Syndrom neklidných nohou (SNN) způsobuje nepříjemné pocity v nohou, například svědění, štípání brnění a lechtání a také postiženého nutí pohybovat nohama vsedě nebo vleže. Tyto příznaky mohou člověku vážně narušit kvalitu života. Přestože není jasné, co SNN způsobuje, existují faktory, které značí genetickou predispozici. Mnoha lidem stačí změnit životní styl a syndromu neklidných nohou se zbaví.

Metoda 1 ze 3:
Změny životního stylu

  1. 1
    Zjistěte, zda máte předpoklady pro SNN. Někteří lidé mají vyšší riziko SNN, ať už kvůli tomu, že se tato porucha objevuje v jejich rodině, nebo proto, že trpí nějakou nemocí, která se projevuje právě syndromem neklidných nohou. Když budete znát rizikové faktory, budete schopni řešit příčinu syndromu neklidných nohou.
    • Nedostatek železa, křečové žíly, žloutenka a onemocnění plic mohou způsobovat SNN. Pokud trpíte nějakou takovou nemocí, měli byste se začít léčit. Když se budete úspěšně léčit, zbavíte se i SNN.[1]
    • 25% těhotných žen trpí SNN, ale většinou jen po dobu těhotenství. I v těhotenství se můžete pokusit tento problém řešit pomocí změn životního stylu. [2]
    • Pokud někdo z vaší rodiny trpí SNN, máte větší riziko, že budete tento problém řešit také. Tento rizikový faktor neovlivníte, ale můžete se pokusit zmírnit ostatní rizika.
    • Obezita a nadváha jsou také rizikovými faktory. Když se vám podaří zhubnout, můžete se SNN vyhnout. [3]
  2. 2
    Buďte aktivní. Lidé, kteří mají sedavý životní styl, jsou náchylnější k SNN. [4] Začněte každý den více cvičit (pokud nejste zvyklí na tělesnou aktivitu, začněte velmi zvolna). Nejlepší je věnovat se středně těžkého cvičení. Zkuste plavání, jízdu na kole, rychlou chůzi, běh, posilovnu, nebo třeba jógu.
    • Když budete každý den rychle chodit asi 30 minut v kuse, podaří se vám během několika měsíců omezit příznaky SNN.
    • Zkuste intenzivní cvičení nohou. Jeden týden zkuste každý den 20-30 minut cvičit – jízda na kole, nebo rychlá chůze jsou nejlepší.
    • Plavání je skvělým způsobem, jak si protáhnout svaly a nohou. Hodí se zejména v případě, že máte z ostatních druhů cvičení křeče. [5]
  3. 3
    Začněte brát vitamíny a minerály. Nedostatek určitých živin může způsobovat SNN. Než začnete brát nějaké vitamíny, poraďte se s lékařem. Měli byste se zaměřit zejména na:The main vitamins and minerals to consider when seeking to prevent RLS include:
    • Železo. Lidé, kteří mají nedostatek železa, mohou trpět SNN. Železo ale berte pouze v případě, že vám to doporučí lékař. [6] Nejlepšími zdroji železa jsou potraviny, které ho obsahují dostatek.
    • Hořčík. Hořčík může některým pacientům s SNN pomoci. Začněte brát 800 mg tablety hořčíku vždy před spaním.
    • Vitamín B. Tento vitamín je důležitý pro správné fungování nervů a může vám pomoci i v boji proti SNN. [7]
  4. 4
    Pijte dostatek vody. Dodržujte správný pitný režim. Když budete pít dostatek vody, zmírníte příznaky SNN. Množství vody, které musíte každý den vypít závisí na vaší osobní potřebě a zdraví. Měli byste se napít vždy, když budete mít žízeň a místo sladkých nápojů, kávy a alkoholu byste měli pít pouze vodu.
  5. 5
    Omezte konzumaci kofeinu. Kofein může SNN zhoršit, takže se snažte omezit množství kofeinu, které každý den vypijete. Kofein není pouze v kávě, ale také v čaji, v kakau, v čokoládě a v energetických drincích. Co se týče drog, vyhýbejte se veškerým stimulantům. [8]
  6. 6
    Přestaňte kouřit. Kuřáci mají vyšší riziko SNN. Pokud se chcete SNN vyhnout úplně, omezte počet cigaret, které každý den vykouříte a přestaňte užívat další tabákové produkty. [9]
  7. 7
    Zjistěte si, jaké vedlejší účinky mají léky, které berete. Některé léky mohou způsobovat problémy, zejména léky proti nevolnosti, antidepresiva a antipsychotika, nebo léky proti alergii. Pokud berete léky, které mohou způsobovat SNN, zeptejte se svého lékaře, zda vám může předepsat něco jiného.
  8. 8
    Omezte konzumaci alkoholu. Alkohol SNN zhoršuje, takže se snažte omezit jeho konzumaci a nepít pozdě večer. [10]
  9. 9
    Noste správnou obuv. Po nějaké době může nesprávná obuv způsobit propadnutí klenby. Kupte si speciální boty, které vám pomohou zmírnit příznaky SNN. Zajděte i k ortopedovi, který vám poskytne další informace.
    • Ve většině obchodů se zdravotními potřebami seženete vložky do bot, které zabraňují propadaní klenby. Když je budete nosit, budete mít podepřenou nohu a může vám to pomoci zbavit se SNN.
    • Možná pro vás nebude snadné s těmito vložkami chodit – ze začátku si na ně zvykejte pouze doma. Pokud rádi chodíte bosi, položte si doma na podlahy koberce.
    Reklama

Metoda 2 ze 3:
Kvalitní spánek

  1. 1
    Zvykněte si na pravidelný spánkový režim. SNN lidi často budí ze spaní. Když budete chodit spát každý den ve stejnou dobu a budete každý den také ve stejnou dobu vstávat, může vám to pomoci zbavit se příznaků SNN.
    • Vyberte si dobu, kdy budete chodit spát a dodržujte ji. I když se vám ze začátku nebude dařit usínat každý den ve stejnou dobu, nakonec si zvyknete.
    • Vstávejte každý den ve stejnou dobu – i o víkendech. Když budete spát dlouho, narušíte si spánkový rytmus a bude pro vás těžké následující den usnout včas.
  2. 2
    Před spaním se protáhněte. Když se před spaním uvolníte pomocí několika protahovacích cviků, budete mít klidnější svaly a zbavíte se napětí. Neexistují sice žádné důkazy o tom, že protahování dokáže předcházet SNN, ale některým lidem to pomáhá.
    • Zkuste se mírně předklonit, zaklonit, protáhnout si páteř, narovnat si záda a protáhnout si nohy a soustřeďte se na dech. [11]
    • Jogínské pozice, které vám umožní protáhnout si svaly na stehnech a na lýtkách, se vám budou hodit nejvíce.
  3. 3
    Uložte se pohodlně. Je dobré usínat v co nejpohodlnější poloze. Neexistuje žádná poloha ani teplota místnosti, která by zajistila, že se dobře vyspíte, ale můžete zkusit následující změny:
    • Spěte ve volném oblečení. Když budete mít těsné pyžamo, budete mít v noci křeče ve svalech. [12]
    • Zahřejte si nohy. Některé výzkumy prokázaly spojitost mezi SNN a studenýma nohama. Může vám pomoci vzít si do postele teplé ponožky.
    • Zkuste si podložit nohy polštářem, abyste je měli výše, než trup.
  4. 4
    Když to bude potřeba, jděte se projít. Když nebudete moci spát kvůli SNN, jděte se na chvíli projít. Projděte se například jen po domě. Některým lidem to pomůže zklidnit nohy a usnout. [13]
  5. 5
    Zbavte se stresu. Lidé, kteří jsou ve stresu a špatně spí, jsou náchylnější k SNN.
    • Když začnete myslet pozitivně a budete své problémy řešit, budete vůči nim odolnější a postupem času se stresu zbavíte.
    • Kupte si knížku o zvládání stresu, nebo začněte meditovat.
    • Tai-či a Pilates vám může pomoci zbavit se příznaků SNN.
    • Pokud se nedokážete zbavit stresu sami, objednejte se k psychoterapeutovi. Některé problémy není snadné vyřešit bez pomoci ostatních a vždy stojí za to věnovat pozornost svému zdraví.
  6. 6
    Dejte si před spaním studenou sprchu. Některým lidem pomáhá dát si před spaním horkou, nebo studenou sprchu. [14] Vyzkoušejte studenou sprchu i horkou sprchu a zjistěte, zda vám to pomůže usnout a zbavit se SNN.
    Reklama

Metoda 3 ze 3:
Léčba SNN

  1. 1
    Zeptejte se svého lékaře, zda je vhodné začít brát léky na předpis. Na léčbu SNN se používají dva léky: Reqiup a Mirapex. Tyto léky jsou speciálně navrženy pro léčbu SNN. Lékař vám může předepsat také některý z následujících léků (většina z nich se ovšem nesmí brát v těhotenství): [15]
    • Dopaminergní látky, které se berou při léčbě Parkinsonovy choroby.[16]
    • Sedativa, která se hodí v případě, že vám SNN brání v klidném spánku.
    • Antikonvulziva, která se používají při léčbě lidí, kteří trpí SNN ve dne.
    • Pacientům s vážným SNN se předepisují léky proti bolesti.
  2. 2
    Zajděte si na profesionální masáž. Některým pacientům pomůže masáž nohou. Taková masáž vás zbaví stresu a napětí ve svalech a umožní vám uvolnit se. [17] Objednejte se k profesionálnímu masérovi a nezapomeňte mu říct, že trpíte SNN.
  3. 3
    Zkuste podstoupit akupresuru. Neexistují sice žádné důkazy o tom, že akupresura pomáhá při léčbě SNN, ale některým lidem se po ní může ulevit. Objednejte se ke zkušenému terapeutovi. Pokud to chcete zkusit sami, kupte si nějakou knihu o akupresuře a vyzkoušejte si to na sobě.
  4. 4
    Najděte si nějakou podpůrnou skupinu. SNN postihuje jednoho z deseti lidí, zejména lidi starší 50 let. Protože ještě není jisté, co SNN způsobuje, jistě vám pomůže promluvit si s lidmi, kteří se potýkají se stejným problémem jako vy. [18]
    • Podpůrné skupiny jsou skvělým způsobem, jak získat informace a triky ostatních lidí. To, co pomáhá ostatním, může pomoci i vám.
    • Možná se dozvíte i o nových lécích a typech léčby, které by vám mohly pomoci.
    Reklama

Tipy

  • Mnoha pacientům pomáhá akupunktura.
  • Některým lidem pomáhá tinktura z kozlíku lékařského.
  • Někteří lidé si dávají pod prostěradlo k nohám na noc kostku mýdla. Přestože jde jen o placebo, někdy to funguje.
  • Pokud cestujete letadlem, kupte si lístek do uličky, abyste si mohli protahovat nohy.
Reklama

Varování

  • Pokud se vaše příznaky nezlepší, zajděte si k lékaři. Někdy vám samoléčba nepomůže a bude nutné začít brát léky.
  • Neberte železo bez doporučení lékaře. Když si zapomenete vzít tabletu železa, nikdy si neberte dvě najednou.
Reklama

O tomto wikiHow

Pracovnící wikiHow
Spoluautor od:
Spoluatorem tohoto článku je tým zkušených editorů a badatelů, kteří ověřují jeho přesnost a srozumitelnost.

Na wikiHow je Tým manažerů obsahu který pečlivě sleduje práci editorů, aby se ujistili, že každý článek splňuje náš standart vysoké kvality. Tento článek byl zobrazen 3 346 krát
Kategorie: Zdraví
Stránka byla zobrazena 3 346 krát.

Pomohl vám tento článek?

Reklama