Jak překonat žárlivost

V tomto článku:Pochopte svoji žárlivostZlepšete svoji situaciZměňte svůj pohled na světŽijte pozitivní život

Je přirozené čas od času na někoho žárlit. Pokud jste ale žárlivostí tak zaslepeni, že si stále přejete mít to, co mají ostatní a nedokážete ocenit to, co máte vy, máte problém. Pokud chcete svoji žárlivost překonat, přečtěte si tento článek.

1
Pochopte svoji žárlivost

  1. 1
    Uvědomte si, že máte problém. Než začnete svoji žárlivost řešit, musíte si uvědomit, že je to velký problém, který vám ničí život a brání vám milovat sami sebe. Žárlivost může být skutečně zničující a bránit vám v dosažení vašich cílů. Zde jsou známky toho, že vám žárlivost skutečně ničí život:
    • Většinu času trávíte tím, že si přejete mít to, co mají ostatní lidé, místo abyste dokázali ocenit to, co máte vy.
    • Stále se srovnáváte se svými přáteli, s členy rodiny a s kolegy a máte pocit, že nejste tak dobří, jako oni.
    • Žárlíte na konkrétního člověka a nemůžete s ním strávit ani chvíli, aniž byste mysleli na to, že chcete vypadat jako on, nebo mít to, co má on.
    • Žárlíte na vztahy svých přátel a přejete si, aby ten váš byl tak dobrý, jako jsou ty jejich.
    • Jste ve vztahu a nezvládáte, když váš partner komunikuje s nějakým členem opačného pohlaví. Jste si jistí, že se všichni lidé snaží vám vašeho partnera přebrat.
    • Jste tak posedlí, že stále kontrolujete Facebookovou stránku svého partnera, nebo se mu dokonce díváte do telefonu a do emailu a snažíte se zjistit, zda vás nepodvádí.
    • Nemůžete ani na chvíli přestat srovnávat svůj vztah, svoji kariéru nebo svoji rodinu se vztahy, kariérami a rodinami všech ostatních lidí.
    • Žárlíte na své přátele, když si najdou nějaké jiné přátele.
  2. 2
    Zamyslete se nad svojí žárlivostí. Až si uvědomíte, že máte skutečný problém a že je nutné ho řešit, musíte najít příčinu svých pocitů. Pokud máte pocit, že vám chybí něco, co mají ostatní lidé, je s vaším životem něco v nepořádku. Zde je návod k tomu, jak zjistit, odkud vaše pocity pocházejí:
    • Žárlíte na jeden jediný aspekt ostatních lidí? Pokud například žárlíte na vztahy svých přátel, protože máte pocit, že ten váš nestojí za nic, měli byste se snažit vylepšit svůj vztah, nebo ho v případě nutnosti ukončit. Žárlíte na svoji kamarádku, která se věnuje své kariéře, zatímco vy se tohoto kroku bojíte? Může to znamenat, že byste měli přehodnotit svoji práci a začít se věnovat tomu, co skutečně chcete dělat.
    • Žárlíte na všechno, co mají ostatní lidé? Pokud máte pocit, že nemáte nic, co by vám mohli ostatní lidé závidět, trpíte nejistotou a nedostatkem sebevědomí. Musíte zapracovat na tom, jak vnímáte sami sebe, jinak se žárlivosti nezbavíte.
    • Žárlíte na to, jak vypadají vaši přátelé? Máte pocit, že kdybyste vypadali jako oni, byl by váš život o mnoho lepší? Snažte se zapracovat na svém vlastním stylu, jezte zdravě a cvičte a naučte se mít sami sebe rádi a ocenit to, co je na vás krásné.

2
Zlepšete svoji situaci

  1. 1
    Zapracujte na sobě. Pokud jste chronicky žárlivý člověk, pravděpodobně máte pocit, že nestojíte za to, aby vás někdo obdivoval, protože nejste zajímaví, dynamičtí, nebo vzrušující. Je na čase zapracovat na tom, abyste se stali člověkem, který nemá potřebu na nikoho žárlit, protože je sám se sebou spokojený. Zkuste to takto:
    • Zapracujte na svém sebevědomí. Napište si všechny věci, které na sobě máte rádi a napište si i to, co byste chtěli změnit. Snažte se co nejvíce svých slabých stránek vylepšit a brzy ze sebe budete mít mnohem lepší pocit. Když se budete cítit dobře, nebudete žárlit na ostatní lidi.
    • Jedním z nejběžnějších důvodů žárlivosti jsou peníze. Pokud žárlíte na kamaráda, který má hodně peněz, nebo na lidi, kteří pocházejí z bohatých rodin, musíte si uvědomit, že nebudete schopni si kupovat tolik věcí, jako tito lidé. Raději se zaměřte na to, abyste se svými penězi dobře hospodařili. Šetřete a kupujte si jen to, co potřebujete, abyste si mohli později dovolit i trochu luxusu.
    • Pracujte na svém těle. Pokud žárlíte na své kamarády, kteří mají krásná vypracovaná těla, choďte častěji do posilovny. Uvědomte si, že každý se narodí s jedinečným tělem, ale i přesto máte šanci změnit svůj vzhled. Pokud si myslíte, že jsou všichni ostatní krásnější než vy a že s tím není možné nic dělat, pravděpodobně trpíte nějakou poruchou a měli byste navštívit lékaře.
    • Buďte vždy sami sebou. Žárlivost se nezbavíte, když budete posedlí tím, co dělají vaši přátelé, jak vypadají ostatní lidé, nebo jaké mají všichni ostatní vztahy. Žádní dva lidé nejsou stejní a když se budete snažit někoho napodobovat, budete se cítit ještě hůře. Lidé se mohou navzájem různě inspirovat, ale nezapomínejte na to, že jste jedinečná osobnost a nikdy byste se neměli s nikým srovnávat.
  2. 2
    Zlepšete se v tom, co děláte. Možná žárlíte na ostatní proto, že vás nebaví to, co každý den děláte. Měli byste být na svoji práci pyšní a věnovat se svým zájmům. Když si půjdete za svými sny a budete dělat to, co vás baví, nebudete mít čas žárlit na ostatní lidi.
    • Dělejte to, co máte rádi. Pokud si přejete být více jako vaši přátelé, možná je to proto, že nemáte dost věcí, na které byste mohli být pyšní. Buďte kulturnější, čtěte knihy a básně a pracujte na tom, abyste se naučili něco užitečného. Čím více práce na sobě odvedete, tím šťastnější budete.
    • Pracujte na své kariéře. Pokud žárlíte na někoho, kdo se věnuje kariéře, nebo na někoho, kdo v práci dostal povýšení, měli byste buď pracovat tvrději, nebo se zamyslet nad tím, zda se nechcete raději věnovat něčemu jinému, co vás bude bavit.
    • Stanovujte si cíle a dosahujte jich. Začněte zvolna. Pokud jste nikdy neběhali, neměli byste se hned vydat na 10 km běh. Řekněte si, že se během několika měsíců vypracujete k 5 km a až tohoto cíle dosáhnete, buďte na sebe pyšní. Potom si můžete stanovit další cíl a dál na sobě pracovat.
  3. 3
    Zlepšete své vztahy. Pokud žárlíte na lidi, kteří mají skvělé vztahy, pravděpodobně je to proto, že vám ve vašem vztahu něco chybí. Veďte s přáteli zajímavé rozhovory, a buďte ke svému partnerovi upřímní a otevření.
    • Když budete mít své přátele a svého partnera rádi, nebudete mít pocit, že musíte žárlit na vztahy ostatních lidí. Když budete mít silné vztahy, budete se cítit uvolněte a sebejistě.
    • Pokud pěstujete nějaké přátelství, které je založené na žárlivosti, měli byste ho ukončit. Pokud máte pocit, že se vás nějaký kamarád snaží stále shodit tím, že se chlubí všemu věcmi, které má a vy ne, je na čase jít dál.
    • Zlepšete vztahy se svojí rodinou. Pokud netrávíte s rodinou dost času, možná žárlíte na to, že ostatní lidé mají se svými rodinami pevnější vztahy. Volejte svým rodičům a navštěvujte je a brzy se budete cítit mnohem lépe.
    • Zlepšete svůj milostný život. Pokud máte vážný vztah, pracujte na otevřené a upřímné komunikaci a řešte s partnerem vše, co vám vadí. Pokud jste sami, buďte šťastní a těšte se na to, že v budoucnu někoho potkáte, místo abyste stále žárlili na lidi, kteří mají dlouhodobé vztahy.

3
Změňte svůj pohled na svět

  1. 1
    Připomínejte si, jaké máte štěstí. Když jste zaslepení žárlivostí, je nemožné vidět věci objektivně a uvědomovat si, jaké štěstí máte. Připomínejte si, že máte štěstí, že máte střechu nad hlavou, že máte dost jídla, pevné zdraví, nebo přístup k počítači. Zkuste například tyto tipy:
    • Uvědomte si, jaké štěstí máte ve srovnání s většinou lidí na světě. Připomínejte si, kolik lidí na celém světě nemá ani to, co vy berete jako samozřejmost. Pravděpodobně jste nikdy netrpěli hladem, jste zdraví a máte přístup k lékařské péči, máte dost oblečení a máte bydlení, ve kterém se cítíte dobře. Nezapomínejte na to, že to je mnohem více, než co má většina lidí.
    • Uvědomte si, že máte spoustu věcí, kvůli kterým by na vás lidi mohli žárlit. Napište si seznam dvaceti věcí, které máte a které by lidé mohli chtít. Může jít o něco naprosto jednoduchého, například „tekoucí voda,“ ale klidně vymyslete i hlubší věci, například „schopnost každého rozesmát.“
    • Uvědomte si, že lidé, na které žárlíte, nemají dokonalé životy. Buďte realističtí ohledně lidí, na které žárlíte. Napište si seznam všech věcí, kvůli kterým na ně žárlíte a potom se zeptejte sami sebe, zda také máte něco, co by tihle lidé mohli chtít. Možná žárlíte na harmonický vztah nějakého svého kamaráda, ale tento kamarád by si naopak přál mít tak hodné a pečující rodiče, jaké máte vy. Možná žárlíte na to, že vašeho kamaráda povýšili, ale on by si přál, aby byl tak talentovaný umělec, jako jste vy.
  2. 2
    Buďte štědřejší. Když budete trávit více času tím, že budete pomáhat ostatním, budete ít ze sebe lepší pocit a také pochopíte, že máte spoustu věcí, které by ostatní lidé mohli chtít.
    • Dělejte dobrovolnickou práci. Pokud chcete skutečně vědět, jaké štěstí máte, můžete zkusit dělat dobrovolnickou práci a pomáhat bezdomovcům, single matkám s dětmi, nebo lidem, kteří nemají žádné peníze. Když budete mezi lidmi, kteří nemohou uspokojit ani své základní potřeby, uvědomíte si, jak velké štěstí v životě máte.
    • Pomáhejte lidem, které znáte. Pomozte nějakému kamarádovi, který má problémy ve vztahu, nebo motivujte někoho, komu se nedaří ve škole. Uvědomte si, že když uvidíte, že každý mý své problémy, bude pro vás snazší pochopit, že nejen vy potřebujete svůj život vylepšit.
    • Prokazujte laskavosti lidem, které milujete. Pomozte kamarádce vyprat prádlo, nebo svezte do práce kamaráda, kterému se rozbilo auto. Budete ze sebe mít lepší pocit a lidé vás budou uznávat.

4
Žijte pozitivní život

  1. 1
    Naučte se mít rádi sami sebe. Když se nad svojí žárlivostí zamyslíte a budete se snažit na sobě pracovat, v mnohém vám to pomůže. Přesto si ale musíte uvědomit, že nikdy nebudete dokonalí a vždy budou věci, které budete chtít, ale nebudete je mít.
    • Uvědomte si, že život není spravedlivý. Nebudete schopni získat vše, co chcete, i když se o to budete snažit. Vždy bude spousta lidí, kteří budou mít větší štěstí. Až to pochopíte a akceptujete to, uvolníte se a nebudete si myslet, že musíte mít všechno.
    • Buďte sami sebou. Jistě máte své chyby tak jako každý jiný člověk, ale naučte se je rozpoznávat a mějte rádi sami sebe. Udělejte si čas na to, abyste byli sami a naučte se ocenit svoji vlastní společnost.
    • Zaměřte se na své pozitivní vlastnosti. Přestože jistě najdete věci, které vám chybí, zaměřte se na tu část svého života, kterou máte rádi – například váš vztah, nebo vaši práci. Myslete na to, čeho si ceníte a přestaňte myslet na to, co nemáte.
  2. 2
    Vyhýbejte se žárlivost v budoucnu. Až zapracujete na tom, abyste žárlivost překonali, musíte si dávat pozor na to, aby vás neochromila už nikdy v budoucnu. Zde je několik věcí, které vám pomohou se této bestii v budoucnu vyhnout:
    • Neberte nikdy nic jako samozřejmost. Každé ráno si připomeňte alespoň deset věcí, za které jste vděční. Když to budete dělat každý den, budete mít jistotu, že nemáte důvod žárlit.
    • Vyhýbejte se situacím, které ve vás vzbuzují žárlivost. Pokud si nemůžete pomoct a žárlíte na svého partnera, nechoďte s člověkem, který tráví hodně času s opačným pohlavím. Pokud máte kamaráda, který má všechno a vy na něho stále žárlíte, travte s ním méně času, abyste se nemuseli cítit špatně.
    • Uvědomujte si svoji žárlivost. Jakmile si uvědomíte, že žárlíte, zamyslete se nad tím a zapište si své pocity do deníku. Proč jste na toho člověka žárlili? Co můžete udělat pro to, aby se to v budoucnu už neopakovalo?
    • Nezapomínejte na to, že je zdravé čas od času žárlit. Nemusíte si vyčítat, když se vám někdy nepovede zachovat klid. Pokud váš kamarád koupil nové auto, které jste si vždycky přáli, nebo vám někdo oznámí, že se bude ženit, když vy stále nemůžete najít lásku, je v pořádku chvíli trochu žárlit. Když ale začne žárlivost ničit váš život, budete to muset řešit.

Tipy

  • Neříkejte lidem, že mají štěstí. Uvedli byste je do rozpaků a všichni by se vedle vás cítili divně.
  • Žárlivost není přitažlivá. Pokud s někým chodíte, připomínejte si, že není nic odpudivějšího, než žárlivec. Uvědomíte si, že jste nejistí a nebudete chtít svým chováním partnera odradit.

Varování

  • Pokud jste zkusili všechno, ale máte pocit, že stále nejste tak dobří, jako ostatní lidé a že svoji situaci nemůžete nijak vylepšit, možná trpíte depresí a měli byste vyhledat lékaře.

Informace o článku

Spoluatorem tohoto článku je tým zkušených editorů a badatelů, kteří ověřují jeho přesnost a srozumitelnost.

Kategorie: Zvládání náročných vztahů

V jiných jazycích:

English: Overcome Jealousy, Italiano: Superare la Gelosia, Português: Deixar de Ser Invejoso, Español: superar los celos, Deutsch: Die Eifersucht besiegen, Français: surmonter votre jalousie, Русский: преодолеть зависть, Nederlands: Jaloezie overwinnen, 中文: 克服嫉妒心理, Bahasa Indonesia: Mengatasi Rasa Iri, العربية: التغلب على الغيرة, ไทย: เอาชนะความอิจฉา, हिन्दी: ईर्ष्या पर विजय पाएँ, 한국어: 질투심을 극복하는 법, Tiếng Việt: Khắc phục Tính Ghen tỵ

Stránka byla zobrazena 2 055 krát.
Byl tento článek přesný?