Jak předcházet nadýmání

V tomto článku:Co je to nadýmáníJak předejít nadýmáníReference

Nadýmání, které známe jako vypouštění plynů, je funkce lidského zažívacího systému. Předcházení plynatosti není nic, čemu byste se měli smát. Zde je několik rad, které vám pomohou předejít nepříjemným zapáchajícím plynům, které jsou často zdrojem znemožnění ve společnosti.

1
Co je to nadýmání

  1. 1
    Pochopte, co se děje uvnitř vašeho těla, když jíte. Nestrávené jídlo se dostane až do tlustého střeva, kde ho rozkládají enzymy, které vytvářejí plyny. [1] Zde popisujeme celý postup detailněji:
    • Nejprve si vložíte jídlo do úst, kde ho pomocí žvýkání a slin natrávíte na menší, stravitelnější kousky. Jídlo postupuje z úst dále do jícnu. Jícen v podstatě jídlo netráví, pouze ho „tlačí“ dolů do žaludku.
    • Potom se v žaludku jídlo dále natráví do podoby tekuté kaše. To, co je možné strávit, se absorbuje žaludečními stěnami (většinou cukr a energie).
    • Potom jídlo putuje do tenkého střeva, kde je dále tráveno a zbytek chemických látek a sloučenin je absorbován do krevního řečiště.
    • Nakonec se zbytek – v této chvíli už jen odpadní látky – přesouvá do tlustého střeva, kde se dělí na tekutý a pevný odpad, který je následně vylučován z těla.
  2. 2
    Nadýmání je výsledkem plynů, které se vytvářejí v tlustém střevě při oddělování tekutých odpadů od pevných. Enzymy jídlo dělí na molekulární úrovni a jako vedlejší produkt vzniká plyn. Po nějaké době se plyny nakupí a musí být z těla odvedeny pryč, protože se do něho nemohou absorbovat. [2]

2
Jak předejít nadýmání

  1. 1
    Naučte se vyhýbat se jídlům, která vám způsobují plynatost. Jsou to většinou (nejen):
    • Škroby: brambory, pšenice, kukuřice a většina nudlí. Rýže je výjimkou.
    • Fazole: V tomto případě platí všechny vtipy o tom, že fazole nadýmají. Říká se, že když namočíte fazole na několik hodin do vody, můžete tento účinek zmírnit, ale tím také připravíte fazole o spoustu živin.
    • Bublinkové nápoje: Většina bublinkových nápojů (nápojů s obsahem oxidu uhličitého) způsobuje plynatost, protože v podstatě konzumujete plyny ve formě malých bublinek. Když si dáte jen jednu sklenici syceného nápoje, většinou vám to nezpůsobí velké potíže, ale když budete pít nápojů s bublinkami hodně, mohlo by vám to způsobit těžké nadýmání.
  2. 2
    Měli byste se vyhýbat také jiným jídlům, která způsobují plynatost. Kromě luštěnin, škrobů a sycených nápojů byste se měli vyhýbat také některým dalším potravinám, i když se nedoporučuje je z jídelníčku vyřadit úplně, protože některé z nich jsou velmi zdravé:
    • Zelenina jako jsou artyčoky, chřest, brokolice, kapusta, zelí, květák, okurky, zelené papriky, cibule, hrách a ředkve.
    • Ovoce – meruňky, banány, melouny, broskve, hrušky, švestky a čerstvá jablka
    • Vejce
    • Mléko a jiné mléčné produkty, například sýry
    • Smažená jídla
  3. 3
    Dávejte si pozor na sacharidy. Některé druhy cukrů jsou pro vaše tělo špatné, jiné jsou zase dobré (komplexní cukry). Všechny sacharidy ale způsobují plynatost, protože fermentují snadněji, než například bílkoviny. Pokud chcete jíst sacharidy, držte se těch komplexních, průmyslově nezpracovaných. [3] Naše tělo lépe zpracuje komplexní cukry, které nezpůsobují nadýmání.
  4. 4
    Nahrazujte nadýmavé potraviny lehčími potravinami:
    • Probiotika: Tyto potraviny obsahují speciální kyseliny, které jsou snadněji stravitelné a lehce se vstřebávají. Najdete je například v sójové omáčce, jogurtu a nakládaných okurkách.
    • Fermentované potraviny: Tento proces má pouze okrajové účinky a snižuje nutriční hodnotu některých potravin. Například fazole moou být fermentovány alkoholem, ale jejich nutriční hodnota se sníží.
  5. 5
    Pokud nepomůže upravit stravování, berte potravinové doplňky s obsahem trávicích enzymů. Oblíbeným přípravkem je například Lepicol Plus.
  6. 6
    Žvýkejte pomalu a nežvýkejte žvýkačky. Pokud jste zvyklí jíst hodně rychle, zkuste trochu zpomalit. Lidé, kteří žvýkají pomaleji, netrpí plynatostí, protože nepolykají tolik zbytečného vzduchu. To samé platí i pro žvýkačky. Žvýkáním stimulujete zažívací trakt a vzduch, který se vám dostane do žaludku, musí nějak vyjít ven. Když ho nevyříháte, bude muset jít tou druhou cestou.
  7. 7
    Přestaňte kouřit. Když kouříte, vtahujete do těla kromě kouře také vzduch, který spolykáte. [4] Pokud hledáte důvod k tomu, abyste s kouřením přestali, už nemusíte hledat dál.

Tipy

  • Nahraďte sycené nápoje jinými nápoji, jako je voda, mléko nebo malá množství ovocných džusů. Vyhýbejte se příliš sladkým nápojům.
  • Neměli byste své zažívání zaskočit novým stravováním. Vyřazujte ze svého jídelníčku nadýmavé potraviny postupně.
  • Nejezte jídla s vysokým obsahem síry, jako jsou vejce, maso a květák.
  • Také si dejte pozor na kukuřičný sirup, který může kromě jiných problémů způsobovat i nadýmání.

Varování

  • Než začnete měnit své zažívání, promluvte si s lékařem. Měli byste se vyhnout všem zdravotním rizikům a mít jistotu, že pro sebe děláte jen to správné.


Informace o článku

Spoluatorem tohoto článku je tým zkušených editorů a badatelů, kteří ověřují jeho přesnost a srozumitelnost.

Kategorie: Onemocnění a Léčby

V jiných jazycích:

English: Prevent Flatulence, Español: prevenir la flatulencia, Deutsch: Blähungen vermeiden, Русский: предотвратить метеоризм, 中文: 防止放屁太多, Français: éviter les flatulences, Nederlands: Winderigheid voorkomen, Bahasa Indonesia: Mencegah Kentut

Stránka byla zobrazena 1 359 krát.
Byl tento článek přesný?