V chladnějších oblastech se spoustou rybníků, jezer či řek, kam jistě spadá i české území, se v zimě běžně vyskytuje led. Zamrznuté vodní plochy otevírají spoustu možností k zimním aktivitám, jako je rybaření pod ledem, bruslení, hokej nebo běh na lyžích. Pokud ale led není dostatečně silný, aby udržel vaši váhu, existuje riziko, že se pod vámi zbortí a vy spadnete do ledově studené vody. Jakmile jste ve vodě, budete si muset poradit s panikou, podchlazením a potencionálním utonutím. Přežít propadnutí ledem je určitě možné, ale vyžaduje to notnou dávku kuráže a znalost několika dobrých tipů.

Část 1 ze 2:
Dostaňte se z vody

  1. 1
    Obrňte se. Jakmile si uvědomíte svou nepříznivou situaci propadnutí ledem do studené vody, musíte se obrnit a vědomě zastavit nutkání lapat po dechu při každém potopení hlavy. Šok z pobytu v mrazivé vodě byste neměli podceňovat - může totiž způsobit okamžité změny ve vašem dýchání a srdečním tepu.
    • Objevíte-li se najednou ve studené vodě, vyvolá to v těle šokovou reakci, zvanou "torso reflex,"[1] která způsobí touhu lapat po dechu a hyperventilovat, a to z důvodu velmi zrychlené srdeční činnosti. Vy ale tomuto nutkání musíte odolat, obzvláště pod hladinou.[2] Tento počáteční šok obvykle pomine do jedné až třech minut, jakmile se vaše tělo aklimatizuje na chladné okolní podmínky.
    • Ačkoli počáteční šok vymizí, neustále vám hrozí smrtelně nebezpečná situace vzniku podchlazení, což znamená ztrátu teploty v rychlejším tempu, než ji tělo dokáže vytvářet. Hypotermii přitom dokáže vyvolat již pokles tělesné teploty o 4 stupně.
  2. 2
    Snažte se udržet co nejvíce v klidu. Fyzická bolest z ponoření v mrazivé vodě v kombinaci se všemi fyziologickými změnami, přicházejícími v reakci na šokový stav (zvýšená srdeční činnost a dechová frekvence, vysoký krevní tlak, sekrece adrenalinu) může vést velmi snadno k panice.[3] Zůstanete-li ale v klidu a budete kontrolovat dýchání, umožní vám to přemýšlet a sestavit plán na záchranu. Nemáte sice moc času, ale přesto je ho víc, než předpokládá panikařící mysl.
    • Hypotermie může nastat ve chvíli, kdy teplota našeho těla klesne pod 35°C. To ale nějakou dobu trvá a hlavně to závisí na mnoha různých faktorech.[4] Potřebný čas navíc získáte tím, že se budete snažit držet hlavu a co největší část těla nad hladinou.
    • V závislosti na mnohých faktorech, jako jsou například fyzická kondice, množství tělesného tuku, typ a počet vrstev oblečení, venkovní teplota či teplota větru, může k hypotermii a následné ztrátě vědomí dojít zhruba do 10 až 45 minut.
    • Zbavte se jakýchkoli těžkých předmětů nebo kusů oblečení, které vás táhnou dolů. Mezi takové věci patří batohy, ledvinky, lyže a další. Snížíte tak významně riziko utonutí.
  3. 3
    Energii okamžitě soustřeďte na svou záchranu. Jakmile se uklidníte a dostanete hlavu na hladinu, musíte svou energii směřovat k co nejrychlejší záchraně, namísto abyste jen šlapali vodu a čekali, až vás někdo vytáhne. Zůstanete-li ve vodě, snížíte tím své šance na přežití o 50%.[5] Zorientujte se a pokuste se dostat do místa, kterým jste do vody propadli. Okraje budou pravděpodobně dost pevné, aby vám pomohly ven.
    • Pokud jste pod hladinou, vždy se snažte hledat kontrastní barvu. Je-li led pokryt sněhem, díra bude vypadat tmavší. U ledu bez sněhové pokrývky bude díra světlejší.
    • Větším strašákem než hypotermie je v mnoha případech spíše neuromuskulární zamrznutí či neschopnost plavat.[6] Většina lidí má obvykle zhruba tři až pět minut času, než jejich svaly a koordinace vypoví funkci, načež je velmi obtížné či nemožné plavat a kopat nohama.
    • Jsou-li s vámi další lidé, hlasitě na ně křičte a dejte jim najevo, že jste propadli do vody. Možná že se k vám zrovna nepohrnou nebo to ani nebude možné, ale alespoň vás nenechají samotné a třeba přivolají pomoc mobilním telefonem.
  4. 4
    Dostaňte se do horizontální pozice a kopejte nohama. Jakmile se zorientujete a naleznete místo, kudy chcete vylézt ven z vody, rychle k němu doplavte a popadněte okraj ledu. Snažte se z vody dostat co největší část horní poloviny těla. Chytněte se povrchu ledu a pokuste se pomocí předloktí a loktů vyškrábat nahoru. Následně natáhněte nohy tak, abyste byli v horizontální poloze a kopejte nohama s co největší silou tak, abyste se posunuli dále na ledovou plochu - v podstatě byste měli kopírovat tuleně a jejich typický pohyb.[7]
    • Ve chvíli, kdy se vám podaří dostat horní polovinou těla na okraj ledu, počkejte několik sekund, aby z vašeho oblečení vyteklo co nejvíce vody. Snížíte tím svou hmotnost a snadněji se pak dostanete z vody.
    • Jestliže se vám nedaří dostat z vody ani po deseti minutách, pak je téměř jisté, že to bez pomoci někoho jiného nezvládnete, protože se u vás objeví podchlazení a selhání svalů. Ani v této fázi ale nepanikařte.
    • Nemůžete-li se dostat z vody svépomocí, šetřete si energii (a teplo), pokuste se nehýbat a vyčkejte na pomoc. Pro uchování tepla překřižte nohy a pokuste se natáhnout paže ven z vody. Tělo ztrácí svou teplotu 32x rychleji ve vodě než na vzduchu.[8]
  5. 5
    Jakmile se dostanete ven, odkulte se po ledu. Podaří-li se vám vytáhnout na led, překonejte touhu postavit se a utéct ke břehu. Mohli byste spadnout do vody znovu. Místo toho zůstaňte natažení na ledu (rozprostřete tak svou hmotnost na větší plochu) a pomalu se odvalte směrem k silnějšímu ledu nebo pevné zemi.[9][10]
    • Když už nic jiného, tak se před stoupnutím odvalte alespoň několik metrů od původní díry.
    • Pokud je to možné, pokračujte na břeh ve svých původních stopách - tato trasa udržela vaši hmotnost prve, tak to zvládne nejspíš i podruhé.
    • Pamatujte, že byste měli vždy stoupat pouze na led, který je silnější než 8 centimetrů, a to obzvláště v teplých dnech, kdy led taje.[11]
    • Pro rybaření pod ledem je potřebná tloušťka ledu alespoň 10 centimetrů, stejně jako pro chůzi nebo běžkování, zatímco pro jízdu na sněžném skútru či čtyřkolce je potřeba nejméne 12-15 cm.
    Reklama

Část 2 ze 2:
Přežijte po vysvobození

  1. 1
    Do bezpečí se vraťte po původní trase. Jakmile se dostanete z vody, zdaleka ještě nemáte vyhráno. Hypotermie se totiž ve vašem těle stále rychleji zvyšuje. Proto po osvobození z mrazivé vody rychle najděte své původní stopy a vraťte se po nich zpět na břeh nebo k vozidlu či chatě, kde se můžete zahřát. Kvůli šoku s vámi možná nebudou úplně spolupracovat svaly na nohou, takže se pravděpodobně budete muset plazit nebo jít po čtyřech.
    • Pokud je někdo poblíž, požádejte ho okamžitě o pomoc. Lidé okolo možná nebudou mít potřebné znalosti ze survival nebo zdravotnické oblasti, ale když nic jiného, tak vás dostanou někam do tepla a přivolají další pomoc.
    • Počáteční příznaky hypotermie zahrnují zimnici, závratě, hyperventilaci, zvýšený srdeční tep, mírnou zmatenost, obtížné mluvení, neobratnost a mírnou únavu. [12]
    • Mezi známky vážné hypotermie patří silnější zmatenost, chabé rozhodovací schopnosti, nedostatek koordinace, silný třes (nebo vůbec žádný), nesrozumitelné mluvení nebo nesouvislé mumlání, slabý puls, mělké dýchání a progresivní ztráta vědomí.[13]
  2. 2
    Svlečte si mokré oblečení. V danou chvíli se to může zdát kontraproduktivní, ale svléknutí mokrého oblečení je nejrychlejší cestou, jak zvýšit tělesnou teplotu –– za předpokladu, že máte k disopzici náhradní oblečení nebo nějaký zdroj tepla.[14] Externí zdroj tepla nedokáže projít mokrým oblečením a zahřát vás, takže se co nejrychleji svlékněte a zabalte do suchého oblečení a/nebo pokrývek.
    • Před svlečením oblečení si najděte skrýš mimo vítr a další přírodní živly, nejlépe nějaké obydlí nebo vozidlo. Pokud to není možné, stoupněte si za nějaké stromy, skály nebo sněhovou závěj a ochraňte se před dalším mrazivým působením větru.
    • Jestliže je u vás hypotermie teprve v počátcích a cítíte, že máte stále ještě dostatek energie, svlečte si oblečení a udělejte několik kliků nebo jiných základních cviků. Zahřeje vás to a zlepšíte krevní cirkulaci.
  3. 3
    Zahřejte se. Jakmile sundáte mokré oblečení, musíte ho rychle nahradit něčím suchým a rychle vyhledat zdroj tepla. Při pokročilé hypotermii už se možná ani nebudete třást a mráz tolik neucítíte. Mnoho pacientů popisovalo pocity otupělosti. Jestliže u sebe nemáte žádné náhradní kusy oblečení ani deku, požádejte o ně někoho z přítomných. Nezapomeňte si zakrýt hlavu a obalit tělo i nohy tak, aby se nedotýkaly chladné země. S uchováním tepla a opětovným zahřátím těla vám pomůžou spací pytle, vlněné deky nebo izotermické fólie. [15]
    • Jestliže nemáte v okolí žádné vozidlo nebo přístřeší, kde byste se mohli zahřát, budete muset rozdělat oheň. Před sběrem dřeva a přípravy ohně si nezapomeňte sundat mokré oblečení a zabalit se do něčeho suchého. Pokud je někdo v okolí, poproste ho o pomoc.
    • Jakmile budete u zdroje tepla (ohniště, krb, topení v autě apod.), přitáhněte si kolena těsně k bradě a uchovejte co nejvíce tělesného tepla. Pokud jsou s vámi i další lidé, přitiskněte se k sobě do těsného kroužku a sdílejte tak vzájemně tělesné teplo.[16]
    • Pijte teplé, sladké nápoje bez kofeinu. Hrnek vám zahřeje ruce zvenčí a tekutina tělo zevnitř.
    • Máte-li k dispozici nahřívací polštářky nebo lahve, přiložte si je do blízkosti hlavních tepen, např. k tříslům, podpažím nebo ramenům. Před přiložením na kůži ale tyto pomůcky v něčem obalte, abyste si nezpůsobili popáleniny. [17] Extrémní teplo může poškodit vaši kůži nebo spustit nepravidelný srdeční tep či infarkt. Pamatujte, že se snažíte o pomalé a bezpečné navýšení vaší tělesné teploty a že to může trvat i několik hodin.
    Reklama

Tipy

  • Při chůzi po ledu, jehož tloušťku neznáte, použijte sekáč (jakási dlouhá kovová tyč) a testujte s ním sílu ledu před sebou.
  • Máte-li u sebe nůž, klíče nebo jiné ostré předměty, můžete je při vytahování z vody využít tak, že je zarazíte do ledu a přitáhnete se.
  • Teplé zimní a časně jarní dny jsou pro vycházky na ledu vůbec nejnebezpečnější.
  • Pokud se propadnete ledem na sněžném skútru, rychle z něj seskočte. Jakmile si všimnete, že se skútr propadá ledem, vyskočte z něj a odvalte se stranou.
  • Při jízdě na sněžném skútru noste flotační oblek.
  • Propadnete-li se ledem při běžkování, ve vodě lyže okamžitě sundejte. S lyžemi na nohou by pro vás byla záchrana extrémně obtížná.

Reklama

Varování

  • Samozvaní zachránci často propadnou ledem sami. Chcete-li někomu, kdo propadl ledem do vody, pomoct, musíte být extrémně ostražití. Snažte se na oběť mluvit z větší vzdálenosti a hoďte jí například nějaký provaz nebo delší větev, kterou ji přitáhnete. Sami ale musíte stát na pevném ledu.
  • Snažíte-li se pomoct někomu, kdo propadl ledem, lehněte si na břicho a rovnoměrně rozprostřete svou hmotnost na větší plochu.


Reklama

O tomto wikiHow

Harrison Lewis, EMT
Spoluautor od
Technik urgentní medicíny
Tento článek spoluautor od Harrison Lewis, EMT. Harrison Lewis je národně registrovaný technik urgentní medicíny v Kalifornii. V roce 2014 obdržel certifikáty NREMT a CPR / First Aid for Professional Rescuers. Tento článek byl zobrazen 1 295 krát
Stránka byla zobrazena 1 295 krát.

Pomohl vám tento článek?

Reklama