Jak odpustit a zapomenout

V tomto článku:Změňte svoji perspektivuPusťte se do tohoZapomeňte na bolestReference

Někdo vám skutečně ublížil a vy se cítíte smutně, naštvaně, nebo zahořkle a nemůžete se koncentrovat? Kdykoli tohoto člověka vidíte, nebo dokonce kdykoli zavřete oči, se vám přehrává to, co se stalo a připomíná vám to vaše nepříjemné pocity? Pokud chcete jít dál a naučit se překonat svoji bolest, musíte se rozhodnout tomu druhému odpustit a zapomenout na to, co se stalo. Máte pocit, že se to snadno řekne? V tomto článku se dozvíte, jak na to!

Část 1
Změňte svoji perspektivu

  1. 1
    Zbavte se zášti. Pokud chcete tomu druhému odpustit to, co vám udělal, budete se muset zbavit všech zahořklých pocitů. Zbavte se součásti svého já, která toho druhého nenávidí a přeje mu něco zlého – když se budete těchto negativních pocitů držet, budou vám zatěžovat život a neumožní vám najít štěstí, takže čím dříve si uvědomíte, že je správné se své zášti zbavit, tím lépe pro vás.
    • Je jasné, že vám ten druhý skutečně ublížil, ale když k němu budete chovat zášť, budete mu pouze umožňovat, aby vám škodil i nadále. Buďte moudřejší a zbavte se těchto nepříjemných pocitů.
    • Je lepší přiznat, že cítíte zášť, místo abyste to popírali. Promluvte si o svých pocitech s některým ze svých kamarádů, nebo si je někam napište. Udělejte vše, co je potřeba, abyste se jich zbavili co nejrychleji.
  2. 2
    Zamyslete se nad tím z větší perspektivy. V tuto chvíli máte pravděpodobně pocit, že vám ten druhý zničil život a způsobil vám že se cítíte naprosto mizerně. Možná vás některý z vašich přátel zapomněl pozvat na svůj večírek, nebo vám partner v zápalu vášně řekl něco, co vám velmi ublížilo. Mohl vám udělat ještě něco horšího? Bude vás tato situace trápit stejně i za několik týdnů, nebo za několik měsíců? Jistě se cítíte ublíženě, ale to přece není konec světa.
    • Možná máte nyní pocit, že jde o konec světa, ale když si dopřejete dostatek času na to, abyste vychladli a uklidnili se, uvidíte, že to tak nebude.
    • Zamyslete se nad svým životem. Jistě byl plný dobrých věcí. Udělal vám ten druhý skutečně něco tak zlého, že by vám ho mohl celý zničit?
  3. 3
    Zjistěte, zda se z toho nemůžete poučit. Berte sami sebe jako studenta a ne jako oběť. Je pohodlné a dokonce i bezpečné vidět sebe jako oběť, když vám někdo ublíží, ale místo toho byste se měli pokusit celou situaci vnímat pozitivně a zjistit, zda se z ní můžete poučit. Možná se naučíte nebýt příliš důvěřiví, nebo zjistíte, že byste se neměli stavět do situací, od kterých vás vaše instinkty odrazují. I v případě, že se cítíte ublíženě a smutně, vám tato situace může pomoci v budoucnu a může vám umožnit se v budoucnu vyhnout dalšímu ublížení.
    • V tuto chvíli je snadné si myslet, že šlo pouze o špatnou zkušenost. Když ale důkladně zpracujete to, co se stalo, může vám to v budoucnu přinést i něco pozitivního.
    • Když akceptujete fakt, že se musíte něco naučit, snížíte riziko, že budete k tomu druhému chovat zášť.
  4. 4
    Představte si, že jste v kůži toho druhého. Snažte se vnímat danou situaci z pohledu toho druhého. Možná vám váš partner neřekl, že se chystá na víkendový výlet s přáteli, protože ví, že máte sklony k žárlivosti. Možná vám váš kamarád neřekl o svém novém vztahu, protože si nepřeje, abyste ho odsuzoval. Je také možné, že vám ten druhý neublížil záměrně a cítí se příšerně a lituje všeho, co se stalo.
    • Uvědomte si, že každá situace má dvě strany. Možná se cítíte jako oběť, ale nezapomínejte na to, že jste tomu druhému mohli také ublížit.
    • Pravděpodobně pro vás nebude příjemné soucítit s někým, kdo vám ublížil, ale zamyslete se nad všemi případy, kdy jste sami někomu ublížili a skutečně jste litovali svých činů. Existuje šance, že se ten druhý cítí ještě hůře, než vy.
  5. 5
    Zamyslete se nad všemi dobrými věcmi, které pro vás ten druhý udělal. Možná vám ublížila vaše matka, vaše sestra, váš partner, nebo váš dobrý kamarád. V takovém případě byste měli myslet na všechny dobré věci, které pro vás tento člověk udělal. Pravděpodobně se budete chtít chovat dramaticky a myslet si, že celý váš vztah byla jedna velký chyba a že vám komunikace s tímto člověkem způsobila pouze bolest, ale ve skutečnosti to tak pravděpodobně není. Zkuste se zamyslet nad všemi případy, kdy se k vám tento člověk zachoval jako skutečný přátel, podpořil vám, nebo vám poskytl rameno k vyplakání.
    • Napište si seznam všech dobrých věcí, které pro vás ten druhý udělal a všech vzpomínek, které sdílíte. Když pocítíte vztek nebo zášť, projděte si tento seznam.
    • Pokud ovšem přemýšlíte již příliš dlouho nad dobrými věcmi, které pro vás tento člověk udělal a nemůžete si na nic vzpomenout, pravděpodobně vám bude lépe, když z vašeho života zmizí. To se ovšem pravděpodobně nestane. Pokud toho pro vás tento člověk moc neudělal, nebyli byste na něj tak naštvaní ani po tom, co vám ublížil.
  6. 6
    Zjistěte, zda jste tomu druhému také někdy ublížili. Zkuste se na situaci podívat z opačné strany. Vzpomeňte si na to, kdy jste své nejlepší kamarádce omylem řekli něco zlého. Vzpomeňte si na to, kdy jste zapomněli na narozeniny své sestry a šli jste místo toho do baru s přáteli. Je pravděpodobné, že jste lidem v minulosti způsobili bolest a oni se přes to dokázali přenést. Vztahy jsou dlouhé a komplikované a je pravděpodobné, že se chyby vyskytly na obou stranách.
    • Připomínejte si, jak jste se cítili po tom, co jste tomu druhému ublížili – a jak moc jste si přáli, aby vám odpustil.
  7. 7
    Uvědomte si, že když tomu druhému odpustíte, zbavíte se svého stresu. Studie prokázaly, že neschopnost odpustit a držení se nepráví a zášti zvyšuje krevní tlak, zrychluje srdeční tep, způsobuje svalové napětí a vede ke zvýšenému stresu. Když zapracujete na tom, abyste tomu druhému odpustili, budete se cítit mnohem lépe. Naučte se odpouštět a budete klidnější a emocionálně stabilnější. Pokud chcete být sobečtí, uvědomte si, že když tomu druhému odpustíte, budete se sami cítit fyzicky i duševně mnohem lépe. A to vám jistě nebude vadit. [1]
    • Čím déle se budete držet svých negativních pocitů, tím hůře se budete cítit tělesně i fyzicky. Proč byste si to měli dělat?
    • Uvědomte si, že odpuštění je vaše vlastní volba. Můžete se rozhodnout tomu druhému odpustit a zbavit se všech pocitů, které v sobě nosíte. Je to jen na vás. Jde sice o dlouhodobější proces, ale není důvod to odkládat.

Část 2
Pusťte se do toho

  1. 1
    Dopřejte si dostatek času na to, abyste vychladli. I když se rozhodnete tomu druhému odpustit už dnes, neznamená to, že mu musíte zavolat a ihned si o tom promluvit. Pokud se stále zlobíte, cítíte se smutně nebo ublíženě a nedokážete přemýšlet střízlivě, nebo máte pocit, že na to ještě nejste připravení, je v pořádku si dopřát dostatek času. Je možné, že na vás ten druhý bude spěchat a bude se snažit vše napravit co nejdříve, ale můžete mu v klidu vysvětlit, že o tom chcete mluvit, ale potřebujete o něco více času na to, abyste vše zpracovali.
    • Když si dopřejete dostatek času na to, abyste se zotavili a zamysleli se nad tím, co se děje, brzy si uvědomíte, co tomu druhému chcete říct a nebudete zbytečně naštvaní a neřeknete nic, čeho byste litovali.
  2. 2
    Přijměte omluvu toho druhého. Promluvte si s tím druhým člověkem a ujistěte se, že je mu to skutečně líto a že projevuje upřímné pocity. Dívejte se mu do očí a snažte se zjistit, zda to myslí upřímně a je mu líto, co se stalo. Pokud se vám omlouvá jen aby měl klid, poznáte to. Až budete mít jistotu, že na vás tomu druhému skutečně záleží, buďte upřímní a řekněte, že jeho omluvu akceptujete. Nechejte ho mluvit a zhodnoťte to, co vám říká. Když budete mít pocit, že je vhodné jeho omluvu přijmout, udělejte to.
    • Uvědomte si, že existuje rozdíl mezi přijetím omluvy a okamžitým odpuštěním. Můžete přijmout omluvu toho druhého a potom si dát více času na to, abyste se s danou situací smířili.
    • Pokud se snažíte omluvu přijmout, ale nedaří se vám to, buďte upřímní. Řekněte tomu druhému, že mu chcete odpustit, ale zatím toho bohužel nejste schopní.
  3. 3
    Dejte najevo své pocity. Promluvte si s tím druhým o tom, jak vám ublížil. Sdílejte s ním svoji bolest, své pocity a své pochybnosti. Zajistěte, aby ten druhý viděl, jak vás jeho činy ovlivnily a že jste o tom dlouho přemýšleli. Nemusíte s ním mluvit jen proto, aby se cítil ještě hůře, ale pokud ze sebe chcete něco dostat, je na čase to udělat. Pokud pouze přijmete jeho omluvu a nebudete chtít mluvit o tom, co se stalo, budete velmi naštvaní a zahořklí.
    • Nemusíte se chovat zle. Jen řekněte například: „Cítím se špatně, protože...“ nebo „Dělá mi problém se srovnat s tím, že...“
  4. 4
    Pokud to potřebujete, dejte si od toho druhého pauzu. Můžete si spolu promluvit, sdílet s ním své pocity a přijmout jeho omluvu, ale to neznamená, že musíte být ihned znovu nejlepší přátelé. Pokud si potřebujete dát týden, měsíc, nebo třeba rok pauzu, buďte upřímní a řekněte mu to. Řekněte například: „Opravdu chci, aby náš vztah opět fungoval, ale budu potřebovat nějaký čas o samotě, abych se smířil s tím, co se stalo.“ Postupujte svým vlastním tempem – je to naprosto v pořádku.
    • Pokud uběhl celý měsíc a vy toho druhého stále nechcete vidět, je to naprosto v pořádku. Pokud uběhlo již spousta měsíců a vám se to stále nedaří, možná byste se měli zamyslet nad tím, zda ještě bude možné váš vztah nějak napravit.
  5. 5
    Projevte soucit. Možná nebudete příliš soucitní k člověku, který vám takto ublížil, ale pokud chcete váš vztah obnovit co nejrychleji a chcete, abyste se oba cítili dobře, musíte projevit soucit a brát ohled na pocity toho druhého. Zamyslete se nad tím, jak špatně se ten druhý cítí kvůli tomu, co vám udělal a uvědomte si, že nikdo není dokonalý – ten druhý pravděpodobně bez vaší lásky značně trpí a jistě si to na něm vybírá svoji daň. I v případě, že vám ublížil, byste se měli pokusit být moudřejší a uvědomit si, že i ten druhý je pravděpodobně značně smutný.
    • Mělo by vám ho být alespoň trochu líto. Pravděpodobně se necítí moc dobře a jistě si uvědomuje, že vám ublížil.

Část 3
Zapomeňte na bolest

  1. 1
    Vybudujte si novou důvěru. Postupujte opatrně a zvolna a začněte pomalu opravovat váš vztah. Možná tomu druhému nebudete důvěřovat hned a budete pochybovat o tom, zda můžete být i nadále přátelé, nebo spolu chodit, což je naprosto normální. Nespěchejte na sebe a vídejte se v uvolněných situacích. Nezapomeňte jeden druhému dopřát dostatek času a prostoru. Neměli byste být naprosto otevření a neměli byste se bavit o příliš intenzivních věcech, dokud si nebudete opět plně důvěřovat.
    • Pravděpodobně to pro vás nebude tak příjemné, jako dříve, ale pokud se chcete vrátit zpět tam, kde jste byli před tím, než vám ten druhý ublížil, budete muset postupovat pomalu a opatrně.
  2. 2
    Akceptujte fakt, že na svoji bolest nezapomenete. Pravděpodobně jste již zkusili všechno. Dali jste si pauzu a nějakou dobu jste se nevídali. Řekli jste tomu druhému, jak se cítíte. Projevili jste soucit a zamysleli jste se nad danou situací i z jeho pohledu. Zkusili jste spolu trávit čas v uvolněném prostředí. Bez ohledu na to, jak moc jste se snažili, nemůžete přestat myslet na to, jak vám tento člověk ublížil, zlobíte se na něho a pochybujete, že ještě někdy budete schopní mu věřit. Je to sice nepříjemné, ale je to také velmi přirozené. Pokud se přes tyto pocity nedokážete přenést, je lepší přiznat si je a nepopírat je.
    • Někdy je bolest tak silná, že nebudete schopní se jí zbavit a předstírat, že se vůbec nic nestalo. Nyní se musíte rozhodnout – i když na svoji bolest nedokážete zapomenout, budete schopni najít způsob, jak se s ní vypořádat tak, abyste s danou osobou mohli stále trávit čas?
    • Akceptujte fakt, že se s tím druhým už nemůžete vídat. Možná vám někdo ublížil tak moc, že už je pro vás problém se s ním vídat. Pokud se přes to nedokážete přenést, nemá smysl se snažit to zachránit a bojovat o něco, co je již ztraceno.
  3. 3
    Zaměřte se na něco jiného. Během přebudovávání vašeho vztahu se zaměřujte také na jiné věci. Začněte například častěji běhat, abyste příští měsíc mohli uběhnout desetikilometrový závod. Dopište povídku, kterou jste začali psát už před několika měsíci a pošlete ji do místních novin. Užívejte si vztahy s lidmi, kteří vám nijak neublížili. Najděte si něco, co vám dodá štěstí a na co se budete moci těšit, abyste se nemuseli zabývat svojí bolestí.
    • Jednoho dne si všimnete, že už bolest necítíte. Možná jste si mysleli, že se toho už nikdy nedočkáte, ale věřte, že to přijde.
    • Když budete mít stále co dělat, budete se posouvat dopředu a budete se mít na co těšit. Když budete příliš dlouho truchlit, budete se cítit zbytečně hůře a nebudete mít šanci zapomenout na to, co se vám stalo.
  4. 4
    Zamyslete se. Mít stále co dělat a být aktivní vám pomůže se rychleji ztavit, ale neměli byste být tak zaneprázdnění, aby vám nezbyla ani chvíle čas na odpočinek a na přemýšlení. Udělejte si čas sami na sebe, zapisujte si své pocity do deníku, nebo si jednoduše vypněte počítač, televizi a telefon a soustřeďte se na své tělo a na svoji mysl. Když budete sami se sebou v klidu, pomůže vám to zjistit, jaký pocit máte z dané situace. Čím rychleji budete vědět, co si myslíte, tím rychleji se posunete dopředu.
    • Naplánujte si jednou nebo dvakrát týdně rande sami se sebou a travte čas pouze o samotě. Pomůže vám to zklidnit se, přemýšlet a zbavit se negativních pocitů.
  5. 5
    Uvědomte si, že pokud chcete pomstu, měla by být pozitivní. Možná vám někdo tak ublížil, že mu to chcete za každou cenu vrátit a dát mu pocítit bolest, kterou jste ucítili vy. Uvědomte si, že by vás to zbytečně příliš vystresovalo, rozzlobilo a způsobilo by vám to hořkost. Kromě toho by to nevyřešilo žádné vaše problémy. Pokud toužíte po pomstě, uvědomte si, že nejlepší pomstou je žít skvělý život, být šťastný a nedovolit, aby vám vaše špatní zkušenost zabránila mít se dobře. Nezní to sice tak sladce, jako dát tomu druhému facku, nebo mu ublížit stejným způsobem, jakým ublížil on vám, ale nakonec se budete cítit mnohem lépe, protože budete sami sebou a nesnížíte se na jeho úroveň. [2]
    • Žijte svůj život a užívejte si sami sebe. Dělejte to, co rádi děláte. Když se budete ze všech sil snažit o pomstu, nikdy nebudete schopní se od svého problému odprostit a jít dál.
  6. 6
    Jděte dál a nedívejte se zpět. Zaměřte se na budoucnost a na to, co vás čeká – ať už ten druhý bude její součástí nebo ne. Pokud budete stále myslet na minulost a omílat si v hlavě stále dokola to, co se stalo a připomínat si vše, co nebylo férové, nebudete nikdy schopní odpustit a zapomenout. Raději buďte vděční těm, kteří vám zlepšují život a poskytují vám příležitosti a myslete na to, co všechno vás čeká.
    • Zaměřte se na své cíle do budoucna, které vám umožní žít ještě lepší život. Připravte si plán pro jejich dosažení a nemyslete stále na to, co se vám v životě nepovedlo.
    • Neustále na sobě pracujte. Zlepšujte své nedostatky a všímejte si toho, jak dobře se cítíte, když se chováte soucitně, ohleduplně a vyrovnaně.
    • Rozhodli jste se odpustit a zapomenout. Měli byste na sebe být pyšní i v případě, že vám to bude trvat déle, než jste doufali.

Varování

  • Břemena nám brání uvolnit se a tančit životem. Když se vzdáte zášti a křivd z minulosti, budete se cítit lehčeji, šťastněji a spokojeněji.
  • Možná si budete muset najít nové přátele, koníčky a vášně, abyste něčím vyplnili svůj čas a měli do čeho vložit energii.

Informace o článku

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku pracovali dobrovolní autoři, kteří jej v průběhu času upravili a vylepšili.

Kategorie: Duševní zdraví a psychická rovnováha

V jiných jazycích:

English: Forgive and Forget, Español: perdonar y olvidar, Italiano: Perdonare e Dimenticare, Français: pardonner et oublier, 中文: 原谅及遗忘, Русский: простить и забыть, Português: Perdoar e Esquecer, Deutsch: Vergeben und Vergessen, Bahasa Indonesia: Memaafkan dan Melupakan, Nederlands: Vergeven en vergeten

Stránka byla zobrazena 1 467 krát.
Byl tento článek přesný?