obtížné dostat se do stavu meditace a udržet se v něm.
  • Pokud je pro vás úplné ticho nebo okolní zvuky příliš rozptylující, zkuste si nasadit sluchátka. Pusťte si uklidňující hudbu, nebo binaurální rytmy.
  • Meditujte po určitý čas. Nachystejte si meditaci tak, aby vás po určité chvíli něco probralo (nějaký zvuk, nebo třeba přítel). V začátcích zkuste meditovat v intervalech 5-10 minut a jak se budete zdokonalovat, prodlužujte to na 15-20 minut.
  • Pokud se vám nedaří představit si poklidné místo, zadejte si do internetového vyhledávače některá z následujících slov a prohlédněte si pár obrázků. Zkuste si vyhledat jezero, ledovec, pastvinu, poušť, les, údolí či potok. Jakmile objevíte obrázek, který se vám líbí, udělejte si z něj "své" místo tím, že se na něj budete pár minut dívat, až si ho dokážete sami představit.
  • Myslete na příjemné události dne, nebo na něco, na co se těšíte.

Varování

  • Pokud spíte v kuse několik hodin (na rozdíl od odpočívání po několik minut) s otevřenýma očima, je to obvykle známka nějakého zdravotního problému. Pokud nedokážete spánek s otevřenýma očima ovládat, vyhledejte lékaře.
  • Odpočívání s otevřenýma očima není náhrada spánku. Stále potřebujete každou noc odpovídající dobu plnohodnotného spánku (se zavřenýma očima), abyste mohli normálně fungovat. Ani stovky let vědeckých výzkumů ještě nenašly alternativu normálního spánku.

Informace o článku

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 80 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili.

Kategorie: Duševní zdraví a psychická rovnováha

V jiných jazycích:

English: Rest with Your Eyes Open, Español: descansar con los ojos abiertos, Deutsch: Mit offenen Augen entspannen, Português: Descansar com os Olhos Abertos, Italiano: Riposare con gli Occhi Aperti, Français: vous reposer en gardant les yeux ouverts, Русский: отдыхать с открытыми глазами, 中文: 睁着眼睛休息, Nederlands: Rusten met je ogen open, Bahasa Indonesia: Istirahat dengan Mata Terbuka

Stránka byla zobrazena 1 920 krát.
Byl tento článek přesný?