Jak předcházet zjizvení rány

Spoluautor Chris M. Matsko, MD

V tomto článku:Léčení rányPředcházení tvorbě jizevVylepšení procesu hojení20 Reference

Pokud jste utrpěli zranění, velké či malé, možná vám zůstane jizva. Je to přirozený výsledek v procesu hojení rány: kolagen z hlubších vrstev kůže se dostává na povrch, aby "uzavřel" ránu, a tím se vytvoří jizva. Neexistují žádné zázračné domácí prostředky, které zabrání jizvení, ale je několik věcí, které můžete udělat, abyste ovlivnili způsob, jakým se jizva vyvine a kam v průběhu hojícího procesu dospěje.

Část 1
Léčení rány

  1. 1
    Ránu vyčistěte. Prvním krokem aby se rána začala přirozeně léčit, je vyčistit její okolí. Ujistěte se, že v ráně nejsou žádné nechtěné látky, které by mohly vést k infekci.[1]
    • Použijte mýdlo a vodu. Jemně oblast umyjte mýdlem a teplou vodou, abyste ránu vyčistili. Použijte čisté, suché materiály, abyste na ránu zatlačili a zastavili krvácení.
    • Vyhněte se použití peroxidu na čistění rány. Tělo totiž ihned začne produkovat novou kožní tkáň, kterou peroxid zničí a zvyšuje se tak pravděpodobnost vzniku jizvení v brzké fázi léčení.
  2. 2
    Vyhodnoťte, zda potřebujete lékařskou pomoc. Příklady zranění, která mohou vyžadovat lékařský dohled, zahrnují taková, která jsou způsobena hlubokým průnikem kůže; rány, které nekontrolovaně krvácí; jsou hluboké; zahrnují zlomenou kost; mají viditelné vnitřní šlachy, vazy nebo kosti; jsou na obličeji, zahrnují pokousání zvířetem; mají rozdrásané nebo potrhané vrstvy kůže; nebo způsobí znovuotevření již existujících ran.
    • V závislosti na vážnosti zranění je možné, že bude třeba šití. Ve skutečnosti mohou stehy snížit riziko zjizvení. Jakmile jste se rozhodli pro vyhledání lékaře a /nebo stehy, pokračujte v léčbě zranění doma.
    • Pokud máte zranění na tváři, možná budete chtít, aby šití provedl plastický chirurg, protože zejména on bude schopný použít techniky, které minimalizují jizvení.
  3. 3
    Aplikujte vazelínu. Vazelína udržuje poraněnou oblast hydratovanou, podporuje léčení a předchází tvorbě strupů. Vazelína se nevylučuje s přirozeným hojením poranění. Naopak může proces urychlit. [2]
    • Pokud se jizva vytvoří, použití vazelíny může minimalizovat její velikost, jak se tkáň hojí.
    • Přirozený způsob jak tělo kryje čerstvé poranění je tvorba strupů; nicméně pod strupem je ono místo, kde se začíná utvářet jizva.
    • Tělo se hojí samo tak, že se kolagen dostane na povrch kůže, aby znovu spojil poškozenou tkáň.
    • Nad kolagenem se poté vytvoří tvrdé dočasné krytí-strup. Jak se tkáň pomocí kolagenu zotavuje, zároveň vzniká i jizva, jen je pod strupem.
  4. 4
    Použijte hydrogelové polštářky nebo silikonové gelové náplasti. Dle některých svědectví mohou hydrogelové polštářky nebo silikonové gely snížit tvorbu jizev. Tato řešení poskytují hydrataci poraněné tkáni během procesu hojení a pomáhají zmírňovat tvorbu jizev. [3]
    • Hydrogelové polštářky a silikonový gel fungují tak že podporují přirozenou výměnu tekutin mezi zdravou tkání a poraněním. Jsou to tlakové bandáže, které udržují tkáň hydratovanou a tím předcházejí jizvám.
    • Řiďte se návodem na balení, pokud jste si vybrali použití jednoho z těchto produktů. Jsou dostupné bez lékařského předpisu. Výrobci mají svá vlastní konkrétní doporučení pro používání jejich produktů.
    • Podobné výrobky jsou dostupné za sníženou cenu. Poproste svého lékaře nebo lékárníka, jestli by vám doporučil polštářky pro hojení jizev bez předpisu.
    • Pokračujte v použití hydratačních/tlakových bandáží několik týdnu nebo i déle, abyste zredukovali vznik a velikost jizev.
    • Užívání vazelíny není třeba, pokud jste si zvolili hydrogelové polštářky, silikonové bandáže nebo jiné levnější alternativy, protože poskytují adekvátní hydrataci rány.
    • Denně jizvu kontrolujte, abyste zjistili jejich efektivitu ve vaší konkrétní situaci. Zvažte změnu materiálu bandáže, pokud není tkáň hydratovaná a tvoří se strup.
  5. 5
    Poranění zakryjte. Použijte obvaz vhodný pro velikost oblasti, tak aby poskytl ochranu rány, udržel místo uzavřené a aby bylo zranění zcela zakryté. Vystavování vzduchu se nevylučuje s léčením, ale také nepomáhá v prevenci jizvení. Naopak je více pravděpodobné, že se vytvoří jizva, pokud necháte zranění odkryté a nechráněné.[4]
    • Když vystavíte zranění na vzduch, má tendenci se vysušit a to vede ke vzniku strupu. Strupy se chovají jako bariéra, která se podílí na vzniku jizvy.
    • Pokud je vaše pokožka citlivá na lepidla, užijte polštářky, které nelepí a použijte pro jejich upevnění papírovou nebo lékařskou pásku.
    • Uzavřete ránu pomocí náplastí, kterým se říká "motýlek." Tento typ náplastí spojí kůži tam, kde se rozdělila. Ujistěte se, že jste použili dostatečně dlouhé náplasti, aby bez problémů přilepili ke kůži kolem vazelíny.
    • I když použijete motýlkové náplasti, potřebujete ránu zakrýt gázou nebo dostatečně velkým polštářkem, abyste jí zakryli celou a snížili tak riziko vzniku infekce a dalšího nechtěného zranění.
  6. 6
    Vyměňujte obvazy každý den. Každý den místo očistěte, zkontrolujte známky infekce, udržujte ránu hydratovanou užíváním vazelíny a opět zakryjte.[5]
    • Pokud jsou motýlkové náplasti bezpečné a nevznikají pod nimi známky infekce, můžete je na místě nechat.
    • Pokračujte v každodenním kontrolování rány během čištění, výměny obvazů a znovu aplikování vazelíny, aby se výsledek zlepšoval nebo pro detekci infekce.
    • Jakmile zpozorujete novou zdravě vypadající srostlou pokožku, která vznikala sedm až deset dní, můžete prodloužit dobu mezi výměnou obvazu na několik dní, dokud je místo hydratované. Ukončete léčbu, jakmile je místo plně zahojené.
  7. 7
    Sledujte, jestli se netvoří infekce. Měňte obvaz denně, čistěte místo jemným mýdlem, vodou a čistou látkou při každé výměně obvazu. I ta nejlépe ošetřovaná rána se může zanítit. [6]
    • Pokud zpozorujete známky infekce, neprodleně navštivte lékaře. Možná vám doporučí přejít na antibiotika k místnímu užití nebo předepíše na určitou dobu antibiotika k orálnímu podání.
    • Známky infekce v ráně zahrnují: zarudnutí nebo otok místa, rána je teplá na dotek, červenou linii vycházející z pokožky kolem zranění, hnis nebo tekutina shromažďující se pod kůží, poblíž zranění, nebo vytékající z rány, zápach vycházející z rány, pulzování nebo neobvyklá citlivost v okolí rány, nebo zimnice či teplota.

Část 2
Předcházení tvorbě jizev

  1. 1
    Místo si masírujte. Jakmile máte za sebou proces hojení, masáž oblasti napomůže rozrušit tvorbu kolagenu, který vede k jizvení tkáně. Buďte opatrní, abyste znovu neotevřeli ránu, která se stále snaží zahojit. [7]
    • Masírováním oblasti narušíte vznik kolagenových vazeb a předcházíte tak vzniku pevných kolagenových vrstev, které přirůstají k nově vyrostlé kůži. Tato činnost předchází tvorbě jizev nebo minimalizuje jejich velikost.
    • Masírujte oblast několikrát denně krouživými pohyby pokaždé alespoň 15 až 30 sekund.
    • Použijte krém, který se doporučuje jako prevence jizvení, aby vám šla masáž lépe. Některé produkty, které můžete použít, jsou dostupné bez lékařského předpisu.
    • Jeden z populárních výrobků obsahuje různé silné složky jako je extrakt z cibule, u kterého se prokázaly nějaké dobré účinky na kůži. Jiný obsahuje kombinaci látek, které pomáhají udržovat pokožku hydratovanou pro redukci jizvení.
  2. 2
    Zatlačte. Jemný a stálý tlak na ránu, napomáhá předcházet nebo minimalizovat jizvení. Zaměřte tlak podél místa, které se pravděpodobně zjizví.[8]
    • Jsou dostupné obvazy, které pomáhají s aplikací tlaku. Kromě již zmíněných hydrogelových a silikonových polštářků jsou dostupné i jiné produkty navržené pro stejnoměrný tlak podél celé rány, stejně jako poskytnutí ochrany.
    • Zeptejte se lékaře na způsoby jak bezpečně vytvořit tlakovou aplikační bandáž na míru. Možnosti zahrnují použití běžných obvazových materiálů, abyste vytvořili silnější místo na standartní bandáži, které můžete použít přímo na potenciální jizvu.
    • Na větší nebo nápadnější místa jizvení jsou dostupné tlakové bandáže, které se nosí v průběhu dne a mohou se nosit až šest měsíců. Toto řešení je nákladné a vyžaduje vyhodnocení a doporučení fyzioterapeuta nebo specialisty na hojení ran.
    • Jedna studie na zvířatech, kde byla užita tlaková masáž ran, prokázala výrazné zlepšení v oblastech jizvy, ztenčení vrstvy kůže v místě detekce jizvy a zvýšené prokrvení v léčené oblasti. [9]
  3. 3
    Aplikujte elastickou pásku. Jakmile se místo zahojilo, nehrozí riziko otevření rány, použijte tedy elastickou pásku a vytvořte konkrétní vzory, abyste pokožku pozvedli, vylepšete cirkulaci v oblasti pod zraněním a předejděte rozvoji jizvení. [10]
    • Nejznámější značkou tohoto typu pásek je zároveň název této techniky a tou je, Kinesio Taping.
    • Vyčkejte dva až čtyři týdny od poranění, abyste se ujistili, že je rána dobře zhojená.
    • Doporučují se různé vzory tapingu v závislosti na místě, hloubce a délce zranění. Spolupracujte s lékařem, fyzioterapeutem nebo sportovním trenérem, abyste porozuměli, jaký vzor je nejvhodnější pro vaše zranění.
    • Jeden běžný vzor tapingu, který pomáhá předejít jizvení je aplikovat jednu vrstvu, nebo pruh elastické pásky podél celé délky rány. Natáhněte pásku na zhruba 25 až 50% její elasticity. Vmasírujte pásku na místo přes poraněnou oblast.
    • Postupem času zvyšujte napětí při aplikaci pásky, pokud je kůže schopná se s tím vypořádat bez tahání nebo potrhání.
    • Kinesio taping funguje nejlépe na prevenci jizev použitím vzorů pro zdvižení kůže, což pomůže při cirkulaci a narušení kolagenových vazeb. Promluvte si s lékařem, fyzioterapeutem nebo sportovním trenérem, abyste pochopili, jaké vzory jsou nejlepší právě pro vaše zranění.
  4. 4
    Minimalizujte pohyb. Tlak a pohyb způsobí rozšíření jizvy, proto se co možná nejlépe snažte vyhnout aktivitám, které roztahují kůži těsně kolem rány.
    • Dělejte jemné pohyby, pokud se poranění nachází v ohybové oblasti jako je loket či koleno. Chcete přeci znovu získat svůj rozsah pohybu, ale musíte být opatrní, abyste znovu neotevřeli ránu.
    • Pokračujte s jakýmikoliv cviky nebo denní rutinou, která nemá negativní dopad na vaše zranění. Cvičení pomáhá podpořit cirkulaci v těle, která je důležitá při hojení rány.

Část 3
Vylepšení procesu hojení

  1. 1
    Chraňte poranění před slunečním zářením. Použijte opalovací krém, abyste ochránili novou kůži před slunečním zářením, jakmile je rána zahojena a vy již nepotřebujete neustálé obvazování, abyste oblast zakryli.[11]
    • Ultrafialové záření ze slunce může zpomalit proces hojení. Ujistěte se, že je rána dobře zhojená, než odstraníte obvazové materiály, které tvořili bariéry mezi ránou a slunečním zářením.
    • Slunce také spouští pigmentaci kůže. Může to způsobit, že nově narostlá pokožka bude mít sklon zabarvit se do červena nebo hněda, a stane-li se tak, jizva bude více nápadná.
    • Použijte výrobek se širokým spektrem ochrany a SPF alespoň 30.
  2. 2
    Jezte potraviny, které podporují hojení rány. Dodržování zdravého jídelníčku poskytuje důležité živiny, které podporují hojení poraněné tkáně. Klíčovými složkami jídelníčku určeného pro podporu hojení tkání jsou vitamín C, proteiny a zinek.[12]
    • Zvyšte ve svém denním jídelníčku množství potravin bohatých na vitamín C. Existují důkazy, že je třeba podpořit doporučení zvýšit dávku vitamínu C po tom, co utrpíte zranění, abyste předešli zjizvení tkáně. I když jsou dostupné doplňky stravy s vitamínem C, je možné získávat ho dostatek z jídelníčku.[13]
    • Zkontrolujte si u lékaře dávku. Většina lidí může zvýšit množství přijímaných potravin bohatých na vitamín C, aby ho získali dostatek pro podporu hojícího procesu. V některých případech může být větší než průměrná dávka zdůvodnitelná, ale jen po konzultaci s lékařem.
    • Vitamín C je v těle velmi rychle vstřebáván, zahrňte tedy potraviny obsahující vitamín C do každého pokrmu a pokud možno i do svačiny.
    • Mezi zeleninu bohatou na vitamín C patří zvonovité papriky, brokolice, brambory, rajčata, a kapusta. Ovoce obsahující vysokou dávku vitamínu C je například pomeranč, jahoda, grep, ananasový meloun, nebo mandarinka.
    • Některé nedávné studie doporučují konzumovat více vitamínu C buď přímo v potravě, nebo skrze doplňky a doplnit to používáním krémů pro lokální použití vyrobených z vitamínu C, abyste předešli zjizvení tkáně. Výrobky s vitamínem C jsou k sehnání s různou koncentrací v rozmezí 5 až 10%.
    • Zvyšte ve svém jídelníčku množství zinku tím, že budete konzumovat potraviny jako hovězí maso, játra nebo plody moře, například kraba. Zinek se nachází i ve slunečnicových semínkách, mandlích, burákovém másle a mléčných výrobcích jako je mléko nebo vejce.
    • Klíčem k poskytnutí živin, které tělo na hojení poškozené pokožky potřebuje, jsou proteiny. Dobrým zdrojem proteinů jsou mléčné výrobky, jako jsou vejce, mléko, sýr, plus ryby, škeble, tuňák, kuře, krocan a červené maso
  3. 3
    Zvyšte množství zkonzumovaného kurkumínu. Kurkumín je koření, které je vyrobeno ze zázvoru a primárně ho můžete najít jako součást kurkumy, a je často využíván při přípravě jídla na indický způsob.[14]
    • Jedna výzkumná studie prováděná na zvířatech zjistila pozitivní korelaci při kontrole zánětlivé reakce, což vede k lepšímu hojení ran. Závěrem autoři dodávají, že zde může být pozitivní vztah v podpoře procesu hojení tkání a předcházení zjizvení.
    • Kromě této jedné studie na zvířatech neexistuje jiný důkaz pro podporu použití kurkumínu.
  4. 4
    Na ránu nanášejte med. Průzkum zabývající se použitím medu pro podporu hojení ran je kontroverzní, ale prozatím je dostatek důkazů pro podporu použití lékařského medu pro urychlení procesu hojení u některých typů zranění. Vytvoření jizev je méně pravděpodobné, když se sama rána hojí rychleji.[15]
    • Nejdoporučovanější lékařský med určený pro hojení ran se jmenuje Manuka med. Med Manuka byl schválen společností FDA v roce 2007 jako doporučená možnost pro léčení poranění.
    • Je těžké ho sehnat, když se vyrábí jen v některých částech světa, kde rostou stromy Manuka volně.
    • Vysoká poptávka po Manuka medu z něj činí produkt, který bývá nahrazován podvrhy, proto buďte při jeho výběru a nákupu opatrní.
    • Vytvořte si na ránu bandáž tak, že obvaz potřete trochou Manuka medu stejně jako byste si na ránu dávali sterilní polštářek. Aplikujte bandáž na ránu a uzavřete okraje vhodným typem lékařské pásky, abyste předešli vytékání medu.[16]
    • Čistěte ránu a měňte obvaz několikrát denně. Vždy kontrolujte, jestli nevzniká infekce.
  5. 5
    Naneste aloe veru. Vědeckých výzkumů je poskromnu. Výrobci neustále tvrdí, jaké benefity má aloe vera v hojícím procesu a tradiční čínská medicína a další kultury stále užívají aloe veru jak k místnímu užití tak k orálnímu. [17]
    • Nejnovější přehled publikované literatury neposkytuje adekvátní důkazy, které by podporovaly, její význam v procesu hojení. Nicméně autoři studie doporučují více kontrolované výzkumy pro vhodné studie a poskytování zpráv o hojivých vlastnostech aloe vera.
    • Gelové výrobky z aloe vera určené k místnímu užití bývají většinou kombinované s vitamíny A, B, C a E, spolu s enzymy, aminokyselinami, cukry a minerály.
    • Užívání aloe vera orálně se nedoporučuje, protože není důkaz o účinnosti a toxicitě po jejím požití.
  6. 6
    Vyhněte se užívání vitamínu E. Ačkoliv jsme léta slýchávali o hojící síle a schopnostech předejít jizvení potíráním nového zranění vitamínem E, nedávná studie prokázala že vitamín E ne pomáhá tkáni před vytvořením jizev.[18][19]
    • Některé výzkumy dokonce naznačují, že může aplikace vitamínu E na pokožku narušit přirozený proces hojení.
    • Jiná práce zjistila, že může díky vitamín E k místnímu užití dojít k alergické reakci a to až ve30% případů, kdy lidé použili vitamín E k hojení.
  7. 7
    Vyhněte se aplikaci antibiotických krému nebo mastí. Pokud nesledujete známky infekce nebo vám to nesdělí lékař, není třeba užívat antibiotické krémy nebo masti na předpis. [20]
    • Více lidí se stává resistentní vůči antibiotikům z důvodu zbytečného, opakovaného nebo prodlouženého užívání těchto látek.
    • Toto zahrnuje antibiotické výrobky k místnímu užití na předpis.

Reference

  1. https://www.aad.org/dermatology-a-to-z/health-and-beauty/general-skin-care/proper-wound-care-minimize-a-scar
  2. https://www.aad.org/dermatology-a-to-z/health-and-beauty/general-skin-care/proper-wound-care-minimize-a-scar
  3. https://www.aad.org/dermatology-a-to-z/health-and-beauty/general-skin-care/proper-wound-care-minimize-a-scar
  4. https://www.aad.org/dermatology-a-to-z/health-and-beauty/general-skin-care/proper-wound-care-minimize-a-scar
  5. https://www.aad.org/dermatology-a-to-z/health-and-beauty/general-skin-care/proper-wound-care-minimize-a-scar
  6. http://www.mckinley.illinois.edu/handouts/wound_infection_symptoms.html
  7. http://www.cbsnews.com/news/preventing-those-ugly-scars/
  8. http://www.cbsnews.com/news/preventing-those-ugly-scars/
  9. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26171101
Ukázat více... (11)

Informace o článku

Spoluautorem tohoto článku je Chris M. Matsko, MD. Dr. Matko je lékař v důchodu v Pennsylvánii. Svůj lékařský titul získal na Tempe University School of Medicine v roce 2007.

Kategorie: Zdraví

V jiných jazycích:

English: Prevent Scarring, Español: prevenir cicatrices, Português: Prevenir Cicatrizes, Italiano: Prevenire le Cicatrici, Русский: предотвратить появление шрамов, Deutsch: Narbenbildung verhindern, Français: éviter l'apparition de cicatrices, Tiếng Việt: Ngăn ngừa Sẹo, Bahasa Indonesia: Mencegah Timbulnya Bekas Luka, 中文: 防止留下疤痕, العربية: الوقاية من الندبات, ไทย: ป้องกันไม่ให้เกิดแผลเป็น, 한국어: 흉터가 남지 않게 예방하는 법, Nederlands: Littekens voorkomen

Stránka byla zobrazena 846 krát.
Byl tento článek přesný?