Jak předcházet pocitu nadmutí

V tomto článku:Jezte správné potravinyJezte správným způsobemZdravé návyky

Lidé, kteří trpí pocitem nafouknutého břicha, vědí, že jde pouze o jeden z příznaků této nepříjemnosti. Není snadné vejít se do těsných kalhot a pocit nafouknutého břicha tomu vůbec nepomáhá. Naštěstí stačí několik snadných triků a můžete se mu vyhnout obloukem.

Část 1
Jezte správné potraviny

  1. 1
    Omezte konzumaci zpracovaných potravin a tučných jídel. Kromě toho, že jsou tato jídla nevhodná pro vaše zdraví, jsou také příliš těžká na žaludek. Tučná a sladká jídla vaše tělo tráví pomaleji a proto po nich máte déle pocit plného žaludku. [1] Kromě toho se veškeré snězené jídlo nahrne na jedno místo!
    • Není dobré jíst ani mražené potraviny a jídla „bez cukru“. Mražená jídla obsahují spoustu přidaných látek a často také spoustu soli, která způsobuje otékání celého těla. Jídla bez cukru také nejsou vhodnou alternativou, protože cukrový alkohol se dostane do žaludku velmi rychle a způsobí přemnožení bakterií ve střevech, což vyvolává nadýmání.
  2. 2
    Jezte více vlákniny. Díky vláknině budete mít pravidelné zažívání. Pokud trpíte zácpou, je téměř jisté, že své oblíbené těsné kalhoty neoblečete. Začněte tedy jíst co nejvíce vlákniny, dostatečně pijte a choďte pravidelně na toaletu.
    • Jaké ovoce obsahuje nejvíce vlákniny? Maliny, hrušky a jablka. Ze zeleniny byste měli jíst artyčoky, hrášek a brokolici. Z obilovin jezte celozrnné těstoviny, ječmen a otruby. Můžete jíst také fazole, čočku a čerstvý hrách, který obsahuje dvakrát více vlákniny, než všechny ostatní druhy ovoce, zeleniny a obilovin. [2] Můžete ale jíst všechny druhy čerstvých plodin!
    • Pokud netrpíte zácpou, příliš mnoho vlákniny může váš problém zhoršit. Pokud chodíte na toaletu pravidelně, jezte jídla, která vám dodají trochu více vlákniny, zejména pokud trpíte pocitem nafouknutého břicha a plynatostí. [3]
  3. 3
    Omezte konzumaci potravin, které způsobují plynatost. Patří mezi ně košťálová zelenina, takže byste si na ni měli zvykat pomalu. Je sice velmi zdravá, ale měli byste ji do svého jídelníčku zařazovat postupně.
    • Mezi potraviny, které zhoršují nadýmání, patří fazole, brokolice, růžičková kapusta, zelí, čínské zelí a květák. [4][5] Všechny tyto potraviny jsou velmi zdravé, takže byste si na ně měli postupně zvykat. Můžete jich začít jíst trochu více, uvidíte, že vám za to vaše tělo poděkuje.
    • Jezte méně sacharidů. Když svaly ukládají glykogen (určitý druh sacharidů), ukládají také vodu v poměru 1:3 (glykogen : voda). Když omezíte potraviny s vysokým obsahem sacharidů, jako jsou těstoviny a pečivo, vaše tělo si nebude ukládat přebytečnou vodu.
  4. 4
    Zeleninu jezte hlavně vařenou. Vařená zelenina nezatěžuje trávicí soustavu tak jako čerstvá zelenina.
  5. 5
    Vybírejte si nápoje pečlivě. Voda je vždy nejlepším nápojem. Pokud vás nebaví pít jen čistou vodu, pijte ji s citronem nebo s jiným ovocem. I čaje jsou vhodné – omezují chuť k jídlu a účinkují proti pocitu nafouknutí. [4]
    • Limonády, coca-cola a sodovky se ve vašem žaludku nevypaří! Bublinky vám zůstanou v břiše a způsobují plynatost. Kromě toho, že jde o prázdné kalorie (včetně těch, nápojů, které jsou „dietní“), vám také způsobují pocit nafouknutého břicha. Potřebujete ještě další důvody, proč je přestat pít?
    • Kyselé nápoje dráždí zažívací trakt a způsobují otoky, kvůli kterým se cítíte nafouknutí. Patří mezi ně káva, čaje, džusy a alkohol.
    • Měli byste se vyhýbat i nápojům vyrobeným z náhražek cukru. Sorbitol, xylitol a manitol jsou cukrové alkoholy, které také způsobují plynatost.
  6. 6
    Omezte konzumaci soli. Jistě jste už slyšeli, že sůl způsobuje zadržování vody. Čím více soli v těle máte, tím více vody vaše tělo potřebuje k udržení rovnováhy. Jedna lžička soli obsahuje 2300mg sodíku a vaše tělo potřebuje pouze 200mg denně! [6] Zamyslete se nad tím!
    • Příliš mnoho soli ve stravě zatěžuje srdce a cévy (jako kdyby toho nebylo dost). Zní to dost nebezpečně. Když si uvědomíte, že jedna lžička soli obsahuje 10x množství, které byste měli každý den sníst, je to děsivé. Dobrou zprávou je ale to, že většina soli, kterou každý den sníme, je sůl, kterou si do jídel přidáváme. Pokud si tedy vaříte sami a zbytečně nesolíte, neměli byste s tím mít problém.
  7. 7
    Vyhýbejte se kořeněným jídlům. Černý pepř a chili stimulují produkci žaludečních kyselin. I další ostré potraviny, jako je ocet, nebo ostré omáčky, mají stejný efekt. Když žaludek vylučuje kyseliny, pocit nafouknutí a plynatost se zhoršují.
  8. 8
    Jezte jídla, která bojují proti pocitu nafouknutí. Neexistuje sice žádné jídlo, které zaručeně omezí pocit nafouknutí, ale několik studií potvrdilo, že některé potraviny z vašeho těla dokážou odstranit přebytečnou vodu a plyny. Patří mezi ně mátový čaj, zázvor, ananas, petržel a jogurt.[4]
    • Banány, meloun, mango, špenát, rajčata, ořechy a chřest obsahují spoustu draslíku, což je minerál, který obsahuje přírodní diuretikum. [7] I tyto potraviny vás mohou zbavit pocitu nafouknutí.
    • Začněte jíst více máty a petržele. Většina bylin žaludek nezatěžuje, ale tyto dvě byliny jsou výjimečně účinné při léčbě plynatosti a pocitu nafouknutí. Petržel má diuretické vlastnosti, takže pročišťuje trávicí systém. Máta podporuje tok žluči a umožňuje lepší trávení tuků. [8]
    • Jezte více draslíku.[9] Draslík reguluje tekutiny v těle tím, že vyrovnává hladinu sodíku. Mezi potraviny s vysokým obsahem draslíku patří banány, brambory, meloun, mango, špenát, rajčata, ořechy a chřest.
  9. 9
    Berte probiotika. Probiotika jsou „dobré bakterie“, které se používají k regulaci funkcí trávicího traktu. Když je trávení v pořádku, pocit nafouknutého břicha se většinou neobjevuje.

Část 2
Jezte správným způsobem

  1. 1
    Nespěchejte s jídlem. Mnoho lidí v dnešní uspěchané době nemá čas na to, aby se v klidu najedli. Když jíte příliš rychle, spolykáte hodně vzduchu, který v trávicím traktu způsobuje plynatost. Zní to sice trochu hloupě, ale skutečně to tak je.
    • Snažte se každé sousto před spolknutím třicetkrát požvýkat – možná vás to nebude bavit, ale budete si díky tomu uvědomovat, jak rychle jíte a budete podle toho moci upravit své stravovací návyky. Také uvidíte, že vás pocit nafouknutého břicha brzy opustí.
  2. 2
    Jezte častěji po malých porcích. Když budete jíst častěji, ale po malých porcích, nebudete zatěžovat své zažívání – jezte tedy 4-5 malých jídel denně místo 3 velkých. Udržíte tím svůj metabolismus stále v chodu a vyhnete se hladu, který by vás donutil jíst větší porce. Kromě toho budete mít zažívání v pořádku a nebudete trpět nadýmáním.
    • Znáte ten pocit přecpání, který máte po Vánocích? Přesně tohoto pocitu se musíte zbavit jednou provždy. Když budete jíst častěji, ale po malých porcích, budete mít více energie a nebudete si muset povolovat pásek. Jídlo by vám mělo dodávat příjemný pocit a ne vás vyčerpávat!
  3. 3
    Nejezte velká jídla pozdě večer, hlavně sacharidy. Když budete jíst pozdě večer, ráno se probudíte oteklí a těžcí. Celou noc budete zadržovat vodu a probudíte se jako nasáklá houba. Pokud si tedy chcete dát větší jídlo, dejte si ho k obědu. Potom si dopřejte dost času na to, abyste ho zpracovali.
  4. 4
    Nepijte brčkem! Nedělejte nic, co by vás donutilo polykat zbytečně vzduch. Znamená to také to, že byste neměli mluvit při jídle. Čím více vzduchu při jídle spolykáte, tím více plynů se vám v těle utvoří. [7] Tělo se musí spolykaného vzduchu nějak zbavit, takže ho ve střevech změní na plyny.

Část 3
Zdravé návyky

  1. 1
    Zbavte se nafouknutého břicha při menstruaci. Menstruace je velmi nepříjemná a většinou se k ní přidá ještě pocit nafouknutého břicha. Nejde ale o nic jiného – i v tomto případě byste měli omezit sůl, cvičit a jíst vhodné potraviny. Může vás uklidnit to, že za několik dní bude vše zase v pořádku.
    • Pokud chcete udělat ještě něco víc, pomůže vám i hořčík a vápník. Když budete mít pocit nafouknutého břicha, vezměte si tyto dva minerály ve formě tablet. [7]
  2. 2
    Dávejte si pozor na to, jak žvýkáte žvýkačku. Pokud si se žvýkačkou hrajete a děláte z ní bubliny, je to to samé, jako kdybyste pili brčkem, nebo mluvili při jídle – polykáte zbytečně mnoho vzduchu, který vám po chvíli způsobí plynatost. Pokud tedy chcete žvýkat žvýkačku, dělejte to se zavřenou pusou.
  3. 3
    Zjistěte, zda netrpíte alergií na některé potraviny. Mnoho lidí s alergiemi na lepek nebo mléčné produkty (nesnášenlivost laktózy) trpí pocitem nafouknutí a nevědí proč. Na druhou stranu si spousta lidí provádí nesprávnou diagnózu a vyhýbají se potravinám, které jsou součástí zdravé a vyvážené stravy. Pokud máte pocit, že něco není v pořádku, zajděte si k lékaři.
    • Existují mléčné výrobky s nízkým obsahem laktózy, které mohou jíst i lidé s její nesnášenlivostí. Zralé sýry a jogurty neobsahují příliš mnoho laktózy, takže je můžete zkusit zařadit do svého jídelníčku. Když je budete jíst v kombinaci s různými jinými potravinami, můžete také dosáhnout jiných výsledků. [4]
  4. 4
    Vyhýbejte se stresu. Stres může zhoršit spoustu zdravotních problémů a nadýmání patří mezi ně. Může za to hormon kortizol, jehož hladina roste, když jsme ve stresu a způsobuje například chuť na tučná a sladká jídla. Jedním z nejlepších způsobů, jak regulovat hladinu tohoto hormonu, je každý den cvičit. Jistě ale sami víte, co vás nejlépe uklidní.
    • Pokud jste ještě nezkusili jógu nebo meditaci, vyzkoušejte je. Obě tyto techniky snižují hladinu kortizolu a jóga kromě toho také spaluje kalorie. I 15 minut denně vám může pomoci zklidnit jak tělo, tak mysl.
    • Také jednoduchá dechová cvičení vám pomohou snížit hladinu stresu. Najděte si tiché a klidné místo a zkuste asi 10 minut zhluboka dýchat. [10]
    • Pokud trpíte depresemi nebo úzkostmi, měli byste podstoupit terapii.
  5. 5
    Přestaňte kouřit. Měli byste se vyhýbat jakémukoli vzduchu, který se vám dostane do těla. Co se týče celkového zdraví, měli byste přestat kouřit, protože je to pro vaše zdraví velmi škodlivé. Kouření způsobuje rakovinu plic, aterosklerózu a srdeční onemocnění. [11] Je to drahý zlozvyk, který otravuje i lidi okolo vás. Potřebujete snad ještě další důvody přestat?
    • Nikdy není pozdě. Vaše tělo začne regenerovat jakmile přestanete kouřit a vaše plíce budou v mnohem lepším stavu již za několik týdnů. [12] Zkuste to tedy sami pro sebe, pro svoji peněženku a také pro lidi ve vašem okolí.
  6. 6
    Pravidelně cvičte. Cvičení pomáhá regulovat průchod potravy a vzduchu zažíváním a omezuje riziko nafouknutého břicha.
  7. 7
    Zamyslete se nad tím, zda netrpíte alergií na některé potraviny. [14] Mírné alergie a nesnášenlivosti některých potravin často způsobují pocit nafouknutého břicha a plynatost.
    • Mezi alergeny patří mléčné produkty, ořechy, lepek, mouka, luštěniny, sója, vejce a kukuřice.
    • Všímejte si toho, kdy trpíte nafouknutým břichem a plynatostí. Pokud se tyto příznaky objevují krátce po snězení nějakého druhu potravin, řekněte to svému lékaři, který provede testy a určí přesnou diagnózu.

Tipy

  • Ananas vám pomůže zbavit se plynatosti.[15] Jezte ho čerstvý a ne kandovaný.


Informace o článku

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 12 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili.

Kategorie: Zdraví

V jiných jazycích:

English: Prevent Bloating, Español: evitar la distensión abdominal, Français: éviter d'être ballonné, Italiano: Evitare il Gonfiore Addominale, Русский: избежать вздутия, 中文: 避免腹胀, Deutsch: Aufgeblähtheit vermeiden, Português: Prevenir o Inchaço Abdominal, Nederlands: Een opgeblazen gevoel tegengaan, हिन्दी: ब्लोटिंग से बचें, العربية: تجنّب الانتفاخ, Tiếng Việt: Ngăn ngừa Chứng Đầy Hơi

Stránka byla zobrazena 2 747 krát.
Byl tento článek přesný?