Stáhnout PDF Stáhnout PDF

Každý se příležitostně rozčílí. Pokud čelíte drtivé zuřivosti, může to poškozovat vaše psychické i fyzické zdraví. Také to může svědčit o skrytých potížích, jako jsou problémy s ovládáním vzteku nebo mentální poruchy. Pro vaše vlastní dobro, stejně jako pro dobro těch kolem vás, je důležité kontrolovat své emoce a uklidnit se.

Metoda 1
Metoda 1 ze 2:
Ovládání krátkodobého hněvu

  1. 1
    Dejte si přestávku, jakmile poznáte, že jste rozčílení. Přestaňte s čímkoliv, co děláte, vzdalte se od čehokoliv co vás irituje, a prostě si odpočiňte. Pokud se vzdálíte od všeho, co vás rozčiluje, bude mnohem jednodušší se uklidnit. Vyzkoušejte to v těchto situacích:
    • Pokud čelíte vzteku na silnici, zajeďte na krajnici a vypněte motor.
    • Pokud jste vzteklí v práci, jděte na chvíli z místnosti. Pokud jezdíte do práce autem, zvažte sednout si na chvíli do vašeho auta, abyste byli ve vašem vlastním prostoru.
    • Pokud jste rozčílení doma, jděte do místnosti, kde budete sám (jako například koupelna) nebo na procházku s vaším psem.
    • Pokud zažíváte vztek na neznámém místě, netoulejte se. Řekněte komukoliv, kdo je s vámi, že potřebujete krátkou duševní přestávku a požádejte ho nebo jí, aby si stoupl o několik kroků dál od vás. Zavřete oči a zkuste si představit, že jste někde v klidu.
  2. 2
    Zhluboka dýchejte. Pokud vaše srdce vzteky buší, zpomalte ho kontrolou vašeho dechu. Počítejte do tří, když se nadechujete, na další tři vteřiny zadržte dech v plicích, a při výdechu znovu počítejte do tří. Zaměřte se během toho pouze na čísla, a odežeňte myšlenky na cokoliv, co vás rozčiluje. Opakujte tolikrát, kolikrát je potřeba.
  3. 3
    Jděte na vaše "šťastné místo". Pokud vám zklidnění jde stále těžko, představte si sebe sama na místě, které je podle vás neuvěřitelně uvolňující. Může to být dvorek z vašeho dětství, tichý les, opuštěný ostrov – jakékoliv dějiště, kde se cítíte jako doma a pokojně. Zaměřte se na představení si každého detailu tohoto místa: světlo, zvuky, teplota, počasí, vůně. Buďte na svém šťastném místě, dokud se do něj úplně neponoříte a zdržte se tam několik minut než se zklidníte.
  4. 4
    Pokud to stále nefunguje, vzpomeňte si na nejlepší časy, vzpomeňte si, pokud můžete, na každý šťastný moment. Může to být s vaší matkou, přáteli nebo partnerem. Zkuste vzpomínáním na tyto události přinést na vaší tvář úsměv.
  5. 5
    Cvičte pozitivní samomluvu. Když budete připraveni "prodiskutujte" sami se sebou situaci v kladných a zlehčujících termínech. Například, pokud máte vztek na silnici, můžete zkusit: "Ten chlap mě málem naboural ze strany, ale možná je v nouzové situaci a pravděpodobně ho nikdy víc neuvidím. Jsem šťastný, že jsem naživu a moje auto není poškrábané. Jsem šťastný, že mohu stále řídit. Až najedu zpátky na silnici, mohu být dál klidný a soustředěný."
    • Pokud najdete formu pozitivní samomluvy, která na vás opravdu funguje, udělejte si z ní mantru. Opakujte si jí tolikrát, kolikrát budete potřebovat, abyste se vrátili do správného rámce mysli.
  6. 6
    Požádejte o podporu někoho, komu věříte. Pokud jste stále rozčílení, může pomoci sdílení vašich starostí s blízkým přítelem nebo důvěrníkem.
    • Vyjádřete jasně, co od druhé osoby chcete. Pokud chcete jen vyslechnout, řekněte už na začátku, že nechcete pomoc nebo radu, jen pochopení. Pokud hledáte řešení, druhému to řekněte.
    • Nastavte si časový limit. Dejte si určité množství času na ventilaci toho, co vás rozčiluje, a držte se ho – když čas vyprší, vaše řečnění je u konce. Pomůže vám to pohnout se dál místo nekonečného zabývání se situací.
  7. 7
    Zkuste na tom, co vás naštvalo, najít něco vtipného. Potom co se zklidníte a zjistíte, že jste připraveni přenést se přes událost, zkuste najít její světlejší stránky. Pokud vrhnete na událost vtipné světlo, může vám to pomoci vyhnout se v budoucnu rozčílení nad tou stejnou věcí.
    Reklama

Metoda 2
Metoda 2 ze 2:
Ovládání dlouhodobého hněvu

  1. 1
    Věnujte se fyzickým aktivitám. Endorfiny, které se uvolňují při cvičení, vám mohou pomoci zklidnit se a pohyb poskytuje fyzický ventil pro váš hněv. Vyzkoušejte tyto aktivity, které můžete dělat sami:
    • Běhání.
    • Silový trénink.
    • Cyklistika.
    • Jóga.
    • Basketbal.
    • Bojová umění.
    • Plavání.
    • Nohejbal.
  2. 2
    Přehodnoťte způsob myšlení o vašem životě. Kognitivní návyky je nejtěžší změnit, ale dá se to. Zeptejte se upřímně sami sebe, jestli všechny a všechno vidíte jako protihráče a překážky. Svět není přesně takový – ale vy si myslíte, že ano, ať už je to kvůli paranoie nebo zkušenostem. Vyzkoušejte tyto typy jak změnit váš pohled na svět:
    • Když se ráno vzbudíte, rozhodněte se, že uvítáte každého člověka nebo zážitek, jako by to bylo pro vás úplně nové. Zavrhněte své předsudky a dovolte všemu nový začátek.
    • Když zjistíte, že se vracíte do stejných zajetých myšlenek, řekněte si nahlas "přestaň". Vědomě změňte své myšlenky na něco jiného.
    • Vyzkoušejte jiné hledisko. Místo soustředění se jen na to, jak vás situace ovlivňuje, zeptejte se sami sebe, jak ovlivňuje ostatní lidi, kterých se týká. Zamyslete se nad překážkami, které řeší, a jak reagují.
  3. 3
    Piště si deník toho, co vás rozčiluje a jak to plánujete napravit. Pokaždé, když jste nepřekonatelně naštvaní, napište přesně co se stalo. (Je důležité být upřímný, dokonce i když vás to staví do nepříznivého světla – pamatujte, že deník má být soukromý.) Potom naplánujte, co s tím budete dělat, abyste problém vyřešili a příště se mu vyhnuli. Pokud zjistíte, že jste v opakované zneklidňující situaci, vraťte se zpátky k vašim poznámkám v deníku a podívejte se co jiného můžete udělat.
  4. 4
    Navštivte specialistu péče o duševní zdraví. Pokud váš vztek dosáhl takového bodu, že narušuje vaší každodenní schopnost udržovat pozitivní vztahy, navštivte lékaře. Může stanovit kořen vašeho problému a rozhodnout jestli potřebujete terapii, léky nebo kombinaci obojího.
    • Uvědomte si, že deprese, dokonce i když je diagnostikovaná profesionálem, může být v zárodku způsobena vztekem a frustrací z toho, že vztek není odstraňován nebo odstranit nelze. Vztek může být ve většině případů utlumen tak, aby nedošlo k ublížení sobě nebo ostatním, nebo jeho zdroj nezpůsobil ponížení a ostudu. A protože, když se neuvolňuje, jím jeden překypuje a zatlačuje ho do nevědomí, mohou nevyřešené bolístky způsobit deprese nebo nevraživost. Konfrontujte pachatele, abyste mu dali najevo, že někoho rozčiluje. Samozřejmě v případě hrozícího násilí je třeba být opatrné.
    Reklama

Tipy

  • Pokud jste naštvaný proto, že po vás někdo jde, představte si, že jejich slova přes vás jen přetékají a když přestanou mluvit, buď se na ně bezvýrazně podívejte a řekněte "tak", nebo se usmějte, řekněte "máš úplnou pravdu" a odejděte.
  • Uvědomte si, že někdy je hněv oprávněný a potřebuje ven. Nicméně jsou produktivní způsoby jak to udělat namísto peskování druhých.
  • Dávejte si pozor na to, co říkáte, když jste naštvaní. Nemusíte později vždy cítit to samé, když se uklidníte a promyslíte si situaci.
  • Pokud se snadno rozčílíte a je pro vás těžké se kontrolovat, najděte si tiché místo daleko od všech. Křičte do deky, polštáře nebo čehokoliv jiného, abyste utlumili hluk. (Pokud chcete a nikdo není okolo, můžete prostě jen křičet.) Pomůže vám to upustit trochu páry.
  • Zamyslete se nad stresem, který na sebe nakládáte. Baví vás cítit se takto? Pokud ne, změňte to.
  • Najděte si kreativní výstup, jako je psaní, kreslení atd., kam můžete vynaložit energii. Koníčky pomáhají pozvednout vaší náladu a dovolí vám směřovat energii, kterou byste obvykle investovali do lpění na problémech, které nejste schopni vyřešit. Představte si, co byste mohli udělat s energií, kterou vynakládáte na vztek, pokud byste ji nasměrovali do něčeho jiného.
  • Meditace je užitečný způsob uvolňování stresu a úzkosti, předchůdců vzteku.
  • Zeptejte se sami sebe, jestli si příští adresát vaší zuřivosti zaslouží, abyste vybuchl, nebo jestli ho jenom využíváte jako boxovací pytel k vypuštění páry kvůli jinému problému/osobě, který vás trápí.
Reklama

Varování

  • Okamžitě jděte pryč, když si uvědomíte, že hrozí, že necháte svůj vztek přejít v zuřivost nebo začínáte být násilní.
  • Vztek není nikdy omluvou pro útok nebo zneužívání (fyzické nebo verbální) lidí kolem vás. Mohli by vás za to i zavřít.
  • Pokud budete kdykoliv přemýšlet o udělání něčeho, co by zranilo vás nebo jiné lidi, vyhledejte okamžitě pomoc.
  • Pochopte, že vztek je přirozená emoce. Vztek poškozuje vaše zdraví, vztahy a to jak vás ostatní vnímají.
Reklama

Související články

Jak poznat, zda s vámi muž flirtujeJak poznat, zda s vámi muž flirtuje
Jak někomu udělat cucflekJak někomu udělat cucflek
Jak zařídit, aby vás postrádalJak zařídit, aby vás postrádal
Jak poznat, zda o vás má dívka zájemJak poznat, zda o vás má dívka zájem
Jak rozpoznat flirtovací signály u ženJak rozpoznat flirtovací signály u žen
Jak na francouzské líbání
Jak přestat milovat někoho, kdo vás nemilujeJak přestat milovat někoho, kdo vás nemiluje
Jak si najít přítelkyniJak si najít přítelkyni
Jak poznat psychopataJak poznat psychopata
Jak se naučit skvěle líbatJak se naučit skvěle líbat
Jak poznat, že někoho milujeteJak poznat, že někoho milujete
Jak zajistit, aby se do vás muž zamilovalJak zajistit, aby se do vás muž zamiloval
Jak dát dívce najevo, že vám na ní záležíJak dát dívce najevo, že vám na ní záleží
Jak flirtovat s klukemJak flirtovat s klukem
Reklama

O tomto wikiHow

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 155 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili. Tento článek byl zobrazen 8 135 krát
Kategorie: Vztahy
Stránka byla zobrazena 8 135 krát.

Pomohl vám tento článek?

Reklama